bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۷
ادامه هجمه‌های تند به رئیس‌جمهور؛
دولت روحانی این روزها بیش از همه‌چیز از ناهماهنگی میان اجزای مختلف خود رنج می‌برد. دولتی که با امتیاز به گروه‌های مختلف تشکیل شده و هیچکس به رئیس دولت پاسخگو نیست.
بامداد جنوب- ابوعلی زرین‌قلم
دولت روحانی این روزها بیش از همه‌چیز از ناهماهنگی میان اجزای مختلف خود رنج می‌برد. دولتی که با امتیاز به گروه‌های مختلف تشکیل شده و هیچکس به رئیس دولت پاسخگو نیست. دولتی که وزرایش هر یک به جریانی وابستگی داشته و بیش از آن‌که کلیت دولت برایشان مهم باشد، اقنای لابی‌های قدرتی که آنها را بر سر کار آورده، برایشان مهم است. این موضوع تا جایی پیش رفته که شیخ روحانی خود ناچار پرچم نبرد رسانه‌ای را در میان بی‌تفاوتی مسوولان ارشد دولتش در دست گرفته و می‌خواهد به هر شکل ممکن اطلاع‌رسانی کند و هماهنگی ایجاد کند.

ناهماهنگی میان ارکان دولت شیخ حسن، از همان دولت نخست او نیز مطرح و قابل ملاحظه بود و انتظار می‌رفت او دولت دوم خودش را با هماهنگی بیشتر و بهتری معرفی کند که این مساله هم به نتیجه نرسید. او اکنون که در گرداب مشکلات قرار گرفته تازه به این فراست رسیده که تیم اقتصادی‌اش هماهنگ نیست و دولتش از چه مشکلاتی رنج می‌برد که ترکش‌های نهایی آن صرفا به خودش اصابت می‌کند. انتقاد در مورد چندگانگی تیم اقتصادی دولت بارها مطرح شد اما چون گوش کسی بدهکار نبود و اطرافیان روحانی دنبال کاسبی‌های خودشان بودند، بدترین نتیجه ممکن رقم خورد.
با این اوصاف، برخی می‌خواهند از این قصه ماهیگیری خود را داشته باشند و به هر شکل ممکن در تلاش بوده و هستند که دولت روحانی را زمین بزنند. آنها همه تقصیرها را گردن دولت انداخته و به هیچ عنوان حاضر به کوتاه آمدن نیستند و طرح سوال از روحانی در مجلس را نیز از همین دریچه صورت داده‌اند. طرحی که مخالف‌هایی نیز دارد اما عملکرد اطرافیان روحانی باعث شده برخی در مجلس بخواهند از شخص او انتقام بگیرند و به سختی به رئیس دولت یادآوری کنند که اگر دست به اصلاح نزند، ممکن است خودش در خطر افتاده و صدمات جدی ببیند. در همین رابطه فعالان سیاسی نظرات و دیدگاه‌های متعددی دارند.

کینه‌توزی می‌کنند
رسول منتجب‌نیا از جمله کسانی است که در این مورد دیدگاه‌ خاص خود را دارد. او با اشاره به این‌که رئیس‌جمهور باید خیلی شفاف و صریح مسائل کشور را با مردم در میان بگذارد، می‌گوید: اشتباه است که رئیس‌جمهور ملاحظه کرده و به‌خاطر این‌که افراد یا نهادهایی ناراحت و دلخور نشوند، مسائل را بیان نکند. در این شرایط دولت باید همه حملات و اعتراض‌ها را به جان بخرد و در پایان هم اعلام می‌شود که این دولت ناموفق بوده است. اگر این حرف درست است که نقش دولت در اقتصاد حدود 20 یا 30 درصد است و 70 یا 80 درصد مشکلات و نابسامانی‌ها به افراد و نهادهای غیردولتی بر می‌گردد چرا مردم در جریان این قضایا قرار نگیرند و دولت حملات را بپذیرد و واقعیت را نگوید؟
به گفته این عضو حزب اعتماد ملی، به هر حال وضعیت اقتصادی به‌گونه‌ای است که روز به روز اعتراضات بیشتر می‌شود بنابراین رئیس‌جمهور یا اعضای دولت به‌طور شفاف و صریح مسائل را با مردم در میان بگذارند. هر هزینه‌ای هم که دولت بپردازد بهتر از این است که این وضعیت ادامه یابد. هر ملاحظه روحانی در این شرایط قابل قبول نیست و مردم آن‌ را نمی‌پذیرند. اگر دولت مسائل را با مردم در میان نگذارد، مردم به این نتیجه می‌رسند که دولت روحانی ناموفق بوده است و در آن شرایط دیگر صحبت کردن و افشا کردن هیچ تاثیری ندارد. قبل از این‌که مردم به این جمع‌بندی برسند که دولت ناموفق بوده است، رئیس‌جمهور باید مردم را در جریان مسائل بگذارد.
او که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد در ادامه یادآور شد: چرا دولت همه مسوولیت‌ها را بر عهده می‌گیرد و یک مجموعه خود را عقل کل می‌داند و نظر کسی را نمی‌شنود؟ اعضای ستاد اقتصادی دولت از دوستان ما هستند ولی آنها بی‌نیاز از مشورت دیگران نیستند، آیا تاکنون دولت از صاحب‌نظران دعوت کرده و نظرات آنها را شنیده است؟ رئیس‌جمهور، دولت و ستاد اقتصادی دولت بدانند به نظرات کارشناسان بی‌نیاز نیستند.

روحانی شفاف‌ با مردم بگوید
سخنگوی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی هم با توجه به مشکلات اقتصادی کشور می‌گوید: به‌نظر من دولت در آن بخشی مقصر است که نمی‌آید واقعیات را به مردم بگوید در حالی‌که هر جا چالشی است و می‌دانند که باعث بی‌ثباتی ارزی می‌شود باید آن را به جامعه معرفی کنند در واقع یا دولت باید مسوولیت این امر را بپذیرد که با خودش است یا اگر قدرت‌های فراقانونی و موازی هستند که این کار را انجام می‌دهند با مردم شفاف صحبت کند تا مردم بدانند در چه شرایطی هستیم. منافع ملی ایجاب می‌کند این حرف‌ها گفته شود و واقعیت‌ها کتمان نشود.
این نماینده مجلس با بیان این‌که در شعارهایی که در جریان اعتراضات مطرح می‌شود کل نظام زیر سوال می‌رود، افزود: اگر دولت خودش در بسیاری از موارد تصمیم‌گیر نیست یا دخالت‌هایی در کار وزارت خارجه می‌شود باید اینها را به مردم بگوید تا حداقل مردم به اندازه مسوولیت دولت از او انتظار داشته باشند. اگر هم خودش سیاستگذار است و اختیار تام دارد باید همین توضیح را به مردم بدهد.
به گفته بهرام پارسایی، یکی از احتمالات مطروحه نقش نهادهای موازی است به‌خصوص با توجه به تجربه‌ای که ما در دی ماه داشتیم و اعتراضاتی که از مشهد شروع شد که عامل آن هم مشخص بود اما به هر حال این اقدام خطرناکی است که نه دولت آقای روحانی بلکه نظام را تهدید می‌کند بنابراین اگر کسانی پشت این سناریو قرار دارند به خودشان بیایند.
وی با بیان این‌که مجلس هم در وضعیت آشفته بازار ارز و بی‌ثباتی اقتصادی مقصر است، تصریح کرد: وقتی لوایح چهارگانه که دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی آنها را تائید کرده در مجلس به آن شکل مورد مخالفت قرار می‌گیرد و علیه آن پارچه‌نویسی می‌شود و نهایتا هم دو ماه به عقب می‌افتد در اینجا می‌توان نقش مجلس را جست‌وجو کرد، ما همان روز شاهد افزایش قیمت سکه و ارز بودیم.

تغییرات در کابینه حتمی است
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که باید از سخنان رئیس‌جمهور حمایت و استقبال کنیم، تصریح کرد: با توجه به سخنان رئیس‌جمهور، استنباط بنده بر این است که تغییرات در کابینه رئیس‌جمهور قطعی است. معتقدم صحبت‌های روحانی به‌موقع و عالی بود و امیدوار هستیم که یک تحرک خیلی خوبی در کشور ایجاد شود.
به گفته شهباز حسن‌پور، امیدوار هستیم که از این به بعد با حاکم شدن فضای همدلی و هماهنگی در وزارتخانه‌ها و سایر ارگان‌ها، شاهد رونق فضای کسب و کار، تولید و اشتغال در سطح کشور که مهم‌ترین دغدغه مردم است، باشیم. با توجه به سخنان رئیس‌جمهور، استنباط بنده بر این است که تغییرات در کابینه رئیس‌جمهور قطعی است.
وی با تاکید بر آن‌که فضای موجود نیاز به هماهنگی و همدلی دارد، اظهار کرد: با توجه به سخنان رئیس‌جمهور مشخص شد که رویکرد وی بر استفاده از همه توانمندی‌های مردم و مشارکت بخش خصوصی بوده است و امیدوار هستیم مدیران به امورات مردم با جدیت و سرعت رسیدگی کنند تا قطار توسعه و پیشرفت کشور با سرعت بیشتر و مطمئن‌تری به حرکت خود ادامه دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: