bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۴
با توجه به حضور چهره‌های شاخص و باتجربه؛
رقابت انتخاباتی در این حوزه به شکلی کاملا جدی و تعصبی دنبال می‌شود. اینجا با وجود نگاه‌های خاص ممکن است کار به‌جایی کشیده شود که حاشیه‌ها به متن تبدیل شوند، اصل ماجرا نیز در حاشیه قرار گیرد چرا‌ که در این حوزه انتخابیه، به معنی واقعی کلمه هیچ‌چیزی قابل پیش‌بینی نیست.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: رقابت انتخاباتی در این حوزه به شکلی کاملا جدی و تعصبی دنبال می‌شود. اینجا با وجود نگاه‌های خاص ممکن است کار به‌جایی کشیده شود که حاشیه‌ها به متن تبدیل شوند، اصل ماجرا نیز در حاشیه قرار گیرد چرا‌ که در این حوزه انتخابیه، به معنی واقعی کلمه هیچ‌چیزی قابل پیش‌بینی نیست. این حوزه انتخابیه جایی نیست جز دشتستان، بزرگ‌ترین و پهناورترین شهرستان استان که تنها شهرستانی است که به تنهایی یک نماینده را راهی بهارستان می‌کند. 

این حوزه انتخابیه تفاوت‌های اساسی با دیگر حوزه‌های انتخاباتی استان دارد چرا که لیست داوطلبان حضور در انتخابات در این حوزه، چند غائب سرشناس از جمله کدخداپور و سیاسی‌راد تا به اینجای کار دارد. هر چند می‌توان غیبت آنها را به عنوان یک توافق نانوشته بین این دو نفر و یک چهره مطرح که به دور از حاشیه‌ها وارد این گود شده است، دانست. بدون شک داوطلبان در این حوزه هر چه از حاشیه‌ها به دور باشند شانس پیروزی بیشتری دارند.

با این حال حاشیه‌های که در دوره‌های پیشین در این حوزه رخ داده، برای چند دوره متوالی اصولگرایان را بر کرسی بهارستان نشانده است. حال باید دید در این دوره کدام طیف سیاسی کاندیدای خود را راهی بهارستان می‌کند. هر چند احتمال می‌رود حمیده عدالت که در دوره ششم وکالت مردم این حوزه را بر عهده داشت، بتواند باردیگر این کرسی را به اصلاح‌طلبان بازگرداند. البته تصمیم نهایی با مردم این حوزه است و به‌نظر می‌رسد چالش عمده‌ای در این حوزه وجود دارد.
مهمترین چالش موجود در حال حاضر بازی سه‌گانه‌ای است که با توسط چهره‌های بانفوذ برای بازی دادن مردم شروع شده است و بدون شک تا رسیدن به نقطه رهایی، دو نفر از این سه‌گانه‌ها که بازی سرگرم کردن مردم را در پیش گرفته‌اند، کنار خواهند رفت. این سه نفر در حالی وارد عرصه انتخابات شده‌اند که در حال بازی با کارت دولت و یا نزدیکی به این یا آن فرد و چهره سیاسی هستند و از سوی دیگر یکی از آنها نیز خیلی دیر وارد بازی سیاست شد تا زود به این عرصه وارد شود.

نکته مهم در مورد این حوزه آن است که همه خود را از هم‌اکنون در بهارستان می‌بینند و حتی میان اصولگراها نیز امکان ائتلاف بسیار کم است. وحشت از رد صلاحیت فعلاً همه این افراد را به سکوت واداشته است و همه علیه هم دعا می‌کنند تا رقیب بدون ائتلاف از صحنه بیرون برود.
هادی بحرینی فعال مدنی و مطبوعاتی ساکن دشتستان درگفت‌وگو با بامدادجنوب پیرامون شرایط این حوزه انتخابیه گفت: انتخابات دشتستان همیشه خاص و درخور توجه بوده است. پیچیدگی و غیرقابل پیش‌بینی بودن انتخابات دشتستان معمولا تحلیل‌گران عرصه سیاست را به شگفتی وا می‌دارد. چرا که تشخیص معیارهای انتخاب در دشتستان همیشه سخت، پیچیده و عجیب بوده است، در واقع همه معیارهای ممکن در دشتستان هرکدام با وزنی متفاوت دخیل است. 

وی با بیان این‌که شاخص‌های سیاسی و حزبی، قومی و قبیله‌ای، فمنیستی و حتی تیپ و کاریزمای شخصی در انتخابات دشتستان تاثیرگذار است، تصریح کرد: ترکیب جمعیتی این منطقه نیز همانند معیارهای انتخاب، متنوع و ناهمگون است. در دوره اول انتخابات مجلس شورای اسلامی دکتر سید محمدمهدی جعفری که به‌عنوان یکی از فعالان سیاسی ملی مذهبی طرفدار بازرگان محسوب می‌شد که با حدود 53 درصد آراء وارد مجلس می‌شود. جالب این‌که جعفری یکی از تنها 20 نماینده  طیف بازرگان در مجلس اول شورای اسلامی است. دوره دوم مجلس شورای اسلامی برای دشتستان از این نظر جالب توجه و عجیب است که یک نماینده غیربومی بیشترین درصد آراء ادوار مجلس برای دشتستان را کسب می‌کند. حجت‌الاسلام عباس رحیمی در دوره دوم با بیش از 65% آراء ردای نمایندگی دشتستان را بر تن می‌کند. 

دوره سوم مجلس نیز برای دشتستان شگفتی دیگری دارد، در این دوره خدانظر قاسمی تنها با 33 سال سن و مدرک دیپلم نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی می‌شود. شگفتی دیگر در دوره ششم مجلس شورای اسلامی برای دشتستان رقم می‌خورد و خانم دکتر حمیده عدالت به‌عنوان تنها نماینده زن تاریخ بعد از انقلاب در بوشهر سکان نمایندگی دشتستان را در دست می‌گیرد. دوره اخیر مجلس شورای اسلامی برای دشتستان نیز از این بابت درخور توجه بوده است که حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده فعلی این خطه از پرکارترین و حاشیه‌سازترین نماینده مجلس نهم شناخته شده است. 

بحرینی با بیان این‌که انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، شاید مهم‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی باشد که ضرورت انتخاب شایسته و هوشمندانه را دوچندان کرده است.گفت: عملکرد هشت ساله دولت قبل شاید مهم‌ترین برگ برنده اصلاح‌طلبان باشد که اگر فرصت را غنیمت بشمارند براحتی می‌توان به تشکیل مجلسی با اکثریت نیروهای اصلاح‌طلب امیدوار بود. آنچه که موجب نگرانی نیروهای دلسوز اصلاح طلب در دشتستان شده، اعمال بعضی سیاست‌ها از سوی مسوولان استانی، عدم ورود چهره‌ای تاثیرگذار که اتوریته کاریزماتیک لازم جهت ایجاد شور انتخاباتی را داشته باشد و مهمتر ترکیب فعلی کاندیدای ثبت‌نام کننده است. عدم وابستگی حزبی، تجربه پایین کاندیدای اصلاح‌طلب و اختلافات احتمالی اجماع بر روی یک گزینه مورد قبول برای اصلاح‌طلبان را سخت نموده است. 

نرگس محمدی‌زاده یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای ساکن این حوزه انتخابیه نیز با بیان این‌که هنوز برای تحلیل و نتیجه‌گیری نهایی کمی زود است چرا که باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان درباره کاندیداهای صلاحیت‌دار باشیم.گفت: پیرامون دشتستان می‌توان گفت: هر چند برخی چهره‌ها در حوزه‌ دشتستان نام‌نویسی نکرده‌اند و در کنار آن، چهره‌هایی آمده‌اند که احتمال حضورشان کم بود ولی در هر دو مورد باید منتظر نتیجه تایید صلاحیت‌ها باشیم، چرا که برخی می‌توانند بعد از آن حوزه‌ خود را جابجا کنند و این احتمال نیز وجود دارد که برخی چهره‌ها اصلا تایید صلاحیت نشوند!
وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به این‌که در حال حاضر تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو یا همان اعتدال، محدود‌تر به نظر می‌رسد، احتمال به اجماع رسیدنشان بیشتر است و گزینه مورد اجماع و حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون شانس بیشتری برای حضور در بهارستان دارد؛ به شرطی که سایر کاندیداها این اجماع را بپذیرند؛ در غیر این صورت رای حامیان جریان اصلاحات و اعتدال تقسیم شده و رقابت در مرحله دوم بین اصولگرای مستقل و اصولگرای جبهه پایداری به انجام خواهد رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر: