bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۲ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
برگزاری پویش «کودکان مهر» آبدان، مجالی برای نشاندن لبخند بر لب کودکان:
الهام بهروزی: زندگی را زندگی می‌کنند در کوچه‌های خاکی و قدیمی شهر در زیر سایه صنایع پرطمطراق نفت و گاز! سهم آن‌ها از این همه ثروت خدادای تنها دود و آه‌ است و دیگر هیچ! اما این اجحاف‌ها هیچ‌گاه آن‌ها را از شوق کودکانه و خنده‌های بلند و شاد بازنمی‌دارد. آن‌ها کودکانی از جنس جنوب هستند و دلی به وسعت دریا و صبری به قامت نخل‌های استوار دارند.

الهام بهروزی

زندگی را زندگی می‌کنند در کوچه‌های خاکی و قدیمی شهر در زیر سایه صنایع پرطمطراق نفت و گاز! سهم آن‌ها از این همه ثروت خدادای تنها دود و آه‌ است و دیگر هیچ! اما این اجحاف‌ها هیچ‌گاه آن‌ها را از شوق کودکانه و خنده‌های بلند و شاد بازنمی‌دارد. آن‌ها کودکانی از جنس جنوب هستند و دلی به وسعت دریا و صبری به قامت نخل‌های استوار دارند.

این کودکان فارغ از هیاهوی زندگی و بی‌مهری‌ها همچنان می‌خندند و در پستوی ‌فقری خاموش شادی را فریاد می‌زنند؛ چراکه می‌دانند هستند کسانی که برای‌شان مهر را به ارمغان خواهند آورد و دانایی و انسانیت را با آن‌ها قسمت خواهند کرد.

بدیهی در سال جاری به‌دلیل شیوع کرونا بسیاری از خانواده‌ها از نظر معیشتی تحت فشار قرار گرفتند؛ چراکه بسیاری از آن‌ها شغل خود را به علت پاندمی این ویروس یا از دست دادند یا به شکل بارزی با کاهش درآمد روبه‌رو شدند که این مساله به بیکاری اغلب آن‌ها منجر شد تا جایی که برخی از این خانوارها حتی در تامین نیازهای اولیه خود نیز بازماندند که این معضل در مناطق محروم و کمتر برخوردار نمود پررنگی داشته است. یکی از این مناطق آبدان در استان بوشهر است. این شهر کوچک که یکی از قطب‌های کشاورزی استان به‌شمار می‌رود، در خود خانواده‌های جای داده است که نیاز به حمایت و همدلی دارند.

از این رو، خیّران محلی دست به دست به هم دادند تا با راه‌اندازی پویش «کودکان مهر» کودکان آبدانی را با رویی خندان و دلی شاد با نوشت‌افزار و کتاب‌های نو راهی مهد دانایی‌افزایی کنند. آن‌ها با این پویش در حقیقت مروجان فرهنگ نوع‌دوستی هستند تا غنای فرهنگی این خطه را به همگان یادآوری کنند. پویش کودکان مهر اینک چهار سال متوالی است که دارد با مشارکت مردم اجرا می‌شود و خوشبختانه با همدلی و همراهی خوبی هم روبه‌رو شده است.

مسوول برگزاری پویش «کودکان مهر» در این خصوص به بامداد جنوب گفت: این پویش با هدف حمایت از تحصیل دانش‌ آموزان کم‌بضاعت بخش آبدان از سوی تعدادی از جوانان این بخش راه‌اندازی شده است. این پویش هر ساله در چهل روز با عنوان «چله‌نشینی مهربانی» و در دو مرحله انجام می‌شود: مرحله اول «کتاب مهربانی» نام دارد که با هدف تامین هزینه کتاب دانش‌آموزان و مرحله دوم «سبد مهربانی» است که با هدف تامین نوشت‌افزار مورد نیاز آن‌ها اجرا می‌شود. البته با همراهی و هماهنگی مدیران محترم مدارس، حمایت از کودکان تا پایان سال تحصیلی برای تامین کیف و کفش و پوشاک و دیگر هزینه‌های آن‌ها ادامه دارد. حمایت از دانش‌آموزان توانمند و بازماندگان از تحصیل هم از دیگر موارد مورد تاکید در این پویش است.

ابراهیم جاگرانی در ادامه با بیان اینکه امسال چهارمین سال متوالی برگزاری این پویش در بخش آبدان شهرستان دیر است، افزود: هدف اصلی ما از اجرای این پویش، ایجاد این سوال در ذهن همشهریان است که آیا در کنار ما کودکی وجود دارد که به‌دلیل بی‌بضاعتی والدینش از تحصیل باز بماند؟ طرح این سوال می‌تواند موجب تحریک فطرت انسان‌دوستانه آدم‌ها شود، شاید نهادهای حمایتی یا آموزش و پرورش به این دانش‌آموزان کمک کنند؛ اما تلاش ما بر تقویت احساس مسوولیت شهروندان نسبت به یکدیگر و ترویج مهربانی همگانی در شهر است، از این رو، این پویش کاملا مردمی برگزار می‌شود و مراکز نیکوکاری و موسسات خیریه نقش حمایتی دارند.

وی در ادامه استقبال مردم را از پویش «کودکان مهر» رضایت‌بخش دانست و گفت: با وجود شرایط خاص کشور و شیوع ویروس کرونا، استقبال شهروندان و نیکوکاران در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر بوده است، جوانان با انتشار پوستر این پویش در شبکه‌های اجتماعی خود و بزرگسالان با زبان خیر کنار این پویش هستند و همه خود را مجری آن می‌دانند. ایجاد گروه در شبکه‌های اجتماعی و انتشار گزارش مستمر از پرداختی‌ها و پس از آن گزارش هزینه‌کرد کمک‌ها هم در اعتماد عمومی و همراهی همگانی بی‌تاثیر نبوده است.

جاگرانی در ادامه به در اولویت بودن خرید محصولات ایرانی تاکید کرد و افزود: بنای ما مانند سال‌های گذشته تهیه اقلام ایرانی اسلامی است و تاکید بسیاری از نیکوکاران هم بر همین اصل و خرید کالای ایرانی است.

وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری چنین پویش‌هایی چقدر در انتقال و ترویج فرهنگ نوع‌دوستی در جامعه موثر ظاهر می‌شود، تصریح کرد: آنچه در این سه چهار سال تجربه کرده‌ام نشان می‌دهد، مردم ما مردمی مهربان هستند که در مشکلات هوای همدیگر را دارند، همراه کردن آن‌ها با چنین پویش‌هایی اگر با صداقت و اعتماد همراه باشد، کار سختی نیست. همین که ما «سبد مهربانی» را در نوشت‌افزاری قرار می‌دهیم و کودکی کنار خرید برای خود، برای دوست هم‌سال خودش هم یک قلم نوشت‌افزار هدیه می‌کند و در سبد می‌گذارد ترویج مهربانی است که شیرین‌ترین بخش این پویش است.

مسوول برگزاری پویش «کودکان مهر» به سمن‌ها، نهادها و تشکل‎های همراه در این پویش اشاره و بیان کرد: می‌توان گفت همه نیک‌اندیشان این شهر زیر چتر و عنوان «کودکان مهر» قرار گرفته‌اند تا «کمک‌های مومنانه» خود را تجمیع کنند و بتوانند افراد بیشتری را با کیفیت بهتری تحت پوشش قرار دهند. از ستاد نماز جمعه و شورا و شهرداری و بخشداری تا مرکز نیکوکاری امام رضا(ع)، موسسه خیریه فاطمه‌الزهرا (س)، رسانه‌های آبدان شامل «رمیله» و «گلدانو»، گروه جهادی انصارالمهدی (عج) حوزه مقاومت بسیج نجف اشرف، کانون پویندگان دانش و فضیلت و هیات شاگردان شهدا و محبان مهدی (عج)، موکب حضرت زینب (س) آبدان در کربلا و کانون رضوان، همگی با این پویش همراه شده‌اند. کمیته امداد و بهزیستی شهرستان دیر هم کنار ما هستند. امام جمعه محترم آبدان هم مردم و مسوولان را توصیه به همراهی با این پویش کرده‌اند.

جاگرانی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه کودکان نیازمند را چگونه شناسایی می‎کنید، توضیح داد: برای شناسایی کودکان در این سال‌ها، از کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، مدارس و فراخوان عمومی و معتمدین محلی استفاده می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با توجه به پاندمی کرونا در استان، آیا بسته‌بندی بسته‌های فرهنگی ویژه کودکان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد، گفت: تمام تلاش ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. البته اولویت اول ما اهدای بن‌خرید از نوشت افزارها به این کودکان است؛ اما اگر بنا بر خرید و تهیه بسته حمایتی شد، بدون شک اولویت اول ما سلامت دانش‌آموزان و خانواده‌ آن‌هاست و همه نکات بهداشتی را در نظر می‌گیریم. ضمن اینکه با توجه به شرایط خاص سال تحصیلی جدید، بخشی از کمک‌ها برای تامین هزینه اینترنت دانش‌آموزان برای کلاس‌های مجازی و تامین ماسک و اقلام بهداشتی اختصاص یافته است.

مسوول پویش «کودکان مهر» در خصوص چگونگی تقسیم بسته‌ها در میان دانش‌آموزان تصریح کرد: در این مرحله اسامی دانش‌آموزان و پایه تحصیلی آن‌ها را از مراجع ذکر شده جمع‌آوری می‌کنیم و بسته‌های متفاوت به‌منظور ممانعت از ایجاد بار روانی منفی احتمالی برای کودکان- خریداری یا به‌صورت بن‌خرید از نوشت‌افزار، در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد. ملاک انتخاب دانش‌آموزان هم نهادهای حمایتی نیست و بسیاری از خانواد‌ه‌ها، به‌ویژه آسیب‌دیدگان کرونا، ممکن است تحت حمایت هیچ نهادی نباشند که در اولویت کمک‌های ما قرار خواهند داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر دانش‌آموزان کم‌بضاعت و بی‌بضاعت که کودکان بااستعدادی هم در بین آن‌ها وجود دارد، متاسفانه فقد و فقر امکانات در آبدان موجب هدر رفتن استعدادهای زیاد دیگری هم شده است که مشکل مالی هم ندارند، گفت: تلاش ما بر این است بتوانیم با همراهی موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد آموزشی، در بحث کلاس‌های تقویتی کنکور و حمایت از نخبگان هم قدم‌هایی برداریم که نیازمند همکاری و حمایت همگانی مردم و مسوولان، به‌ویژه ظرفیت عظیم شرکت‌های نفت و گاز منطقه هستیم.

وی با اشاره به میزان و مبلغ جمع‌آوری شده در این پویش یادآور شد: با وجود اینکه امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این پویش به‌تازگی و با تاخیر ایجاد شده است، تاکنون جوانان آبدان حدود ۱۰۰ میلیون ریال نقدی و مقداری کمک‌های نوشت‌افزاری و غیرنقدی جمع‌آوری کرده‌اند که با توجه به زمان اجرا در مقایسه با سال‌های گذشته رشد داشته است.

جاگرانی با اشاره به اهمیت اعتباربخشی به این پویش و تضمین به مردم تصریح کرد: به‌منظور اهمیت و اعتبار این پویش شماره کارت رسول قاسمی مداح، مجری و معتمد محلی آبدان برای این پویش انتخاب شده است و نیکوکاران هم‌استانی می‌توانند به این پویش مردمی کمک کنند، تاکید می‌شود همه کمک‌ها با نظارت معتمدین محلی و کمیته امداد جمع‌آوری و توزیع می‌شود. شماره 09178733310 برای کسب اطلاع بیشتر هم‌استانی‌ها و نیکوکاران مایل به مشارکت در این پویش اختصاص داده شده است.

مسوول برگزاری پویش «کودکان مهر» در پایان یادآور شد: از مجموعه روزنامه وزین بامداد جنوب به‌ویژه خانم بهروزی که همواره حامی کودکان و چنین پویش‌های مردم‌دوستانه‌ای در استان هستند، تشکر می‌کنم.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، بدون شک گام نهادن در مسیری که به شادی کودکان و برآورده شدن آرزوهای کوچک آن‌ها ختم می‌شود، بیش از هر چیزی عشق می‌خواهد؛ چراکه این عشق است که دل‌ها را به یکدیگر گره می‌زند و دردها و کاستی‌های را کمرنگ و کم‌فروغ می‌کند. به‌راستی اگر در این روزگار سرد دست‌های هم را رها کنیم چه خواهد شد! امید می‌رود همه و همه دست به دست هم دهیم و با مشارکت در چنین پویش‌‌های به چهره کودکان‌مان زیبایی ببخشیم و با فراهم کردن اسباب علم‌آموزی، انسانیت و دانش را در آن‌ها نهادینه کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: