bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴
در این جشنواره شاهد هنرنمایی توانخواهان هم‌استانی بودیم که با تمام وجودشان نقش‌های تاثیرگذاری را به نمایش گذاشتند. این جشنواره هر ساله به‌منظور رشد و بالندگی توانخواهان مستعد برگزار می‌شود.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:  آسمان، سیب، گل، اکسیژن و ... سهم من  و تو از زندگی است چراکه هر دو مخلوق خالقی هستیم که هیچ گاه و هیچ زمانی از حال آفریده‌هایش غافل نمی‌ماند. او مهربان و لطیفی است که اگر نقصی را در جسممان می‌گذارد به روحمان کمال می‌بخشد؛ کمالی که هر کسی قادر به درک آن نیست. تو لذت‌های دنیا را بهتر از من می‌توانی درک کنی چراکه تو می‌دانی چه لذتی دارد زندگی، معلولیت باعث شده قدر نعمت‌های الهی را بیشتر بدانی، زیرا اگر تو به‌جای من بودی قدر قدم‌هایی را که بر می‌داشتی، بهتر می‌دانستی و خدا را شکر می‌کردی ... اینک تو زیبایی‌ها را با جانت، با احساست و با همه وجودت درک می‌کنی و به زندگی لبخند می‌زنی .... 

روز گذشته دوازدهمین جشنواره تئاتر معلولین استانی (مهرآیین) به پایان رسید، در این جشنواره شاهد هنرنمایی توانخواهان هم‌استانی بودیم که با تمام وجودشان نقش‌های تاثیرگذاری را به نمایش گذاشتند. این جشنواره هر ساله به‌منظور رشد و بالندگی توانخواهان مستعد برگزار می‌شود. خوشبختانه استان ما در این زمینه از استان‌های پیش‌رو به شمار می‌رود و تاکنون به رشد و پرورش توانایی‌ها و استعدادهای توانخواهان اهتمام ویژه‌ای داشته است. در این زمینه با دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر معلولین استان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌آید. 
شاهرخ قاسمی در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب گفت: در جشنواره امسال پانزده نمایش از شهرستان‌های مختلف حضور داشتند که بیشتر شهرستان‌ها با دو نمایش در این جشنواره شرکت کردند. ما در این جشنواره اولویت را به شهرستان‌هایی اختصاص دادیم که تاکنون موفق نشده بودند، در جشنواره شرکت کنند. خوشبختانه امسال مراکز توانبخشی بهزیستی استان نیز بسیار فعال ظاهر شد، به‌طوری که نمایش‌های این مراکز رقیب اصلی نمایش‌هایی شد که در بخش آزاد شرکت کرده بودند. براساس ارزیابی ما، نظر تماشگران در مورد تئاترهای اجرا شده مساعد بود و آنها از این اجراها راضی بودند.

وی با اشاره به این‌که جشنواره در سه بخش برگزار شد، افزود: این سه بخش شامل بخش صحنه‌ای، خیابانی و نمایشنامه‌نویسی بود که در هر سه بخش برگزیده داشتیم البته تنها در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی نمایش‌های برگزیده به مرحله منطقه‌ای که در بندرعباس برگزار می‌شود، راه پیدا می‌کنند که در این جشنواره گروه‌های نمایشی با سه کار خیابانی و دوازده نمایش صحنه‌ای حضور داشتند. امسال بنا به تمهیداتی که سازمان بهزیستی استان پیش‌بینی کرد، نمایش «صفرترین نقطه مرزی» در بخش مهمان از استان فارس شرکت داشت که با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شد.
دبیر جشنواره تئاتر معلولین با اشاره به این‌که جشنواره امسال هم از نظر کیفی و از نظر کمی نسبت‌ به سال‌های قبل متفاوت‌تر بود، یادآور شد: هیات داوران امسال از بازیگر سرشناس تئاتر و تلویزیون، پرستو گلستانی و افسانه فخری و هنرمند هم‌استانی، فرید میرشکار تشکیل شده بود که با توجه به سوابق هنری این هنرمندان بدون شک نتیجه داوری منطقی و کارشناسی شده است. 

قاسمی با اشاره به این‌که شهرداری در حال حاضر در فعالیت‌ها عمرانی خود به مساله متناسب‌سازی مبلمان شهری خاص افراد معلول توجه ویژه دارد، گفت: به‌ویژه شهردار، آقای میگلی‌نژاد تاکید خاصی روی فعالیت عمرانی مربوط به این موضوع دارد. خوشبختانه شهرداری، استانداری و شورای شهر که متولی پروژه‌های عمرانی هستند، در ارزیابی‌های صورت گرفته در این زمینه، اهتمام ویژه‌ای به این مساله داشته‌اند و در فعالیت‌های عمرانی خود به آن توجه کرده‌اند. البته به‌نوعی برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها به‌منظور توانمند‌سازی معلولان است. ما تنها نباید چشم انتظار دستگاه‌های اجرائی باشیم که بیایند، همت کنند و برای متناسب‌سازی و بهسازی فضا برای معلولان کاری انجام دهند بلکه فرد معلول هم باید برای این فضای مناسب‌سازی بیاید فرهنگ‌سازی کند. یکی از اهداف برگزاری این جشنواره حضور معلولین در جامعه است، یعنی همین‌که معلول از خانه خارج می‌شود و از پله سالن بالا می‌آید، به‌نوعی این حرکت او شعاری مبنی بر این دارد که ما با این وضعیت مشکلی ندارم.

وی با اشاره به این‌که دوست دارم این صحبتم به گوش تمام خانواده‌های که دارای فرزندی معلول هستند، برسد، یادآور شد: چراکه علاقه وافری به دیده شدن معلولان دارم. خوشبختانه براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، بیشتر توانخواهان حاضر در این جشنواره به تشویق خانواده‌هایشان شرکت کردند. در این جشنواره بنده به‌عنوان دبیر آن حافظ حقوق معلول بودم و کارگردانان را ملزم به رعایت این‌که حداقل دو سوم از اعضای اجرای نمایش باید از افراد معلول باشد، کردم. البته متاسفانه تعدادی از خانواده‌ها هم اجازه ندادند که فرزندشان در این جشنواره شرکت کنند. از این خانواده‌ها یک خواهش دارم، اجازه بدهند حداقل هنر در زندگی معلولان خودش را نشان بدهد، یعنی معلولان هنرمند شوند و با هنرشان به همه جهان اثبات کنند که واقعا معلولیت محدودیت نیست.

شاهرخ قاسمی با بیان این‌که مهم‌ترین پیام جشنواره امسال، این است همه می‌گویند، خواستن توانستن است ولی ما می‌گوییم که خواستیم و توانستیم، عنوان کرد: شوربختانه در جشنواره امسال جای صدا و سیمای مرکز بوشهر خالی بود، در حالی که سال‌های گذشته قسمت‌هایی از این جشنواره در برنامه‌هایی چون «شب‌نشینی» و «سیمای هنر در استان» پخش می‌شد. 
در ادامه با یکی از داوران این جشنواره به گفت‌وگو پرداختیم. پرستو گلستانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: هر جشنواره‌ای در جهت رشد و پویایی است. پویایی و رشدی که چه در اجتماع و چه در هنر ما در موردش فکر می‌کنیم. به هر حال جشنواره‌هایی از این نوع که ویژه معلولین است، می‌تواند برای بهتر زندگی کردن معلولان، تحقق خواسته‌های آنها و رفع کمبودهای و نیازهایشان سازنده باشند. این جشنواره موجب بالندگی آنها می‌شود؛ این بالندگی خود خیلی مهم است. این‌که ما با احترام به شرایط خاص آنها و بدون ترحم واقعا بپذیریم که معلولین بخشی از جامعه ما هستند و می‌توانند مانند سایر افراد کار هنری انجام دهند و حق زندگی کردن دارند که همه اینها فصل کاملی برای گفت‌و‌گو است.باز هم تاکید می‌کنم، برگزاری این جشنواره در راستای بهبودی و پویای معلولان است. امیدوارم که این جشنواره ادامه پیدا کند و سال به سال بهتر و کامل‌تر شود و بتواند کمکی باشد برای معلولان که عزیزان جامعه هستند، باشد. 

در این جشنواره نمایش‌های «ششمین پرده تراژدی مکبث» از کاکی،  «زرت و پرت‌های مجنون در پیتی» از بوشهر، «سالگرد یک ازدواج فامیلی» از دیر، «گربه موش» از گناوه، «اورناس» از بوشهر، «شاهزاده ماهی‌ها» از گناوه، «شاپرک» از برازجان، «سفید و سیاه» از خورموج، «Only a lame boy» از بوشهر، «حسن و دیو راه باریک پشت کوه» از دیر، «صفرترین نقطه مرزی» در بخش مهمان، «دکتر قلابی» از برازجان، «زن طلبون» از دیلم، «متل» و «سمفونی مردگان» از بوشهر و «افسانه آب» از اهرم به روی صحنه رفتند که در نهایت با اعلام نتایج از سوی هیات داوران، چهار اثر برای حضور در جشنواره منطقه‌ای خلیج فارس (هرمزگان) بدون اولویت معرفی شدند که البته این آثار پس از اصلاحیات و تائید از سوی دبیرخانه به جشنواره منطقه‌ای معرفی می‌شوند که عبارتند از: «Only a lame boy»( فقط یک بچه فلج)، «گربه و موش»، «زن‌طلبون» و «اورناس».
دیگر عناوین برگزیده این جشنواره به شرح زیر است:
 بخش خیابانی: الف: طرح و ایده نمایش: امین چاه‌شوری برای نمایش«Only a lame boy»، ب: کارگردانی: امین چاه‌شوری«Only a lame boy»، ج: بازیگر زن همراه: مارال ایزد بخش «Only a lame boy»، د: بازیگر مرد همراه: مجتبی گرگوری برای نمایش«زرت و پرت‌های مجنون در پیتی»، ه: بازیگر زن معلول: فرشته هاخانی برای نمایش«متل»، و ح: بازیگر مرد معلول: محسن چاه‌شوری برای نمایش«Only a lame boy».

بخش صحنه‌ای کودک و نوجوان: بخش گریم و ماسک: صادق زارعی برای نمایش«حسن و دیو راه باریک پشت کوه»، بخش طراحی صحنه: رضا رحمانی برای نمایش«گربه و موش»، بخش طراحی لباس: مریم محمدی برای نمایش«حسن و دیو راه باریک پشت کوه»، بخش موسیقی: حسین رئیسی، سید‌نجف طباطبایی و فریدون عابدی برای نمایش«گربه و موش»، بخش بازیگرد مرد همراه: علی جعفری برای نمایش«گربه و موش»، بخش بازیگر معلول ذهنی سوم: احمد عبدالهی برای نمایش «شاهزاده ماهی‌ها»، بخش بازیگر معلول ذهنی دوم: مرتضی محمودی برای نمایش «گربه و موش» و بازیگر معلول ذهنی اول: عبدالحسین تردست برای نمایش«گربه و موش».
لوح سپاس برای همه معلولان ذهنی گروه‌های «شاپرک»، «گربه و موش»، «شاهزاده ماهی‌ها» و «حسن و دیو راه باریک پشت کوه» اهدا شد.
از سوی هیات داوران لوح تقدیر گارکردانی به نمایش «شاهزاده ماهی‌ها» کاری از عبدالرضا محمدی‌نژاد اهدا شد.

کارگردان برگزیده: مهراد محسنی برای نمایش «گربه و موش».
بخش صحنه‌ای بزرگسالان: الف: بخش بروشور: به‌صورت مشترک مجید میرزایی برای نمایش «اورناس» و سلمان قاسمی‌وحدت برای نمایش«سالگرد یک ازدواج فامیلی»، بخش طراحی صحنه: کاظم ارجمندنیا« اورناس»، بخش موسیقی: محمد لاریان و سجاد بهادری برای نمایش «اورناس»، بخش بازیگران همراه مرد؛ رتبه سوم: حسن بلالی برای نمایش «ششمین پرده تراژدی مکبث»، رتبه دوم: ایمان دبیری برای نمایش «زن طلبون» و رتبه اول: حمید فلاحی برای نمایش «اورناس»، بخش بازیگران همراه زن؛ رتبه سوم: فاخته مومنی برای نمایش «یک ازدواج فامیلی» و رتبه دوم: معصومه جوادی برای نمایش «ششمین پرده تراژدی مکبث».

ازسوی هیات داوران لوح تقدیر و جایزه‌ ویژه به یاس آرامی اهدا شد.
بازیگر معلول ذهنی بدون اولویت: الف: علی فخرایی برای نمایش «یک ازدواج فامیلی» و ب: غلامعباس دوراهکی برای نمایش «سیاه و سفید»، بازیگر معلول جسمی حرکتی مرد: الف: یاسر دورتاج برای نمایش «ششمین پرده تراژدی مکبث» و ب: مهدی محمدی برای نمایش «زن طلبون»، بازیگر معلول جسمی حرکتی زن: رتبه سوم: به‌صورت مشترک طاهره احمدی «ششمین پرده تراژدی مکبث» و فاطمه ارزنده برای نمایش «افسانه آب»، رتبه دوم: طاهره فتاح برای نمایش «زن طلبون»، بخش کارگردانی: رتبه سوم: مهدی محمدی برای نمایش «زن طلبون»، رتبه دوم: کاظم ارجمندنیا برای نمایش «اورناس».
یادآوری می‌شود، در آیین اختتامیه این جشنواره از اولین کانون تئاتر معلولین کشور در بوشهر رونمایی شد.

برچسب ها: فرهنگ ، تئاتر ، جشنواره
نام:
ایمیل:
* نظر: