bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴
با هدف ترویج امر به ‌معروف و نهی از منکر؛
زنان مومن و فداکار بسیارى در طول تاریخ اسلام با حضور فعال خود در صحنه‏هاى حساس سیاسى و اجتماعى، مسیر تاریخ را تغییر دادند.
بامدادجنوب- فرشته قهرمانی: از جمله این زنان، حضرت زینب (س) است که با حضور در نهضت کربلا، مسوولیت بزرگى را بر عهده گرفت. حضرت زینب براى ایفاى مسوولیت بزرگ پیام رسانى، از دوران کودکى تحت تربیت پدر قرار گرفت و امام حسین (ع) نیز در مسیر حرکت به کربلا، با سخنان و توصیه‏هایى، خواهرش را آماده‏تر کرد. زینب کبری به‌واسطه تربیت پدر و مادرى چون حضرت على (ع) و حضرت فاطمه(س) و با شایستگى و استعداد ذاتى که از آن بهره‏مند بود، به مراتب عالى از فضائل و کمالات انسانى دست یافت. او مانند پدر و مادر خود جامع همه کمالات و صفات پسندیده بود. حضرت زینب (س) نمودار حق و جهاد در راه خدا و نگهدارنده ایمان و عقیده، قهرمان دلیری و شجاعت، جلوه فصاحت و بلاغت، شعله ستیزه‌جوی باطل و آتش‌افشان حق در برابر نیروهای ستمگر و کوبنده دژخیمان زورگو است. زینب (س) تجسم زهد، علم، عفاف و شهامت و عقیله طاهره، متعلق به اخلاق الهی است.

تردیدی در نقش حضرت زینب در حفظ کردن قیام عاشورا و ابلاغ پیام آن نیست. بدون‌شک بدون حضور آن حضرت این قیام به بلوغ و سرانجام مطلوب خویش نائل نمی‌شد. پیام رسانى و افشاگرى از اهداف اصلى نهضت عاشورا بوده است که بر این مطلب شواهد و قرائن عدیده‌اى وجود دارد، پاسخ امام حسین(ع) به اطرافیان مبنى بر این که «ان الله شاء ان یراهن سبایا» دلیل بر آن است که خداوند بدی‌نوسیله مى‌خواسته نهضت عاشورا زنده بماند. زینب (س) و همراهان، به عمد در مقابل مردم اقدام به سخنرانى، سوگوارى و مرثیه‌خوانى مى‌کردند تا عواطف آنها تحریک شود و با برشمردن آنچه بر آنان و مردانشان گذشته، مردم را علیه طاغوت بشورانند. از این رو، اسیران اهل بیت (ع) و در راس آنان زینب (س) دختر امام على (ع)، با طرح و نقشه قبلى، از هر فرصتى براى تحقق این هدف مقدس استفاده مى‌کردند.

عفت و پاکدامنى، برازنده‌ترین زینت زنان است و گرانقیمت‌ترین چیزى است که یک فرد مى‌تواند به آن ستوده شود. یکى از درس‌هاى عاشورا، همین درس عفت و پاکدامنى است. در این حادثه استثنائى تنها چیزى که زینب کبرى (س) و دیگر زنان حتى کودکان را به شکوه وامى‌داشت، همین مساله بود.
آن بانوى بزرگوار بود که براى پاسدارى از مرزهاى حیا و عفاف بر سر یزید فریاد بر مى‏آورد که «من العدل یا ابن الطلقاء تحذیرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول‌الله سبایا؟ قد هتکت ‏ستورهن و ابدیت وجوههن‌؛ اى پسر آزاد شده‏هاى[جدمان پیامبراسلام] آیا این از عدالت است که زنان و کنیزکان خویش را پشت پرده نشانى و دختران رسول خدا صلى الله علیه وآله را به‌صورت اسیر به این سو و آن سو بکشانى؟  نقاب آنان را دریدى و صورت‏هاى آنان را آشکار ساختى.»
در این راستا نیز گروه صدف در موسسه باران مهر لیان بوشهر نیز‌ نمایش «ام‌المصائب» ‌را با هدف نشان دادن عظمت زنان به‌ویژه حضرت زینب س) در عاشورا طراحی کرده‌اند که یک هفته پس از دهه نخست محرم اجرا خواهد شد.

کاظم ارجمندنیا که کارگردانی این اثر را بر عهده دارد، در خصوص این نمایش به بامداد جنوب گفت: این داستان ماجرای خانواده‌ای است که از داشتن فرزند دختر محروم هستند و مادر خانواده پس از زیارت حرم حضرت زینب (س) نذر می‌کند که اگر صاحب فرزند دختر شود، نامش را زینب بگذارد و وی را به زیارت بفرستد. اما وقتی دختر بزرگ می‌شود، برادرش به علت فقر مالی کلیه‌اش را می‌فروشد و خواهرش را به سوریه می‌فرستد. اما در سالیان بعد پسر خانواده دچار ناراحتی کلیوی می‌شود و زینب تصمیم می‌گیرد که پزشک شود تا برادر را مداوا کند. وی پس از قبولی در دانشگاه پزشکی امریکا با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود، چراکه حضور زینب را با حجاب اسلامی بر نمی‌تابند و این امر را به‌نوعی ترویج اسلام در کشورشان تلقی می‌کنند.
ارجمندنیا با بیان این‌که این نمایش به‌نوعی با حوادث رخ داده شده در کربلا تلفیق شده است، تصریح کرد: تم اصلی نمایش عفاف و حجاب در تکریم حضرت فاطمه (س) است و ما ماجرای داستان را طوری طراحی کردیم که به هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا که همان امر به معروف و نهی از منکر است، نزدیک‌تر باشد.

وی با اشاره به این‌که جامعه امروزی ما به چنین نمایش‌های مذهبی نیاز دارد و دیدن و آشنا شدن با این‌گونه وقایع به‌صورت نمایشی و از نزدیک لازمه رسیدن به کمال است، گفت: ما در بخشی از نمایش، سخنرانی حضرت زینب (س) در کربلا گنجانده‌ایم، چر‌که ابن‌زیاد در کوفه دستور دارد «چادر زینب را از سرش برکنید و در کوچه‌ها بگردانید» و داستان نمایش ما نیز به‌نوعی با این موضوع شباهت دارد، چراکه آنها از این دختر می‌خواهند حجاب خود را بردارد تا بتواند در دانشگاهشان ادامه تحصیل دهد. 

این هنرمند بوشهری ترویج امر به معروف و نهی از منکر را با توجه به نیاز جامعه امروزی از اهداف اجرای این نمایش عنوان کرد و گفت: ما باید بدانیم که امام حسین علیه السلام برای چه چیزی قیام کرده و خانواده‌اش را در کربلا از دست داده است. ما باید به ترویج مذهب در جامعه بپردازیم، چراکه «اگر زینب نبود، کربلا در کربلا جا می‌ماند».

وی با اشاره به این‌که نمایش «ام‌المصائب» تئاتر تاثیر‌گذاری در زمینه ترویج حجاب و عفاف است، خاطر‌نشان کرد: ما در این نمایش مسائل را متفاوت‌تر از سال‌های گذشته مطرح کردیم و به ‌نقش زنان در جامعه پرداختیم، چراکه زنی مانند حضرت زینب (س) تاثیر بسزایی در تاریخ داشته است.
ارجمندنیا با تاکید بر این‌که در این نمایش در کنار ارائه تاریخ به تفسیر آن نیز پرداخته است، گفت: برگزاری این نمایش حمایت تمامی مردم، نهادها و سازمان‌های دولتی را می‌طلبد، چراکه این کار، یک کار ارزشی است اما متاسفانه در جامعه ما حمایت چندانی از کارهای ارزشی به‌عمل نمی‌آید.

وی با بیان این‌که هشتاد و پنج درصد بازیگران این نمایش افراد معلول، نابینا و ناتوان جسمی هستند، گفت: پیمان شاهوردی (نویسنده) و محسن صفامنش، حمید فلاحی، علیرضا سلیمانی، اصغر فرهادی، محمد‌جواد خارگی، ایلیا بهمنی، یوسف امینی‌زاده، ماریا اشگری، منیره رستمی، رقیه رستمی، فریبا رستمی، هدی منتظری، مریم موجی، زهرا صالحی، فاطمه اسدی، حدیث سیرجانیان، آترین فرهادی و مهدی حیدری کسانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش خواهند پرداخت. همچنین اصغر فرهادی، محسن صفامنش و داوود جان‌امیری مداحی این نمایش را برعهده دارند. 


نام:
ایمیل:
* نظر: