bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
وضعیت وخیم صنایع استان در بخش سرمایه؛
...اگر نگوییم همه صنایع در بوشهر دچار پسروی بوده‌اند، دست‌کم می‌توان گفت که در سال‌های تحریم، هیچ‌کدام از این صنایع در استان بوشهر رشد قابل توجه نداشته و هیچ پیشرفت محسوسی را نمی‌توان در این صنایع مشاهده کرد.
بامدادجنوب- جواد شکریان: بوشهر از آن دست استان‌هایی است که از منابع خدادادی زیرزمینی و روزمینی بسیاری برخوردار است. منابعی که بهره‌برداری از آنها می‌تواند سود سرشاری را نصیب بهره‌برداران آن کند. از طرف دیگر بسیاری صنایع در استان بوشهر از کمبود امکانات و تکنولوژی رنج می‌برند. اکثر کارخانه‌های بوشهر به تعطیلی کشیده شده‌اند و یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند. این امر باعث شده تا استان بوشهر در تمامی زمینه‌ها پتانسیل مناسبی برای جذب سرمایه داشته باشد؛ از امور فرهنگی مانند پروژه‌های گردشگری و احیای بافت فرسوده گرفته تا بخش کشاورزی و صنایع.

به‌طور مثال در مورد بافت فرسوده که حال و روزش در میان بی‌توجهی مسوولان وخیم است، می‌توان با جذب سرمایه و احیای بافت، گردشگران زیادی را جذب کرد که خود، باعث ایجاد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال خواهد شد. البته بافت فرسوده مربوط به خدمات می‌شود، در حالی که استان بوشهر در حوزه صنایع و تولیدات هم حال و روز خوشی ندارد.
صنعت کشتی‌سازی که در سال‌های دور از رونق قابل توجهی برخوردار بود و در بوشهر صنعتی ریشه‌دار به حساب می‌آید در دوران تحریم به‌شدت در انزوا به سر می‌برد تا آنجا که شاغلان این صنعت مجبور به تغییر شغل خود شدند. بسیاری از شرکت‌های کشتی‌ساز ورشکست شدند و بسیاری دیگر هم به‌سختی توانستند خود را سرپا نگه دارند. این در حالی بود که در برخی از شرکت‌ها، تولید کشتی حتی از کشور چین هم ارزان‌تر تمام می‌شد.
ساختمان‌سازی هم در پی رکود مسکن در ایران، به‌طور کامل متوقف شده است و دیگر سرمایه‌داران به سمت آن گرایشی ندارند. سال‌هاست در بوشهر دیگر سرمایه‌گذاران سراغ ساخت مسکن نمی‌روند. کارخانه‌های فرآوری مصالح ساختمانی هم به تبع آن، از رونق افتادند و بسیاری بیکار شدند. 
صنعت کشاورزی و تولید خرما نیز تحولی نداشته و همه‌ساله با افت و خیزهایی روبه‌رو بوده است. امسال چند تن بیشتر از سال قبل تولید داریم و سال بعد کمتر از سال جاری. گونه‌های نخیلات یا نحوه برداشت آن، بسته‌بندی و... تغییرات خاص و همه‌گیری نداشته است. البته جهاد کشاورزی در زمینه قطره‌ای کردن آّبیاری تلاش‌هایی صورت داده اما هنوز تا مکانیزه شدن کشاورزی در استان بوشهر فاصله زیادی داریم.

در بخش شیلات هم وضعیت خوبی نداریم. کمبود امکانات روز دنیا باعث شده تا سال‌های سال تولید میگو در بوشهر در یک محدوده خاص بماند و افزایش تولیدی در آن شاهد نباشیم. البته این در صورتی است که مانند امسال بیماری لکه سفید به جان میگوها نیفتد، چون همین بیماری امسال به تنهایی توانست حدود 25 درصد از میگوی تولیدی استان (حدود پنج هزار تن) را از بین ببرد. آن هم در زمانی که میگوی بوشهر تازه بازار خود را در اروپا و در کشور روسیه پیدا کرده بود. نکته جالب دیگر این است که هیچ‌کدام از صنایع استان بر خلاف کشورهای پیشرفته، نتوانسته‌اند هزینه‌های تولید خود را در طول سالیان کاهش دهند و از سود‌آوری بیشتر یا قدرت رقابت بیشتر بهره ببرند.
اگر نگوییم همه صنایع در بوشهر دچار پسروی بوده‌اند، دست‌کم می‌توان گفت که در سال‌های تحریم، هیچ‌کدام از این صنایع در استان بوشهر رشد قابل توجه نداشته و هیچ پیشرفت محسوسی را نمی‌توان در این صنایع مشاهده کرد.

پتانسیل‌های بوشهر برای جذب سرمایه
از این‌که مشکلات زیاد بوشهر در عین سرمایه‌های خدادادی، مربوط به چه نهاد و یا چه مسوولانی است بگذریم؛ اما حال باید چه کرد؟ بسیاری از تولیدکنندگان از وضعیت اسفناک صنایع در بوشهر می‌نالند اما برخی کارشناسان وضعیت حال حاضر پس از برجام را امیدوارکننده و فرصتی برای کشور می‌دانند. پرواضح است که در استانی مانند بوشهر که از سرمایه‌های خدادادی مانند مواد معدنی، نفت و گاز، دریا و آبزیان، خرما، شرایط جوی مناسب برای تولید برخی محصولات کشاورزی و... برخوردار است، ضعف در تکنولوژی و ضعف در استفاده از ظرفیت‌های استان برای سرمایه‌گذاران خارجی فرصت بسیار مناسبی را به‌وجود می‌آورد، چرا‌که سودآوری در میان این همه کم‌کاری بسیار ساده، بدون ریسک و زیاد است.
 تنها کاری که ما باید انجام بدهیم، داشتن مسوولانی زیرک و پرتلاش و رایزنی با سرمایه‌داران کشورهای اروپایی و همچنین شناساندن پتانسیل‌های بوشهر به این سرمایه‌داران است.
در این راه باید بدانیم که سود و سرمایه‌گذاری همیشه با هم هستند. به عبارت دیگر یک سرمایه‌گذار همیشه به امید سود به سمت یک بازار می‌رود تا بتواند با سرمایه‌گذاری در یک بازه زمانی معقول با توجه به همه شرایط اقتصادی سود مورد نظر یا مورد پیش‌بینی خود را برداشت کند.
سخن آخر با مسوولان و نمایندگان...
هم‌اکنون که سال 94 به سرعت رو به پایان است و استان بوشهر نماینده‌های جدید خود را شناخته است، ضرورت تعامل و تعاون مسوولان استانی و نماینده‌های منتخب مردم به‌شدت احساس می‌شود. مردم بوشهر نماینده‌های خود را انتخاب کردند تا همسو و هم‌راستا با سیاست‌های دولت یازدهم، رونق اقتصادی را برای استان خود رقم بزنند. نمایندگان انتخاب شده باید بدانند پس از این‌که مردم به آنها اطمینان کرده و نامشان از صندوق‌های رای بیرون آمد، دوران دشوار آنها تازه شروع شده و در برابر مردم و در پیشگاه خدا مسوول هستند. 
مجلس آینده، مجلسی سرنوشت‌ساز است و وظیفه همه مسوولان آن است که وظایف خود را به نحو احسن انجام داده و در این زمان که همه چیز برای رونق استان آماده است، بوشهر را آن‌گونه که شایسته است به حق خود برسانند. مسوولان بدانند که بوشهر در سال 95، بیش از پیش نیازمند برنامه‌ریزی، همت و خرد جمعی است و می‌توان با برنامه مدون و تلاش بیشتر و البته قرار دادن افراد لایق و شایسته در راس امور و پست‌های سازمانی، پروژه جذب مدون سرمایه خارجی و رونق کسب و کارهای استان را کلید زد.

نام:
ایمیل:
* نظر: