bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴
وزیر نفت در همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی:
شرکت‌های خارجی که پیش از این در ایران حضور داشته‌اند می‌توانند به نام خودشان در ایران شعبه تاسیس کرده و با حمایت ما به انتخاب شرکای راهبردی ایرانی در این زمینه اقدام کنند.

بامداد جنوب: دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشمی ایران با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر نفت، وزیر امور خارجه و ۹۷ شرکت برتر فعال پتروشیمی جهان از ۲۵ کشور روز گذشته در تهران آغاز به کار کرد. این همایش که جزء مهمترین همایش‌های جهان در عرصه پتروشیمی است تا امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود و امروز نیز ادامه خواهد داشت.

در این همایش، علاوه بر شرکت‌های خارجی که از 25 کشور جهان از جمله استرالیا، جمهوری آذربایجان، بلژیک، کانادا، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان، هلند، قطر، روسیه، کره جنوبی، ترکیه، هند، انگلیس، آمریکا و اسپانیا حضور دارند، 368 شرکت ایرانی هم متقاضی حضور بوده‌اند.
معاون اول رئیس‌جمهور اولین سخنرانی بود که در آئین گشایش این همایش ایران با بیان این‌که دولت  حمایت از صنایع داخلی را در دستور کار دارد، گفت: پس از پایان تحریم‌ها علیه کشورمان، استفاده از توانمندی‌های موجود در داخل کشور بسیار مهم است و در همه بخش‌ها به‌ویژه بخش‌های صنعتی، باید از توان داخل به بهترین شکل استفاده شود.

اسحاق جهانگیری افزود: ما در مقطع زمانی مهمی هستیم و با توجه به این که در آستانه لغو تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان قرار داریم، باید با همه توان وارد دوران پساتحریم شویم.
وی با بیان این‌که در این هفته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه خود را مبنی بر بسته شدن پرونده‌PMD  ایران صادر می‌کند، تصریح کرد: پس از این اقدام می‌توانیم به‌صورت شفاف‌تر صحبت کنیم و باید تا آن زمان صبر کرد تا معلوم شود چه کار بزرگی انجام شده است.
جهانگیری با اشاره به این‌که با نزدیک شدن به روز اجرای برجام،  نیازمند راهبردی مهم در مسیر توسعه هستیم و در این راه وزارت نفت در جذب سرمایه‌گذاری‌ها پیشتاز است، خاطرنشان کرد: بازار ایران در دوران پساتحریم نباید بازار مصرف کالاهای خارجی شود اما این موضوع به این معنا نیست که ما از ورود شرکت‌های خارجی به این بازار جلوگیری کنیم، زیرا برای این شرکت‌ها وجود ٨٠ میلیون نفر بازار مصرف بسیار جذاب است.

زمینه توسعه صنعت پتروشیمی در دوران پسابرجام فراهم است
وزیر امور خارجه کشورمان نیز سخنران دیگر این همایش بود و با بیان این‌که زمینه توسعه صنعت پتروشیمی در دوران پسابرجام فراهم است، گفت: هنر سیاست خارجی، تلاش در مسیر فراهم کردن بسترهای توسعه صنایع داخلی در چارچوب اهداف توسعه پایدار است.
محمدجواد ظریف با بیان این‌که صنعت پتروشیمی می‌تواند همزمان با لغو تحریم‌ها وارد فضایی جدید شود، افزود: افزایش تولید محصولات و نیز افزایش مقاصد صادراتی، به‌عنوان دو راهبرد مهم در دوران پساتحریم مورد توجه قرار دارد.
وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی از جمله صنایع فعال و پویای کشور است که متاسفانه به طور مستقیم مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت و اهمیت این صنعت سبب شد، از ابتدای مذاکره با کشورهای ١+٥ به دنبال رفع تحریم این صنعت باشیم.

شرکت‌های خارجی برای تاسیس شعبه در ایران اقدام کنند
وزیر نفت نیز در این همایش به شرکت‌های خارجی که پیش از این در ایران حضور داشته‌اند، پیام داد که می‌توانند به نام خودشان در ایران شعبه تاسیس کرده و با حمایت ما به انتخاب شرکای راهبردی ایرانی در این زمینه اقدام کنند.
بیژن نامدار زنگنه با اشاره به نهایی شدن روند مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ١+٥  و لغو تحریم‌ها در روزهای آینده گفت: با لغو تحریم‌ها صنعت پتروشیمی ایران قدم به دوران جدید خواهد گذاشت و می‌تواند به تحقق کامل برنامه‌های موجود در چشم انداز 20 ساله کشور امیدوار باشد.
وی با تاکید بر این که برای صنعت پتروشیمی ایران جهش بزرگی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: بر اساس قیمت‌های محصولات پتروشیمی در سال ٩٢، ارزش محصولات پتروشیمی ایران بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به 70 میلیارد دلار خواهد رسید؛ رسیدن به این هدف، نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم، فناوری روز و بازاریابی است.
وزیر نفت تامین خوراک را مهم‌ترین بحث کنونی صنعت پتروشیمی دانست و ادامه داد: ایران خوراک به اندازه کافی در سواحل خلیج فارس برای مجتمع و طرح‌های جدید دارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در طرح‌های جدید تولید‌الفین‌ها از ان‌جی‌ال و اتان و پروپان برنامه‌ریزی شده است.
زنگنه گفت: با تکمیل فازهای پارس جنوبی تا سال 2017، اتان، پروپان و نفتا به اندازه کافی برای طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی به‌عنوان خوراک وجود خواهد داشت. همچنین با تکمیل طرح‌های پالایشگاهی کشور ظرف سه سال آینده، نفت سفید و مازوت مازاد بر نیاز کشور وجود خواهد داشت که می‌تواند خوراک صنایع پتروشیمی شود.

ایران پس از تحریم با ایران پیش از تحریم بسیار متفاوت است 
وی با بیان این‌که ایران پس از تحریم با ایران پیش از تحریم بسیار متفاوت است، ادامه داد: شرکت‌های خارجی که پیش از این در ایران حضور داشته‌اند می‌توانند به نام خودشان در ایران شعبه تاسیس کرده و با حمایت ما به انتخاب شرکای راهبردی ایرانی در این زمینه اقدام کنند.
وزیر نفت با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت و وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، افزود: بر این اساس بالاترین تخفیف در قیمت خوراک تا 30 درصد برای احداث زنجیره‌های پایین‌دستی دیده شده است که این اختیار از سوی دولت در اختیار وزارت نفت قرار داده شده است.

سه‌شنبه روز کلیدی برای ایران خواهد بود
معاون وزیر نفت نیز در این همایش با اشاره به نزدیک شدن به زمان اجرای برجام تا چند روز آینده گفت: سه‌شنبه روز کلیدی برای ایران به لحاظ اجرای تعهدات برجام است.
امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت، با اشاره به نزدیک شدن به زمان اجرای برجام تا چند روز آینده، گفت: سه‌شنبه روز کلیدی برای ایران به‌لحاظ تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه انجام تعهدات ایران بر اساس توافق برجام است که امیدواریم بعد از قرائت این گزارش، به مرحله اجرای برجام برسیم.
معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با بیان این‌که روزهایی کلیدی را پیش رو داریم، تاکید کرد: در طول روزهای آینده با گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران و اجرای تعهدات برجام ارائه خواهد کرد، پرونده ایران از دستور کار سازمان ملل خارج شده و گام‌های اساسی برای لغو تحریم‌ها برداشته می‌شود.

ظرفیت تولید پتروشیمی تا سال ۹۵ به ۷۰ میلیون تن می‌رسد
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز از افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۷۰ میلیون تن در سال در سال ۹۵ خبر داد. عباس شعری‌مقدم با اشاره به این‌که بعد از مذاکرات هسته‌ای باید منتظر رونق در بخش پتروشیمی باشیم، گفت: اگر تحریم‌ها علیه کشور اعمال نمی‌شد ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از  60 میلیون تن در سال به 100 میلیون تن در سال می‌رسید.

وی با بیان این‌که کشورهای آسیایی و اروپایی برای حضور در صنعت پتروشیمی کشور اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: البته آنها منتظر رفع کامل تحریم‌ها هستند. ایران علاوه بر ثبات سیاسی جذابیت‌های دیگری نیز برای خارجی‌ها در بخش پتروشیمی دارد که از جمله آن می‌توان به ارزان بودن انرژی، دو هزار کیلومتر مرز آبی، نیروی انسانی ارزان و متخصص، خوراک کافی و بازار 75 میلیون نفری اشاره کرد. علاوه بر این برخی مناطق تعیین شده برای سرمایه‌گذاری در کنار معافیت مالیاتی و گمرکی، مزیت تخفیف در خوراک نیز دارند. 

معاون وزیر نفت سیاست‌های وزارت نفت در بخش پتروشیمی را جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده عنوان کرد و تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها تا پایان امسال 5/4 میلیون تن و در سال 95 نیز 7/4 میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد، به‌طوری که ظرفیت تولید نهایی کشور به 70 میلیون تن خواهد رسید.
به گفته شعری‌مقدم در صورت افزایش ظرفیت تولید مورد نظر ارزش محصولات تولید شده بر اساس قیمت‌های سال 92 به حدود 27 میلیارد دلار خواهد رسید.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی منطقه ویژه اقتصادی پارس، در پارس جنوبی 17 واحد پتروشیمی با محصولات تولیدی متفاوت به بهره‌برداری رسیده‌اند اما با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در این منطقه و همچنین میدان گازی پارس شمالی وجود داد، انتظار می‌رود استان بوشهر پس از تحریم‌ها به عرصه اصلی توسعه پتروشیمی‌ها تبدیل شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: