bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
در همین رابطه، مدیرکل گمرک بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب، ارزش وزنی صادرات با احتساب میعانات گازی از گمرکات استان را در شش‌ماهه نخست سال جاری، معادل 13 میلیون و 663 هزار تن عنوان کرد و گفت:...
بامدادجنوب-جواد شکریان: آمارها نشان می‌دهد که کاهش قیمت جهانی نفت و فراورده‌های آن در ماه‌های اخیر، روی ارزش صادرات و واردات کشور و استان بوشهر تاثیر بسزایی داشته است. آمارهای رسیده از گمرک بوشهر، نشان می‌دهد که افزایش وزنی صادرات میعانات گازی، نتوانسته ارز بیشتری نسبت به مدت مشابه سال قبل وارد کشور کند تا با وجود عملکرد مثبت گمرکات بوشهر در افزایش صادرات، شاهد کاهش ارزش ریالی صادرات باشیم.

در همین رابطه، مدیرکل گمرک بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب، ارزش وزنی صادرات با احتساب میعانات گازی از گمرکات استان را در شش‌ماهه نخست سال جاری، معادل 13 میلیون و 663 هزار تن عنوان کرد و گفت: ارزش دلاری این میزان صادرات، هفت میلیارد دلار بوده است.
احمد پورحیدر در خصوص صادرات کالا از گمرکات استان نیز با بیان این‌که ارزش وزنی صادرات بدون احتساب میعانات گازی در مدت یادشده، هشت میلیون و 552 هزار تن بوده است، افزود: ارزش صادرات این میزان کالا، در شش‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به چهار میلیارد و 751 میلیون دلار رسیده است.

وی همچنین کل صادرات در شش ماه نخست سال گذشته را 11 میلیون و 400 هزار تن عنوان و تصریح کرد: ارزش کل صادرات کالا از گمرکات استان بوشهر در شش‌ماهه سال گذشته، هشت میلیارد و 688 میلیون دلار بود.
پورحیدر ارزش صادرات کالاها از گمرکات استان را بدون احتساب میعانات گازی در مدت یادشده، از لحاظ ارزش چهار میلیارد و 144 میلیون دلار و از لحاظ وزنی شش میلیون و 394 هزار تن عنوان کرد.
به گفته وی، میزان صادرات کالا در شش ماهه اخیر، بدون احتساب میعانات گازی، از لحاظ وزنی و ارزشی رشد قابل توجهی داشته است. بر این اساس، صادرات کالا بدون احتساب میعانات گازی از لحاظ وزنی 34 درصد و از لحاظ ارزشی، 15 درصد رشد را تجربه کرده است.

مدیرکل گمرک بوشهر اما درخصوص مقایسه ارزش صادرات کالا با احتساب میعانات گازی، در شش ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: متاسفانه با وجود این‌که ارزش وزنی صادرات از گمرکات بوشهر به میزان 20 درصد افزایش داشته اما از لحاظ ارزش، کاهش 16 درصدی را تجربه کرده است.
به‌گفته پورحیدر، کاهش قیمت نفت و میعانات گازی در جهان باعث شده که کاهش ارزشی یادشده را در شش‌ماهه اول سال جاری شاهد باشیم.

پنجره واحد تجاری بوشهر؛ فعال‌تر از کشور
در آستانه ورود سرمايه‌گذاران خارجي و بهبود روابط بين‌الملل، رفع موانع گمركي كه تا پيش از اين به‌عنوان يكي از مولفه‌هاي مخل فضاي كسب و كار، دست و پاي فعالان اقتصادی را بسته بود، از اولويت‌هايي است که باید مورد توجه قرار می‌گرفت. بر همین اساس طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی در دستور کار دولت قرار گرفت.

در همین رابطه، در ابتدا قرار بود سازمان صنعت، معدن و تجارت متولی برقراری پنجره واحد تجارت فرامرزی باشد که بعدها اجرای این مهم به اداره‌کل گمرک کشور محول شد.
در خصوص میزان پیشرفت این طرح در استان بوشهر، مدیرکل گمرک استان به بامداد جنوب گفت: ما  در گمرکات استان بوشهر، پیشرفت محسوسی در زمینه اجرای پنجره واحد تجاری داشته‌ایم. 
احمد پورحیدر با اشاره به این‌که پیشرفتمان در گمرکات استان، در دو بعد مجازی و فیزیکی قابل توجه بوده است، خاطرنشان کرد: از منظر مجازی، در حال حاضر با سازمان‌های بنادر و دریانوردی، سازمان ملی استاندارد، بانک ملی ایران، دامپزشکی، صنعت، معدن و تجارت، قرنطینه نباتی و دامی و همچنین سازمان پایانه‌ها و حمل و نقل ارتباط الکترونیکی برقرار کرده‌ایم. بر این اساس، اظهارنامه‌ها و تمامی استعلامات از طریق الکترونیک ارسال و پیگیری می‌شوند. 

به گفته مدیرکل گمرکات بوشهر، در بعد فیزیکی نیز تمام دستگاه‌هایی که با آنها به‌صورت مجازی ارتباط داریم، در یک مجتمع و در کنار هم دفتر نمایندگی‌های خود را برقرار کرده و پاسخگوی تجار و مراجعه‌کنندگان خواهند بود. به‌عنوان مثال، نیاز نیست تجار برای گرفتن یک نمونه آزمایشگاهی به اداره استاندارد در شهر مراجعه کنند و وقت زیادی تلف کنند. بر این اساس، در همان جا به نماینده سازمان مزبور مراجعه کرده و کار خود را پیگیری می‌کنند.

دستگاه‌های بوشهر، همکاری لازم را با گمرک دارند
البته در برخی از گمرکات کشور، خبر می‌رسد که با وجود تصويبنامه هيات وزيران، برخي دستگاه‌هاي صادركننده مجوز نسبت به استقرار نماينده در گمرك اقدام نکردند و برخي دستگاه‌هاي ديگر هم كه نسبت به استقرار نماينده در پنجره واحد گمركي اقدام کردند، فاقد اختيار براي صدور مجوز از سوي نماينده مستقر بودند.

به گفته معاون گمرک کشور، محمدرضا نادري‌، در بسیاری از استان‌ها برخی از سازمان‌هاي صادركننده مجوز براي واردات و صادرات، همكاري لازم را در زمينه پنجره واحد تجارت فرامرزی با گمرک انجام نمی‌دهند و همین مساله باعث کندی اجرای این طرح شده است.
اما مدیرکل گمرک بوشهر در این زمینه به بامداد جنوب گفت: خوشبختانه تمامی دستگاه‌ها همکاری لازم را با گمرک بوشهر دارند و تجار بدون هیچ مشکلی می‌توانند از کلیه خدمات این سامانه استفاده کنند.
بر همین اساس، استان بوشهر در سطح کشور یکی از پیشروترین گمرکات در زمینه اجرای خدمات متمرکز و الکترونیکی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: