bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴
خبرهای جدیدی از حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم؛
خبرها از اردوگاه اصولگرایان از حضور یک کاندیدای جدی که قرار است با جمیری رقابت کند، حکایت دارد. رویدادی که کمتر در اردوگاه اصولگرایان رخ داده است. در همین حال این‌گونه به نظر می‌رسد که این کاندیدای اصولگرا از حمایت طیفی از اصولگرایان در مسجد قرآن برخوردار است.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: جریان‌های سیاسی استان بوشهر چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا سعی دارند در مدت‌زمان اندکی که برایشان باقی مانده، به اجماع برسند تا با خیالی راحت وارد عرصه رقابت در انتخابات پیش رو شوند. هر چند فضای سیاسی موجود نشان می‌دهد، رسیدن به اجماع برای هر دو گروه سیاسی دشوار است، چرا‌که معاون سیاسی حزب موتلفه استان بوشهر در مصاحبه یک هفته پیش خود با روزنامه بامداد جنوب اعلام کرده بود، اصولگرایان به جمع بندی رسیده‌اند و از چهار کاندیدای حوزه‌های استان بوشهر رونمایی کرد. بر همین اساس، عبدالکریم جمیری را کاندیدای اصولگرایان بوشهر معرفی کرد. این در حالی است که خبرها از اردوگاه اصولگرایان از حضور یک کاندیدای جدی که قرار است با جمیری رقابت کند، حکایت دارد. رویدادی که کمتر در اردوگاه اصولگرایان رخ داده است. در همین حال این‌گونه به نظر می‌رسد که این کاندیدای اصولگرا از حمایت طیفی از اصولگرایان در مسجد قرآن برخوردار است. برخی از سایت‌های اصولگرا نیز با عنوان تنها کاندیدای خانم در حوزه انتخابیه بوشهر،گناوه و دیلم از او یاد کرده و اخبار مربوط به ایشان را منتشر می‌کنند.

حال باید دید اصولگرایان که همواره رای سنتی خود را دارا هستند، این بار چه تصمیمی خواهند گرفت و آرای خود را در سبد کدام‌یک از کاندیدای اصولگرا می‌ریزند.
آیا زينب اسماعيلي دندانپزشک را برمی‌گزینند یا بار دیگر به عبدالکریم جمیری اعتماد می‌کنند. البته گزارش‌های دریافتی از سو بامداد جنوب حکایت از آن دارد که جمیری به شدت تلاش می‌کند با استفاده از لابی‌های خود تنها گزینه اصولگرایان باشد. 

در همین حال، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اصولگرایان که کمتر با چالش تائید صلاحیت مواجه هستند و با معرفی زود‌هنگام کاندیدای خود و شناخت آن به جامعه می‌توانند گام بلندی را در پیشی گرفتن از رقیب سیاسی خود بردارند،هرچند حالا با چالش روبه رو شدند. این مساله فرصت خوبی را در اختیار اصولگرایان قرار می‌دهد که خود را اسیر عملکرد ضعیف نماینده فعلی خود نکنند و از عمیق‌تر شدن شکاف بین خودشان جلوگیری کنند، چر‌اکه این جریان می‌تواند با معرفی کاندیدای جوان و شناسنامه‌دار، خود را کمتر درگیر مصائب دو دولت گذشته و عملکرد ضعیف مجلس نهم کنند اما تعدد کاندیداها می‌تواند این فرصت را به تهدید جدید برای آنها مبدل کند.

در همین حال، اسماعیلی را می‌توان از طیف اصولگرایان سنتی دانست، چرا‌که او در اولین اظهار نظر پیرامون حضورش در انتخابات گفته است: «از ابتداي اعلام آمادگي ورود به صحنه رقابت برخي از رسانه‌ها از بنده به‌عنوان رقيب دیگر کاندیداهای اصولگرا ياد كرده‌اند، در صورتي كه به‌عنوان يك پزشك اعتقاد دارم تمام فرهيختگان و نخبگان استان به‌منظور تغيير نگاه مسوولان در موضوعات مختلف به‌خصوص بهداشتي‌درماني وارد عرصه شوند و با ارائه برنامه، خود را در معرض انتخاب مردم عزيز حوزه انتخابيه و استان قرار دهند ».

این در حالی است که رقیب جدی او، یعنی جمیری هر چند که عضو حزب پایداری نبوده اما در مجلس پایداری‌چی‌ها را همراهی کرده است و بدون‌شک در نگرش‌ها تفاوت زیادی با خانم اسماعیلی خواهد داشت. شاید همین مساله باشد که برخی از اصولگرایان پروژه عبور از جمیری را رقم زدند تا با ریسک عملکرد چهار ساله جمیری وارد عرصه انتخابات نشوند. حال باید دید اصولگرایان تن به جوانگرایی خواهند داد یا خیر.

با این حال، این دو نفر تنها کاندیدای اصولگرا در بوشهر نیستند. هر چند با نگاه مثبتی که جامعه به اصلاح طلبان پیدا کرده است، آنها سعی می‌کنند، خود را مستقل معرفی کنند. در همین رابطه، می‌توان به حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری که اصالتی گناوه‌ای دارد، اشاره کرد.
در همین حال هرچند گفته می‌شود اصولگرایان در دشتستان توانستند کار را تمام کنند و به اجماع برسند و سید مهدی موسوی‌نژاد، را تنها کاندیدای خود معرفی می‌کنند. هر چند در حوزه دشتی تنگستان با وجود سید محمد‌مهدی پورفاطمی اصولگرایان کار سختی در پیش دارند.

در حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم وعسلویه نیز اصولگرایان شانس کمتری برای به اجماع رسیدن دارند، چرا‌که مردم این حوزه از عملکرد موسی احمدی نماینده فعلی خود رضایت چندانی ندارند. الته یک درگیری درون جناحی است و می‌تواند تبعاتی هم برای آنها داشته باشد.
حال باید دید سرنوشت چهار کرسی سبز بوشهر در بهارستان چگونه رقم خواهد خورد. کدام طیف و جریان سیاسی می‌توانند به اجماع برسند. آیا اصولگرایان می‌توانند نمایندگان فعلی خود را روی این کرسی نگهدارند یا باید به فکر گزینه‌های جدیدتری برای نگهداشتن سهم خود در بهارستان باشند.

چراکه به گفته دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین روش اصولگریان این است که در هر صورت بهارستان در اختیار آنها بماند.
محمدرضا باهنر در این باره تاکید کرده است، در انتخابات پیش‌رو باید به‌دنبال کسانی برویم که حداقل صلاحیت‌ها و حداکثر مقبولیت‌ها را دارند چراکه رای آوردن شرط لازم کاندیداهاست.
باهنر با اشاره به آرای سنتی اصولگرایان یادآور می‌شود: در خیلی از حوزه‌های انتخابیه تعداد کسانی که احساس تکلیف شرعی می‌کنند از تعداد نمایندگانی که در آن حوزه می‌خواهیم بسیار بیشتر است.
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجلس دهم برای ما بسیار مهم‌تر از تک تک نمایندگان است، تاکید کرد: مجلس دهم اصولگرایی که باهنر و دوستانش در آن حضور نداشته باشند را ترجیح می‌دهیم به مجلس دهم اصلاح‌طلبی که ما در آن باشیم ولی در اقلیت باشیم.
وی با تاکید بر این‌که در اصولگرایی نباید از اصولمان کوتاه بیاییم، گفت: باید همه تلاش‌مان را برای شکل‌گیری وحدت انجام دهیم، اگر در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه دوستان ما به وحدت برسند مجلس دهم با اکثریت آرا اصولگرا خواهد شد.

صحبت‌های او نشانگر این موضوع است که این انشقاق در مرکز نیز به‌صورت جدی نمود پیدا کرده است و به نظر می‌رسد ائتلاف اصولگرایان ناممکن باشد. و همچون انتخابات ریاست‌جمهوری با پا درمیانی بزرگان اصولگرا راه به جای نمی برد. این مساله در نوع رفتار پایداری‌چی‌های مجلس با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز هویدا است. با این حال باز باید به انتظار آینده نشست چرا که رای مردم قابل پیش‌بینی نیست.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
واقع بین جوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
0
1
در حوزه بوشهر. بدون شک جوانان شانس بالایی دارند. کرباسی جوان اصلاح طلب و ضرغام حیدریه که شمال استان را قبضه نموده
نام:
ایمیل:
* نظر: