bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
همانگونه که در گزارش روز شنبه نوشتیم، سالی که نکوست از بهارش پیداست. بررسی تحولات روزهای نخست سال جاری نشان می‌دهد استان آبستن رویدادهای مهمی خواهد بود...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: همانگونه که در گزارش روز شنبه نوشتیم، سالی که نکوست از بهارش پیداست. بررسی تحولات روزهای نخست سال جاری نشان می‌دهد استان آبستن رویدادهای مهمی خواهد بود. رویدادهای که هر چند امید داریم به‌نفع مردم استان باشد، اما فامیل‌بازی و دوست‌ و رفیق‌بازی مانع آن است. هر چند آن‌گونه که شایسته است جایگاه بوشهر در معادلات کلان اقتصادی سیاسی و اجتماعی کشور دیده نشده است. با این حال دولت‌های مختلف با تاکید بر جایگاه اقتصادی بوشهر، بر این نقش مهم استان در معادلات اقتصادی اعتراف دارند اما مدیریت صحیحی وجود ندارد.
شاید یکی از انتظارات مهم در سال جدید، دیده شدن سهم استان در معادلات مهم نفتی، گازی و اقتصادی و ایجاد اشتغال باشد و در سال 95 مردم صبور بوشهر از بند محرومیت رها شده وشاهد رشد و توسعه همه جانبه استان زرخیزمان باشیم. برای بررسی رویکردهایی که باید در سال 95 به آن توجه داشته باشیم، نظر چند تن از فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را جویا شدیم.

حسین بردستانی فعال سیاسی در این‌باره در گفت‌وگو با بامدادجنوب می‌گوید؛ مهم‌ترین انتظار که در سال جدید از مدیران استانی و کشوری دارم این است که فرصتی دوباره به جوانان داده شود با توجه به پتانسیل و انگیزه که جوانان دارند و همچنین با سر لوحه و چراغ راه اندیشه قرار دادند تجارب و یافته‌های پیشکسوتان بتوانند به‌صورت مستقیم در توسعه کشور و استان سهیم باشند.
بردستانی که یکی از کاندیداهای انتخابات دهمین دوره از جنوب استان بود، با بیان این‌که دولت میانسال است و باید از نخبگانِ جوانان استفاده کند، تصریح کرد: جوانان اهل فکر و خلاقیت هستند، امیدوارم در سال جدید از نیروی خلاق و پر انرژی استفاده کنیم. وی با تاکید بر این‌که باید از فرصت‌ها بهتر استفاده کنیم، گفت: برای رشد و توسعه باید زیرساخت فراهم شود. ما هر چه دیرتر تصمیم بگیریم که وارد کار اجرائی و عملیاتی شویم، فرصت‌های بیشتری را از دست خواهیم داد، فرصت‌هایی نظیر مخازن نفتی و گازی که با کشور همسایه مشترک است، باید قدرش را بدانیم 
بردستانی در ادامه با اشاره به برخی بحران‌های منطقه‌ای نظیر بحران آب، تصریح کرد: مساله دیگری که باید به آن اشاره کرد، بحران آب است که به آن دچار شدیم هر چه زودتر بتوانیم در راستای حل بحران آب گام برداریم و اقدامی انجام دهیم زودتر به نتیجه می‌رسیم. 

محمد صادق فولادی یکی دیگر از فعالان اقتصادی که در حوزه‌های مدنی نیز حضور دارد، هم در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این باره گفت: در این‌باره حرف زیاد زده می‌شود اما متاسفانه کار عملی کمتر صورت می‌گیرد. فولادی در ادامه گفت: من در تعطیلات نوروز در شهرستان دیر بودم، با بررسی ساختار شهرداری، احساس کردم اگر درب شهرداری بسته و بودجه آن به کارمندان داده شود بیشتر مفید خواهد بود. متاسفانه زمانی که صحبت می‌کنید قبول می‌کنند و تا یک جایی نقدها را می‌پذیرند و همراهی می‌کنند نظرات را می‌شنوند «به به و چه چه» می‌کنند ولی در اجرا و در عمل،کار خودشان را انجام می‌دهند در سال جدید انتظار داریم مباحثی که مطرح می‌شود، عملیاتی شود.
وی همچنین یادآور شد: صاحبنظران، دلسوزان و خیران زیادی هستند که می‌توانند به رشد و توسعه استان و شهرستان کمک کنند متاسفانه دولت همراهی نمی‌کند، امیدوارم مسوولان با همراهی دلسوزان رویکرد عملگرایانه‌ای را پیشه کند. 
فولادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به انجمن‌ها و کانون‌های مختلف در استان گفت: یکی دیگر از انتظارات ما در سال جدید حمایت از انجمن و کانون‌های مختلفی است که در شهرستان‌های استان در قالب انجمن‌های محیط زیستی، گردشگری و فرهنگی هنری فعالیت می‌کنند، است. انتظار می‌رود با توجه به انجمن‌ها از جوانان پر شور و خلاق حمایت شود. 
وی پیرامون رویدادها و انتظارات در حوزه سیاست داخلی نیز گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه سیاسی استان وجود دارد باندبازی و فامیل‌بازی است. انتظار داریم باند بازی و خویشاوندی کنار گذاشته شود و کسانی که واقعا شایسته هستند به کار گرفته شوند. وی در ادامه با اشاره به برخی کمبود‌ها در شهرستانی محروم گفت انتظار بعدی نیز این است که در شهرستان‌های محروم امکانات بهداشتی درمانی و رفاهی آنگونه که شایسته مردم است احداث و در اختیار مردم قرار گیرد.

فولادی در ادامه با بیان این‌که ما یک استان صنعتی هستیم، یادآور شد: متاسفانه تا الان ندیدم که یک مرکز آموزشی تدارک دیده شود که بچه‌ها را به فراگرفتن علمِ صنعتِ نفت تشویق کند تا فردا فرزندان بومی در منطقه پارس جنوبی و یا شمالی مشغول شوند، امیدوارم مسوولان با در نظر گرفتن این مسائل در سال جاری بتوانند مسیر رشد و توسعه را هموارتر کنند.
صالحی فرد یکی دیگر از فعالان مدنی استان در شهرستان دیلم نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: اگر نگاهی کلی به دولتت دبیر و امید داشته باشیم می‌بینم این دولت کارهای خوبی و نتایج مثبتی در حوزه سیاست خارجی و حوزه امنیتی همچنین حوزه بهداشت و درمان در سال گذشته گرفته است.
صالحی فرد ادامه داد: در سال 95 انتظار می‌رود که دولت به گونه‌ای گام بردارد که رضایت اقشار ضعیف به لحاظ توان مالی در سطح پایین‌تر هستند و چه بسا می‌توانند با یک ترفند اقتصادی طیف‌های خاص، مورد سوء‌استفاده نامناسب سیاسی قرار گیرند، جلب شود. به عنوان مثال دولت در روزهای انتخابات، به این اقشار توجه توجه بیشتری داشته باشد تا مورد سواستفاده قرار نگیرند.
وی در ادامه با بیان این‌که بدون شک دولت در حوزه کارآفرینی و اشتغال برنامه‌های بلند مدت تدارک دیده است، گفت: اما انتظار می‌رود که اقشار ضعیف در برنامه کوتاه مدت نیز حمایت شوند.

صالحی فرد پیرامون رویدادهای استان نیز گفت: در استان هم گرچه اعتقاد دارم استان ما از نظر تغییر و تحولات سیاسی و انتصابات نسبت به برخی استان‌ها در وضعیت بهتری به سر می‌برد اما رضایت کامل و جامع جلب نشده است. آن هم به علت است که متاسفانه برخی از مدیران دولت گذشته همچنان برکرسی مدیریت نشسته‌اند. کسانی که حتی ممکن است سیاست‌های دولت را نیز قبول نداشته باشند. بر همین اساس انتظار می‌رود دولت در سال 95 تغییر اساسی در حوزه مدیرانی که به سیاست‌های دولت ندارند، انجام دهد تا بتوانند با مدیرانی همگام و همراه مسیر توسعه را دنبال کنند.
او در ادامه به عنوان یک شهروند دیلمی تصریح کرد: انتظار دارم اتفاقات خوبی در شهرستان دیلم از جمله به سرانجام رسیدن پروژه منطقه ویژه اقتصادی شمالی استان که می‌تواند تحولی شگرف مانند پارس جنوبی را به وجود آورد باشیم. پروژه‌ای که می‌تواند در بحث اشتغال و رونق اقتصادی منطقه تاثیرگذار باشد. پس از آن هم امیدوارم پروژه سدچمشیر به سرانجام برسد چراکه می‌تواند در حوزه کشاورزی کمک شایانی به مردم منطقه کند.
صالحی فرد در پایان با اشاره به پتانسیل موجود منطقه نیز گفت: در سال 95 امیدوارم مناطق نفتی و گازی شهرستان دیلم که گویا مدیران استانی فراموشش کرده‌اند، مورد توجه قرار گیرند. متاسفانه مناطق نفتی مهم دراین شهرستان یا از سوی مسوولان گچساران یا خوزستان یا مرکز اداره می‌شود و مدیران بوشهری هیچ نقشی در منطقه ندارند. این در حالی است که نزدیک به 105حلقه چاه نفتی و بزرگترین سکوی نفتی نظیر ابوذر و بهرگان در منطقه است نیاز است که مسوولان استانی توجه بیشتری به منطقه داشته باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: