bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
تخریب‌های شبهه‌دار رئیس ارشاد اهرم از سوی عده‌ای خاص؛
فرهنگ و هنر یکی از حوزه‌ای است که شوربختانه در چند سال اخیر، در بوشهر اسیر نگاه‌های جناحی و بازی‌های سیاسی شده، به‌گونه‌ای که با اندکی تامل می‌بینید گاه این بازی‌ها در برخی از شهرستان‌ها به یک معضل بدل شده است.
بامداد جنوب - الهام بهروزی:
فرهنگ و هنر یکی از حوزه‌ای است که شوربختانه در چند سال اخیر، در بوشهر اسیر نگاه‌های جناحی و بازی‌های سیاسی شده، به‌گونه‌ای که با اندکی تامل می‌بینید گاه این بازی‌ها در برخی از شهرستان‌ها به یک معضل بدل شده است. در این گزارش به شهرستان تنگستان رفتیم تا وضعیت ناخوشایندی که از سوی عده‌ای خاص در حوزه فرهنگ و هنر جریان پیدا کرده، مورد اشاره قرار گیرد؛ وضعیتی که امید می‌رفت با درایت سرپرست فرمانداری تنگستان بهبود یابد اما شوربختانه چنین اتفاقی پیش نیامد. 

چندی پیش بود که پس از انتخاب شاهین نجفی به‌عنوان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تنگستان، عده‌ای از جوانان اهرمی که البته جزء ‌هنرمندان این شهرستان به‌شمار می‌روند، به‌دلیل برهم خوردن تمام معادلاتشان در انتصاب مهره خود که نیروی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نبود، تلاش‌های خود را برای تضعیف جایگاه رئیس جدید و کارشکنی در برنامه‌های فرهنگی هنری شهر آغاز کرده و در این مسیر موفق هم ظاهر شدند، به‌طوری که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر از حضور در بیشتر جلسات رسمی و غیررسمی که از سوی فرمانداری و دستگاه‌های اجرائی برگزار می‌شد، منع شده که شوربختانه نظیر این رفتار غیرقانونی پیش از این از سوی مصطفی سالاری، استاندار سابق استان در خصوص حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صورت گرفت که مانع از حضور این مدیر در یکی از جلسات شورای اداری استان شد. شوربختانه اینک این بی‌قانونی در سطح کوچک‌تر در شهرستان تنگستان مکرر در حال اتفاق افتادن است، فقط و فقط به دو بهانه واهی؛ 

یکی به بهانه غیربومی بودن رئیس فعلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان و دیگری به بهانه این‌که این شخص در دوره انتخابات مسوول ستاد انتخاباتی رقیب روحانی بوده است!!! و شوربختانه این عده با علم کردن این بهانه تاکنون موفق شده‌اند که عرصه را بر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان تنگ و تنگ‌تر کنند که متاسفانه باز هم پشت این بازی‌های غیراخلاقی افرادی حضور دارند که توسعه استان را قربانی لابی‌های کثیف خود کرده‌اند؛ همان افرادی که عامل اصلی تفرقه‌افکنی در استان به‌شمار می‌روند.
باید اعتراف کرد که شوربختانه این افراد از هر راهی برای تخریب حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان استفاده کرده و از تریبون‌هایی که در اختیار داشته‌اند، نامه سرگشاده برای استاندار نوشته، امام جمعه شهر را وارد بازی کرده و علیه این مدیر شورانده، سرپرست فرمانداری را موافق خود گردانده و چند حرکت‌ غیرحرفه‌ای دیگر اما به‌راستی تا کجا چنین شتابان در حرکت هستید؟!! 

بدیهی است که حوزه فرهنگ و هنر، همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، حوزه‌ای لطیف، پرطراوت و خلاق است که بازی‌های سیاسی در آن جایی ندارد؛ فرهنگ و هنر تنگستان امروز بیش از هر چیزی به همدلی و اتحاد نیاز دارد؛ شک نکنید انتصاب مدیر بومی خواسته بحقی است اما صرفا بومی بودن برای یک مدیریت کافی نیست، بلکه در کنار آن تجربه، تخصص، تحصیلات، انگیزه و خلاقیت هم لازم است و اکنون زمان بسیار کمی است برای تشخصی ناکارامدی شاهین نجفی که دانش‌آموخته ادبیات نمایشی و فیلمنامه‌نویسی در مقطع ارشد و دانشجوی دکتری مدیریت رسانه در دانشگاه یزد است. وی سال‌ها در عرصه زرین هنر نقش‌آفرین بوده و چندین مقاله علمی و پژوهشی را در این عرصه نگاشته و منتشر کرده است، از این‌رو، نمی‌توان صرفا با نگاهی ناسالم، در مدتی اندک توانمندی مدیری را زیر سوال برد. اگر با دیدی واقع‌بینانه بخواهیم به موضوع بنگریم، متوجه می‌شویم که با وجود همه این کارشکنی‌ها، نجفی در این مدت اندک نشان داده، فعالیت خود را اسیر حاشیه نمی‌کند و با انتخاب هنرمندان باتجربه و دلسوز در تلاش است که فرهنگ و هنر تنگستان را به جایگاه خوبی برساند. نگارنده پیش از این در گفت‌وگویی که با یکی از مخالفان این انتصاب داشت، پی برد که این عده خاص صرفا چون از فعالان ستاد روحانی بوده‌، دچار توهم شده‌اند که باید هر کدام در مجموعه‌ای گنجانده شوند، حتی اگر از تخصص کافی برخوردار نباشند!!! هرچند برخی توانسته‌اند خود را در برخی از ادارات جا دهند!!! بدون دارا بودن تخصص و شرایط لازم... .

امروز فرهنگ ما در شرایط حساسی قرار دارد که می‌طلبد برای تقویت و جلوگیری از انحطاط و زوال آن مدیرانی بر اریکه قدرت بنشینند که تهدیدها و فرصت‌ها را به خوبی بشناسند و فارغ از نگاه‌های جناحی یا سیاسی با فراهم کردن بستر و زیرساخت‌های مناسب، زمینه را برای پرورش استعدادهای بکر، تقویت فرهنگ و هنر بومی، ارتقای سطح دانش و توانایی هنرمندان و... مهیا کنند. از این‌رو می‌طلبد مدیران دستگاه‌های اجرائی و تصمیم‌گیرنده در شهرستان‌های دور و نزدیک استان مقوله فرهنگ و هنر را جدی گرفته و یار و همراه متولیان این عرصه در شهرهای متبوع خود باشند؛ چراکه تجربه نشان داده پویایی و سیال بودن هنر و فراگیری فرهنگ کتاب و کتابخوانی به پرورش نسلی فرهیخته و آرام کمک می‌کند؛ موضوعی که متاسفانه امروز در عملکرد مدیران اجرائی به‌شدت جای خالی‌اش احساس می‌شود. اهرم از جمله شهرهایی است که از قابلیت و پتانسیل بالایی را در زمینه فرهنگی و هنری برخوردار است و جا دارد با نگاهی فراجناحی در عرصه فرهنگ و هنر گام بردارد. پیش از این عباس جاودانی با روحیه آرام و معتدلی که داشت، توانست در مدت حضور خود در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان گام‌های موثری در راستای توسعه فرهنگی شهر بردارد. حال رئیس جدید این اداره هم در تلاش است هم در بعد تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی و هم در بعد اجرای برنامه‌ها و کلاس‌های متنوع فرهنگی هنری موثر ظاهر شود ولی این مهم زمانی میسر می‌شود که نگاه سالمی در عرصه مدیریتی این شهرستان جریان داشته باشد. در این گزارش گفت‌وگویی را رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان صورت دادیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان در خصوص فعالیت‌های جدید این اداره در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: به‌زوی چهار فیلم کوتاه، یک انیمیشن و سه اثر نمایشی به همت هنرمندان تنگستانی که از استعداد بالایی برخوردارند، تولید می‌شود.
به گفته شاهین نجفی، این سه فیلم کوتاه مستند و داستانی و همچنین انیمشن به همت انجمن سینما جوانان تنگستان در دست تولید و پیش‌تولید است که یکی از آثار در دست تولید، فیلم کوتاه داستانی «گاری» به‌نویسندگی حسام جمالی و کارگردانی سیداحمدشمس العلما است که در مرحله پیش‌تولید و انتخاب بازیگر است. همچنین این فیلمساز فیلم «علم الهدی» را با موضوع زندگی آیت‌الله علم‌الهدی‌اهرمی در دست ساخت دارد که بدون شک پرداختن به شخصیت‌های مذهبی و علمی شهر می‌تواند نقش بسزایی در شناسایی ابعاد پوشیده زندگی چهره‌های شاخص این دیار داشته باشد که در بحث الگوسازی بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه با بیان این‌که همچنین فیلم مستند «بافت قدیم بوشهر» به کارگردانی سیده‌امینه شمس‌العلما و انیمیشن «ویکتور» دیگر آثاری هستند که به همت انجمن سینمای جوان تنگستان در مرحله تولید قرار دارند، افزود: نمایش‌های جدیدی هم برای اجرای عمومی و هم برای حضور در جشنواره‌های استانی به همت هنرمندان اهرمی در حال تولید است که عبارتند از: نمایش «تنگسیر» به نویسندگی و کارگردانی یونس جعفری است که در حال آماده شدن برای اجرای عمومی در شهریورماه و جشنواره تئاتر فجر استان است. این اثر نمایشی به آداب و رسوم مردم تنگستان می‌پردازد . اثر دیگر که کاری آیینی به‌نام «به روی نی» به نویسندگی سیدمجید میرحسینی و کارگردانی یاسر رازقی‌پور است، برای اجرای عمومی در مهرماه آماده می‌شود.
نجفی با اشاره به نمایش‌های تولیدی برای شش ماهه دوم سال جاری در اهرم توضیح داد: برای نیمه دوم سال جاری نیز چند اثر نمایشی دیگر برای اجرای عمومی و شرکت در جشنواره‌های پیش‌ رو به روی صحنه خواهد رفت. سه اثر با حضور بازیگران توانخواه در جشنواره تئاتر معلولین استان بوشهر  شرکت خواهد کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر طنز تنگستان گفت: امیدواریم امسال با تامین اعتبار بتوانیم یازدهمین دوره جشنواره را به شکل مطلوبی برگزار کنیم. پنج اثر کمدی برای اجرای عمومی و حضور در این جشنواره در انجمن هنرهای نمایشی اداره فرهنگ و ارشاد اهرم و گروه تئاتر آریو تنگستان که از گروه‌های باتجربه و توانمند شهر به‌شمار می‌رود، تولید خواهد شد .
نجفی در پایان مهم‌ترین دغدغه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان را ساخت نگارخانه و راه‌اندازی خانه هنرمندان معرفی و تاکید کرد: با وجود این‌که این طرح بارها به‌صورت مستند به کمیته برنامه‌ریزی شهر ارائه شده اما متاسفانه تاکنون با آن موافقت نشده است، این در حالی است که تقریبا همه شهرهای استان به‌زودی صاحب نگارخانه خواهند شد اما اهرم با وجود ظرفیت خوبی که در این حوزه دارد، از آن بی‌بهره است.  

در پایان این گزارش به فعالیت‌های صورت‌گرفته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان در چهار ماهه نخست سال جاری اشاره می‌شود تا بتوان منصفانه و به‌دور از هرگونه جبهه‌گیری برنامه‌های این اداره را در دوره تصدی‌گری فرهنگی هنری شاهین نجفی از نظر گذارند. این فعالیت‌ها به این شرح است: برگزاری قریب به ۴۰ برنامه فرهنگی– هنری در سطح شهرستان (اهرم، دلوار و روستاها)، پخش بازی‌های ایران در جام جهانی 2018 روسیه از سینما سیار در مجتمه فرهنگی هنری اهرم، اجرای 16 نشست ادبی با حضور شاعران و علاقه‌مندان به همت انجمن شعر و ادب اهرم، اجرای 12 برنامه موسیقایی به همت نوازندگان و موسیقدانان اهرمی، برگزاری جنگ‌های شادی به مناسبت‌های مختلف به همت هنرمندان اهرمی در اهرم و شهرها و روستاهای اطراف، ساماندهی انجمن‌های فرهنگی هنری، برگزاری بیش از 50 دوره آموزشی در رشته‌های مختلف هنری در اهرم، دلوار و کانون فرهنگی هنری مساجد و روستاها، برگزاری پنج نمایشگاه عکاسی و هنرهای تجسمی، اکران هشت فیلم در سینما سیار در اهرم و دلوار و... .

نام:
ایمیل:
* نظر: