bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تاکید کرد:
الهام بهروزی: ایجاد شهرک‌های جدید در دوران بعد از انقلاب یکی از اقداماتی بود که با هدف کنترل جمعیت‌های سرریز شده در شهرها پرجمعیت و مادر استان‌ها صورت گرفت

الهام بهروزی

ایجاد شهرک‌های جدید در دوران بعد از انقلاب یکی از اقداماتی بود که با هدف کنترل جمعیت‌های سرریز شده در شهرها پرجمعیت و مادر استان‌ها صورت گرفت تا توازن جمعیتی در مناطق مختلف کشور ایجاد شود؛ اما در این میان، برخی از این شهرهای تازه ‌احدث‌شده به توفیق چندانی در جلب توجه مردم برای زندگی دائم در خود دست نیافتند که از جمله آن‌ها می‌توان به شهر عالیشهر در استان بوشهر اشاره کرد که هنوز که هنوز است مورد اقبال مردم این خطه واقع نشده است.

البته با رشد تصاعدی اجاره‌بهای خانه و قیمت‌های اقلام اساسی و گرانی‌های روزافزون، امکان دارد که بخش بیشتری از قشرهای آسیب‌پذیر این استان به‌ناچار به این شهر کوچ کنند تا بتوانند هزینه‌های زندگی امروز را مدیریت کنند. این در حالی است که در عالیشهر در سال‌های اخیر حرکت‌هایی در حوزه توسعه فعالیت‌های مختلف فرهنگی هنری زده شده‌است تا بتوان به کمک آن به ترویج فرهنگ شهری و شهروندی در این شهر دامن زد و حالت رکودی که بر آن حاکم است، تعدیل شود. یکی از این حرکت‌ها احداث مجتمع فرهنگی هنری «آفتاب» به همت شرکت عمران عالیشهر است.

بدیهی است ایجاد مجتمع‌های فرهنگی هنری با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین آن ترویج فرهنگ شهروندی است و از دیگر اهداف شکل‌گیری این شهرها می‌توان به برگزاری کلیه فعالیت‌‌های فرهنگی- هنری مثل تئاتر، سینما، موسیقی، نقاشی، خوشنویسی و...، آشنایی با سبک و مهارت‌های زندگی با هدف تحکیم و تقویت نهاد خانواده، توسعه فرهنگی و سرگرمی‌ها و پرورش استعداد و خلاقیت‌های فرهنگی- هنری، مهارت‌های شهرنشینی در کلانشهرها و ترویج فرهنگ زندگی اجتماعی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و افزایش دانش و مهارت در مواجه با آسیب‌ها و شناسایی خطرات و آگاه‌سازی مخاطبان به آسیب‌ها و خطرات فضاهای مجازی و مهارت استفاده صحیح از این فضاها، ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه و بالا بردن دانش و بینش عمومی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، نشر و بسط و توسعه و حفظ ارزش‌های اصیل اسلامی- ایرانی، اشاعه فرهنگ ایثار و مقاومت و جهاد فرهنگی و دفاع مقدس، ایجاد ساختار و بنیادی برای تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه فرهنگ، فراهم‌سازی زمینه مساعد رشد هر چه بیشتر هنرمندان متعهد، تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار و بالا بردن سطح آگاهی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری، توسعه و تعمیق مهارت‌ها و فرهنگ مطالعه، آموزش، پژوهش و تدبر پیرامون موضوعات دینی، فرهنگی، اجتماعی و هنری، وجه و بهره‌گیری از آرمان‌های بینانگذار جمهوری اسلامی ایران و بیانات مقام معظم رهبری در حوزه‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی و... اشاره کرد.

با این اوصاف، مجتمع‌های فرهنگی هنری مراکز فرهنگ‌ساز و فرهنگ‌گستری هستند که نقش بسزایی را در ارتقای فرهنگی جمعی و شهروندی و پویایی و زنده‌سازی فضای شهری ایفا می‌کنند؛ به شرطی که خدمات و امکانات آن‌ها در اختیار همه مردم قرار بگیرد. در این باره، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در نشست با مدیرعامل شرکت عمران عالیشهر گفت: اولویت همه مجتمع‌های فرهنگی هنری این استان باید استفاده همه جانبه شهروندان و تمامی گروه‌های هدف از این مراکز باشد.

عبدالرحیم افروغ با تاکید بر اینکه برای متولیان مراکز فرهنگی و هنری اصل متولی‌گری بر استفاده بهینه از مراکز از سوی جامعه شهروندی شهر است، افزود: نگاه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان بوشهر این است که بتوانیم جامعه مخاطب را فعال و از مراکز ساخته شده بهترین استفاده صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه با یک نگاه ویژه تمامی مجتمع‌های سراسر استان بوشهر با تمام ظرفیت فعال می‌شوند تا هم‌استانی‌ها نهایت استفاده را از این مراکز ببرند؛ تصریح کرد: هیچ‌چیز به خودی خود رفع نمی‌شود و با یک اقدام به‌موقع و کار و تلاش مداوم، به نتیجه مورد نظر خواهیم رسید.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در پایان یادآور شد: در ارتباط با شهر جدید عالیشهر نیز با راه‌اندازی انجمن‌ها در مجتمع فرهنگی و هنری آفتاب دغدغه‌مندی‌های شرکت عمران و شهروندان در چارچوب قوانین و مقررات حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران عالیشهر هم در این نشست گفت: از اولویت‌های مهم این شرکت، استفاده بهینه از مجتمع فرهنگی و هنری آفتاب و ارائه خدمات و اجرای برنامه‌ها با کمترین بار مالی برای اقشار مختلف و برای نفع مردم شهر عالیشهر است.

به گفته جهانبخش تل‌اشکی، از وظیفه‌های اصلی این شرکت ایجاد فضاهای عمومی و زیرساخت‌ها شهری است ولی در سال‌های گذشته کمبودهای موجود همراه با ارائه نشدن خدمات از سوی دستگاه‌های متولی ما را بر آن داشته تا در تمامی حوزه‌ها ورود و با کسب مجوز از شهرهای جدید زیرساخت‌های لازم را احداث کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش کردیم در زمان احداث مراکز مختلف استانداردها رعایت شود و در زمان حاضر زیرساخت‌های خوبی در شهر عالیشهر ایجاد شده و از هر کدام در زمان فعالیت خود استقبال عمومی بسیار خوبی صورت گرفته است،گفت: از جامعه فرهنگی و هنرمندان در برنامه‌های مختلف حمایت خواهیم کرد؛ چون هر چقدر در فضای فرهنگی کار شود، احساس نیاز همچنان وجود دارد و تلاش می‌شود تا با اجرای برنامه‌های متنوع و مناسب و با همکاری دوجانبه زمینه استفاده همه شهروندان فراهم شود.

مدیرعامل شرکت عمران عالیشهر با اشاره به نرخ رشد جمعیتی شهر جدید عالیشهر گفت: مجتمع فرهنگی و هنری آفتاب توانایی برآورد نیاز تمام جامعه شهری را ندارد و برای واگذاری زمین به بخش خصوصی برای احداث مجتمع جدید آماده هستیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: