bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴
میگو، نامی آشنا در صنعت آبزی‌پروری کشور است و در این میان، میگوی بوشهر در کشور زبانزد خاص و عام است و طرفداران زیادی هم در داخل و خارج کشور دارد اما...
بامداد جنوب -جواد شکریان: این‌که مسوولان ما در استان تا چه اندازه در معرفی این آبزی مغذی به خارج از استان و کشور موفق عمل کرده‌اند جای سوال دارد.

«بوشهر قطب میگوی کشور است»؛ این جمله و جمله‌های مشابه را همه‌ساله از زبان مسوولان استانمان بارها و بارها می‌شنویم. در صحت این مطلب همان بس که در حدود 70 درصد میگوی صادراتی کشور در بوشهر تولید و صادر می‌شود اما چه فعالیت‌هایی در راستای بهبود وضعیت پرورش‌دهندگان و کمک به آنها انجام شده است؟

سال گذشته بر اساس آمار مرکز فرآوری شیلات استان، 14 هزار و 500 تن میگو در استان بوشهر تولید شد که به گفته مدیرکل شیلات استان، این آمار سوای مصارف داخلی در استان برآورد شده است. این در حالی است که تولید میگوی کل کشور در حدود 22 هزار تن بوده و بر این اساس، حجم تولید میگوی بوشهر در حدود 70 درصد کشور بوده است. 

همه‌ساله در استان بوشهر سرمایه‌های زیادی به تولید میگو در بخش‌های تکثیر، پرورش، بسته‌بندی و صادرات این محصول اختصاص می‌یابد که با صادرات این محصولات به کشورهای خارجی، به میزان زیادی ارز وارد کشور می‌شود. همین امر باعث می‌شود که مسوولان کشوری و استانی تاکید زیادی بر تولید میگو داشته باشند و همه‌ساله زمینه را برای افزایش تولید این آبزی در کشور به‌کار گیرند.

در همین راستا، روز گذشته  مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری سازمان شیلات ایران از برگزاری جشنواره میگو در تاریخ 17 تا 19 آبان‌ماه با همکاری سازمان شیلات و مناطق آزاد قشم در این جزیره خبر داد.
این موضوع که چرا بوشهر به‌عنوان قطب میگوی کشور، نباید این جشنواره را برگزار کند، بهانه‌‌ای شد تا مصاحبه‌ای را با مدیرکل شیلات استان انجام دهیم.

جشنواره میگوی بوشهر تا یک ماه دیگر
مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب، در خصوص جشنواره میگوی قشم گفت: سال گذشته این جشنواره در جزیره کیش برگزار شد و امسال در جزیره قشم برگزار می‌شود.
حسین بهمنیاری در پاسخ به سوال بامداد جنوب مبنی بر این‌که چرا در بوشهر که قطب میگوی کشور است، این‌گونه جشنواره‌ها برگزار نمی‌شود، بیان کرد: ما در سال‌های گذشته جشنواره‌های مختلفی مانند جشنواره پخت و پز و جشنواره توزیع برگزار کرده‌ایم.

وی در خصوص پیشنهاد بامداد جنوب مبنی بر برگزاری جشنواره‌های در بوشهر برای معرفی این محصول به سایر استان‌ها و ایجاد یک بازار خوب داخلی، ضمن استقبال از این طرح، خاطرنشان کرد: به محض این‌که از درگیری‌های برداشت میگو فارغ شویم، در محل اسکله شیلات جشنواره‌ای را برگزار خواهیم کرد.

بهمنیاری زمان تقریبی این جشنواره را در حدود یک ماه آینده عنوان کرد و افزود: مضامین این برنامه در خصوص پرورش میگو و ترغیب مردم به استفاده از آبزیان و به‌خصوص میگو خواهد بود.
در بهترین حالت، 9 هزار تن تولید داریم
مدیرکل شیلات در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص مزارع اختصاص‌یافته به پرورش میگو در سال جاری گفت: پیش‌بینی ما از مزارع پرورشی امسال، پنج هزار هکتار بود که قرار بود در حدود 18 هزار تن میگو از این مزارع برداشت کنیم اما خیلی‌ها ذخیره‌سازی نکردند و بر این اساس حدود سه هزار و 870 هکتار ذخیره‌سازی شد. 

حسین بهمنیاری با اشاره به این‌که بر اساس سطح زیر کشت میگو، پیش‌بینی می‌شد امسال 12 هزار و 500 تن میگو برداشت کنیم، افزود: امسال بیماری لکه سفید به جان میگوها افتاد. با این حال، اگر مزرعه‌داران به‌موقع محصولات خود را برداشت کنند، در بهترین حالت حدود 9 هزار تن برداشت خواهیم داشت.

لازم به ذکر است که سال گذشته لاروهای میگو در حدود چهار هزار و 400 هکتار مزرعه ذخیره‌سازی شده بود که 14 هزار و 500 تن میگو از این مزارع برداشت شد.
وی با تاکید بر این‌که امسال بیماری لکه سفید، میزان زیادی خسارت به میگوی استان وارد کرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال دو مجتمع پرورش میگو در بندر ریگ و بندر دیلم بیماری شدید لکه سفید گرفتند که باعث کاهش تولید شد، البته هنوز هم خطر رفع نشده و ممکن است محصول بیشتری به این بیماری دچار شود.

بهمنیاری با اشاره به این‌که سازمان شیلات به تک تک پرورش‌دهندگان هشدار داده که هرچه سریع‌تر میگوی خود را برداشت کنند، تاکید کرد: با توجه به سرعت رشد ویروس لکه سفید در دماهای پایین و سرد شدن دمای هوا در هفته‌های آینده، همه میگوداران باید به سرعت برای برداشت محصول خود اقدام کنند.
به گفته مدیرکل شیلات استان، هم‌اکنون میگوی پرورش‌دهندگانی که دیرهنگام کار ذخیره‌سازی را شروع کردند، بین 12 تا 15 گرم و میگو در مزارع دیگر در حدود 17 تا 22 گرم است که هر دو گروه باید برای برداشت هرچه زودتر محصولشان دست به کار شوند.

پرورش‌دهندگان؛ مقصر اصلی فروش نرفتن میگو 
حسین بهمنیاری در خصوص فروش نرفتن میگو در سال گذشته و مشکلاتی که برای پرورش‌دهندگان پیش آمد، به بامداد جنوب گفت: سال گذشته همه پرورش‌دهندگان را جمع کردیم و قیمت‌های جهانی را به آنها نشان دادیم اما برخی از پرورش‌دهندگان به طمع سال‌های قبل، میگوی خود را نفروختند و به همین دلیل روی دستشان ماند.

وی به کاهش جهانی قیمت میگو اشاره کرد و افزود: کشور هند میگوی بیشتری نسبت به ایران تولید می‌کند و قیمت‌های آنان نیز بسیار پایین‌تر از ماست. به همین دلیل میگوی آنها زودتر از ما به فروش خواهد رسید. 

بهمنیاری عامل اصلی فروش نرفتن میگوی بوشهر را طمع خود تولیدکننده‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اگر میگو فروش نمی‌رود، ما مقصر نیستیم. پرورش‌دهندگان خودشان نمی‌فروشند و تنها سردخانه‌ها را پر می‌کنند و پولشان هم دیرتر به دستشان می‌رسد.
به‌گفته وی، سال گذشته چینی‌ها حاضر بودند برای هر کیلو میگوی بوشهر، هفت دلار بپردازند اما طمع برخی پرورش‌دهندگان باعث شد تا محصول آنها، چند ماه دیگر و به قیمت کمتر از چهار دلار به فروش برسد.

مدیرکل شیلات بوشهر، مقصد نهایی میگو در سال جاری را کشورهای چین، اسپانیا، آذربایجان، روسیه، اوکراین و دیگر کشورها عنوان کرد و افزود: در بین کشورهای حوزه خلیج فارس، کشور امارات خریدار میگوی ایرانی است که بیشتر به‌عنوان دلال عمل کرده و میگوی ایران را با قیمت بیشتر و بسته‌بندی متفاوت‌تر به کشورهای مصرف‌کننده صادر می‌کنند.

بهمنیاری قیمت پیشنهادی و کنونی این کشورها را برای خرید میگوی بوشهر در حدود 14 هزار و 500 تومان (بین چهار تا پنج دلار)، عنوان کرد و ادامه داد: این قیمت پیشنهادی برای میگوهای 20 گرمی است که هر 40 تا 50 عدد از آنها معادل یک کیلوگرم است. همچنین برای سایر سایزهای میگو، قیمت تقریبی 13 هزار و 500 تومانی در نظر گرفته شده است که هم‌اکنون حدود 20 درصد و بقیه پول آن را دو ماه بعد پرداخت می‌کنند.

البته به گفته مدیرکل شیلات، متاسفانه پرورش‌دهندگان بوشهری میگوی خود را در سردخانه‌ها دپو می‌کنند و به امید افزایش قیمت می‌مانند که این کار اشتباه است و باعث می‌شود مثل سال گذشته میگو روی دستشان بماند. پیشنهاد ما این است که هرچه زودتر محصول خود را برداشت و به فروش برسانند.

امسال 70 درصد پرورش‌دهنده‌ها بیمه بودند
بهمنیاری در پاسخ به سوال بامداد جنوب در خصوص خسارت‌های وارده به پرورش‌دهندگان و تعهد بیمه در قبال آنها، گفت: امسال اطلاع‌رسانی‌های زیادی در این زمینه انجام دادیم. قیمت بیمه به یک‌سوم سال‌های قبل کاهش پیدا کرده بود اما تنها 70 درصد از پرورش‌دهندگان محصول خود را بیمه کردند.

وی با اشاره به اعلام آمادگی کامل بیمه در خصوص پوشش مزرعه‌داران، بیان کرد: امسال بیشتر پرورش‌دهندگان محصول خود را بیمه کردند. به‌طور مثال در مجتمع پرورش میگو در دیلم، 40 مزرعه بیمه شده بودند و تنها هفت مزرعه بیمه‌نشده داشتیم. البته برخی از مزارعی که متحمل خسارت شدند بیمه نبودند و به این ترتیب هیچ نهادی عهده دار خسارت آنها نخواهد بود.

مدیرکل شیلات در پایان با بیان این‌که در این اداره با کمبود نیرو مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: روزی که من به بوشهر آمدم و مسوولیت اداره شیلات استان را پذیرفتم، به امید تولید 100 هزار تن میگو در استان بود اما این مهم تاکنون جامه عمل نپوشیده است.

شروع بیماری لکه سفید از کجا کلید خورد
یک کارشناس آبزیان در بوشهر، درباره نحوه شروع بیماری لکه سفید در استان به در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: اردیبهشت‌ماه خرید لارو و ریختن آن در مزارع شروع شد. در این ماه زمین‌های میگو آماده‌سازی شدند تا در آنها ذخیره‌سازی صورت گیرد.

به گفته این کارشناس خبره حوزه آبزیان، نشانه‌های بیماری لکه سفید در تیرماه مطرح شد. این بیماری ابتدا در بویرات دیلم شروع شد و نمونه‌های آزمایشگاهی آن مثبت اعلام شد. پس از آن، این بیماری گسترش یافت تا این‌که سازمان دامپزشکی دو استخر را برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری، منهدم کرد.

وی همچنین از کم‌کاری و نظارت نداشتن مسوولان در امر تولید میگو خبر داد و تصریح کرد: سازمان دامپزشکی و شیلات می‌توانستند از پیشرفت و شیوع بیماری جلوگیری کنند.

تعرفه‌های امسال بیمه، عادلانه نبود
در حالی مدیرکل شیلات از عملکرد مثبت و اعلام آمادگی بیمه‌ها، برای بیمه مزارع خبر داد که تولیدکنندگان میگو نظر دیگری در این مورد دارند.
یکی از پرورش‌دهندگان در دیلم، عملکرد بیمه را در سال جاری ضعیف عنوان کرد و افزود: امسال بیمه مشکل‌آفرینی کرد و تعرفه‌های بیمه را تغییر داد. بر این اساس خسارتی که بیمه در صورت تحمیل خسارت به پرورش‌دهندگان تقبل می‌کند بسیار کاهش پیدا کرده و دیگر برای تولیدکننده‌ها به صرفه نیست.

به گفته وی، بیمه‌نشدن برخی مزارع میگو در سال جاری، تنها متوجه پرورش‌دهندگان نیست و خود بیمه نیز نقش بسزایی در این زمینه ایفا کرد و تعرفه‌های بیمه عادلانه نبود.

نام:
ایمیل:
* نظر: