bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴
رئیس ستاد نظارت بر گمرکات استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در مورد خودروهایی که اجازه ترخیص از گمرک بوشهر را نداشته‌اند گفت: در پشت گمرک بوشهر تعدادی خودرو اجازه ترخیص نگرفته‌اند و دلیل آن بالا بودن حجم موتور آنهاست. بخشی نیز به‌دلایل دیگر در پشت گمرک مانده‌اند.
بامدادجنوب- عبدالله محمدعلی‌پور: تجارت خودروهای روز دنیا در شرایطی که بازار این محصول در ایران تشنه کیفیت است، همیشه تجارتی پرسود و جذاب بوده است. حتی با وجود این‌که به‌دلایل مختلف رکود کلی بر اقتصاد کشور سایه انداخته، واردات خودرو از رونق نیفتاده و بخش عرضه و تقاضای این بازار همچنان رونق دارد.
اوج رونق خودرو در کشور ما شاید سال‌های 89 تا 91 بود که با وجود چندگانه شدن نرخ ارز و اولویت‌بندی‌های 10 گانه، تاجران حرفه‌ای و صاحب نفوذان این تجارت، توانستند سود خوبی به جیب بزنند. سودی که بخشی از آن نه از مجرای قانونی و اختلاف قیمت خرید و فروش، که از رانت‌خواری‌های دسترسی به ارز ارزان‌تر بود.

گمرک بوشهر در روزهای اوج، در تجارت خودرو به‌عنوان یک قطب عمل می‌کرد و این رونق را در آن سال‌ها می‌شد هم از آمارهای ماهانه گمرک بوشهر دید و هم با تردد کامیون‌های حمل خودروهای لوکس روز دنیا لمس کرد.
این روزها اما خبری از آن رونق نیست و تردد کامیون‌ها به کمترین میزان ممکن رسیده است. در این میان برخی قوانین جدید در کم‌رونق شدن بازار خودروهای وارداتی بی‌تاثیر نبوده است. به‌عنوان مثال قانونی که دولت یازدهم در روزهای اول روی کار آمدن خود مبنی بر لغو واردات خودروهای لوکس تصویب کرد. قانونی که به واردکنندگان اجاره وارد کردن خودروهای با ظرفیت موتور دو هزار و 500 سی‌سی به بالا را نمی‌داد.

دولت برای این تصمیم دو دلیل داشت، اول به اعتقاد هیات دولت خودروهای دارای چنین ظرفیتی گران‌قیمت بوده و به‌عنوان مظهری از کالاهای لوکس شناخته می‌شد که البته شهریورماه امسال گمرک پیشنهاد داد برای لوکس بودن معیار بهتری انتخاب شود. دلیل دوم دولت برای ممنوع کردن واردات خودروهای دارای ظرفیت موتور بالای دو هزار و 500 سی‌سی، مصرف بالای آنها بود که این دو دلیل کار واردکنندگان خودرو را با چالش مواجه کرد.
امسال برای واردات خودرو مقررات جدیدی در نظر گرفته شد که بر اساس آن، داشتن نمایندگی رسمی و تائید شده از سوی شرکت خودروساز یا داشتن مرکز خدمات پس از فروش با گرفتن مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت، دو روش ممکن برای این کار هستند. این مقررات جدید برای تاریخ دوم بهمن ماه 1393 به بعد لازم‌الاجرا شد و کسانی که قصد واردات خودرو قصد تجارت دارند، باید یکی از دو شرایط زیر را داشته باشند.

البته این‌ها همه ممنوعیت‌های واردات نیستند و ظاهرا قوانین دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. از جمله آن، داشتن استاندارد یورو پنج برای خودروهای سواری وارداتی است. به‌‌ این معنی که خودروها وارداتی باید استاندارد یورو پنج را کاملا رعایت کنند که یکی از چالشی‌ترین بندهای این استاندارد، داشتن چراغ مه‌شکن عقب در خودروهاست و تعدادی از خودروهای متوقف شده در پشت گمرک به‌دلیل داشتن این نقص، از وارد شدن به کشور منع شده‌اند.
رئیس ستاد نظارت بر گمرکات استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در مورد خودروهایی که اجازه ترخیص از گمرک بوشهر را نداشته‌اند گفت: در پشت گمرک بوشهر تعدادی خودرو اجازه ترخیص نگرفته‌اند و دلیل آن بالا بودن حجم موتور آنهاست. بخشی نیز به‌دلایل دیگر در پشت گمرک مانده‌اند.

احمد پورحیدر درباره وضعیت فعلی این خودروها، با اشاره به رها شدن آنها به‌ وسیله صاحبان خودرو تصریح کرد: صاحبان خودروهای ممنوع‌الورود حاضر به تعیین تکلیف خودروهایشان نیستند و حتی امکان سپردن آنها به سازمان اموال تملیکی نیز وجود ندارد چون به‌طور کلی واردات آنها ممنوع است. تنها راه ممکن برگرداندن خودروها به کشورهای مبدا است که واردکنندگان حاضر به این کار نیستند و منتظر هستند تا قانون عوض شود.
با این‌حال، روز گذشته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از رفع ممنوعیت ترخیص خودروهای موجود در گمرک با استاندارد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر داد و گفت: خودروهایی که قبض انبار آنها تا ۱۵ آذرماه صادر شده باشد، امکان ترخیص دارند.
فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مصوبه جدید گمرک برای ترخیص خودروهای خارجی افزود: بر اساس مصوبه‌هایی که در زمان تحریم‌ها توسط ستاد ویژه تدابیری اقتصادی صادر شده بود، امکان واردات خودرو با استاندارد آلایندگی پائین‌تر از استانداردهای ایران فراهم شده بود. بر این اساس با توجه به تحریم صنعت خودروی ایران، خودروهایی که مطابق با استاندارد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بودند نیز می‌توانستند به ایران وارد شوند.
وی توضیح داد: استاندارد آلایندگی این خودروها یک پله پائین‌تر از استاندارد ایران بود و طبق مصوبه دولت منع واردات آنها برداشته شده بود.
رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو با بیان این‌که از سال گذشته مصوبه جدیدی ابلاغ شد که بر اساس آن خودروهای وارداتی باید تمام استانداردهای اروپایی را داشته باشند، گفت: مصوبه اول، تا شهریور 93 قابل اجرا بود و از این تاریخ به بعد امکان سفارش‌گذاری برای این خودروها وجود ندارد.

احتشام‌زاد با بیان این‌که به این ترتیب خودروهای وارد شده بر اساس استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در گمرک مانده بود و امکان ترخیص نداشتند، تصریح کرد: طبق مصوبه جدید دولت قرار شد خودروهایی که تا تاریخ 15 آذرماه امسال قبض انبار دریافت کرده‌اند در صورت نداشتن چراغ مه‌شکن عقب امکان ترخیص از گمرک را داشته باشند.
وی ادامه داد: به این ترتیب سازمان استاندارد ترخیص این خودروها را منوط به نصب چراغ مه‌شکن عقب کرد که البته این اقدام باید به تائید شرکت نمایندگی خودروساز نیز برسد.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که آمار جدیدی از تعداد خودروهای موجود در گمرک نداریم، گفت: ترخیص این خودروها تاکنون متوقف بود اما با مصوبه جدید و بخشنامه گمرک این ممنوعیت بر طرف شده است.

وی با بیان این‌که از این به بعد واردات خودروها باید بر اساس استاندارد یورو پنج و گواهی سیاسی صورت گیرد، افزود: خودروهای وارداتی به محض ورود به انبار گمرک، قبض انبار دریافت می‌کنند که طبق بخشنامه جدید اگر این قبض تا 15 آذر ماه صادر شده باشد، اجازه ترخیص خواهند داشت.
فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود
فارس: فاز 15 و 16 پارس جنوبی قرار است هفته آینده با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور و بیژن زنگنه وزیر نفت به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسد.
این گزارش حاکی است هدف از طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین به‌منظور تامین سوخت و خوراک مورد نیاز مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی و همچنین تولید روزانه 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی و 400 تن گوگرد برای صادرات به بازارهای جهانی است.

از دیگر محصولات تولید شده در این فاز تولید سالانه یک میلیون و 50 تن گاز مایع برای صادرات و یک میلیون تن گاز اتان به‌منظور تامین خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی به‌ویژه مجتمع‌های پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب است.
فازهای 16 و 15 پارس جنوبی از پنج فاز اولویت‌دار وزارت نفت است که قرارداد توسعه آن در تیرماه 1385 میان شرکت ملی نفت ایران و قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) - پیمانکار بخش خشکی- و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران -پیمانکار بخش دریایی- امضا شد.
ساخت سکوها و سازه‌های فوقانی این دو فاز به‌همت دو شرکت ایزوایکو و صف و با نظارت شرکت تاسیسات دریایی انجام شده و ساخت لوله‌های دریایی بر عهده‌ شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است. همچنین حفاری 24 حلقه چاه‌ این دو فاز به وسیله شرکت حفاری دانا کیش در حال انجام است. 

در فاز 16 و 15 پارس جنوبی برای نخستین‌بار ساخت و نصب 45 هزار تن سازه‏‌های فلزی، دو هزار و 500 کیلومتر کابل‏کشی برق و 2000 کیلومتر کابل‏‌گذاری ابزار دقیق در محوطه 160 هکتاری پالایشگاه با تلاش متخصصان ایران اجرا شده است. 
بیژن زنگنه، وزیر نفت پیشتر در نشست خبری هفته دولت با خبرنگاران از افتتاح رسمی طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی به دست رئیس‌جمهوری خبر داده بود.
تمامی تاسیسات فرا ساحلی و پالایشگاه ساحلی طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی به دست متخصصان ایرانی انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود پس از افتتاح فاز 15 و 16 پارس جنوبی، در ادامه سال جاری طرح توسعه فاز 17 و 18 این میدان مشترک گازی هم به‌طور رسمی افتتاح شود.

برچسب ها: اقتصاد ، گمرک ، خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر: