bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
زمینه عضویت اهالی رسانه در صندوق هنر تسهیل شود؛
الهام بهروزی: «هنر کارت» یکی از فرصت‌هایی بود که در بحران کرونا از سوی صندوق اعتباری هنر پیش روی هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه قرار گرفت. هر چند طی سال گذشته، عده‌ زیادی موفق شدند که به عضویت آن دربیایند اما بسیاری از روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، نویسندگان و همچنین برخی از فعالان فرهنگی و هنری به‌دلیل پاره‌ای از سختگیری‌های دست و پاگیر با وجود اینکه حضور پررنگ و تاثیرگذاری در بحران کرونا و همچنین پویایی فرهنگی منطقه خود ایفا کرده و می‌کنند اما تاکنون موفق به تحقق این مهم نشده‌اند.

الهام بهروزی

«هنر کارت» یکی از فرصت‌هایی بود که در بحران کرونا از سوی صندوق اعتباری هنر پیش روی هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه قرار گرفت. هر چند طی سال گذشته، عده‌ زیادی موفق شدند که به عضویت آن دربیایند اما بسیاری از روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، نویسندگان و همچنین برخی از فعالان فرهنگی و هنری به‌دلیل پاره‌ای از سختگیری‌های دست و پاگیر با وجود اینکه حضور پررنگ و تاثیرگذاری در بحران کرونا و همچنین پویایی فرهنگی منطقه خود ایفا کرده و می‌کنند اما تاکنون موفق به تحقق این مهم نشده‌اند.

شاید می‌طلبید که دست‌کم زمینه ثبت نام هنر کارت برای اهالی رسانه تسهیل شود که روزانه وقت زیادی را برای تنظیم خبر، گزارش، مقاله و یادداشت پیرامون کرونا و عواقب سوء روانشناختی و جسمانی آن به‌منظور اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه صرف می‌کنند. در این صورت دیگر امروز شاهد قرار گرفتن شمار زیادی از این روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در پشت خط‌های ثبت نام برای هنرکارت نبودیم؛ اما با همه این اوصاف، همچنان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها در حوزه ثبت نام خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اهتمام جدی از خود نشان نمی‌دهند و تحقق این مهم را برعهده خود اهالی رسانه می‌گذارند.

البته این سختگیری‌ها صرفا معطوف به قشر خبرنگاری نمی‌شود و سایر گروه‌های دیگر را نیز درگیر خود ساخته است تا جایی که صدای پاره‌ای از نویسندگان و فعالان رسانه و فرهنگ را در آورده است. در این میان صندوق اعتباری هنر در پاسخ به یک نقد که در خبرگزاری مهر با عنوان «هدیه به نویسندگان، با طعم تحقیر» به قلم امیر هاشمی‌مقدم منتشر شد، برای شفاف‌سازی در روند ثبت نام و صدور این کار یادداشتی را سه روز پیش منتشر کرده است تا دلایل زمانبر بودن آن را به اعضا و متقاضیان آن یادآوری کند.

این صندوق در پاسخ خود به این انتقاد این گونه آورده است: «احتراما عطف به مطلب منتشرشده در تاریخ ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ که در آن خبرگزاری با عنوان «هدیه به نویسندگان، با طعم تحقیر» براساس اظهارات جناب آقای امیر هاشمی‌مقدم در خصوص هنرکارت بازتاب یافت به آگاهی می‌رساند: ۱) صدور هنر کارت در پاسخ به مطالبات چندین ساله اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، تکمیل زنجیره حمایتی و خدماتی و براساس نیازسنجی‌های انجام گرفته طی جلسات متعدد با فعالان حوزه فرهنگی و هنری در سال ۹۹ به‌عنوان کارت شناسایی و اعتباری اعضای صندوق اعتباری هنر عملیاتی شد.

۲) از آنجا که هنرکارت عضو شبکه شتاب است، تمامی تعاملات مالی صندوق با اعضا از جمله وام، بیمه، کمک مستمری و را پوشش می‌دهد تلفیقی از کارت شناسایی، بانکی و رفاهی است که تاکنون شبیه این کار در کشور صورت نگرفته است. بر این اساس جلسات متعدد با بانک‌ها و نهادهای مالی برگزار شد. طی نتایج به‌دست آمده و تجربه موفق بانک آینده در راه‌اندازی باشگاه مشتریان، امکان ارائه خدمات به اعضای صندوق براساس اهداف مذکور از طریق این بانک میسر شد.

۳) ارائه بن خرید کتاب تاکنون از طریق معاونت فرهنگی صورت می‌گرفته است و صندوق تاکنون کمک هزینه‌ای بابت خرید بن کتاب از طریق بانک‌های دیگر مبلغی به حساب اعضا واریز نکرده است. ۴) تاکنون بیش از ۸۸ هزار نفر در سامانه هنر کارت ثبت نام کرده‌اند. از این تعداد، ۶۳ هزار نفر عضو صندوق و مشمول دریافت هنرکارت هستند. بیش از ۴۳ هزار کارت تاکنون چاپ و ارسال شده است و مراحل ارسال بیش از ۱۶ هزار کارت در حال انجام است.

۵) از آنجا که بیمه‌شدگان صندوق مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند از سوی صندوق پیشنهاد شد برای حمایت از اعضا، کمک هزینه بیکاری ایام کرونا به‌دلیل مشکلات ناشی از تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری کشور پرداخت شود. با پیگیری‌های صورت گرفته و با حمایت مجموعه دولت، علی‌رغم محدودیت‌های بودجه‌ای، طی دو مرحله مبلغ ۵ میلیون تومان به هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری و یک و نیم میلیون تومان به تمامی اعضای صندوق به عنوان تسهیلات کمک هزینه ایام بیکاری کرونا از طریق هنر کارت واریز شد. لازم به ذکر است تخصیص مرحله دوم واریزی کمک هزینه ایام بیکاری کرونا در آخرین روزهای پایانی سال محقق شد که صندوق نیز به محض اخذ بودجه که مقارن با روزهای پایانی سال بود، وجه مذکور را به حساب ذی‌نفعان واریز کرد.

۶) با توجه به چندمنظوره بودن این کارت، فرایند تولید و توزیع این کارت زمانبر است. بنابراین به منظور مساعدت و تسهیل در دریافت مبالغ واریزی برای کسانی که پیامک واریز برای آنها ارسال شده بود اما هنرکارت خود را دریافت نکرده بودند از طریق مراجعه به شعب بانک عامل در سراسر کشور فراهم شد. ۷) طی رایزنی با مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان صندوق در استان‌ها تصمیم گرفته شد هنرکارت هنرمندان استانی از طریق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها توزیع و هنرکارت هنرمندان تهرانی به نشانی ثبت شده در سامانه هنرکارت ارسال شود که این موضوع از طریق انتشار اخبار در سایت صندوق، رسانه‌ها، ارسال پیامک، اطلاع رسانی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و به اطلاع اعضا رسید و روال تحویل از اولین هنرکارت ارسالی تا کنون هیچ‌گونه تغییری نداشته است. انتظار می‌رود اصحاب محترم فرهنگ و هنر با مراجعه به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی صندوق از نحوه ارائه خدمات مطلع شوند.

۸) هنرکارت با هدف شفافیت و امکان بالا بردن عدالت در نحوه ارائه خدمات مالی به اعضای صندوق طراحی شد. مبالغ از سوی صندوق به حسابی که از سوی بانک عامل به نام اشخاص افتتاح شده است، واریز می‌شود. از این رو هیچ‌گونه سود و منفعتی متوجه صندوق و دیگر نهادهای مربوطه نمی‌شود.»

ثبت نام هنر کارت در استان بوشهر به‌دلیل شرایطی که کرونا بر هنر و فعالیت‌های هنری و فرهنگی حاکم کرد، با استقبال خوبی از سوی هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای استان مواجه شد که در این میان، البته هنوز برخی از افراد به‌دلایلی موفق به ثبت نام در سامانه هنر کارت برای برخورداری از امکانات و مزایای آن نشده‌اند که می‌طلبد متولیان امر در این زمینه حمایت همه‌جانبه‌تری را با افراد بازمانده از ثبت نام در این سامانه انجام دهند تا فرایند عضوگیری صندوق هنر در این منطقه به تکامل برسد و فعالانی که بجد در بحران کرونا در زمینه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی خدمات ارزنده‌ای از خود به‌جای گذاشته‌اند به‌دلیل موانع موجود از عضویت در این صندوق بازنمانند.

با همه این‌ها بنا به گفته مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، تاکنون بیش از 900 نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان به عضویت این صندوق درآمده‌اند.

فاطمه کرمپور در این باره گفت: با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن در سطح دنیا، یکی از قشرهای آسیب‌خورده در کشور اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در نقاط مختلف بوده که تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری موجب بیکاری آن‌ها و وارد شدن ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری به این قشر شد.

وی با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر همزمان با سراسر کشور از همان ابتدای شروع این ویروس منحوس با اعلام فراخوان و دعوت از هنرمندان این استان برای دریافت هنرکارت خود اقدام به حمایت و پشتیبانی هنرمندان این استان کرده است، افزود: تا کنون بیش از 900 نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان بوشهر با ارائه مدارک و مستندات خود به کارشناس هنری این اداره‌کل اقدام به نام‌نویسی در این صندوق کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه تا کنون بیش از 350 هنر کارت به هنرمندان این استان تحویل داده شده که توانستند با استفاده از کارت خود مبلغ سی میلون ریال را طی دو مرحله از این صندوق دریافتکنند، تصریح کرد: تعدادی از هنرمندان هم که عضو این صندوق بوده و هنرکارت آنها صادر شده و به هر دلیلی کارت به دست آن‌ها نرسیده یا رمز کارت خود را دریافت نکرده بودند با مراجعه به بانک آینده و با در دست داشتن کارت ملی، مبلغ واریزی به کارت خود را از بانک دریافت کردند. طبق آخرین آمار، تا الان بیش از پنچ میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال به هنرمندان بوشهری عضو صندوق اعتباری هنر پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه از اسفندماه سال گذشته تاکنون طی دو مرحله مبلغ سی میلیون ریال به هنر کارت‌های هنرمندان واریز شده است، گفت: حمایت از هنرمندان از اقدامات شایسته دولت تدبیر و امید است؛ چراکه دولت با راه‌اندازی صندوق هنر از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه حمایت می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با تاکید بر اینکه اهالی رسانه، فرهنگ و هنر این استان که تا به حال اقدام به ثبت نام در این سامانه نکرده‌اند با مراجعه به سایت صندوق هنر اقدام به نام‌نویسی کنند، یادآور شد: بی‌شک توزیع هنر کارت گامی مهم در راستای ارائه خدمات به اصحاب فرهنگ و هنر است. همه خدمات صندوق اعتباری هنر از طریق این کارت ارائه می‌شود.

کرمپور با بیان اینکه هنرمندان سالخورده مستمری‌بگیر با استفاده از همین کارت به صورت بلاعوض ماهانه مورد حمایت قرار خواهند گرفت، افزود: علاوه بر این برخی هنرمندان شناخته شده نیز در صورت تکمیل و ارسال اطلاعات مورد نیاز زیرپوشش قرار می‌گیرند. همچنین هنرمندان دارای نشان درجه یک هم دریافتی ماهانه‌ای دارند که به واسطه همین هنر کارت مبالغی به صورت ماهانه واریز می‌شود.

یادآوری می‌شود که «هنرکارت» فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که فعال حرفه‌ای فرهنگ و هنر باشند و همچنین فراند ثبت‌نام آنها در این صندوق تکمیل شده‌ باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: