bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴
با معرفی آثار برگزیده؛
بیست و هفتمین جشنواره استانی تئاتر فجر پس از سه روز رقابت فشرده ده گروه نمایشی از سراسر استان بوشهر با معرفی آثار برگزیده شب گذشته به کار خود پایان داد.
بامداد24/فرشته قهرمانی: در آیین پایانی این جشنواره نمایش‌های «مجلس مرثیه‌خوانی ماهدخت» به نویسندگی و کارگردانی میثم گری، «یک بشقاب رطب تلخ» به کارگردانی محسن حلوایی و حسن رضایی و «مجلس قربانی سنمار» به کارگردانی شیما جوادپور به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند. 
همچنین در این مراسم کتاب‌های «خانه پدری»، « شازو از موسی»، «پذیرایی در سیلاب»، «تعزیه اشباح در دریای فارس» و «پروانه در مشت واحد طبقه» که در زمینه تئاتر به رشته تحریر درآمده‌اند، رونمایی شد.

ایرج صغیری، پیشکسوت تئاتر بوشهر درخصوص کیفیت آثار راه یافته به بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی فجر به بامداد جنوب گفت: متاسفانه به علت کسالتی که دارم، موفق به دیدن این آثار نمایشی نشدم اما با توجه به این‌که قبلا نمایش «یک بشقاب رطب تلخ» را به کارگردانی محسن حلوایی و حسن رضایی دیده بودم، این اثر دارای کیفیت بسیار خوبی بود.
وی با بیان این‌که فکر و اندیشه‌ای که پشت کارگردانی این نمایش وجود دارد، آن را از سایر نمایش‌های جشنواره متمایز کرده است، تصریح کرد: نمایش خوب بازیگران این نمایش نشانگر تمرین جدی و مستمر این گروه نمایشی است.

صغیری در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای ارتقای سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره تئاتر فجر کشوری دارد، گفت: تئاتر کشور به‌ویژه تئاتر در بوشهر دارای وضعیتی آشفته است، به‌طوری که انگار به گروه‌های تئاتری در استان القا شده است که جدی گرفتن نمایش لزومی ندارد و نیازی به تمرین مداوم و پیوسته نیست.

وی با بیان این‌که برخی از نمایش‌ها به یک هفته تمرین اکتفا می‌کنند، خاطر‌نشان کرد: کسانی که کارگردان هستند و یا نقش اصلی را در نمایش ایفا می‌کنند، باید بیش از پیش تمرین کنند و با انگیزه بیشتر و در سطح بالاتری با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند و اگر برای مخاطبشان توقع ایجاد نکنند، معترض باشند.

این پیشکسوت تئاتر از این‌که بسیاری از گروه‌های نمایشی حرفی برای گفتن ندارند، انتقاد کرد و افزود: برخی از گروه‌ها تنها در برخی از صحنه‌های نمایش برای مخاطب هیجان سطحی ایجاد می‌کنند و دیگر برایشان مهم نیست که مخاطب در انتهای نمایش به نتیجه برسد یا خیر.
وی با اشاره به این‌که متاسفانه گروه‌های تئاتری رغبتی به کسب سواد و افزایش اطلاعات ندارند، تاکید کرد: متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده که خنداندن، به هیجان واداشتن مخاطب و تعریف و تمجیدهای سطحی برای گروه‌های نمایشی کافی است، در صورتی که باید با آموزش صحیح و کسب اطلاعات علمی سطح کیفی کار خود را بالا ببرند.

رضا آشفته، منتقد تئاتر کشور که هفته گذشته در بوشهر به بررسی آثار نمایشی راه‌یافته به بیست و هفتمین جشنواره استانی تئاتر فجر پرداخته بود، در این خصوص به بامداد جنوب گفت: بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی فجر در بوشهر جشنواره قابل قبولی بود، چراکه گروه‌های تئاتری نشان دادند که شناخت خوبی از تئاتر دارند و این امر برای شخصی مانند من که برای نخستین‌بار بود این نمایش‌ها را می‌دیدم، باعث شد که با حوصله و دقت نظر بیشتری آنها را دنبال کنم.

وی با بیان این‌که گروه‌های نمایشی در بوشهر بیشتر سبک و سیاق‌ها را تجربه کرده‌اند، تصریح کرد: کارگردانان تئاتر در بوشهر نشان دادند که هم کمدی و تراژدی را می‌شناسند و هم متن‌های ایرانی را خوب می‌فهمند اما اجرای کامل و بدون عیب و نقصی را در این نمایش‌ها ندیدم و هر کدام نقص خاص خود را داشت و در کل نمی‌توان گفت، در سطح ملی تاثیرگذار هستند.
این منتقد تئاتر کشور همبستگی بین این هشت گروه تئاتری را در بوشهر از راه‌های ارتقای سطح کیفی نمایش‌ها عنوان کرد و افزود: این گروه‌های نمایشی می‌توانند با درک یکدیگر و نقد آثار هم به درک متقابلی برسند و به سمتی حرکت کنند که مخاطب داشته باشند و بیشتر از این‌که برای شرکت در جشنواره تلاش کنند، به سمت اجراهای عمومی پیش بروند، چراکه این کار منجر به کاهش و رفع اختلافات خواهد شد و دیگر برایشان اهمیتی نخواهد داشت که کجا باشند بلکه مهم این است که با مخاطب تئاتر رو در رو شوند.

وی در پاسخ به این سوال که بهترین اثر نمایشی این دوره از جشنواره از نگاه شما کدام اثر بود، گفت: نمایش «یک بشقاب رطب تلخ» به کارگردانی محسن حلوایی و حسن رضایی بهترین کار این جشنواره بود، چراکه نشان داد در شکل اجرا اندیشه دارند  و کارگردانان آن کسانی هستند که با دانش، کار تئاتر را انجام می‌دهند و با مسیر کار خود آشنایی دارند.
آشفته، چشم‌انداز گروه نمایشی «هیرو» را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: این گروه نمایشی به دلیل پیوستگی در کار خود می‌توانند تبدیل به گروهی شوند که کارهای چشمگیری را ارائه کنند و این مهم بستگی به این دارد که علاوه بر افزایش تلاش و دانش خودف دستگاه‌های مرتبط نیز حمایت لازم را از آنها به‌عمل بیاورند.

نام:
ایمیل:
* نظر: