bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
با این حال از روز اعلام نتايج بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات از سوي هيات‌هاي نظارت، توصيه‌هاي بسياري به شوراي نگهبان از سوي مسوولان و فعالان سياسي شده است تا در بررسي اعتراض چهره‌هاي رد صلاحيت شده، گشاده دست‌تر عمل کند و...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: بررسی صلاحیت داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که از سوی شورای نگهبان از 27 دی‌ماه آغاز شده است، 16 بهمن ماه به پایان می‌رسد. پس از آن هم بار دیگر زمان اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی از 17 تا 19 بهمن‌ماه آغاز می‌شود. در نهایت انتظار می‌رود شورای نگهبان 20 بهمن‌ماه، اسامی نامزدهای انتخابات مجلس را به وزارت کشور اعلام می‌کند تا به گمانه‌زنی و شایعات تائید یا رد صلاحیت برخی چهره‌های سرشناس خاتمه داده شود. روندی که فرصت بسیار اندکی را در اختیار کاندیداهایی که از هفت خان رستم گذشته‌ا‌‌ند، می‌گذارد. 

با این حال از روز اعلام نتايج بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات از سوي هيات‌هاي نظارت، توصيه‌هاي بسياري به شوراي نگهبان از سوي مسوولان و فعالان سياسي شده است تا در بررسي اعتراض چهره‌هاي رد صلاحيت شده، گشاده دست‌تر عمل کند و امکان حضور نامزدهايي از تمامي نحله‌هاي فکري و سياسي در عرصه رقابت انتخاباتي را ايجاد کرده و زمينه مشارکت بيشتر مردمي را فراهم آورد
‌اولین توصیه از سوی رئیس‌جمهور در جمع استانداران مطرح شد. حجت‌الاسلام حسن روحانی، اعلام کرد؛ به تبعیت از مقام معظم رهبری تاکید داریم که در بررسی صلاحیت‌ها باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه. روحانی خطاب به اعضای شورای نگهبان، سوال کرد آیا ما باید یک جناحی در کشور را که جمعیت خود و هوادارانش به چیزی حدود 10 میلیون نفر می‌رسد‌، نادیده بگیریم؟ آیا باید قانون اساسی را این‌گونه تفسیر و اجرا کنیم؟ سپس تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی‌، نامش خانه ملت است نه خانه یک جناح. سخنانی که کنش و واکنش‌های را هم به‌دنبال داشت، چراکه پس از آن نوبت به رئیس قوه‌قضائیه بود که بگوید؛ از شورای نگهبان می‌خواهیم از یک طرف همچون گذشته حقوق نامزدها و مردم را در نظر بگیرد و از طرف دیگر می‌خواهیم کسانی که صلاحیت آنها مورد تائید نیست به انتخابات ورود نکنند تا موجب تضییع حقوق نظام و از همه مهم‌تر مردم نشوند.

 با این حال ماجرا به اینجا ختم نشد، چرا‌که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از ابتدا حامی و در کنار روحانی بوده، اعلام کرد؛ عرصه انتخابات آینده می‌تواند موجب افتخار دیگری برای کشور باشد، به شرط این‌که قانون و اخلاق و آداب اسلامی در آن رعایت شود و در پی حذف یک گروه و میدان دادن به گروه دیگر نباشیم، رفسنجانی تاکید کرد: تصمیم‌گیران باید سعی کنند، همه در عرصه انتخابات حضور داشته باشند.
پس از این توصیه‌ها و کنش و واکنش‌ها با اعلام اسامی تائید صلاحیت‌های انتخابات مجلس خبرگان، شوک دیگری وارد شد تا سپهر سیاست ایران از آنچه که می‌پنداشتیم، پیچیده‌تر به نظر برسد. 

حالا دیگر وزیر کشور نیز سعی کرد وارد این گود شود و با اعلام این‌که کمبود وقت نبايد منجر به عدم احراز صلاحيت افراد شود، گفت: اگر شوراي نگهبان به قانون عمل کند، انتخابات کاملا شفاف خواهد بود. 
عبدالرضا رحمانی فضلی یادآور شد: انتخابات براي ما «مشروعيت» و هم «مقبوليت» مي‌آورد و تا مردم به نامزدها راي ندهند، آنها نماينده مجلس يا رئيس‌جمهور نمي‌شوند! 
پس از آن نوبت اصلاح‌طلبان بود با توصیه‌های خود به ریزش نیروهای اصلاح‌طلب در این رقابت واکنش نشان دهند. در همین خصوص محمدرضا عارف گفت: امیدوارم شورای نگهبان تجدید نظر اساسی در بررسی صلاحیت‌ها داشته باشند. 
عارف تاکید کرد: اگر کمبود اطلاعاتی وجود دارد ما آمادگی داریم در مورد کسانی که صلاحیتشان احراز نشده این اطلاعات را در اختیار بگذاریم و حتی درمورد رد صلاحیت‌ها نیز توضیحات لازم ارائه دهیم. 

در استان ما نیز کاندیداهای انتخاباتی در حوزه‌های مختلف با توصیه‌های خود به تائید نشدن صلاحیتشان واکنش نشان دادند. خانم حمیده عدالت، امان‌الله شجاعی، مجید حسنی کنگانی و بهرام فرهمند از جمله کسانی بودند که با طی کردن روال قانونی، اعتراض خود را به نهاد ذی صلاح اعلام کردند و از اعضای شورای نگهبان خواستند با توجه بیشتری به اعتراضات کاندیداهای انتخابات رسیدگی شود تا مردم بتوانند از حضور همه سلایق و افکار در مجلس آینده برخوردار شوند.
با این حال باید دید این نهاد نظارتی تاثیر‌گذار با توجه به توصیه‌های دولت مردان و کاندیداهای که احساس می‌کنند حقشان ضایع شده، چگونه برخورد خواهد کرد. آیا ما شاهد حضور همه سلایق در انتخابات پیش رو هستیم یا خیر؟!

نام:
ایمیل:
* نظر: