bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۰ - ۲۳ دی ۱۴۰۰
نخستین جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر در بوشهر برگزار شد؛
الهام بهروزی: هر سال با نزدیک شدن به عید نوروز، استان بوشهر مانند سایر نقاط دیگر کشور برای پذیرایی از مسافران و مهمانان نوروزی آماده می‌شود. این استان که از هوای بسیار مطلوبی در شش ماهه دوم سال برخوردار است،

الهام بهروزی

هر سال با نزدیک شدن به عید نوروز، استان بوشهر مانند سایر نقاط دیگر کشور برای پذیرایی از مسافران و مهمانان نوروزی آماده می‌شود. این استان که از هوای بسیار مطلوبی در شش ماهه دوم سال برخوردار است، به‌عنوان مقصد مطلوب و کم‌نظیری برای گردشگران داخلی و خارجی شناخته می‌شود. خوشبختانه در کنار آب و هوای خوب در این بازه زمانی، می‌توان طبیعت منحصربه‌فرد و جاذبه‌های بی‌بدیل تاریخی و باستانی را اضافه کرد که نگاه هر رهگذر و مسافری را به خود جذب می‌کند.

استان بوشهر در گستره خود از شمال تا جنوبش، تمدن و تاریخی را در بر گرفته است که کشف زوایای پیدا و پنهانش هماره برای گردشگران هیجان‌انگیز و خاطره‌‌آمیز بوده و هست. افزون بر این، داشتن سواحل ماسه‌ای چشم‌نواز و کم‌نظیر و چشم‌اندازهای دریایی بکر آن مستعد جذب گردشگران دریادوست و طبیعت‌پسند است. خوشبختانه همه این زیبایی‌های طبیعی و منحصربه‌فرد موجب شده که هر ساله میزبان خیلی عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در ایام نوروز باشد. البته در سال‌های 99 و 1400 به‌دلیل شیوع کرونا با محدودیت‌های بی‌شماری در پذیرش مسافران نوروزی روبه‌رو شد ولی با توجه به شرایط نرمالی که در حال حاضر به‌دلیل واکسیناسیون گسترده عمومی در کشور حاکم شده است، عزمی جدی برای نوروز 1401 و میزبانی از مهمان نوروزی در استان بوشهر در حال شکل‌گیری است.

در همین راستا، روز گذشته نخستین نشست ستاد هماهنگی خدمات سفر در استان بوشهر در استانداری بوشهر با حضور مسوولان و دستگاه‌های مربوط برگزار شد تا با هم‌اندیشی و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها، بستر مناسب برای پذیرایی از مسافران و مهمانان نوروزی به شکل مطلوبی آماده و فراهم شود.

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر در بخش نخست این نشست تاکید کرد: جلسات ستاد هماهنگی خدمات سفر در استان باید تشدید شود و با تدبیر جلو رفت.

محمدهادی رستمیان در ادامه با بیان اینکه قدیمی‌ترین تمدن‌ها در کنار آب شکل گرفته و بوشهر هم از این موضوع مستثنی نیست و قابلیت این استان در حوزه گردشگری و گردشگر پذیری بسیار بالا است، افزود: برگزاری این جلسات برای هماهنگی و آمادگی است و در راستای پذیرش گردشگر تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.

وی با اشاره به اینکه بایستی کمیته‌های تخصصی برای رسیدن به بهترین تصمیمات در حوزه خدمات سفر در استان تشکیل شود و هر دستگاه اداری برای رسیدن به اهداف مورد نظر، نماینده تام‌الاختیار خود را معرفی کند، تصریح کرد: خوشبختانه مردم بوشهر در مهمان‌نوازی کم‌نظیر هستند. از این‌رو، ضروری است که شهرداری‌ها در زمینه میزبانی خوب عمل کنند و از ظرفیت بخش خصوصی هم در این راستا بایستی بهره برد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر هم در این نشست گفت: فعالیت این ستاد موجب تقویت ظرفیت‌ها می‌شود و می‌توانیم با هم‌فکری، فصل گردشگری خوبی را داشته باشیم.

محمدحسین ارسطوزاده با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ تورنمنت جام جهانی در کشور قطر برگزار خواهد شد و باید به‌طور ویژه برای این موضوع، با هماهنگی تمامی دستگاه‌های متولی در حوزه گردشگری برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم، تصریح کرد: نظارت بر تاسیسات گردشگری، تهیه اقلام تبلیغاتی، استفاده از فناوری و ظرفیت جدید تبلیغات در کنار عملکرد کمیته‌های تخصصی در ستاد، بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر همچنین در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: طبیعتا برای ارائه خدمات بهینه برای گردشگران و توزیع سفر در استان برای دیدن جاذبه‌های گردشگری، مذهبی، تاریخی و... بایستی تمهیداتی را تدبیر کنیم. از این‌رو، بایستی از ظرفیت همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی و موسسات مردم‌نهاد در این زمینه استفاده کنیم؛ زیرا گردشگری یک موضوع فرابخشی بوده و تمامی انجمن‌ها و ادارات باید برای توسعه آن تلاش کنند تا زمینه برگزاری سفرهای ایمن به این استان فراهم شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برگزاری این جلسات در طول سال امری ضروری است، به‌ویژه که الان در فصل گردشگری استان بوشهر قرار داریم، تصریح کرد: بی‌شک توجه به نکات و ابلاغیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص سفرهای نوروزی در صدر تصمیم‌گیری‌های ما قرار دارد، امیدواریم با نرمال شدن وضعیت در کشور و استان با ورود گردشگران زیادی در استان مواجه شویم که البته همه خدمات و تصمیمات ما در ستاد هماهنگی سفر در استان مشروط به مجوزهای بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود.

ارسطوزاده از سرگیری سفرهای نوروزی را در شرایط ایمن مایه ترویج شور و نشاط اجتماعی در استان و کشور دانست و گفت: افزون بر این برکات اقتصادی سفرهای نوروزی به توسعه صنعت گردشگری می‌افزاید که دو سال است که کرونا فعالان این بخش را در رنج و فشار زیادی قرار داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر به استانداردسازی اقامتگاه‌ها و هتل‌های استان اشاره و تصریح کرد: از ابتدای سال جاری روند استانداردسازی اقامتگاه‌ها آغاز شد و استانداردسازی‌های هتل‌ها هم تا پایان سال صورت خواهد گرفت. در حقیقت این اقدام تمرینی است برای توسعه صنعت گردشگری همزمان با جام جهانی فوتبال 2022 قطر. این جلسات ادامه می‌یابد و تمام چالش‌‌های پیش روی این صنعت در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ارسطوزاده در پایان تصریح کرد: ما در استان در حال حاضر بالغ بر 67 اقامتگاه بومگردی فعال داریم و همچنین ظرفیت اقامتی هتل‌های استان هم 80 درصد افزایش یافته است. به عبارتی از سال 1400 تا 1401، رقمی بالغ بر هزار و هشتصد و پنجاه میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در تاسیسات گردشگری سرمایه‌گذاری شده است که بسیاری از این پروژه‌ها طبق تعهداتی که سرمایه‌گذاران دارند تا پایان سال‌های1400 و 1401 به بهره‌برداری می‌رسند که با بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها 80 درصد دیگر به ظرفیت اقامتگاه‌های استان بوشهر افزوده خواهد شد. البته با همه این‌ها با توجه به استقبالی که از گردشگری استان بوشهر می‌شود، باز هم این ظرفیت‌ها کم است و از همین جا از بخش خصوصی برای ورود به این حوزه دعوت و با ارائه تسهیلاتی آن‌ها را در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری حمایت می‌کنیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث، صنایع دستی و گردشگری هم در نشست ستاد هماهنگی سفر در استان گفت: با توجه به فراهم شدن شرایط مطلوب کرونا در استان، پیش‌بینی می‌شود که شاهد حضور گردشگران زیادی خواهیم بود.

سکینه سالاری با اشاره به اینکه شرایط کرونا باعث دو برابر شدن وظایف شده‌است، تاکید کرد: در هیات وزیران ۱۰ کمیته برای ستاد اجرایی خدمات سفر برای همه استان‌ها مصوب شده است که در استان بوشهر یک کمیته دریایی اضافه بر دیگر کمیته‌ها وجود دارد. این کمیته‌ها شامل کمیته خدمات نجات به دبیری سازمان هلال احمر، کمیته خدمات انتظامیط امنیتی و ترافیک شهری به مدیریت فرماندهی نیروی انتظامی، کمیته هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهداری‌ها به مدیریت مدیرکل امور شهری و استانداری، کمیته برنامه‌ریزی و آمار به مدیریت نماینده استانداری، کمیته خدمات اسکان و رفاه که بر اساس نظر ستاد ملی کرونا می‌تواند مثل سابق به اداره آموزش و پرورش استان محول شود، کمیته نظارت و تنظیم بازار مدیریت مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت، کمیته ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات به مدیریت مدیر کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات استان، کمیته خدمات بهداشت، سلامت و محیط زیست به مدیریت رئیس دانشگاه علوم پزشکی، کمیته اطلاع‌رسانی تبلیغات امور فرهنگی و فضای مجازی به مدیریت سازمان صدا و سیمای استان، کمیته گردشگری دریایی می‌شود.

در ادامه این گزارش باید یادآور شد که سفرهای نوروزی بخش وسیعی از گردشگری ایران را تشکیل می‌دهد و نقش بسزایی را در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این کشور ایفا می‌کند. در این‌باره، سمیرا محمدی، فرهنگ‌پژوه و روزنامه‌نگار در مقاله‌ای با عنوان «تحلیل تاثیر فرهنگ سفرهای نوروزی بر ادراک جامعه میزبان» به واکاوی سفرهای نوروزی پرداخته و معتقد است که واقعیت سفر در جامعه امروزی ما به مراتب وسیع‌تر از مقوله تفریح و جابه‌جایی و گردشگری است؛ چراکه تمامی حوزه‌های عواطف، افکار، احساسات، آموزش، هنر و آداب و رسوم و فرهنگ را تحت تاثیر می‌گذارد.

این فرهنگ‌پژوه در پایان تاکید می‌کند که هرگونه سفری، به‌خصوص سفر‌های نوروزی جوامع محلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به‌دنبال آن نگرش و دیدگاه آنان را به پیامدهای سفر‌های نوروزی تحت تاثیر قرار خواهد داد. به‌طوری که قدرت تاثیرگذاری ساکنان در هر مقصدی و تبلور آن به‌صورت همکاری و استقبال از مسافران، در جهت موفقیت و پایداری توسعه مقوله سفر ضروری است. بدین ترتیب شناخت و درک صحیح از عقاید، طرز فکر، ارزش‌ها و آداب و رسوم و تصورات جامعه محلی گامی پایه‌ای در فرهنگ سفر و رضایت جامعه میزبان محسوب می‌شود.

با این اوصاف، استان بوشهر با توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری، اقامتی و فعال شدن گردشگری روستایی به‎‌ویژه در روستاهای خوش آب‌ و هوا و سرسبز و بکر آن می‌تواند با تدبیر تمهیداتی و رعایت پروتکل‌های توصیه شده از سوی ستاد استانی مبارزه با کرونا بستر مناسب را برای رونق گردشگری در نوروز 1401 فراهم آورد و از این طریق بخش ناچیزی از خسارت سنگین کرونا را به بخش گردشگری استان جبران کند. بدیهی است خسارت کرونا به بدنه گردشگری استان بوشهر که در دوران پساکرونا خیز خوبی را در صنعت گردشگری به‌ویژه گردشگری روستایی و دریایی برداشته بود، بسیار زیاد است تا جایی که برخی از زیرساخت‌های گردشگری را به تعطیلی مطلق کشاند. قطعا جبران این حجم خسارت منوط به زمان و تدبیر تصمیمات کارشناسی‌شده و منطبق بر شرایط استان و داشته‌های کنونی آن است تا بتوان از دوره بحرانی به‌شکل مطلوبی عبور کرد.

با توجه به در پیش رو بودن جام جهانی فوتبال 2022 که به میزبانی قطر برگزار می‌شود، می‌توان از این فرصت برای رونق گردشگری کشور و همچنین ارزآوری از طریق این صنعت بهره برد و با تاکید بر گردشگری دریایی و معرفی فرهنگ گردشگری ایران و همچنین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این منطقه نگاه بسیاری از گردشگران خارجی را جذب کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: