bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
کالاهای خوراکی و محصولات بهداشتی عمده این کالاها هستند که با انواع مارک‌های مختلف در ایران به فروش می‌رسند.کالاهای عربی به‌خصوص کالاهای سعودی در استان بوشهر خریداران زیادی دارد.
بامدادجنوب- جواد شکریان: چند روز پیش و در پی شهادت مظلومانه شهید ‌النمر باقر النمر، عده‌ای از مردم به سفارت‌های عربستان ریخته و ضمن تسخیر این سفارتخانه‌ها در شهرهای تهران و مشهد، بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند. این اقدام مردم باعث شد که عربستان و برخی کشورهای عربی دیگر مانند بحرین و سودان روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کنند و کشور امارات نیز روابط خود را با ایران کاهش دهد. 

خوب یا بد، موافق یا مخالف، به هرحال این اتفاق افتاده و روابط بین این دو کشور قطع شده است. از منظر اقتصادی، حجم تعاملات تجاری ایران و عربستان در هیچ زمان رقم قابل توجهی نداشته است اما به‌طور کلی با توجه به اعزام توریسم زیارتی به عربستان در قالب حج عمره و حج تمتع، تراز تجاری به نفع عربستان بوده است. ضمن این‌که در سال‌های اخیر ایران برخی اقلام مانند مواد غذایی و محصولات میعانات گازی به عربستان صادر کرده است و برخی اقلام واسطه‌ای مانند کمپوت و کنسرو از عربستان وارد شده که در مجموع رقم چشم‌گیری نبوده است.
البته با قطع روابط میان دو کشور دیگر به‌صورت مستقیم هیچ کالایی از دو کشور برای همدیگر از مصادیق قانونی صادر نمی‌شود موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که بسیاری از کالاها در شهرهای جنوبی، کالاهای ته‌لنجی هستند که از طریق لنج‌ها به ایران وارد می‌شوند و جزء آمار گمرکی و تراز تجاری قرار نمی‌گیرند. 
کالاهای خوراکی و محصولات بهداشتی عمده این کالاها هستند که با انواع مارک‌های مختلف در ایران و بیشتر در شهرهای جنوبی به فروش می‌رسند. تعداد این کالاها در بوشهر هم کم نیست و کالاهای عربی به‌خصوص کالاهای سعودی در استان بوشهر خریداران زیادی دارد. 

ته‌لنجی‌ها، منبع کالاهای وارداتی عربستان
استان بوشهر استانی ساحلی است و امرار معاش بسیاری از بوشهری‌ها وابسته به دریا است. لنج‌ها در زندگی مردم بوشهر نقش بی‌بدیلی دارند و عده زیادی از مردم این استان روزی خود را از این شناورها کسب می‌کنند.

طبق مصوبه هیات دولت هر ملوان شناور باری می‌تواند هر سال شش بار و هر بار 40 میلیون ریال کالاهایی که در فهرست کالای مجاز گمرک هستند وارد کند. واردات این میزان کالا که بدون پرداخت حقوق گمرکی و با هدف رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در بنادر جنوبی انجام می‌شود کالای قاچاق محسوب نمی‌شود.
همین امر سبب شده تا سالانه حجم بسیار زیادی از کالاها از طریق این لنج‌ها وارد کشور شود که بخش عظیم آن از طریق ملوانان بوشهری است و به‌طور عمده، کالاهای عربی تولیدشده در خاک عربستان هستند. 

بوشهری‌ها کالای عربستانی نخرند
در پی تنش‌های ایجادشده بین دو کشور ایران و عربستان و همچنین قطع روابط دو کشور از سوی عربستان و چند کشور دیگر عربی، سعودی‌ها تمام تلاش خود را برای تضعیف ایران در بازارهای منطقه و تحریم کالاهای ایرانی به کار خواهند بست. بر این اساس، بر هر ایرانی واجب است که در این ماجرا حمایت خود را از کشورش به هر صورت ممکن اعلام کند. 
اولین اقدامی که مردم ایران و به‌خصوص بوشهری‌ها در حمایت از کشور خود می‌توانند انجام دهند، تحریم کالاهای این کشورهاست و از آنجایی که کالاهای ته‌لنجی از مجاری قانونی مانند گمرک وارد نمی‌شوند و در مبادلات تجاری دو کشور آورده نمی‌شود، خرید این کالاها به‌صورت پنهان کمکی به اقتصاد سعودی به‌شمار می‌آید.

بنابراین در مرحله اول ملوانان و صاحبان لنج‌های سفاری استان باید از خرید و وارد کردن کالاهای عربستان خودداری کنند و در مرحله بعدی، این مردم بوشهر هستند که می‌توانند با نه گفتن به کالاهای سعودی، بار دیگر مشت محکمی بر دهان این دولت مظلوم‌ستیز بزنند.

مهم‌ترین کالاهای سعودی موجود در بازار
اما مهم‌ترین کالاهای سعودی که به‌صورت رسمی  و غیر رسمی به کشور وارد شده و در بوشهر هم به‌خوبی فروش دارند، کدام کالاها هستند؟ برخی از انواع نوشیدنی‌ها مانند شربت‌های فیمتو، محصولات رانی و شانی، سان‌کویک و...، برخی مارک‌های مواد شوینده مانند صابون‌های لوکس، شامپو، خمیردندان و...، مواد غذایی مانند برخی مارک‌های برنج، چای، انواع سس فلفل از این دست کالاها هستند.

همچنین انواع کالاهای بازصادراتی به سفارش عربستان مانند خودرو، لوازم خانگی، لوازم آرایشی، قطعات یدکی و... از جمله کالاهایی هستند که با واردات و فروش آنها در داخل کشور در واقع به اقتصاد کشور عربستان کمک شایانی به اقتصاد این کشور خواهد شد. 
حال با توجه به بی‌حرمتی‌ها و هتاکی‌های دولت سعودی و همچنین ظلم و کشتار شیعیان در عربستان و دیگر کشورها، به‌نظر می‌رسد بر هر ایرانی لازم است که با تحریم کالاهایی که به اقتصاد عربستان کمک می‌کند، مخالفت خود را با سیاست‌های غلط این کشور عربی اعلام کند و چه خوب است که بوشهر آغازگر این تحریم اقتصادی برای مخالفت با سیاست‌های سعودی باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: