bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۱۴ دی ۱۳۹۴
در پی اعدام رهبر شیعیان عربستان؛
رژیم عربستان سعودی با وجود اعتراضات فزاینده جهان اسلام به حکم اعدام شیخ نمر النمر روحانی برجسته شیعی عربستانی، این روحانی مبارز را به ‌اتهام واهی حمایت از تروریسم به شهادت رساند. وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرد، رسما به اعدام روحانی برجسته شیعی عربستانی اشاره کرده است.
روز گذشته وزارت کشور عربستان سعودی از اعدام شیخ‌النمر باقرالنمر، روحانی برجسته شیعه عربستانی خبر داد، در پی این جنایت، نظامیان رژیم، مناطق شیعه‌نشین در شرق عربستان را از ترس واکنش‌های خشمگینانه به محاصره خود درآوردند.
رژیم عربستان سعودی با وجود اعتراضات فزاینده جهان اسلام به حکم اعدام شیخ نمر النمر روحانی برجسته شیعی عربستانی، این روحانی مبارز را به ‌اتهام واهی حمایت از تروریسم به شهادت رساند. وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرد، رسما به اعدام روحانی برجسته شیعی عربستانی اشاره کرده است.

بیانیه وزارت کشور عربستان برای توجیه جنایت جدید آل سعود و اعدام روحانی مظلوم شیعی، شیخ نمر النمر، آیاتی از قرآن کریم را مستمسک قرار داده است. در این بیانیه، وزارت کشور سعودی برای توجیه جنایت خود در به شهادت رساندن شیخ النمر، به حدیثی که به پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) نسبت داده شده، اشاره کرده است. این بیانیه شیخ نمر النمر را مبلغ فتنه و تفرقه خوانده و این روحانی برجسته را که تنها برای احقاق حقوق مشروع شیعیان و رفع تبعیض و بی‌عدالتی در عربستان مبارزه می‌کرد، به تلاش برای برهم زدن امنیت و فتنه افکنی متهم کرده است. رژیم آل سعود علاوه بر شیخ نمر باقر النمر، سه مبارز شیعی دیگر به نام‌های علی سعید الربح، محمد علی عبد الکریم الصویلم و محمد فیصل محمد الشیوخ را به شهادت رسانده است. دادگاه جنایی عربستان در تاریخ 23 مهرماه حکم بدوی اعدام تعزیری شیخ نمر را صادر کرده بود. شیخ نمر در تاریخ 23 آبان‌ماه اعتراضی کتبی در 50 صفحه تقدیم دادگاه جنایی عربستان کرده بود. 

پس از آنکه دادگاه استیناف هم این حکم را تائید کرد، وزارت کشور پرونده وی را به دربار آل سعود فرستاد که در نهایت امروز با امضای حکم اعدام وی از سوی سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی، این روحانی برجسته شیعی به شهادت رسید. دادستان کل عربستان در 25 مارس ماه گذشته خواستار اجرای حکم حد محاربه در حق آیت‌الله شیخ نمر النمر به‌‌اتهامات باطلی همچون شعله‌ور کردن فتنه مذهبی، دیدار با افراد تحت پیگرد، تشویق به قتل شهروندان و نیروهای امنیتی و تخریب مساجد طی خطبه‌های نماز جمعه، شده بود. نهم جولای سال 2012 میلادی بود که «شیخ نمر آل‌نمر»، روحانی برجسته شیعی پس از تعقیب و حمله مسلحانه نیروهای امنیتی رژیم سعودی به خودرویی که در آن قرار داشت و او را به منزلش می‌برد، بازداشت شد.

آماده‌باش نیروهای امنیتی در عربستان در پی اعدام شیخ نمر

در پی اعدام شیخ نمر، منابع داخلی در عربستان از آماده باش نیروهای امنیتی و پلیس این کشور به ویژه در مناطق شیعه نشین خبر دادند.
 به گزارش سایت العهد، منابع داخلی در عربستان خبر دادند که پاسگاه‌های پلیس و مقرهای امنیتی عربستان سعودی در مناطق شرقی که احتمال آسیب دیدن آنها وجود دارد به طور کامل تخلیه شده است. بنا بر این گزارش نیروهای امنیتی و پلیس در مناطق شرقی عربستان که بیشتر ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند تا با هرگونه ناآرامی احتمالی مقابله کنند. 
خبرهای رسیده از شهر قطیف، واقع در شرق عربستان حاکی از آن است که مسوولان سعودی از بیم حمله به نیروهای امنیتی و نظامی، نیروهای خود را از اماکن عمومی خارج کرده و مقرهای نظامی خالی شده است.

شیخ نمر که بود؟
آیت‌الله نمر باقر النمر ‌روحانی برجسته عربستانی، در سال 1379 هجری قمری، در شهر عوامیه در استان قطیف (شرق عربستان) به دنیا آمد. نمر النمر شیخ نمر در خانواده‌ای سرشناس و اهل دین به دنیا آمد که از آن علمایی چون آیت‌الله شیخ محمد‌بن ناصر آل نمر (قدس سره) و خطبای حسینی چون جدش حاج علی بن ناصر آل نمر سر بر آورده بودند. وی تحصیلات مقدماتی خود را در شهر عوامیه تکمیل کرد و در سال 1400 هجری قمری، برای تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران سفر کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم (عج) حضور پیدا کند، که آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی در همان سال در تهران تاسیس کرده بود. شیخ نمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت. به گزارش العالم نمر از معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم دینی در حوزه‌های علمیه به شمار می‌آمد و در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه به تدریس کتاب‌هایی همچون کتاب اللمعة الدمشقیة و کتاب جامع المدارک و مستمسک عروة الوثقی و الحلقات شهید سید محمدباقر صدر پرداخت. وی پس از بازگشت به عربستان مرکز الامام القائم (عج) را در العوامیه تاسیس کرد که در واقع سنگ‌بنای مرکز اسلامی در سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی بود. نیروهای امنیتی عربستان سعودی شیخ نمر باقر النمر را در سال 2012 بازداشت کردند. آنها پیش از آن نیز چندین بار وی را به بهانه‌های مختلف بازداشت کرده بود. نخستین بازداشت شیخ نمر به می 2006 میلادی بازمی‌گردد، وی هنگام بازگشت از سفر کوتاه‌مدتش به بحرین، به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شد. اتهام شیخ نمر این بود که در این همایش با قرائت پیامی از دولت سعودی خواسته بود به قبرستان بقیع رسیدگی کند، مذهب تشیع را به رسمیت بشناسد و شیوه‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.

شیخ نمر دومین‌بار در 23 آگوست 2008 میلادی در شهر القطیف به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. این بار اتهام شیخ برای بازداشت بنا بر ادعای دولت سعودی تحریک شیعیان عربستان و درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای آماده‌شدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود اما مقامات سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کردند.

شیخ نمر همواره در سخنرانیهایش نظام سعودی را به اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز طایفه‌ای و سازمان‌یافته در مناطق شرقی عربستان و به‌خصوص در دو منطقه الاحساء و القطیف متهم می‌کرد. وی بارها تاکید کرده بود که از گفتن کلام حق ترس ندارد، حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شکنجه‌ها و آزارها و اذیت‌ها تا سرحد شهادت قرار گیرد. شیخ نمر در سخنرانی‌هایش آشکارا اعلام کرده بود که با توهین به کرامت مردم عربستان به‌ویژه شهروندان شیعه که از دید نظام سعودی شهروندان درجه دو این کشور به شمار می‌آیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، مخالف است. شیخ نمر همچنین از مطبوعات و رسانه‌های سعودی به دلیل وابستگی و تبعیت آنها از نظام سعودی و تبدیل‌شدن آنها به بوق تبلیغاتی آل‌سعود به‌شدت انتقاد می‌کند. وی تصریح می‌کند که مفتی‌های وهابی، ساخته و پرداخته آل‌سعود هستند. به گفته شیخ نمر، آل سعود به مفتی‌های وهابی پول می‌دهند تا با دامن‌زدن به اختلافات طایفه‌ای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ایجاد تفرقه مذهبی و طایفه‌ای و قبیله‌ای به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت‌های آن ادامه دهند.
تجهیزات نظامی گسترده عربستان در راه القطیف
عربستان سعودی از بیم تظاهرات مردم استان القطیف در شرق این کشور در اعتراض به اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستانی، تجهیزات گسترده نظامی برای سرکوب مردم به این استان ارسال کرد. مردم استان القطیف بعد از شنیدن خبر اعدام شیخ نمر تظاهرات و برخی از جاده‌های این استان را مسدود کردند.

در همین حال در پی اقدام رژیم سعودی در اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر‌النمر روحانی برجسته عربستانی، در استان القطیف واقع در شرق این کشور، عزای عمومی اعلام شد. رژیم سعودی شنبه دوازدهم دی‌ماه برابر با دوم ژانویه 2016 در بیانیه‌ای، از اعدام چهار نفر از شخصیت‌های شیعی‌ عربستان و در راس آنها شیخ نمر باقر‌النمر به اتهام واهی اقدامات تروریستی خبر داد. آل سعود سه مبارز شیعی دیگر به نام‌های علی سعید الربح، محمد علی عبد‌الکریم الصویلم و محمد فیصل محمد الشیوخ را به شهادت رسانده است. گروه‌های مختلف سیاسی، حزبی و شخصیت‌های مختلف جهان اسلام، جنایت آل سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر باقر‌النمر روحانی برجسته شیعی را به جرم مطالبه حقوق مشروع و غصب شده مردم منطقه شرق عربستان محکوم کردند و اعتراضات به این اقدام شنیع رژیم سعودی همچنان ادامه دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: