bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
توافق سیاسی ترکیه با رژیم صهیونیستی؛
مهدی دل روشن؛ منطقه خاورمیانه در سال 2016، روزهایی پیچیده را به نظاره نشسته است؛ از «کم‌آوردن»‌های داعش گرفته تا «ترک میدان» تزارها از سوریه، همه و همه شاید سکانس های یک فیلم دیپلماتیک جذاب و مهم باشد.
به گزارش بامداد 24، قانون در ادامه نوشت: دیروز که یکی از مقامات وزارت خارجه ترکیه، جلوی دوربین های خبری آمد و از  عادی شدن روابط  آنکارا - تل آویو حرف زد، شاید غیرمنتظره نبود. بسیاری از کارشناسان منطقه ای بر این باورند که اردوغان و نتانیاهو در بسیاری از موضوعات ، هماهنگ عمل می کنند و پشت پرده با هم ارتباط دارند چرا که منافع شان اجازه   نمی‌دهد در حالت قهر و  دشمنی به سر ببرند. همین چند وقت پیش که انفجار استانبول اتفاق افتاد، چند شهروند صهیونیستی هم کشته شدند اما نتانیاهو اصلاً شاخ و شانه نکشید و عصبانیتی به خرج نداد در حالی که اگر اوضاع بین آنکارا - تل آویو، خوب نبود قطعاً پای متهم کردن طرفین به وسط کشیده می شد.
کمی به عقب برگردیم؛ ترکیه و رژیم صهیونیستی در20 سال اخیر،  در بیشتر مواقع خیلی روابط نزدیک و صمیمانه ای با هم داشتند و نمی توان فقط سردی ارتباط شان در دو سه سال اخیر را دید و چشم را به سوابق دوستانه این دو متحد «جیک تو جیک» بست! سال 2005 بود که رجب طیب اردوغان که آن زمان  نخست‌وزیر ترکیه بود، شال و کلاه کرد و به تلاویو رفت و حتی پیشنهاد داد که بین صهیونیست ها و فلسطینی ها ، وساطت کند و سبب خیر شود! حالا چگونه باید باور کرد که اردوغان و نتانیاهو با هم قهر هستند! 
داستان این قهر هم از زمانی شروع شد که درماه مه  سال ۲۰۱۰  ، کشتی امدادرسانی ترکیه به نام ماوی مرمره که برای دور زدن محاصره اقتصادی نوار غزه، به آن سمت در حال حرکت بود،  هدف حمله کماندوهای دریایی رژیم صهیونیستی  قرار گرفت و حدود 10 نفر  از شهروندان ترکیه در جریان این «ترقه بازی» ها جان خود را از دست دادند. 
آن روزها ، درست مثل کاری که ترک ها با تزارها کردند و  سوخوی آنها را نقش بر زمین کردند، اوضاع به سرعت بین دو طرف، تیره و تار شد و از آن موقع تا حالا ظاهراً روابط یخ زده است. 
ولی حالا یخ روابط در حال باز شدن است و از قرار معلوم،  اولین دور از مذاکرات محرمانه بین دار و دسته اردوغان و نتانیاهو در ماه دسامبر سال 2015 برگزار شده  و دور بعدی  چانه زنی ها هم در ماه فوریه و در ژنو سوئیس صورت گرفته است.
البته همان روزهایی که ترک ها از تیر و تفنگ‌بازی های کماندوهای صهيونيست حسابی کفری بودند، مقامات تل آویو با گرفتن ژستی تأسفی این طور وانمود کردند که مجبور بوده اند که این عملیات را نشان دهند؛ توجیه شان هم این بود که اگر جلوی این بدعت را نمی گرفتند هیچ معلوم نبود که کشورهای دیگر هم یاد بگیرند و هر وقت که دل شان می خواهد  به غزه   کمک رسانی کنند! 
نکته جالب این بود که آن روزها، باز هم دقیقا مثل روس ها در مقابل ترک ها، مقامات آنکارا پایشان را در یک کفش کرده بودند که فقط در یک صورت،   روابط شان را با تل آویو عادی می کنند و آن حالتی است که صهیونیست ها دست از محاصره غزه بردارند اما گویا همان عذرخواهی خشک و خالی کافی بوده و دولت اردوغان به این نتیجه رسیده اند که روابط زیر پوستی را با دوستان خود در ساحل مدیترانه به «رو» بیاورند.فلسطینیان می گویند که محاصره غزه مانع از دسترسی مردم عادی به اقلام ضروری شده است اما صهیونیست ها همیشه گفته اند که تنها از ورود کالاهایی به غزه جلوگیری می‌کنند که برخی از گروه های فلسطینی آنها را برای عملیات نظامی علیه صهیونیست ها به کار می‌گیرند. از جمله این اقلام، برخی مصالح ساختمانی است که برای بازسازی تأسیسات جنگ زده غزه ضرورت دارد اما  تل آویو گفته بعضی از گروه‌های فلسطینی آنها را برای ساختن تونل‌های مرزی و ورود به      سرزمین های اشغالی و  برای اقدامات نظامی به کار می‌برند.
به گفته برخی ناظران، ترکیه برای از سرگیری روابط با رژیم صهیونیستی انگیزه های متعددی دارد. از جمله وخامت روابط با روسیه از زمان حضور نظامی آن کشور برای حمایت از دولت سوریه و سرنگونی یک هواپیمای جنگی روسی به ادامه طرح اقتصادی مشترک بین دو کشور آسیب زده و تل آویو  می تواند در این زمینه به ترکیه کمک کند. یعنی به گونه اي ترکیه  می‌خواهد منافع اقتصادی با رژیم صهیونيستی را جایگزین منافع از دست رفته با روسیه کند.  روسیه تامین کننده عمده گاز مورد نیاز ترکیه است و ممکن است دولت ترکیه در نظر داشته باشد با خرید گاز از رژیم صهیونيستی، به تزارها نشان دهد که غمی ندارد که مسکو از ما قهر کرده و برای فروش گاز خود، فخرفروشی می‌کند. اختلاف بین ترکیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه به خاطر موضع گیری‌های متفاوت آنها در قبال بحران‌های منطقه نیز ممکن است در زمینه احیای روابط دوستانه با رژیم صهیونیستی موثر بوده باشد. این نکته اقتصادی را هم در نظر بگیريد که ترس از بمب‌گذاری و عملیات تروریستی باعث شده که شمار گردشگران اروپایی ای که به ترکیه سفر می‌کنند، به شدت کاهش یابد. هتل‌های آنتالیا تقریبا خالی از میهمان هستند. مخصوصاً اینکه شهروندان روسی هم بنابر سفارش و توصیه کرملین، دیگر دل و جرأت رفتن به شهرهایی چون استانبول را ندارند.  با این تفاسیر، در این مقطع زمانی خاص، ترکیه باید برای خود شریکی جدید دست و پا کند تا حداقل بخش پول ساز توریسم خود دوباره داغ شود؛ چه کسانی بهتر از شهروندان صهیونیست که می توانند در استانبول و دیگر شهرها، ارز خرج کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: