bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴
امروز 16 آذر است روزی که بدون شک نقطه عطف تشکیل جنبش دانشجویی در ایران محسوب می‌شود. تشکل‌های دانشجویی که برخی مواقع پیش رو‌تر از دیگر نهادهای مدنی تلاش کردند تا آفتابی روشن بر جامعه‌ای سرد که منیت‌ها و خود‌بزرگ پنداری‌ها قندیل‌های بخش را شکل داده‌اند، طلوع کند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: امروز 16 آذر است روزی که بدون شک نقطه عطف تشکیل جنبش دانشجویی در ایران محسوب می‌شود. تشکل‌های دانشجویی که برخی مواقع پیش رو‌تر از دیگر نهادهای مدنی تلاش کردند تا آفتابی روشن بر جامعه‌ای سرد که منیت‌ها و خود‌بزرگ پنداری‌ها قندیل‌های بخش را شکل داده‌اند، طلوع کند. شاید به همین دلیل است که 62 سال از شهادت مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا می گذرد، اما مرام و راهشان همواره پر رهررو است و دانشجویان در این روز سعی می‌کنند یاد و نام ایشان را زنده نگهدارند.
در همین خصوص آیت‌الله اکبرهاشمی روز گذشته در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی حزب مردمی اصلاحات ایران اسلامی، با اشاره به روز دانشجو و توضیح درباره فلسفه نامگذاری 16 آذر به نام آنان، گفت: انقلاب با رهبری امام، راهنمایی‌های روحانیت و حضور یکپارچه و میلیونی مردم پیروز شد که نقش جوانان دانشجو و طلبه به‌عنوان پیشتازان مبارزه و بسیج کننده افکار عمومی برجسته است.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر پاک بودن ذهن و زبان دانشجویان و تاثیرگذاری آنان در جامعه گفت: 16 آذر که به خاطر حضور یک میهمان سلطه‌گر اتفاق افتاد، دو موضوع را یادآوری و بر آنان تاکید می کند که اولا استبداد و استعمار از حضور آگاهانه دانشجویان در جامعه می‌ترسند و برای بقای حکومت ظالمانه خویش، ابایی ندارند که آنان را بگیرند، ببندند و حتی بکشند و ثانیا جوانان دانشجوی ایران در آن مقطع و مقاطع پس از آن نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که در راه رسیدن به آرمان‌های اسلامی و ایرانی، از مرگ نمی‌ترسند.

در همین حال فعالان سیاسی و چهره‌های شاخص که برخی از دل همین جنبش‌های دانشجویی بیرون آمده و رشد و نمو‌ کرده‌اند، نیز به میان دانشجویان می‌روند تا تجربیات خود در عالم سیاست را با دانشجویان تقسیم کنند. دانشجویان دانشگاه خلیج فارس نیز در آئین گرامی داشت روز دانشجو، باهمت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس، میزبان نادر فتوره‌چی فعال پیشین جنبش دانشجویی، نویسنده و روزنامه‌نگار هستند تا او پیرامون «دانشگاه و سیاست امید» برای آنها سخن بگوید.

در همین خصوص حسین صداقت دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: با نگاهی به پویش‌های دانشجویی در ایران معاصر، به روشنی می‌توان دید که همواره دانشجویان و جوانان نقش مهمی در پیشبرد اهداف دموکراسی خواهانه داشته‌اند، با توجه به این مهم، گزاف نیست که بگوییم دانشگاه مهم‌ترین کانون پیش برنده دموکراسی در کشورمان بوده است..

صداقت تصریح کرد: با این حال متاسفانه در سال‌های گذشته، دانشگاه هم مثل سایر نهادهای اجتماعی دستخوش تحولات اساسی شده بود و عملا در حال تبدیل شده به یک دستگاه ناکارآمد و متورم بوده، که انبوهی از انسان‌های نا‌امید و بیگانه با مسائل اجتماعی را تولید ‌کرد.
وی ادامه داد: با این اوصاف انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس،  در سالهای گذشته توان خود را معطوف به این کرده بود تا در این عصر امید‌زدایی شده روایت‌گر خوبی باشد.
در همین حال می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که با همه این تفاصیل 16 آذر روز دانشجو می‌تواند بهانه و فرصتی باشد تا دانشجویان به ارزیابی عملکرد خود بپردازند و ببینند  تا‌کنون چه کارهایی انجام داده‌اند و یا این‌که در آینده باید چه کارهایی انجام دهند.


نام:
ایمیل:
* نظر: