bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
دولت واشنگتن عملا اجازه داده است مخالفان سوری که صدها میلیون دلار از جیب مردم امریکا خرج تجهیز و آموزش آنها شده است، به آرامی نابود شوند و به حمایت از گروه‌های دیگری روی آورده است.
مخالفان سوری در حال حاضر هدف حملات هوایی روسیه و حملات یگان‌های مدافع خلق کرد که اتفاقا آنها نیز از سوی امریکا حمایت می‌شوند، قرار می‌گیرند. حملات از همه طرف به مخالفان مسلح دمشق به این انتقادات دامن زده است که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا در حالی گوشه‌ای ایستاده و کار نمی‌کند که متحدانش کشته می‌شوند اما با وجود این نظرات، کارشناسان همواره بر ماهیت پیچیده جنگ سوریه و دشواری‌های پیش روی دولت اوباما در اتحاد با نیروهای محلی برای انجام عملیات زمینی تاکید می‌کنند. فردریک هوف، مشاور ویژه اوباما درباره انتقال سیاسی سوریه می‌گوید: شما در سوریه باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنید. دولت امریکا به امید ایجاد یک نیروی زمینی سنی میانه‌رو در سوریه برای آموزش و تجهیز مخالفان برنامه‌ای در سازمان سیا در نظر گرفت تا به دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای مذاکره سیاسی و پذیرفتن راه حل مورد نظر واشنگتن فشار وارد کند. 

جدای از این پنتاگون برنامه‌ای 500 میلیون دلاری برای مخالفان میانه‌رو سوری در نظر گرفت اما این برنامه در مرحله عضوگیری و انتخاب افرادی که تنها داعش را مورد حمله قرا دهند، متوقف ماند و در نهایت پس از هزینه 384 میلیون دلاری برای آموزش و تجهیز 145 تن پایان یافت. پنتاگون می‌گوید این 145 تن هنوز در میدان نبرد فعال هستند. مقامات می‌گویند، واقع‌بینانه نخواهد بود که دولت امریکا از مخالفان سوری در برابر حملات روسیه و کردها حفاظت کند؛ کردهایی که خود نیز تحت حمایت امریکا هستند. کارشناسان و مقامات واشنگتن هردو معتقدند، امریکا باید یگان‌های مدافع خلق کرد را به شورشیان ترجیح دهد و آنها را انتخاب کند. 
هرف در این‌باره می‌گوید: به‌طور کلی تنها کسانی که قصد مبارزه زمینی با داعش در غرب سوریه دارند، همین کردها هستند اما این شبه نظامیان نیز چارچوب عملی خود را دارند و اهداف خود را دنبال می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آنها تشکیل یک منطقه خودمختار کرد در شمال سوریه است. این در حالی است که یگان‌های مدافع خلق علاوه بر امریکا با روسیه و دولت سوریه نیز علیه مخالفان به‌ویژه داعش همکاری می‌کنند. یکی از مقامات امریکایی می‌گوید، این شبه نظامیان به نیروهای هوایی روسیه برای بمباران مقرهای مخالفان در شمال سوریه کمک می‌کنند. اوایل هفته گذشته جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز بر حمایت امریکا از نیروهای کرد صحه گذاشت؛ وی گفت: کردها یکی از کارآمدترین مبارزان علیه داعش هستند و از سوی ائتلاف حمایت می‌شوند. از این به بعد هم این حمایت ادامه خواهد داشت. در این میان کارشناسان مسائل سوریه و منتقدان سیاست دولت اوباما تصمیم کاخ سفید برای مقابله با داعش و جلوگیری از تقابل با نیروهای دولت بشار اسد را عامل این شرایط می‌دانند. دولت اوباما علاوه بر این به‌دلیل خبر دادن به نیروهای هوایی روسیه درباره مناطق فعالیت نیروهای ویژه امریکا در سوریه به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این در حالی است که مقامات دولت اوباما حفاظت از نیروهای امریکایی را عامل این تصمیم اعلام کرده‌اند. منتقدان همچنین می‌گویند، باقی نماندن در کنار مخالفان سوری به سایر متحدان امریکا این پیام را می‌دهد که واشنگتن قابل اعتماد نیست. اما دولت به این انتقادات چنین پاسخ می‌دهد، که استراتژی‌اش در حمایت از کردها به اهداف سیاسی آنها مربوط نمی‌شود.
بسیاری از کارشناسان معتقد هستند پیشروی نکردن‌ در جبهه مخالفین باعث شده تا ایالات متحده بازنگری اساسی در پشتیبانی از مخالفان کند بحثی که پیش از این نیز از سوی برخی از مخالفان گوشزد می‌شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: