bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۲۷۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
محمدرضا عارف در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
اختصاصی بامدادجنوب: *به روند دمکراتیک اعتقاد داریم * اولویت فعلی پیروزی در مرحله دوم انتخابات است *فراکسیون امید در مجلس تشکیل می‌شود * انسجام در بدنه اصلاح‌طلبان باعث پیروزی لیست امید شد
* می‌توانیم رشد هشت درصد را رقم بزنیم
* چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد
* انسجام در بدنه اصلاح‌طلبان باعث پیروزی لیست امید شد
* فکر نمی‌کردم نتیجه انتخابات تهران 30 بر صفر شود
* برای پیروزی در مذاکرات باید پشتوانه قوی نظامی نیز داشته باشیم
بامدادجنوب: روز گذشته راهی ساختمان بنیاد امید ایرانیان شدم تا به دیدار محمدرضا عارف منتخب اول تهران بروم و ضمن تبریک سال نو و همچنین انتخاب ایشان به‌عنوان منتخب اول مردم تهران‌، گپ‌ و‌گفتی از جنس دانشجو و استاد داشته باشیم‌.
ساعت حدود 10 صبح به خیابان جمالزاده شمالی مقر دفتر بنیاد ایرانیان رسیدیم و با انبوهی از جمعیت مواجه شدم که در بین آنها عده زیادی از چهره‌های سیاسی و اصلاح‌طلبان نام آشنا و برخی از اساتید دانشگاه‌ها دیده می‌شد. از میان این چهره‌ها می‌توان به جعفر توفیقی‌، محمود میرلوحی‌، هادی خانیکی‌، مرتضی مبلغ، حمید کلانتری اشاره کرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، با توجه به تعداد زیاد حاضران فرصت زیادی برای گفت‌وگو فراهم نبود اما در اواخر جلسه به همراه یک خبرنگار اصولگرا موفق شدیم زمینه را برای یک مصاحبه فراهم کنم.
محور گفت‌وگو بیشتر پیرامون تعیین رئیس مجلس شورای اسلامی آینده بود. با این حال به‌عنوان یک فعال دانشجویی در مورد مشکلات جریان‌های منتقد در دانشگاه‌ها به‌خصوص در دانشگاه‌های موجود در شهرستان‌ها با ایشان گفت‌و‌گو کردم و به ذکر برخی از اتفاقاتی که به تازگی در دانشگاه‌ها روی داده، پرداختم. محمدرضا عارف با لهجه شیرین یزدی و صبر و حوصله مثال زدنی، ضمن ابراز امیدواری در خصوص بهبود اوضاع، فعالان دانشجویی را به صبر و مدارا فراخواند و عنوان کرد که به‌زودی برای رفع این مشکل‌ها با دکتر فرهادی صحبت خواهند کرد.
او در برابر اولین سوال پیرامون ریاست مجلس شورای اسلامی، گفت: مساله امروز ما انتخابات مرحله دوم است تا به‌خوبی برگزار شود و مردم مانند مرحله اول حضور جدی داشته باشند. پس از آغاز به کار مجلس دهم، بر روی مدیریت آن تصمیم‌گیری خواهد شد، در حال حاضر ما معتقدیم همه فراکسیون‌های مجلس باید در مدیریت مجلس سهیم باشند. ممکن است در فضای رسانه‌ای بحث‌هایی مطرح شود اما تصمیم گیرنده نهایی نمایندگان مجلس دهم هستند و رای آنها اعضای هیات رئیسه را مشخص خواهد کرد.
رئیس بنیاد امید ایرانیان در خصوص رقابت با لاریجانی برای ریاست مجلس دهم تاکید کرد: رقابت به این صورتی که می‌گویند، مطرح نیست. با این حال فراکسیون‌های سیاسی مجلس باید تشکیل شوند و آنها طبیعتا داوطلبانی خواهند داشت. ان‌شاء‌الله زمانی که فراکسیون ما نیز تشکیل شد، در مورد کاندیدای ریاست تصمیم می‌گیریم چون ما به پروسه دموکراتیک اعتقاد داریم نه این‌که از قبل انتخاب صورت گرفته باشد. قاعدتا خود فراکسیون‌ها هیات رئیسه را انتخاب خواهند کرد.
عارف در خصوص تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس نیز اعلام کرد؛ به احتمال زیاد فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون امید متشکل از کاندیداهای لیست امید در مجلس تشکیل خواهد شد.
منتخب اول مردم تهران در پاسخ به این سوال رهبری شعار امسال را اقتصاد مقاومتی گذاشتند و مجلس و دولت چه اقداماتی را برای تحقق این شعار باید انجام دهند؟ گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از دغدغه‌های مهم رهبری بود در اواخر سال 92 تصویب شد. در همین زمینه کار خوبی نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد که بر طبق دیدگاهی که رهبری به مجمع داده بودند که با اصلاحاتی که رهبری بر روی آن انجام دادند به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد. واضح بود که جهت‌گیری کلی اقتصاد کشور همین اقتصاد مقاومتی هست که از طرفی اقتصاد را مقاوم‌سازی می‌کند.
او ادامه داد: دغدغه‌هایی که در بحث اقتصادی وجود دارد نظیر معیشت و توجه به تولید داخلی یعنی اقتصاد درون‌زا که یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی است. عارف با بیان این‌که کشور ما از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است، تصریح کرد: ما می‌توانیم با اتکا به امکانات انسانی و فیزیکی داخل کشور رشد اقتصادی که در سند چشم‌انداز پیش‌بینی شده یعنی رشد هشت درصد را رقم بزنیم که در پی آن می‌توانیم شاهد رشد اشتغال و همچنین کاهش ضریب جبن و فقر همچنین بهبود معیشت مردم و عدالت اجتماعی که از دغدغه‌های نظام بوده باشیم. خوشبختانه با تاکیدی که مقام معظم رهبری فرمودند سال گذشته ستادی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در دولت تشکیل شد دولت نیز اقداماتی را آغاز کرده، ما نیز در شعارهایمان با جمع‌بندی که از شرایط اقتصادی کشور داشتیم این برنامه را عنوان کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در بحث اولویت‌های 126گانه که ما در انتخابات مطرح کرده‌ایم، اولین اولویت ما اصلاح ساختار اقتصادی و اولویت دوم ما اقتصاد مقاومتی بوده بنابراین اقتصاد مقاومتی از اولویت ما در بحث اقتصادی است.
با این تاکید انتظار داریم اولویت برنامه ششم که قاعدتا شاید اولین خروجی مجلس دهم باشد، با تاکید بر اقتصاد مقاومتی باشد. سپس در کنار اولویت‌های اقتصادی باید اولویت چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی در دستور کار مجلس قرار گیرد. فکر می‌کنم با این دو جهت‌گیری در مجلس دهم بتوانیم به شعارهایی که جزء ارزش‌های انقلاب هستند مثل افزایش اشتغال کاهش فقر و بهبود وضع معیشت و عدالت اجتماعی دست پیدا کنیم.
زمانی که از روزنامه آرمان و تحلیلی مبنی بر این‌که جمع زیادی از اصلاح‌طلبان بر بقای علی لاریجانی بر ریاست مجلس اتفاق نظر دارند و تاثیرگذاری او را بیشتر می‌دانند، همچنین از یک سو گفته می‌شود توافقی بین شما و لاریجانی صورت گرفته که بر کرسی ریاست تکیه بزنند و شما نائب رئیس بمانید، آیا صحت دارد؟ پاسخ داد: اگر روزنامه آرمان و رسانه ديگري تعيين تکليف مي‌کند و دستور مي‌دهد، چشم اما اگر تصميم با مجلس است، بايد رسانه‌ها اجازه دهند تا مجلس تشکيل شود و در فضاي کارشناسي و قاعدتا اکثريت فراکسيون‌ها تصميم‌گيري صورت گيرد. با این حال من اين موضوع را تکذيب مي‌کنم. ما تنها یک تماس تلفنی داشته‌ایم. لاریجانی در آن تماس تلفنی پيروزي من را تبريک گفت فقط همين.
عارف تحلیل خود را از نتیجه انتخابات مجلس دهم در سراسر کشور به خصوص در تهران که موجب شگفتی فعالان سیاسی نیز شد این‌گونه بیان کرد: این اتفاق نگاه مثبتی بود که مردم عزیز نسبت به جریان اصلاحات داشتند و همین‌طور حرکت اخلاقی که در دوسه سال اخیر داشتیم که نشان دادیم دغدغه ما مسائل ملی هست و نه مسائل جناحی. از ابتدا در راهبردهای‌مان اولویت اول منافع ملی بود. هر جا که لازم باشد در جهت منافع ملی از حقوق حزبی و تشکیلاتی خودمان برای تحقق منافع ملی عبور می‌کنیم.
عارف یکی دیگر از علل پیروزی لیست امید را انسجامی که در بدنه اصلاح‌طلبان وجود داشت دانست و یادآور شد: برای اولین‌بار شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تشکیل شد. شورای که منجر شد مردم بدانند از منافع حزبی و جناحیمان عبور کردیم. در عین حال مردم نیز عملکرد سه مجلس گذشته و عملکرد 8 ساله دولت اصلاحات را دیدند و به این نتیجه رسیدند که الگوی سه مجلس گذشته نمی‌تواند راهگشای مشکلات مردم باشد.
وی در پاسخ به این‌که فکر می‌کردید نتیجه انتخابات در تهران 30 بر هیچ شود، گفت: من به هیچ وجه چنین فکر نمی‌کردم حداکثر حدس میزدم 20تا25 نفر از لیست امید رای بیاورند. مردم ما را شرمنده خودشان کردند امیدوارم که بتوانیم از این شرمندگی سربلند بیرون بیایم و وظیفه خود رو به نحو احسن انجام دهیم.
وی در ادامه در خصوص اظهار نظرهای اخیر پیرامون این‌که دنیا دنیای موشک نیست و دنیای گفتمان است، گفت: در این‌باره بحث کلی که از اول انقلاب داشتیم این بوده که انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و ما اهل گفت‌وگو هستیم. به پشتوانه فرهنگی قوی نیز در میدان مذاکره پیروز شدیم اما برای پیروزی در مذاکرات باید پشتوانه قوی نظامی نیز داشته باشیم. بخش دفاعی جزو پشتوانه‌های ماست و از ابتدای انقلاب تقویب بنیه دفاعی جزو اولویت‌های ما بوده. با اقدامات خوبی نیز که در دو دهه اخیر در زمینه توسعه صنایع دفاعی صورت گرفته است، ما دیگر در این زمینه نگرانی تکرار مشکلات و کمبودهای اوایل انقلاب را نداریم.
عارف با بیان این‌که در حال حاضر در صنعت دفاعی به اتکای تولیدات و نیروهای داخلی وضعیت خوبی را در منطقه داریم، تصریح کرد: تجهیزاتی که منجر به تقویت بنیه دفاعی و دست برتر ما در منطقه می‌شود به قصد دفاع باید دنبال کنیم، البته اهل مذاکره هم هستیم و این دو مساله جدا از هم نیست این موضع مقام معظم رهبری نیز است.
گفت‌وگو: مهدی موجی
نام:
ایمیل:
* نظر: