bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۰۹ دی ۱۳۹۴
در حوزه انتخابیه جنوب استان؛
حال و هوای جنوبی‌ترین حوزه انتخابیه استان که شامل کنگان، دیر، جم و عسلویه می‌شود، هچون حوزه‌های دیگر است و...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: حال و هوای جنوبی‌ترین حوزه انتخابیه استان که شامل کنگان، دیر، جم و عسلویه می‌شود، هچون حوزه‌های دیگر است و فعالان سیاسی همراه با 23 نفر داوطلبی که در این حوزه نام‌نویسی کردند در تب و تاب هستند و سعی دارند مسیر رقابت را برای بازیگران این عرصه هموارتر کنند. چرا که برای همه روشن است این حوزه به چند دلیل حائز اهمیت است و می‌تواند بر مسائل کلان استان نیز تاثیر مستقیم بگذارد.

یکی از ویژگی‌های این حوزه انتخابیه که دارای چهار شهرستان است، این است که دارای سفره‌های زیرزمینی گازی غنی است از سوی دیگر وجود بزرگترین پروژه صنعتی کشور نیز وزنه این حوزه انتخابیه را بیش از حوزه‌های دیگر استان بالا برده است سرمایه‌های که می‌تواند در بحث اشتغال و همچنین تخصیص بودجه استان تاثیر مثبتی بگذارد. بر همین اساس بدون شک اگر یک کارشناس و مسلط به امور و این چهار شهرستان از این حوزه راهی بهارستان شود و وکلات مردم این حوزه را در اختیار بگیرد، می‌تواند هم به مردم حوزه‌ای انتخابیه  خود و هم به مردم استان کمک شایانی کند.

با این حال با وجود نگاه‌های اصلاح‌طلبانه میان مردم این حوزه تاکنون یک کاندیدای اصلاح‌طلب از چهار شهرستان کنگان، دیر، جم و عسلویه راهی بهارستان نشده است در این دوره هر چند شیخ محمد فولادی به دلیل مشکل جسمی ثبت نام نکرد با این حال با حضور چهره‌ شاخصی چون مجیدحسینی کنگانی و داوطلبانی مانند حسین بردستانی، مسعود تنگستانی، قیصر صالحی، مال‌الله محمدی که به سمت جریان اصلاحی گرایش دارند، شانس آنها در این حوزه در برابر رقبا که خود اختلاف شدیدی دارند، تقسیم شده است. بنا به گفته برخی تحلیل‌گران در این دوره هر یک از طیف‌های سیاسی صاحب کرسی سبز بهارستان شوند، حداقل برای چند دروه این کرسی را به رقیب واگذار نخواهند کرد.

احمد بی‌باک  فعال مدنی ساکن جم در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این باره می‌گوید؛ پیرامون حوزه انتخابیه جنوب استان، توجه به یک نکته بسیار لازم است، چرا که نمی‌شود متن را بدون زمینه تحلیل کرد، جامعه‌ ایرانی در اکثر برهه‌های تاریخی منتظر یک قهرمان بوده در همین حال این بستر ناآرام اجتماعی است که ظهور و بروز قهرمان را طلب می‌کند. چرا که بستر ناآرام اجتماعی خصایص گوناگونی دارد، اما یکی از آن‌ها که با متن و موضوع کنونی ما (انتخابات) مرتبط است، شگفت‌زدگی و قدری رازآلوده هم هست. یعنی به گونه‌ای است که بتواند بخش بیشتری از ساحت‌های آدمی را متاثر و معطوف به خویش کند. به‌عنوان مثال در تاریخ پیشین ما این شگفت‌زدگی و رازآلودگی در تنومندی و جنگ‌آوری، ویژگی‌های کاریزمایی و اسطور‌‌ها و صفات فوق بشری، رخ می‌نمود اما امروز و اکنون، به دلیل نورافکن‌های رسانه‌ای، این ویژگی مهم و تاثیرگذار کمیاب شده است و به اندازه‌ی کمیابی‌اش گرانبها. به‌همین دلیل در انتخابات مهم کشورمان کسانی شانس بیشتری برای پیروزی داشته‌اند که بتوانند به انحاء گوناگون بیشترین شگفت‌زدگی را برای رای دهندگان ایجاد کنند.

وی در ادامه یادآور شد: در حوزه انتخابیه‌ جم، دیر، کنگان و عسلویه، به نظر من شانس اصلی برای ورود به بهارستان در اختیار کسی است که ضمن داشتن ویژگی‌های کاریزماتیک و این‌که نخستین بار باشد که در معرض انتخاب مردم قرار می‌گیرد، در بین این چهار شهرستان نیز به قدر کفایت شناس خوشنام باشد. برای آنکه مقصودم از شناس خوشنام مردم بودن را توضیح دهم لازم است به دو ویژگی اشاره کنم؛ مثلاً در افواه عمومی انگیزه اقتصادی یکی از مهمترین دلایل تمایل به بهارستان است، کافی است پیشینه مالی شخص نامزد را بررسی کنیم و چنانچه برای مثال در سه دهه‌ اخیر شرایط مالی نرمالی داشته است می‌تواند ذهن رای‌دهندگان را آرام و با خویش همراه کند. ویژگی بعد فرصت‌طلب (Opportunist) نبودن است؛ یعنی علاوه بر این‌که در زمان تصدی و تصدیر منصبی، کارنامه سبز، روشن و قابل دفاعی داشته باشد، شخص نامزد فرصت‌هایی برای کسب قدرت پیش رویش بوده اما چون با آرمان‌هایش در تضاد بوده نپذیرفته و اخلاقی زیستن و انگیزه وکالت مردم را ارجح دانسته است.

غلامرضا خیاط یکی دیگر از فعلان مطبوعاتی ساکن این حوزه انتخابیه در گفت‌وگو با بامداد جنوب با تاکید بر این‌که این حوزه انتخابیه جنوب استان از مهمترین حوزه‌هاست است گفت: به سبب موقعیتی که هر کدام از شهرهای جنوبی استان زرخیز بوشهر دارند . شهر گازی عسلویه که یکی از بزرگترین میدان‌های گازی در آن واقع می‌باشد. شهر جم که دارای دومین پالایشگاه خاورمیانه است و همچنین شهر بندری دیر که بزرگترین بندر صیادی کشور یدک می‌کشد به اهمیت موضوع افزوده است.

خیاط ادامه داد: حوزه انتخابیه جنوب از مجلس ششم تا مجلس نهم منتخبشان با دولت وقت همسو و هم جهت نبوده‌اند، این‌بار می‌بایست مردم شریف حوزه انتخابیه مزبور نماینده‌ای را به بهارستان بفرستند که همگام با دولت تدبیر و امید باشد تا بتوانند بهترین استفاده از منطقه ثروت خیز جوانان جویای شغل داشته باشند. در بین ثبت‌نام کنندگان هر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب کفه ترازو به سمت اصلاح‌طلبان پایین رفته است، زیرا در بین کاندیداهای ثبت‌نام کننده طیف اصلاح‌طلب چهره‌های علمی دانشگاهی سیاسی دارای مدارک و مدارج علمی بالایی به چشم می‌خورد. این بار اصلاح‌طلبان با دست پر پا به‌عرصه انتخابات گذاشته‌اند و اقبالشان بیشتر از دوره‌های قبل می‌باشد. اصلاح‌طلبان جنوبی استان گفتمان غالبشان وحدت اجماع و خرد جمعی باشد تا بتوانند در حماسه پیش‌رو سربلند و سرافراز باشند.

مهدی بکران تحلیل گر سیاسی از اهالی جم نیز در گفت‌وگو با ما گفت: انتخابات پیش رو با توجه به ابراز دلواپسی دبیر شورای نگهبان از همین الان مشخص است که شرایط  اصلاح طلبان و حامیان دولت نسبت به اصولگرایان شرایط برابری نیست. بر همین اساس تحلیل شخصی من این است که چهره‌های شاخص اصلاح طلبان که برایند رای دارند از یک طرف و از ان طرف  کاندیدای گمنام اصولگرا ها  ممکن است در ایستگاه نظارت استصوابی شورای نگهبان از اتوبوس داوطلبان ورود به مجلس پیاده شوند. 

بکران با بیان این‌که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باید خود را برای تعیین استراتژی و تاکتیک‌های مختلف آماده کنند تا اسیر پاتک جریان مقابل نشوند تصریح کرد در حوزه جنوب استان هم با توجه به پیش‌بینی پیروزی حتمی اصلاح‌طلبان در این حوزه بیم آن می‌رود که شورای نگهبان به یاری کاندیدای اصولگرا بشتابد.
این در حالی است که به‌نظر می‌رسد رقابت‌ها در جریان مقابل اصولگرای این حوزه نیز در نوع خود جالب است و از هم‌اکنون اختلافات و تقسیم آرا میان آن‌ها سر و صدا به پا کرده است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: