bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
فرید میرشکار در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
کانون تئاتر معلولین با هدف سیاست‌گذاری، انسجام و ارتقای سطح کیفی و کمی تئاتر معلولین، ارتباط موثر و مستمر با جریان تئاتر کشور و همچنین ترغیب این عزیزان برای شرکت در فعالیت‌های هنری راه‌اندازی شد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: زندگی حق طبیعی همه ما انسان‌هاست، همه ما به‌طور یکسان از آسمان، طبیعت، زیبایی‌های زندگی و ... بهره‌مند می‌شویم، بنابراین هیچ‌گاه و در هیچ شرایطی نباید معلولان را از طبیعی‌ترین حقشان که همان زندگی است، محروم کنیم. او نیز چون ما نفس می‌کشد و سرشار از احساس و خلاقیت است اما به‌دلیل نوع خلقتش و نگاه آزاردهنده اطرافیان گوشه عزلت را انتخاب می‌کند و چه بسا از بسیاری از آرزوها و توانایی‌های خویش چشم می‌پوشد.

 دردناک است وقتی می‌شنوم که خانواده‌ای سال‌هاست منتظر خندیدن فرزند معلول خود هستند اما او با قهر با خود و خانواده‌اش، دنیا را برای خود تمام شده‌ فرض می‌کند. به‌راستی ما در ایجاد این شرایط تلخ تا چه میزان نقش داریم، چرا به‌جای نگاه پر از ترحم و افسوس، با سخنان امیدبخش و ترغیب آنها به زندگی شور و نشاط را در وجودشان ایجاد نمی‌کنیم؟! مبلمان شهری ما تا چه میزان متناسب با شرایط آنها طراحی شده است؟؟؟ متولیان و مدیران مربوط برای ایجاد شور زندگی در وجود معلولان چه اقداماتی را انجام داده‌اند؟! آیا معلولانی که در نقاط دور دست و روستاها در غم خویش روزگار می‌گذارند، این حق را ندارند که از زندگی آن‌گونه که حقشان است، برخوردار باشند؟؟؟ چه بسیار سوال‌هایی که از بازگفتنشان چیزی جز حسرت عایدمان نمی‌شود.

اما جای شکرش باقی است و چند سالی است که سازمان بهزیستی در راستای حمایت از معلولان اقدامات خوبی را صورت داده است، از جمله آنها برگزاری جشنواره استانی تئاتر معلولان (مهرآیین) با همکاری هنرمندان تئاتری و انجمن هنرهای نمایشی استان است که بدون‌اغراق هنرمندان معلول با اجراهای ستودنی و هنرمندانه خود در این جشنواره‌ درخشیده‌اند. حس بسیار خوبی است وقتی هنرمندان موفقی را چون امین و محسن چاهشوری و... را می‌بینم که بسیار پرانرژی و سرشار از شور زندگی در عرصه هنر نمایش به هنرنمایی می‌پردازند. آنقدر خوب و صمیمی که با دیدنشان انگیزه می‌گیری و ناخودآگاه گل لبخند بر لبت می‌نشیند. امسال در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره استانی تئاتر معلولین (مهرآیین) خبر خوشحال‌کننده ثبت اولین کانون تئاتر معلولان کشور در بوشهر نشان از آن داشت که آری قرار است به‌زودی اتفاق‌های خوبی برای معلولان هنرمند هم‌استانی پیش آید. در این باره با رئیس هیات‌مدیره کانون تئاتر معلولان استان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه ‌می‌آید.

فرید میرشکار در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: کانون تئاتر معلولین با هدف سیاست‌گذاری، انسجام و ارتقای سطح کیفی و کمی تئاتر معلولین، ارتباط موثر و مستمر با جریان تئاتر کشور و همچنین ترغیب این عزیزان برای شرکت در فعالیت‌های هنری راه‌اندازی شد. 
وی با بیان این‌که این کانون در اولین اقدام خود در نظر دارد که برای اجرا‌های عمومی تئاتر معلولین برنامه‌ریزی داشته باشد. در گام بعدی، با تغییر نگاه نسبت به جشنواره‌ها، درصدد ارتقای سطح آنهاست و با شناسایی استعدادها، رصد گروه‌ها و شناسنامه‌دار کردن آنها، سیستمی نظام‌مند را برای آموزش معلولان اجرا کند، افزود: در حال حاضر اعضای کانون تئاتر معلولان را شاهرخ قاسمی (مدیر عامل کانون)، مرتضی قائدپوری (نائب رئیس)، رحیم زارع و خودم (رئیس هیات‌مدیره) هستیم که همه این افراد سال‌هاست که در عرصه تئاتر و به‌خصوص تئاتر معلولین فعالیت می‌کنند.
این هنرمند تئاتر استان با اشاره به این‌که بوشهر در عرصه تئاتر معلولین خوشبختانه پیشینه بسیار خوبی دارد تا آنجا که از اولین سالی که تئاتر معلولین در کشور راه‌اندازی شد، در دل آن جشنواره‌هایی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: افزون بر جشنواره‌های استانی، همواره گروه‌های نمایشی بوشهری در جشنواره‌های متعدد از قوی‌ترین گروه‌ها بوده و هستند، به گونه‌ای که هر ساله نمایندگانی را در جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان داریم که خوشبختانه هنرمندان ما در این جشنواره‌ها جوایزی را نیز با خود به ارمغان می‌‌آورند.
میرشکار در خصوص شکل‌گیری تئاتر معلولین گفت: تئاتر معلولین از سال 1381 در بوشهر خودش را معرفی کرد و از آن زمان تا کنون خوشبختانه به‌شکل پویا و تاثیرگذاری به فعالیت خود ادامه داده است. مبحث کانون تئاتر معلولین یک سال است که مطرح شده و کانون بوشهر اولین کانونی است که در کشور ثبت شده و مجوز فعالیت گرفته است، در نتیجه ما بدون فوت وقت و سریع در این زمینه اقدام کردیم و البته تلاش‌ها و کمک‌های مسعود ابراهیمی، معاونت محترم توانبخشی بهزیستی استان بوشهر را در این مسیر  نباید نادیده گرفت و به‌راستی نقش موثری را در ثبت کانون ایفا کردند.

وی با بیان این‌که من فکر می‌کنم در حال حاضر شناخت جامعه از شرایط معلولین و نیازهای آنها به‌گونه‌ای است که مسوولان می‌دانند که در راستای متناسب‌سازی در تمامی سطح جامعه باید چه اقداماتی انجام شود، تصریح کرد: بنابراین باید تلاش کرد تا نگاه و اندیشه جامعه را برای حضور معلولین تغییر داد. به نظرم نبود خودباوری هنرمندان معلول عرصه تئاتر، نبود باورپذیری اجتماعی و حمایت نکردن برخی از مسوولان عمده‌ترین مشکلاتی است که این هنرمندان در استان با آن روبه‌رو هستند. البته خوشبختانه اداره بهزیستی و به خصوص معاونت توانبخشی (مسعود ابراهیمی) همیشه در این زمینه یاریگر و حامی ما بوده‌اند.
رئیس هیات‌مدیره کانون تئاتر معلولین استان در خصوص چگونگی جذب معلولان به سوی هنر نمایش افزود: کافی است تا هنر تئاتر و توانمند‌سازی این هنر متعال را برای آنها و خانواده‌هایشان معرفی کنیم. تئاتر هنری است که با تمامی وجه انسانی نظیر جسمی، اجتماعی و روحی-روانی سر و کار دارد و در روی صحنه آنها را درگیر می‌کند که با بزرگنمایی گوشه‌هایی از زندگی زنده به اجرا در می‌آید.

فرید میرشکار با اشاره به این‌که در دوازدهمین جشنواره استانی تئاتر معلولین (مهرآیین) امسال نسبت به سال‌های پیش تغییرات خوب و مشهودی را شاهد بودیم، یادآور شد: از آنجایی که به جشنواره امسال بخش خیابانی (به‌صورت رقابتی) اضافه شده بود، یک گام ارتقا یافته و سطح کیفی آثار هم بهتر بود، دلیل این ادعا هم حضور چهار اثر نمایشی استان در جشنواره منطقه‌ای (هرمزگان) و سه اثر در جشنواره بین‌المللی است.
وی در خصوص برنامه‌هایی که در راس کار این کانون قرار دارند، عنوان کرد: ما در کانون تئاتر معلولان برنامه‌هایی نظیر آموزش، اجراهای عمومی، استعدادیابی و پرورش استعدادها، سرو سامان دادن به گروه‌های تئاتر معلولین و تلاش برای ارتقای سطح کیفی نمایش آنها را در دستور کار داریم.
میرشکار با اشاره به این‌که در طرح استعدادیابی و آموزش، درصدد هستیم تا با حضور در تمام مناطق استان به بررسی و شناسایی استعدادهای معلولان بپردازیم، افزود: مهم‌ترین وظیفه‌ خودم را در کانون خدمت به معلولان می‌دانم و در این زمینه تمام اهتمام خویش را به ک‌ار می‌بندم. 
وی در خصوص ترغیب متولیان و مدیران امر به دیدن معلولان هنرمند و... و مشکلات آنها تصریح کرد: این کار سختی است، چون در حال حاضر جامعه این دیدگاه را پذیرفته است اما مسوولان شاید گاهی نمی‌خواهند بپذیرند و ترجیح می‌دهند از کنار جامعه معلولین و نیاز‌های فرهنگی هنری آنها آرام رد بشوند.
رئیس هیات‌مدیره کانون تئاتر معلولین استان در پایان گفت: از همه آنهایی که دغدغه معلولان و خودباوری و توانمندسازی آنها را دارند، از جمله رسانه‌ها، مسوولان و مردم تشکر می‌کنم و به‌ویژه از شما که این امکان را مهیا کردید، سپاسگزارم. همچنین جا دارد از شاهرخ قاسمی که تاکنون تلاش زیادی برای ارتقای این کانون کرده است و همه آنهایی که از ابتدا تاکنون در این عرصه فعالیت کردند، تشکر کنم.

نام:
ایمیل:
* نظر: