bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۰۳۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۷
نشست خبری رحمانی‌فضلی در آستانه استیضاح؛
فقط چند روز پس از اعلام وصول استیضاح وزیر کشور به هیات‌رئیسه مجلس وقت لازم بود تا رحمانی‌فضلی معاونانش را گرد آورده و نشستی خبری را به بهانه گزارش سه ماهه برگزار کند. او که در درخواست استیضاح نمایندگان مجلس دارای اتهامات فراوانی است و شاید برخی از آنها نیز رسانه‌ای نشده است، حالا می‌خواهد دست پیش را بگیرد که پس نیفتد.
اعتراض به آب، امنیتی نیستبامداد جنوب:
فقط چند روز پس از اعلام وصول استیضاح وزیر کشور به هیات‌رئیسه مجلس وقت لازم بود تا رحمانی‌فضلی معاونانش را گرد آورده و نشستی خبری را به بهانه گزارش سه ماهه برگزار کند. او که در درخواست استیضاح نمایندگان مجلس دارای اتهامات فراوانی است و شاید برخی از آنها نیز رسانه‌ای نشده است، حالا می‌خواهد دست پیش را بگیرد که پس نیفتد. در مورد عملکرد او در وزارت کشور، سوال بسیار است از رابطه‌بازی و فامیل‌بازی گرفته تا بهره گرفتن از افراد شائبه‌دار و گماردن استاندارن ضعیف و فرمانداران بی‌عرضه که بسیاری از مشکلات کشور ناشی از عملکرد آنهاست. طرح استیضاح وزیر کشور، همان سال گذشته و دو ماه پس از معرفی دوباره او به این سمت در رسانه‌ها مطرح شد اما او تلاش کرد با استفاده از واسطه‌های مختلف از جمله رئیس مجلس نظر نمایندگان را بازگرداند و حالا هم در تلاش است تا ضمن مثبت جلوه دادن اوضاع، بگوید که او به جای توئیت کردن، «فرماندهی» می‌کند، موضوعی که با تعجب بسیاری از خبرنگاران و کسانی که با شرایط کشور آشنا هستند، مواجه شده است.

وزارت کشوری که رحمانی‌فضلی آن را مدیریت می‌کند، دستکم در حوزه استان‌ها مشکلات بسیاری دارد و او وقتی می‌گوید که «ارزیابی از عملکرد استانداران و فرمانداران سخت‌ترین ارزیابی است. نمی‌گویم که هیچ ضعف و اشکالی در کار نیست ولی کلی‌گویی درباره استانداران بی‌انصافی است. سه بخش در وزارت کشور، استانداران و فرمانداران را ارزیابی می‌کند، ‌هر دو هفته یک استاندار را دعوت می‌کنیم و ارزیابی‌های حوزه‌های مختلف را به او مطرح کرده و توضیح استاندار را هم می‌شنویم. استانداری کار سختی است، ضعف‌هایی هم وجود دارد ولی تعویض استاندار یا فرماندار برای ما آخرین راه‌حل است»، یعنی آن‌که نمی‌خواهد بپذیرد که برخی استاندارانی که او با سفارش و بدون سفارش گمارده در حال نابودی محل خدمت خود هستند.

با این حال، شاید مهم‌ترین موضوعی که رحمانی‌فضلی روز گذشته در مورد آن صحبت کرد، مساله امنیت و حوادث این روزهای خرمشهر است. او با رد «کشته شدن افرادی» در اعتراضات این شهر گفت: «چند نفر کشته شده نیست، تیراندازی بوده و یک زخمی به بیمارستان رفته است. موضوع امنیت اصل است. اصلی‌ترین وظیفه وزارت کشور برقراری امنیت است. مجوزها اگر پاسخگو باشند و امنیت را برقرار کنند با اعتراضات مشکلی نداریم. وقنی اعتراضاتی به کف خیابان می‌رسند، افرادی پیدا می‌شوند که هیجانی می‌شوند و افرادی هستند که سوءاستفاده می‌کنند. اقداماتی می‌کنند و موجب خدشه‌دار شدن امنیت و انتظامات می‌شوند. در این صورت نیروهای انتظامی وظایفی دارند که اگر به وظایفشان پاسخ ندهند، امنیت و انتظام دچار خدشه می‌شود. تلاش ما در این است که هر چه زودتر این اعتراضات را با خویشتنداری نیروی انتظامی و همکاری مسوولان به پایان برسانیم اما اگر خلاف این باشد قوه قضائیه و نیروهای انتظامی وظایف خود را انجام می‌دهند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح در حال بررسی مجلس برای برگزاری تجمع بدون مجوز در اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت کشور طبق قانون شرایط برگزاری تجمع را فراهم کرده است اما با برگزاری تجمع بدون مجوز مخالف است، تجمعات باید با پذیرش مسوولیت هم همراه باشد، زیرا در غیر این صورت تجمع از کنترل خارج می‌شود اما اگر این موضوع به قانون تبدیل شود وزارت کشور آن را اجرا می‌کند ولی یقین دارم مجلس به این طرح رای نمی‌دهد. ما با نفس این کار مخالفیم چون آیین‌نامه تجمعات اعتراضی در دولت تهیه شده است و تجمع بدون مجوز هم از کنترل خارج خواهد شد.
رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا اعتراضات چند ماه اخیر سازمان یافته بوده است یا خیر، خاطرنشان کرد: ما هر اعتراض را به‌صورت مستقل بررسی کردیم و به نتیجه رسیده‌ایم شرایطی ایجاد شده است که بهره‌برداران یک حوزه پس از این‌که مطالبات‌شان به نتیجه نرسیده و رضایت به دست نیاوردند به خیابان‌ها آمدند مثل بازاری‌ها، کامیون‌داران یا همین مساله اخیر آب اما اگر به‌صورت پیوسته اعتراضات را بررسی کرده و ریشه‌های اجتماعی و سیاسی آن را دنبال کنیم به نتیجه متفاوتی می‌رسیم. وی با اشاره به این‌که در حوزه‌های مختلف دچار ناکارآمدی، کمبود و مشکلات هستیم که بخشی از آن به نوسانات بازار ارز و بخشی از آن به‌دلیل پاسخگویی در زمان لازم و همچنین به اقناع نکردن مردم بر می‌گردد، تصریح کرد: ما هر وقت شرایط را برای مردم خوب توضیح دادیم با همراهی مردم مواجه شدیم. تاکنون به این نتیجه نرسیده‌ایم که یک گروه سیاسی خاص یا عده‌ مشخص در موضوعی افراد را به‌صورت سازماندهی شده تحریک و تهیج کرده باشند. وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه و قوه قضائیه به این نتیجه نرسیده است.

او که متهم است فک و فامیل‌های خود را به‌صورت گسترده در وزارت کشور به کار گمارده و نوعی فامیل‌بازی عجیب و غریب را راه انداخته که موجب بهره‌برداری دشمنان از این شرایط شده است، می‌گوید کسی نباید سیاه‌نمایی کند که مشخص نیست چرا در مورد شخص خودش درست نیست. به گفته او «سیاه‌نمایی، تخریب‌ها و تهمت‌ها موجب ناامیدی مردم می‌شود. جنگ روانی زیادی علیه کشورمان به راه افتاده بنابراین ما باید در داخل کشور با اتحاد و انسجام داخلی رضایت مردم را جلب کنیم. همه باید تلاش کنیم که جامعه را به‌نوعی هدایت کنیم که در برابر دشمن انفعال نداشته باشیم البته این به معنای عدم مطالبه جامعه نیست، ما اعتراضات مردمی را به رسمیت می‌شماریم، چهار روز موضوع کامیون‌داران را داشتیم که برخی هم به اقدامات خلاف امنیت عمومی دست زدند ولی ما برخورد سختی نداشتیم و در پایان کامیون‌داران را اقناع کردیم.»
موضوع آب، مساله مهم بعدی بود که رحمانی‌فضلی به آن پاسخ داد: این اعتراضات امنیتی نیست، از نظر من اعتراضاتی که صورت گرفته است اصلا سازمان‌یافته یا تشکل سازمان یافته از قبل نیست. موضوع امنیتی آن است که ما در مرزها درگیر هستیم، بیش از ۲۰ تیم امنیتی را زدیم و بیش از ۳۶ گروه در مناطق جوار مرزی با تزریق پول و اطلاعاتی علیه جمهوری اسلامی اقدام می‌کنند. ما در همین ایام مراسم‌های مختلفی داشتیم؛ روز قدس، شب‌های احیا و شب‌های فوتبال خیلی نگرانی زیادی بود که اتفاق نیفتد اما نیفتاد. به این معنا نیست که نخواستند بلکه نگذاشتیم. اگر موضوع آب به نحو احسن مدیریت نشود مشکل پیش می‌آید، ما در یک منطقه بیایانی و نیمه‌بیایانی هستیم، در این شرایط هرکاری بکنیم نمی‌توانیم آب اضافی تولید کنیم باید از همین مقدار که هست خوب استفاده کنیم. دولت در این سه سال ۳۰۰ درجه مصرف آب را تغییر داده است. دولت دارد به‌خاطر صنعت از خلیج فارس آب به مرکز انتقال می‌دهد. آنچه که وظیفه دولت است دارد انجام می‌دهد باید شدت و سرعت بدهد. هیچ کدام از کلانشهرها نیستند که بازیافت نداشته باشند در این چند سال این کارهای عظیم صورت گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: