bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴
بوشهر شهری است که با تامل و تعمق و کندوکاو در کتب کهن که در آن سخن از بوشهر و ریشه‌های فرهنگی و تاریخی آن به میان آمده است، به عظمت و استواری این شهر در عرصه‌های گوناگون پی می‌بریم.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: طرح پایتخت کتاب، موضوعی است که همواره سعی کرده‌ایم در گزارش‌های متعدد و در گفت‌وگو با مسوولان، نویسندگان، صاحب‌نظران در راستای تحقق آن نقش خود را ایفا کنیم. به‌راستی بوشهر شهری است که با تامل و تعمق و کندوکاو در کتب کهن که در آن سخن از بوشهر و ریشه‌های فرهنگی و تاریخی آن به میان آمده است، به عظمت و استواری این شهر در عرصه‌های گوناگون پی می‌بریم. رد پای فرهنگی این شهر هیچ‌گاه کمرنگ نشده است، هرچه بیشتر زمان را می‌کاویم به جاودانگی فرهنگی و ادب‌نوازی بوشهر بیشتر معترف می‌شویم، شهری که به‌راستی برازنده عنوان «نگین خلیج فارس» است.

اینک اراده دسته‌جمعی را می‌طلبد که امسال با همدلی و همگرایی مسوولان و شهروندان بوشهری بتوانیم این قافله را به سرمنزل مقصود برسانیم. زمانی به این هدف دست می‌یابیم که همه و همه دست به دست هم دهیم، چراکه در این طرح شخص یا نهادی مطرح نیست، بلکه شهری مطرح است که سال‌ها خستگی‌های به شانه کشیده‌اش را با مهربانی و همدلی ما و شما می‌تواند تسکین دهد و بزرگی‌هایش را به سرزمین محبوبمان اثبات کند. کهن‌دیاری که در کوچه پس‌کوچه‌های خاطراتش فرزندان و نویسندگان فرهنگ‌دوست و دست‌به‌قلمی را پرورش داده که در فرهنگ کتاب‌نویسی ایران ممتاز و صاحب‌سبک بوده‌اند.

 این برتری فرهنگی را نه از جهت تفاخر بیان می‌کنم بلکه جهت یادآوری است. فراموش نکنیم که بوشهر از حدود صد و اندی سال پیش به این سو همواره در زمینه‌های فرهنگی و تاریخی در کشور نقش‌آفرین بوده است، هم‌اینک انتظار می‌رود که با حضور و اراده قوی در به سرانجام رسیدن طرح پایتخت کتاب شدن بوشهر حماسه‌آفرینی کنیم. بوشهر برای سال دوم نامزد طرح پایتخت کتاب ایران به‌منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی با هدف حمایت از اقدامات انجام شده و پیشنهاد‌های نو و ابتکاری در موضوع کتاب و کتابخوانی شده است. پایتخت جهانی کتاب، عنوانی است که هر ساله از سوی یونسکو به شهری که در راستای تقویت جایگاه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی کوشش چشمگیری کرده باشد، اعطا می‌شود.

برنامه‌های سالانه هر شهر در زمینه کتابخوانی که به همت اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی هر شهر تدوین و ارائه می‌شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد. روز گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تفاهمنامه‌های این را طرح به دبیرخانه مرکزی ارائه داد که در این زمینه با مدیرکل آن گفت‌و‌گو کردیم.

حمیده ماحوزی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: حدود سه‌ماه به همراه طراحان، صاحب‌نظران و ایده‌پردازان به‌صورت دقیق و جدی روی طرح کار کردیم، حدود 10 جلسه با دستگاه‌های دولتی در زمینه تدوین و طراحی این طرح داشتیم، در نهایت این طرح را در 26 موضوع و در قالب صد تفاهمنامه تدوین و نهایی کردیم. 
وی با اشاره به تعامل سازنده و همکاری خوب سایر دستگاه‌های دولتی افزود: در این طرح خوشبختانه تمام دستگاه‌های دولتی نظیر شهرداری بوشهر، شورای اسلامی شهر بوشهر، فرمانداری بوشهر، اداره‌کل ثبت احوال، اداره‌کل آموزش و پرورش‌، نیروگاه اتمی، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، منطقه اقتصادی پارس جنوبی، اداره کل کتابخانه‌ها، صدا و سیما، اداره‌کل بنادر و کشتیرانی، شیلات، کارخانجات، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کمیته امداد امام خمینی، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد بوشهر، حوزه هنری، پست، بهزیستی، حوزه‌های علمیه‌، بنیاد نخبگان استان، مجمع امور صنفی، سازمان صنایع و معادن، فرماندهی نیروی انتظامی، فرماندهی سپاه امام صادق، انجمن‌های هنری، دادگستری استان، اداره کل زندان، انجمن‌های خیریه، بسیج مرکزی بوشهر، تشکل‌های مردمی، موسسه بوشهرشناسی، انتشاراتی‌ها، کتابفروشی‌ها، سمن‌ها، پایگاه دریایی، پایگاه هوایی و... همکاری‌های لازم را داشته‌اند.

ماحوزی با بیان این‌که در این طرح نقش شهرداری‌ها پررنگ‌تر از نهاد‌های دیگر است، عنوان کرد: آقای میگلی‌نژاد بعد از بازگشت از کربلای معلی در جلسه‌ای تمام تفاهمنامه‌ها را امضا کرد و در این طرح خوشبختانه تا اینجای کار با ما نهایت همکاری را داشته‌اند که این مساله در تحقق این طرح تاثیر فراوان دارد.
وی با اشاره به این که از طرح‌های ارائه شده امسال، تنها پنج یا شش طرح متعلق به سال گذشته است، گفت: امسال 20 طرح جدید ارائه داده‌ایم. خوشبختانه حدود 60 تا 70 درصد از برنامه‌‌های سال گذشته را انجام داده‌ایم، چون برای اجرای برنامه‌های این طرح، دو سال زمان داریم و توانستیم با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب بیشتر این طرح‌ها را پیش ببریم. البته یک‌سری طرح‌ها را که زمان‌بر بودند، ان‌شاءالله تا پایان سال اجرائی خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان به کم‌هزینه بودن طرح‌های ارائه شده اشاره و عنوان کرد: امسال سعی کردیم برنامه‌ها و طرح‌ها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و تدوین کنیم که کمترین هزینه را در بر داشته باشند، در حالی که سال گذشته در طراحی طرح پایتخت کتاب روی هزینه تمرکز کافی نداشتیم اما طرح تدوین شده امسال با کمترین هزینه اجرائی خواهد شد و در مجموع برای کل طرح امسال، اعتباری نزدیک به 320 میلیون تومان کافی است و درصدد هستیم که ان‌شاءالله تمام این طرح‌ها را طی دو سال در سطح شهر بوشهر اجرائی کنیم.

ماحوزی با بیان این‌که امسال در کنار بوشهر شهرهای دیگری از استان نیز در این طرح شرکت کرده‌اند، گفت: شهر‌های جم، کنگان، خورموج، برازجان و شبانکاره نیز در کنار شهر بوشهر در طرح پایتخت کتاب حضور دارند، یعنی امسال شش شهر از استان بوشهر در این طرح شرکت می‌کنند.
وی در پایان با اشاره به این‌که در این مدت سه‌ماهه که مشغول طراحی و تدوین تفاهمنامه‌های مربوط به طرح پایتخت کتاب بودیم، ایده‌پردازان و صاحب‌نظران زبده و توانایی در این طرح ما را یاری کردند، یادآور شد: در خود اداره کل فرهنگ و ارشاد استان دو بخش بیشترین همکاری را با ما در تدوین تفاهمنامه‌ها داشتند؛ یکی بخش بررسی کتاب و دیگری مجتمع دیجیتال بود که جا دارد از همه آنها قدردانی کنم، چراکه جمع‌آوری و تدوین طرح پایتخت کتاب، طرحی زمان‌بر و طاقت‌فرسا بود. 

اگر سال گذشته این همگرایی و همدلی میان و مسوولان و شهروندان دیده می‌شد، بدون شک بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب معرفی می‌شد اما گاه با غفلت و سهل‌انگاری، گاه با نادیده گرفتن توانمندی‌ها و گنجینه‌های فرهنگی که در اختیار داریم و گاه نیز به‌دلیل نگاه‌‌‌‌های بروکراتیک از گرفتن حقمان باز می‌مانیم. بیاییم امسال همه با هم و یکصدا برازندگی و شایستگی داشتن عنوان پایتخت کتاب را به همگان ثابت کنیم، چراکه بوشهر مهد پرورش و تربیت فرهیختگان و مشاهیری چون اسماعیل رائین، اسماعیل نوری‌زاده بوشهری، محمد‌حسین رکن‌‌‌‌زاده آدمیت، مصطفی خجسته، رسول پرویزی، صادق چوبک، منیرو روانی‌پور، مهدی سمسار، عبدالحسین شریفیان، حسن زنگنه، نجف دریابندری، منوچهر آتشی، همایون خرم، محمدرضا نعمتی‌زاده، سید جعفر حمیدی‌، و ده‌ها ادیب بزرگ است که خدمات شایسته‌ای را به تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین ارائه داده‌اند. همچنین بوشهر در بطن خود عالمان برجسته‌ای را در عرصه دین و دیانت چون آیت‌الله سید عبدالله بلادی پرورش داده که بیش از هشتاد کتاب و رساله از وی به یادگار مانده است یا برادران سعادت که علاوه بر تاسیس مدرسه سعادت تا پایان عمر تدریس کردند و کتاب‌های مدرسه را خود می‌نوشتند. در مجموع بوشهر با توجه به پیشینه غنی و قوی فرهنگی خود می‌تواند به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود. آرزویی که تحققش مستلزم یک اراده جمعی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: