bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴
با هدف بزرگداشت شهید‌نادر مهدوی؛
شهید نادر مهدوی در خرداد‌ماه سال ۴۲ در شهرستان دشتی به دنیا آمد، نام ابتدایی او حسین بسریا بود اما بعدها به نادر مهدوی تغییر یافت‌.
بامداد24/فرشته قهرمانی: شهید نادر مهدوی از سال‌های اولیه تشکیل سپاه پاسداران وارد این نهاد مردمی شد و پس از خدمت در سپاه اهواز و جم به فرماندهی عملیات سپاه خارگ منصوب شد. شهید نادر مهدوی پس از طرح اعزام «لبیک یا امام»، گروهان دریاییِ ناوتیپ امـیرالمومنین(ع) را بنیانگذاری کرد و خود فرماندهی این گروهان دریایی را برعهده گرفت. شهید مهدوی پس از آن ناوگروه دریایی ذوالفقار وابسته به منطقه دوم دریایی سپاه پاسداران را راه‌اندازی کرد و تا زمان شهادت، فرماندهی این ناوگروه را برعهده داشت.

شهید مهدوی به‌عنوان فرمانده ناوگروه دریایی ذوالفقار، از زمان ورود امریکایی‌ها به خلیج ‌فارس تا زمان شهادت، لحظه‌ای از نبرد بی‌امان با این جنایتکاران نیاسود و تمام توان و استعداد خود را در این‌ راه به کار بست. او طی این مدت، عملیات‌ بسیاری را علیه امریکایی‌های متجاوز ترتیب داد که معروف‌ترین آن زدن کشتی بریجتون بود.

در بخشی از وصیتنامه شهید نادر مهدوی می‌خوانیم: « برادرانم اسلام عزیز احتیاج به جانبازی دارد، بیایید تا خودمان را آماده جانفشانی کنیم. پدر و مادر عزیزم، امروز حسین زمان روح خداست… اینها می‌‌خواهند ما را به‌وسیله کشتن بترسانند اما اماممان چه خوب گفت که ما مرد جنگیم و از کشته شدن نمی‌هراسیم و مرگ را با جان و دل می‌خریم، برای ما یکسان است که مرگ به جانب ما بیاید و یا ما به جانب مرگ برویم.

پدرم اگر من شهید شدم بالای تابوتم بایست و دست به سوی پروردگار خویش بلند کن و بگو از دو فرزندم یکی به تو اهدا کردم فرزند مرا جزء شهیدان قرار بده… مادرجان خیلی دلم می‌‌خواهد بار دیگر برگردم و در آغوش باز و گرم تو قرار گیرم و مهر مادریت را احساس کنم ولی خدا و اسلام را از تو عزیزتر می‌ دانم.»

سردار شهید نادر مهدوی همراه با تنی چند از همرزمانش در عصر روز 16/07/1366 جهت انجام گشت‌زنی و حفاظت از آب‌های نیلگون خلیج فارس، با استفاده از دو فروند قایق تندرو توپدار و یک فروند ناوچه به سمت جزیره فارسی حرکت می‌کنند. پس از اقامه نماز مغرب در جزیره فارسی، مورد تهاجم نیروهای امریکایی قرار می‌گیرند. نیروهای امریکایی با چند فروند بالگرد بزرگ کبری به‌نام «MS6»به ناوگروه حمله و رادار پایگاه فرماندهی را منهدم می‌کنند که ارتباط ناوگروه با مرکز به کلی قطع می‌شود. پس از پانزده دقیقه درگیری شدید، با استفاده از یک فروند موشک استینگر، یکی از این بالگردها را منفجر می‌سازد.

با وجود این، تنها ناوچه طارق که سردار شهید مهدوی بر آن سوار بود، سالم مانده بود و دو قایق دیگر هدف قرار گرفته بودند و در آتش می‌سوختند. نادر می‌توانست به سلامت از میدان بگریزد اما با رشادت و مردانگی تمام در پی گرفتن زخمی‌ها و پیکرهای مطهر شهدا از آب برمی‌آید. آنها با همه توان سعی می‌کردند که اجازه ندهند تا بالگردهای امریکایی به طرف آنها نزدیک شوند اما کار سختی بود، زیرا این بالگردها بسیار کم صدا بودند و موقعیت‌یابی آنها در آسمان بسیار مشکل بود. نادر مهدوی، بیژن گرد و چهار نفر دیگر پس از بیست دقیقه رزم جانانه و مردانه، زنده به چنگال دشمن می‌افتند.

هنگامی که جنازه مطهرش به خاک پاک میهن رسید، دست‌ها و پاهایش به‌صورت خیلی محکم بسته شده بود و نشان می‌داد که دشمن حتی از جسم بی‌جان این سردار شهید نیز می‌ترسید. نادر بر عرشه ناو جنگی «یو‌اس‌اس‌چندلر» آماج شکنجه‌های وحشیانه دشمن قرار می‌گیرد و سینه‌اش با میخ‌های بلند آهنین سوراخ می‌شود و بدین ترتیب مظلومانه به شهادت می‌رسد.
سازمان بسیج هنرمندان بوشهر در روزهای گذشته نمایش «حماسه مردان دریا» را با هدف بزرگداشت و به تصویر کشیدن رشادت‌های شهید نادر مهدوی در هفته دفاع مقدس در پارک شورای بوشهر اجرا کرده است.
محمد مظفری، نویسنده و کارگردان نمایش «حماسه مردان دریا» در این خصوص به بامداد جنوب گفت: با توجه به این‌که شهید نادر مهدوی که از فرماندهان جنگ در نبردهای دریایی بوده، بوشهر امسال به‌عنوان شهید شاخص کشور انتخاب شده است.

وی با بیان این‌که این شهید بزرگوار در سال‌های آخر جنگ در حفظ کشتی‌های ایرانی و مقابله با ناوهای امریکایی کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشت، تصریح کرد: همگان شهید نادر مهدوی را به‌عنوان سردار جنگ می‌شناسند که سرانجام در نبرد با ناوهای امریکایی به شهادت رسید.
کارگردان این نمایش به ایده ساخت این نمایش که هم در دریا و هم در خاک برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: جامعه هنری در برابر چنین اتفاقاتی به‌ویژه در برابر قهرمانان ملی باید ادای وظیفه کند، به همین دلیل سازمان بسیج هنرمندان بوشهر سپاه امام صادق (ع) پیشنهاد ساخت این نمایش میدانی را برای بزرگداشت شهید نادر مهدوی به من ارائه کرد و من نیز طی جلساتی که با همرزمان این شهید داشتم و اسنادی که از آن به‌دست آوردم، نمایش حماسه مردان دریا را برای اجرای میدانی در ساحل به رشته تحریر در آوردم.

وی با بیان این‌که اجرای این نمایش که از 31 شهریور آغاز شده تا ششم مهرماه در پارک شورای بوشهر ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در این نمایش 20 هنرمند و 30 نیروی نظامی در موقعیت‌های مختلف به ایفای نقش می‌پردازند که با استقبال بسیار خوب مردم بوشهر مواجه شده است.
مظفری با اشاره به این‌که نمایش حماسه مردان دریا در نوع خود و به لحاظ فنی کاری نو و جدید است، گفت: این نوع نمایش میدانی تاکنون در بوشهر اجرا نشده است که خوشبختانه با همکاری واحدهای مختلف نیروی دریایی سپاه و سپاه امام صادق (ع) کار بسیار خوبی را ارائه کردیم.
محمد مظفری نویسنده و کارگردان بوشهری نزدیک به 30 سال سابقه فعالیت هنری را در کارنامه کاری خویش به ثبت رسانده و تاکنون موفق به نگارش 50 نمایشنامه، کارگردانی و بازیگری شده است.
«مجموعه نمایش سفر غریب»، «مقاومت در خیابان است» و «بوشهر سرزمین آیین و مراسم» از جمله کتاب‌هایی است که این نویسنده به رشته تحریر در آورده است.
  

نام:
ایمیل:
* نظر: