bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۴
روحانی در مراسم افتتاح فازهای 15 و 16؛
روز گذشته عسلویه میزبان حجت‌الاسلام روحانی و هیات همراه ایشان بود تا بالاخره ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید افتتاح شود. این در حالی است که پیش از این، میل سیری‌ناپذیر احمدی‌نژاد برای سند زدن همه اقدامات به نام دولت خودش باعث شد تا در واپسین روزهای کاری‌اش با وجود هشدارهای کارشناسان وزارت نفت، فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را در شرایط ناقص افتتاح کند!
بامدادجنوب- جوادشکریان: روز گذشته عسلویه میزبان حجت‌الاسلام روحانی و هیات همراه ایشان بود تا بالاخره ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید افتتاح شود. این در حالی است که پیش از این، میل سیری‌ناپذیر احمدی‌نژاد برای سند زدن همه اقدامات به نام دولت خودش باعث شد تا در واپسین روزهای کاری‌اش با وجود هشدارهای کارشناسان وزارت نفت، فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را در شرایط ناقص افتتاح کند!

رئیس دولت دهم در حالی این فازها را افتتاح کرد که هنوز چاه‌ها، سکوها و خطوط لوله دریایی و واحدهای شیرین‌سازی پالایشگاهی آن آماده راه‌اندازی نشده بود و تا زمان آماده‌سازی کامل برای بهره‌برداری ماه‌ها و شاید سال‌ها زمان نیاز داشت.
این اقدام دولت احمدی‌نژاد باعث شد تا روبان افتتاحیه ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی، افتخار بریده شدن به‌وسیله دو رئیس‌جمهور را تجربه کند. البته آن‌گونه که شنیده می‌شود، پیش از این نیز چند بار از حجت‌الاسلام روحانی خواسته شده بود تا برای افتتاح این فازها اقدام کند اما تجربه دولت گذشته، روحانی را از این کار بر حذر داشت و باعث شد تا رئیس دولت تدبیر و امید تا تکمیل کامل این فازها صبر کند.
اما بالاخره زمان موعود فرا رسید. فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به‌صورت کامل تکمیل شد تا روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور، وزیر نفت و جمعی از مسوولان و مدیران صنعت نفت و استان بوشهر به‌طور رسمی افتتاح شود.

وضعیت تولید فازهای 15 و 16
فازهای ۱۵‌و۱۶ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین به‌منظور تامین سوخت مورد نیاز كشور به‌ویژه در حوزه مصارف خانگی، تجاری، صنعتی ساخته شده است.
تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ تن گاز مایع LPG (پروپان و بوتان) برای صادرات، یک میلیون تن گاز اتان، تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی برای عرضه به صنایع پالایشگاهی با كاربری تولید سوخت و فرآورده‌های باارزش و ۴۰۰ تن گوگرد برای صادرات به بازارهای جهانی از دیگر اهداف ساخت این دو فاز است.

تاسیسات‌ دریایی‌ و ساحلی‌ این‌ فازها شامل دو سکوی‌ حفاری‌ (هرکدام شامل‌ ١١ حلقه‌ چاه‌)، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ ٣٢ اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی ١١٥ ‌کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ 5/4 اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ ١١٥ کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌سازی‌ گاز و خدمات وابسته‌ است.
کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی متشکل از شرکت‌های آریا‌نفت شهاب، تاسیسات دریایی، ایزوایکو، صف و حفاری دانا به راهبری شرکت آریانفت شهاب مجری توسعه بخش‌های خشکی و دریایی این پروژه هستند.
همه مراحل عملیات اجرایی بخش‌های ساخت، نصب و راه‌اندازی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با مدیریت ایرانی انجام شده است. این فازها پس از فاز 12 پارس جنوبی، دومین فازهایی هستند که در دولت یازدهم افتتاح می‌شوند.

دولت، کشور را در شرایط نفت 30 دلاری اداره می‌کند
حسن روحانی پیش از ظهر دوشنبه در آیین بهره‌برداری از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، افتتاح این فازها را نماد همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی و عملیاتی کشور دانست و افزود: کار این دو فاز مهم را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به‌ عهده گرفت و آن را به اتمام رساند که علاوه بر کار ارزشمند این قرارگاه، به معنای هماهنگی و همکاری بین دولت و نهادهای این کشور از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که ما در شرایط تحریم شدید جهانی علیه ایران مظلوم، فاز 12 را در سال گذشته افتتاح کردیم و امسال هم در شرایط تحریم فاز 15 و16 را افتتاح می‌کنیم، خاطرنشان کرد: بعضی افراد نیایند از رکود صحبت کنند چرا که دولت کشور را در شرایط نفت 30 دلاری اداره می‌کند نه نفت 140 دلاری . دولت، کشور را در شرایط تحریم اداره می‌کند نه در شرایط عادی.

اتکای بودجه 95 به نفت به 25 درصد رسید
روحانی با تاکید بر این‌که ملت بزرگ ایران با ایستادگی و مقاومت و با راهبری رهبر معظم انقلاب و حمایت همه جانبه این ملت بزرگ توانست از مسیر بسیار صعب و سختی عبور کند، افزود: آن روزهایی برای ما خوشحال‌کننده است که ثروت کشور در سایه فناوری، بهره‌وری، تلاش و کوشش جوانانمان در بازار کار، احیای استعدادها و معادن خداداد باشد و پارس جنوبی بگوید من در روز پایانی راه هستم و سالی 100 میلیارد دلار دستاورد خواهم داشت.

به گفته وی، یک زمان، اتکای ثروت به کار و تلاش و فناوری داخلی و تعامل سازنده با جهان است اما یک زمان وضع نفت یعنی پول نفت و قیمت نفت ما خوب و ثروت دلار ما در سایه پیشرفت و رشد چین و هند زیاد می‌شود و آنها پیشرفت و رشد دو رقمی پیدا می‌کنند و نیازشان به نفت زیاد می‌شود، لذا قیمت نفت گران می‌شود و ما نفت 130 دلار، 137 دلار و 140 دلار می‌فروشیم و بعد می‌گوییم چه روزهای خوشی که در سایه توسعه دیگران شکل گرفت.
وی با بیان این‌که بعد از روز اجرای برجام و پایان تحریم، عظمت این کار ملت بزرگ ایران را برای مردم توضیح خواهم داد، تصریح کرد: مردم بدانند چه کار عظیم و بزرگی را انجام داده‌اند، همسایگان ما و دنیا هم بدانند این ملت یک ملت بزرگ و غیوری است که می‌تواند از همه پل‌های سخت زمانه عبور کند و کشتی این کشور را به ساحل امن برساند.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: ما در شرایطی که همه کشورهای تولید‌کننده و صادر‌کننده نفت در مشکلات عجیبی گرفتار آمده‌اند، امسال بودجه سال 95 را در شرایطی تقدیم مجلس خواهیم کرد که اتکای ما به نفت 25 درصد خواهد بود.
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به این‌که کشورهای دیگر منطقه که بزرگ‌ترین تولید‌کننده و صادر‌کننده‌های نفت خام هستند، بالای 90 درصد به نفت اتکا دارند، افزود: این کشورها خواستند به ما ضرر بزنند، اول خودشان ضرر کردند و کسری بودجه امسالشان طبق برآوردها و اعلام‌ها 100 میلیارد دلار است.

سال 95 سال رونق اقتصادی خواهد بود
وی با بیان این‌که این ملت در این شرایط کشور را اداره می‌کند، خاطرنشان کرد: دولت افتخار دارد که در این شرایط باز هم توانسته است تورم را مهار و کنترل کند و با وجود همه سختی‌ها امسال هم رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود.
رئیس دولت یازدهم با بیان این‌که از همین‌جا به ملت ایران قول می‌دهم سال آینده (سال 95) با عبور از تحریم و با همت جوانان این کشور سال رونق اقتصادی خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما بسیار خوشحالیم که یکی از وعده‌های دولت در زمینه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی در حال تحقق است .
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به این‌که در سال 96 همه فازهای پارس جنوبی به اتمام خواهد رسید و این کار عظیم و بزرگی است که دولت یازدهم انجام خواهد داد، ادامه داد: از امروز به بعد با کمک خداوند خبرهای خوشحال‌کننده برای ملت خواهد بود و تا چند روز دیگر خبر پایان تحریم ظالمانه علیه ملت ایران را شاهد خواهیم بود .

سخنان روحانی خطاب به مردم بوشهر
روحانی با اشاره به این‌که با توسعه صنعت نفت و گاز در هر استان ساکنان آن باید پیشرفت و توسعه را لمس کنند، افزود: دولت و مجلس با مشارکت هم تصمیم‌گیری کنند تا مردم در عمل این توسعه را احساس کنند و این کار برای این منطقه و استان بوشهر نیز مد نظر قرار گیرد.
وی همچنین با تاکید بر حفظ محیط زیست منطقه عسلویه در کنار اجرای طرح‌های توسعه نفت و گاز  خاطرنشان کرد: با کمک وزارت نفت در این منطقه قدم‌های خوبی برداشته شده است و سوخت گاز به‌عنوان سوخت پاک برای بسیاری از کارخانه‌ها  فراهم شده است. توسعه پایدار باید در کنار محیط زیست و فرهنگ‌سازی باشد. توسعه پیوست فرهنگی می‌خواهد و باید در کنار توسعه فازها محیط زیست را هم مورد توجه قرار دهیم.

آقای روحانی در ادامه گفت: هر کجا توسعه صنعتی می‌دهیم نیروی محلی در شرایط مساوی برای به‌کارگیری در اولویت است. در استان بوشهر توسعه انجام می‌شود و نیروهای بومی حق بیشتر دارند زیرا متحمل زحمت بیشتری می‌شوند. از وزیر نفت می‌خواهم تا از نیروهای بومی در طرح‌های نفت و گاز بیشتر استفاده شود.
رئیس‌جمهور منتخب دولت تدبیر و امید در پایان خطاب به مردم بوشهر گفت: به مردم استان بوشهر، کنگان، عسلویه و نخل تقی تبریک می‌گویم و در گذشته نیز تاکید کردم کارهای توسعه‌ای که انجام می‌گیرد باید مردم استان بوشهر هم خیرش را لمس کنند .

ضرر تولیدکنندگان از قیمت کنونی نفت
وزیر نفت نیز در حاشیه افتتاح فازهای 15 و16 پارس جنوبی به خبرنگاران گفت: هیچ‌یک از تولیدکنندگان نفت از قیمت‌های کنونی این ماده راضی نیستند و این قیمت‌ها در دراز مدت به ضرر عرضه‌کنندگان است.
بیژن زنگنه با اشاره به وجود مازاد عرضه و عرضه بیش از نیاز بازار جهانی نفت، خاطرنشان کرد: در این مواقع به‌طور تاریخی، سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) ورود کرده و میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می‌کرد.

وی با بیان این‌که بخشی از نبود تعادل میان عرضه و تقاضا در پی بی‌تصمیمی اعضای اوپک بر سر سقف تولید این سازمان است، افزود: به‌نظر من پشت این موضوع یک اراده سیاسی است و دلایل زیادی وجود این اراده سیاسی را تایید می‌کند.
وزیر نفت با تاکید بر این‌که قصد ما نمایش دادن نیست بلکه تکمیل پروژه‌ها هدف اصلی وزارت نفت است، تصریح کرد: با وجود این‌که هم‌اکنون فازهای 17 و 18 در دست تولید است اما به‌دلیل این که هنوز تکمیل نشده است آن را افتتاح نخواهیم کرد. 

زنگنه همچنین با اشاره به این‌که در دولت گذشته، 10 فاز پارس جنوبی در مدار بودند، گفت: هم‌اکنون در دولت تدبیر و امید، 17 فاز پارس جنوبی در حال فعالیت هستند؛ فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 در دولت تدبیر و امید وارد مدار تولید شده‌اند.
وی درباره برنامه وزارت نفت برای یک لایه نفتی مشترک پارس جنوبی افزود: شناور مورد نیاز برای لایه نفتی پارس جنوبی خریداری شده و امیدواریم تولید را در فاز نخست از لایه نفتی آغاز کنیم و پس از آن با تولید از فازهای بعدی، میزان آن را بالا ببریم.

نام:
ایمیل:
* نظر: