bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹
تولید فیلم کوتاه «در دست‌های یک چمدان» در انجمن سینماجوانان برازجان:
الهام بهروزی: فیلم کوتاه قالب مناسبی برای نمایش موضوعات کوچک و بزرگ است که اگر به‌صورت بلند نمود بیابند، از حوصله مخاطب خارج می‌شود. این گونه هنری برای نمایش جزئیاتی از یک حقیقیت، دنیای غریبی را پیش روی مخاطب تعریف می‌کند و او را عمیق‌تر با سوژه مطرح شده درگیر می‌سازد.

الهام بهروزی: 

فیلم کوتاه قالب مناسبی برای نمایش موضوعات کوچک و بزرگ است که اگر به‌صورت بلند نمود بیابند، از حوصله مخاطب خارج می‌شود. این گونه هنری برای نمایش جزئیاتی از یک حقیقیت، دنیای غریبی را پیش روی مخاطب تعریف می‌کند و او را عمیق‌تر با سوژه مطرح شده درگیر می‌سازد.

چراکه ایده مطرح شده در این گونه هنری با نگاه فردی کارگردان اثر مورد پردازش قرار می‌گیرد و هر چه این نگاه حاصل خلاقیت کارگردان و مبرا از هر گونه الگوبرداری و تقلید صرف از آثار مشابه باشد، جذابیت بیشتری برای مخاطب که عموما مخاطب خاص است، خواهد داشت. به‌عبارتی فیلم کوتاه نمایانگر جهان‌بینی و نگرش سازنده آن است که درصدد است تا مخاطب را ترغیب کند از زاویه متفاوت‌تری به سوژه انتخابی بنگرد.

فیلم کوتاه عمدتا مخاطب را در زمانی اندک به تفکر وامی‌اندازد که البته این مهم در سایه پردازش و انتخاب فرم مناسب اثر محقق می‌شود. بسیار پیش آمده است که یک معضل اجتماعی یا فرهنگی در قالب فیلم کوتاه نمایش داده شده و توانسته نگاه‌ها را به خود حساس کند. با این اوصاف، این گونه هنری می‌تواند قالب مناسبی برای پردازش آسیب‌های اجتماعی، مفاهیم فرهنگی و ارزشی و فرهنگ‌سازی باشد که با دیدی هنری مورد کند و کاو قرار می‌گیرند.

فیلم کوتاه با همه بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌هایی که به آن می‌شود اما خوشبختانه امروز توانسته در ایران جایگاه خود را در میان هنرمندان بیابد تا جایی که سالانه شاهد تولید آثار بسیار فاخری در این عرصه و درخشش آن‌ها در رویدادهای معتبر جهانی و ملی باشیم؛ اما این هنر برخلاف اینکه موفق شده هنرمندان و فیلمسازان را به خود جذب کند به‌دلیل مهیا نبودن بستر مناسب برای نمایش آن‌ها در سطح جامعه هنوز نتوانسته که نگاه عموم مردم را به سمت خود معطوف کند که همین کم‌کاری موجب شده است در میان مردم مغفول و ناشناخته باقی بماند.

با این حال، در سالهای اخیر گام‌های محکمی در راستای معرفی فیلم کوتاه و زیبایی‌های آن در سطح محدودی برداشته شود و برای تقویت این حوزه، انجمن سینما جوانان کشور با حمایت‌های مالی و آغاز جریان پیجینگ درصدد برآمده تا هنرمندان را به ساختن کارهای فاخر و ارزشمند تشویق کند که در استان بوشهر خوشبختانه با استقبال تعدادی از کارگردان‌های جوان و خلاق با استفاده از این فرصت، آثار تولید شده یا در دست تولید است که در نوع خود قابل درنگ هستند.

در این زمینه به‌تازگی کامران دشتی، عکاس و کارگردان جوان هم‌استانی اثری را به نام «در دست‌های یک چمدان در دست تولید دارد که در آن یکی از تفکرات سنتی و تاثیر سوء آن را بر زندگی در منطقه جنوب به تصویر کشیده است. در کارنامه هنری دشتی، کارگردانی آثاری نظیر فیلم کوتاه «حباب»، «آتروپین»، «اتاقی از مخمل سرخ»، «انبساط ابدی» و... صدابرداری آثاری چون «باچی» و «قورمه‌سبزی برای اوه» دیده می‌شود. افزون بر این، او در بسیاری از جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی حضور درخشانی داشته است و توانسته مقام‌های برتر را از آن خود کند.

کامران دشتی در خصوص داستان تازه‌ترین اثر خود به بامداد جنوب گفت: این فیلم کوتاه داستان زندگی مردی تنها و دور از فضای جامعه را روایت می‌کند که آرامشش با بازگشت برادری که سال‌هاست از او بی‌خبر است به هم می­ریزد و زندگی‌اش دستخوش تغییر و تحولاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه این فیلم در ژانر درام- معمایی است، افزود: سال‌ گذشته قصه این فیلم در ذهنم آمد که آن را پرورش دادم و سناریو آن را نوشتم. نام فیلم را از یکی از سروده‌های زنده‌یاد حسین جلال‌پور شاعر فقید و غزلسرای پیشتاز جنوب وام گرفتم.

این کارگردان در ادامه در خصوص موضوعی که محور این اثر قرار گرفته است، تصریح کرد: فیلم کوتاه «در دست‌های یک چمدان» دست روی یکی از باورهای سنتی منطقه جنوب گذاشته است که با وجود فراگیری زندگی مدرن اما همچنان در بافت اجتماعی جنوب حاکمیت دارد و در بیشتر اوقات هم مساله‌ساز و مشکل‌آفرین می‌شود. البته تلاش شده است تا به روایتی متفاوت دورنمایی از این تفکرات سنتی در جامعه‌های پیرامونی مورد کند و کاو قرار گیرد.

دشتی با بیان اینکه برای تولید این اثر دنبال بازیگرانی بودم که مساله برای‌شان ملموس باشد، افزود: از این رو، متناسب با نقش‌های این اثر با بازیگران خوبی مثل جهانشیر یاراحمدی، صادق کشت‌ورز و مهران حیدریزاده به توافق رسیدیم که خوشبختانه به خوبی با نقش‌های خود ارتباط گرفتند.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چطور شد که برای ساخت این اثر دست روی تفکرات سنتی جنوب گذاشتید، بیان کرد: ببینید زندگی به سرعت در حال مدرن شدن است و سنت دارد کم‌کم در زندگی ما رنگ می‌بازد اما هنوز باورها و تفکراتی وجود دارد که فرد و خانواده‌هایی را به چالش بکشند؛ عصیبت‌هایی که به‌تنهایی برای خلق یک درام کافی هستند.

دشتی در ادامه با تاکید بر اینکه فیلم کوتاه «در دست‌های یک چمدان» قرار بود سال گذشته تولید شود، گفت: اما شیوع کرونا تمام برنامه‌ریزی‌ها را به هم ریخت و به همین دلیل نشست پیجینگ اثر در زمان مقرر برگزار نشد و نهایتا به امسال کشیده شد که الان کار در مراحل پایانی تصویربرداری قرار دارد.

کارگردان فیلم کوتاه «حباب» با بیان اینکه متاسفانه فیلم کوتاه نتواسنته مخاطب عام را به خود جذب کند، تاکید کرد: تنها مخاطب خاص دارد و برای اینکه بتوانیم نگاه عموم را به این قالب هنری جذب کنیم با تحولی در سطح کلان نگاه مدیریت فرهنگی ایجاد کنیم تا زمینه را برای مخاطب‌پروری فراهم آورند؛ چراکه فیلم کوتاه مخاطب را به تفکر وامی‌دارد. افزون بر این، به کمک آن می‌توان زیبایی‌های خفته در زندگی اقوام و ملت‌های مختلف را به نمایش گذاشت و اشتراکات فرهنگی را بازشناسی کرد.

دشتی با اشاره به اینکه فیلم کوتاه در صورت معرفی‌شدن به جامعه می‌تواند ذائقه و سلیقه مخاطب را رشد بدهد، گفت: اما این هنر هم مانند موسیقی اصیل ایرانی ناشناخته مانده و به انزوا رفته است. بدیهی است فیلم کوتاه که حاصل دغدغه و ایده کارگردان است، با هدف دیده شدن از سوی مخاطب ساخته می‌شود؛ اما شانس زیادی برای دیده شدن ندارد چون تلاشی برای افزایش مخاطبان آن در کشور صورت نگرفته است و ما تنها دلخوشی‌مان این است که آثار تولیدی‌مان را پس از پایان تدوین به جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی بفرستیم؛ چراکه تنها شانسی که برای دیده شدن دارند همین جشنواره‌ها هستند.

وی در پایان با بیان اینکه هرچند جدید در پلتفرم‌های آنلاین نظیر فیلمو و نماوا بستری برای نمایش فیلم‌های کوتاه فراهم شده است، افزود: اما در این فضا هم به‌دلیل نبود تبلیغات کافی، فیلم‌های کوتاه نتوانسته‌اند به خوبی معرفی شوند و مخاطب را به خود جذب کنند.

یادآوری می‌شود، فیلم کوتاه «در دست‌های یک چمدان» به نویسندگی و کارگردانی کامران دشتی در ۱۵ دقیقه در حال تولید است که در آن هنرمندان مطرحی شامل جهانشیر یاراحمدی، صادق کشت‌ورز و مهران حیدریزاده به ایفای نقش می‌پردازند. دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: مدیرتصویربرداری: حسین کشاورزی، صدابردار: حسن شبانکاره، دستیار اول تصویر: عباس احسانی، دستیار دوم تصویر: سعید معلمیان ، دستیار صدا: احسان خدادادی، گریمور: شهربانو نیسنی، عکاس پشت صحنه: حیدر شیردل، منشی صحنه: شهربانو نیسنی، مدیر تولید: محمدجواد حیدری، دستیار تولید: مهدی فرهادی، مدیر تدارکات: صادق نیک‌پرست، دستیار تدارکات: علی بهمنیاری، روابط­عمومی: حسن فرهادی.

این فیلم از تولیدات انجمن سینمای جوان برازجان و خروجی شورای پیچینگ استان بوشهر است.


نام:
ایمیل:
* نظر: