bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
به بهانه گشایش فرهنگسرای بافت؛
این فرهنگسرا با هدف جریان‌سازی هنری در بافت تاریخی که تعداد زیادی از همشهری‌های ما در آنجا زندگي می‌کنند، در ابتدا برنامه‌ریزی شد، چون...
بامدادجنوب- الهام بهروزی: نسیم خنکی در حال وزیدن بود، نمای سپید و پنجره‌های رنگی و هلالی عمارت دهدشتی فضای سنتی و دلنشینی را بر فضا حاکم کرده بود. در میان جمع صمیمی نویسندگان و هنرمندان پیشکسوت و جوان بوشهر فرهنگسرای بافت گشایش یافت. اتفاق خوشایندی است و به این طریق هنر و فرهنگ در بافت جریان یافت. بنابراین لازم است که این مجموعه در راستای رشد و شکوفایی هنر با برنامه‌ریزی و برگزاری کلاس‌های متنوع گام بردارد. در آیین گشایش این فرهنگسرا برنامه‌های متنوعی برنامه‌ریزی شده بود، از جمله برنامه‌های دیدنی آن نقال‌خوانی دو دختربچه بااستعداد به‌نام‌های نیکتا و ملیکا صیادی بود که با تشویق حاضران رو‌به‌رو شد. بعد از آن فرید میرشکار، مدیر فرهنگسرای بافت به سخنرانی پرداخت و از این‌که مکانی در بافت برای ترویج هنر راه‌اندازی شده‌ است اظهار خرسندی کرد و عنوان کرد، ما به دنبال این هستیم که مردم را از طریق هنر به‌سوی بافت بکشانیم و در این فضای خاص قرار بدهیم پس به یاری و همفکری‌ یکدیگر نیاز داریم. بعد از آن از پوستر فرهنگسرای بافت که در آن برنامه‌های این فرهنگسرا درج شده بود، رونمایی شد اما همزمان با گشایش فرهنگسرا، دفتر کانون تئاتر معلولان استان که آذرماه رونمایی شده بود، در این فرهنگسرا نیز افتتاح شد. در این زمینه گفت‌وگویی را با مدیر فرهنگسرای بافت و مدیرعامل کانون تئاتر معلولان انجام دادیم.

مدیر فرهنگسرای بافت تاریخی بندر بوشهر در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با بامداد جنوب گفت: این فرهنگسرا با هدف جریان‌سازی هنری در بافت تاریخی که تعداد زیادی از همشهری‌های ما در آنجا زندگي می‌کنند، در ابتدا برنامه‌ریزی شد، چون اعتقاد داریم که این بافت بی‌نظیر اگر قرار است در آن شور و نشاط جاری باشد، فقط از راه هنر امکان‌پذیر است؛ هنری که برای اجرا در چهار محل تاریخی بوشهر که امروز بافت را تشکیل می‌دهند، تولید شود. 
فرید میرشکار در خصوص استقرار کانون تئاتر معلولان در این فرهنگسرا عنوان کرد: به نظرم اهداف فرهنگسرا و کانون تئاتر معلولان دور از هم نیست، چراکه قرار است هر دو مجموعه به جامعه هنري استان خدمت کنیم و جریان تولید آثار هنری را تسریع ببخشیم. بنابراین من تئاتر معلولین را خارج از جریان هنر استان نمی‌دانم.
وی با اشاره به این‌که آموزش و برگزاری نشست‌های تخصصی و پاتوق‌های هنری و ... جزء برنامه‌های این فرهنگسرا است، افزود: در این مجموعه کلاس‌هایی نظیر ادبیات (شعر و داستان‌)، موسیقی، نمایشنامه‌نویسی و تئاتر (بازیگری و کارگردانی) برگزار می‌شود و در حال حاضر هم مشغول طراحی یک‌سری دوره‌‌های هنری خاص هستیم که در آینده اعلام می‌کنيم. ما سعی داریم افزون بر آموزش‌هایی که برای سایر افراد در این مجموعه ارائه می‌دهیم، به هنرجویان معلول و توانخواه نیز توجه خاص داشته باشیم. البته یادآوری می‌کنم که کلیه آموزش‌ها برای معلولین و کودکان دبستانی ساکن بافت رایگان خواهد بود.
وی در پایان گفت: از هنرمندان و نویسندگان مطرح هم‌استانی که در مراسم افتتاحیه حضور یافتند، قدردانی می‌کنم، همچنین از مجموعه اداره‌کل میراث فرهنگی و معاونت پشتیبانی و منابع انساني این اداره کل و هیات مدیره عمارت دهدشتی نیز تشکر می‌کنم.
مدیرعامل کانون تئاتر معلولان نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص راه‌اندازی این کانون گفت: از آنجایی که تصمیم بر آن شد که فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر معلولان و توان‌یابان در یک مرکز خاصی با مجوز رسمی از سوی اداره‌کل بهزیستی متمرکز شود، با توجه به این‌که استان بوشهر را در زمینه‌های مختلف هنر معلولان به‌عنوان کاپیتان هنر معلولان می‌شناسند، به همراه دوستان همفکر و هم‌هدف تصمیم گرفتیم برای سامان بخشیدن به این فعالیت‌ها کانون تئاتر معلولان استان را راه‌اندازی کنیم.
شاهرخ قاسمی اولین هدف این کانون را توانمندسازی خود معلولان دانست که سرمایه‌های اصلی تئاتر معلولان به شمار می‌روند، افزود: دومین هدف کانون تئاتر معلولان، آشنایی اقشار جامعه با هنر معلولان است که به نوعی استعداد و هنر آنها را معرفی می‌کنیم و سومین هدف هم بردن تئاتر به عمق زندگی مردم است و آخرین هدف این هم اعتلای سطح هنر تئاتر معلولان است.
وی با تاکید بر این‌که البته راه‌اندازی کانون تئاتر معلولان با توجه به درخواست‌های مکرر و پیگیری‌های خود هنرمندان معلول صورت گرفت و بدون‌شک این عزیزان سهم تاثیرگذاری در تاسیس آن دارند و حتی ما سعی داریم که مدیریت آن هم به‌دست آنها سپرده شود، خاطرنشان کرد: بدون‌شک یکی از شاخص‌ها و خط مشی این کانون پرداختن به زبان هنر و مسائل و مشکلات روزمره عزیزان معلول و توانخواه است که از طریق سبک‌های هنری این موضوع به گوش اقشار جامعه خواهد رسید.
قاسمی محوری‌ترین برنامه کانون تئاتر معلولان را توانمندسازی معلولان و توانخواهان و ایجاد خودباوری در میان آنها دانست و گفت: با ایجاد انگیزه و خودباوری در معلولان می‌توانیم استعدادهای آنها را شکوفا سازیم و احساس توانایی مضاعف را در آنها پدید بیاوریم. 
وی با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ما همکاری کردند و مکانی را برای دفتر این کانون در عمارت دهدشتی در اختیار ما قرار دادند، یادآور شد: همچنین از اداره‌کل بهزیستی و به‌خصوص معاون توانبخشی این اداره که سهم بسزایی در راه‌اندازی کانون تئاتر معلولان داشته و دوست همیشه همراه و زحمتکشم، فرید میرشکار نیز تشکر می‌کنم و به‌عنوان عضوی از این کانون توقع دارم که همه نهادهای مرتبط با هنر، برای ارتقای هنر تئاتر و شکوفایی استعدادهای توانخواهان با ما همکاری داشته باشند و دوست ندارم که الان سخن آخر را بگویم، چون تازه ابتدای راه هستیم و از شما می‌خواهیم که در این مسیر با توجه و همکاری خود ما را یاری بدهید و از دوستانی که تاکنون بدون هیچ چشم‌داشتی با ما همکاری داشتند، تشکر می‌کنم.
البته همزمان با گشایش فرهنگسرای بافت در گالری عمارت دهدشتی نیز نمایشگاه سه هنرمند هم‌استانی افتتاح شد که در گزارشی جداگانه به این نمایشگاه خواهیم پرداخت.

نام:
ایمیل:
* نظر: