bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
یک واردکننده بوشهری در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
دلار چند نرخی و هجوم مردم برای خرید و فروش دلار در بازار آزاد طی چند ماه اخیر، قیمت این ارز را بیش از دو هزار تومان افزایش داد تا این‌که به سبب وجود هیجانات و نوسانات در این بازار، دولت تصمیم گرفت برای ساماندهی و آرامش آن به‌طور مستقیم ورود کند..
ارز 4200 تومانی در بازار نایاب استبامداد جنوب- جواد شکریان:
دلار چند نرخی و هجوم مردم برای خرید و فروش دلار در بازار آزاد طی چند ماه اخیر، قیمت این ارز را بیش از دو هزار تومان افزایش داد تا این‌که به سبب وجود هیجانات و نوسانات در این بازار، دولت تصمیم گرفت برای ساماندهی و آرامش آن به‌طور مستقیم ورود کند؛ بر این اساس حدود دو هفته پیش سرانجام با تدبیر دولت دوازدهم، دلار در نرخ چهار هزار و 200 تومان تک‌نرخی شد تا بالاخره تجار و بازرگانان با خیال راحت‌تر به تجارت پرداخته و ارز مورد نیاز خود را به‌راحتی از صرافی‌ها و یا بانک‌های متولی تهیه کنند. این اقدام دولت ظرف تنها 24 ساعت به‌سرعت صف‌های طولانی خرید دلار را به حالت عادی برگرداند و خیلی زود امید به اصلاح بازار ارز را در میان بازرگانان و تجار تقویت کرد. 

حال پس از گذشت بیش از 10 روز از اعلام ارز تک‌نرخی از سوی دولت، نارضایتی برخی واردکنندگان از نبود ارز در بازار و دشواری‌های دریافت دلار با نرخ چهار هزار و 200 تومان سبب ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص بازار ارز شده است.
در همین خصوص یک واردکننده بوشهری در گفت‌وگو با بامداد جنوب از نبود ارز با نرخ چهار هزار و 200 تومان در بازار خبر داد و افزود: در حال حاضر مدتی است که ارز در بازار نایاب شده است و در بازار سیاه با قیمتی در حدود پنج هزار و 600 تومان به فروش می‌رسد. ارز دولتی یا همان ارز تک‌نرخی هم به‌شدت در بازار کمیاب است و تاکنون نتوانسته‌ایم حتی یک دلار از دولت دریافت کنیم.

وی با تاکید بر این‌که امیدواریم نرخ دلار در قیمت چهار هزار و 200 تومان ثابت مانده و دیگر نوسان یکباره نداشته باشد، تصریح کرد: نوسانات نرخ دلار تاکنون ضررهای زیادی را به واردکنندگان وارد کرده است اما در حال حاضر این کمیاب بودن نرخ ارز است که برای ما دردسرساز شده است.
این بازرگان بوشهری با بیان این‌که اکنون چند سال است که در بازار کشورهای مختلف مشغول تجارت هستیم و با توجه به مشکلاتی که همواره گریبانگیر سیستم بانکی کشورمان است، با بسیاری از تاجران در کشورهای صادرکننده به‌صورت اعتباری کار می‌کنیم، ادامه داد: بر اساس اعتبار و خوش حسابی که قبلا داشته‌ایم، از ماه‌ها قبل کالاهایی را سفارش داده و وارد کرده‌ایم. این کالاها هم‌اکنون در بازار کشور به فروش رفته‌اند و در حال حاضر موعد سررسید حسابمان رسیده است و باید پول کالاهای خریداری‌شده را بپردازیم. متاسفانه در حال حاضر این امکان وجود ندارد که از صرافی‌ها دلار خریداری کرده و بدهی خود را بپردازیم. از طرف دیگر به‌دلیل این‌که ثبت سفارش و فاکتور جدیدی برای این کالاها نداریم، بانک نیز به ما ارز اختصاص نمی‌دهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی کشور نیز در این خصوص با اشاره به ایجاد برخی مشکلات برای تجار، خاطرنشان کرد: اکنون بانک مرکزی ۱۱ اطلاعیه و فقط دو دستورالعمل صادر کرده که یکی از آنها مربوط به کالاهایی است که ارز  چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گیرد اما این لیست هنوز کامل مشخص نیست و ابهامات زیادی دارد. برای مثال آیا این ارز برای فعالیت و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی تعلق می‌گیرد یا خیر؟ و یا سقف و کف آن چقدر است.
محمد لاهوتی با بیان این‌که نکته دیگر واردات کالاهای موقت است که اصطلاحا این کالا‌ها دوباره صادر می‌شود و به آن صادرات مجدد می‌گویند و به واحدهای تولیدی که این‌گونه کالا‌ها را وارد می‌کنند، معافیت تعلق می‌گیرد، یادآور شد: تا پیش از این محل تامین ارز ورود این کالاهای موقت از صرافی‌ها و بازار آزاد بود اما حالا که خرید و فروش ارز ممنوع شده این واحد‌ها باید چگونه ارز مورد نیاز خود را تکمیل کنند؟ آیا قرار است این کالا عرضه شود یا به آن ارز چهار هزار و ۲۰۰ اختصاص می‌گیرد یا خیر؟ متاسفانه در بسیاری از این موارد ابهام وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: