bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
محمد لاریان در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
«اشکله جونم اشکله/ اشکله باغی اشکله/ سیچه بی‌دماغی اشکله/ اشکله جونم اشکله/ بیو بیریم شمال ولات قالی کنیم فرش اشکله/ قالیه سرخ و سفید منقل پر تش اشکله/ اشکله جونم اشکله / اشکله باغی اشکله
بامدادجنوب- الهام بهروزی: «اشکله جونم اشکله/ اشکله باغی اشکله/ سیچه بی‌دماغی اشکله/ اشکله جونم اشکله/ بیو بیریم شمال ولات قالی کنیم فرش اشکله/ قالیه سرخ و سفید منقل پر تش اشکله/ اشکله جونم اشکله / اشکله باغی اشکله/ سیچه بی‌دماغی اشکله/ اشکله جونم اشکله/ بیو بیریم خونه خومون چاس نون و ماسه/ تش بیگیره عاشقی پاک التماسه/ اشکله جونم اشکله/ اشکله باغی اشکله/ سیچه بی‌دماغی اشکله/ اشکله جونم اشکله/ اومدم در حونتون، توسونه گرما، اشكله/ ا تش بگیره دی گلی، نیگه بفرما، اشكله/ اومدم در حونتون، دلتو پتو بی، اشكله/ خوت خوبی، بوتم خوبه، دیت دو گپی بی، اشكله...»
شنیدن شعر اشکله پیوسته مرا به یاد روزهای شاد و بی‌آلایش کودکی‌ام می‌اندازد. این شعر همیشه پای ثابت هر مراسم شادی و جشنی بود. نه تنها من بلکه بسیاری از مردمان این دیار خاطره‌های زیادی با «اشکله» دارند اما دلیل به دل نشستن شعرهای محلی سادگی و صمیمیتی است که در آنها موج می‌زند. بنابراین شعرها و ترانه‌های محلی بوشهر از زیبایی و سادگی خاصی برخوردار هستند و بیشتر گروه‌های موسیقی منطقه جنوب در کنسرت‌ها و اجراهای خود از آنها بهره می‌گیرند که وفاداری گروه‌های موسیقی به این شعرها نشان از فرهنگ‌دوستی آنها دارد. این دیار تاکنون نوازنده‌های سازهای مصلی و خواننده‌های اشعار بومی را به جامعه موسیقی معرفی کرده است، این امر بیانگر غنای فرهنگی و موسیقیایی این دیار است که خوشبختانه موسیقی بوشهری چه شاد و چه غم‌انگیز در کشور از محبوبیت خاصی برخوردار است. درخشش گروه موسیقی «لیان» با هنرمندی محسن شریفیان و صدای خوش آکا صفوی در کشور و حتی جهان، هنرنمایی غلامرضا وزان در گروه «هیرون»، شورآفرینی گروه موسیقی «آوای موج» در جشنواره موسیقی فجر و اجرای گوشنواز گروه جوان «سیریا» و... همه و همه گواه اصالت و محبوبیت موسیقی این دیار است. 

یکی از گروه‌های موسیقی محلی بوشهری که چند سالی است در این حوزه مشغول به فعالیت است، گروه موسیقی «سیریا» است که تاکنون چندین کنسرت در استان و کشور برگزار کرده است و با اجرای موفق خود توانسته‌اند مخاطبان بیشماری را جذب کنند. در این باره گفت‌وگویی را با محمد لاریان صورت دادیم که در ادامه می‌آید.
این هنرمند جوان در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: موسیقی محلی برای من مانند پازلی است که هر لحظه و هر روز تکه دیگری از آن را می‌یابم و می‌توانم به همه معرفی‌اش کنم. گروه سیریا در بهمن‌ماه سال 89 در دوران دانش‌آموزی ما شکل گرفت. همه ما در یک هنرستان بودیم و تصمیم گرفتیم برای دهه فجر در مدرسه اجرای موسیقی داشته باشیم، بعد از گذشت یک ماه از آن اجرا بود که دور هم جمع شدیم و گروه تشکیل شد. الان حدود پنج سال است که به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنیم و سرپرستی گروه هم برعهده مهدی منفرد است. 
لاریان با بیان این‌که جدا از موسیقی یکی از مهم‌ترین اهداف گروه سیریا هنر اجراست، افزود: ما آیین‌هایی داریم که برای زنده نگهداشتن آنها جدیت خاصی از خود نشان نمی‌دهیم، متاسفانه رقص‌های محلی و بسیاری از آیین‌های ما رو به نابودی است، حال آن‌که در بعضی از شهرها برای حفظ و احیای آیین‌هایشان آموزشگاه مخصوص دارند و به شهروندان خود از کودکی این آموزش‌ها را می‌دهند.
وی با اشاره به این‌که در سال گذشته چهار کنسرت برگزار کردیم که دو کنسرت در شهرهای استان (بوشهر و گناوه) و دو تای دیگر را در چابهار و شهرستان درگز (خراسان رضوی) اجرا کردیم، خاطرنشان کرد: تاکنون قطعاتی نظیر بچم ناز (از لالایی‌های بوشهر)، بلاتکلیفی (شعری طنز از فرشید تربیت)، اسقیلو (برگرفته از داستان اسکایلو و موسیقی تلفیقی)، عباس یخی (بازسازی شعر قدیمی از سوی خودم)، سنت (تلفیق موسیقی جنوب و شمال) و... را اجرا کرده‌ایم که کار آهنگسازی و تنظیم قطعات را سجاد بهادری بر عهده داشت. ما در هنگام ساخت آهنگ‌هایمان هم به خود موسیقی و هم به ذائقه مخاطب توجه داریم. در اجرا هم خوب اجرا کردن و رضایت‌خاطر مردم برای ما در اولویت قرار دارد. 
وی در خصوص گروه‌های موسیقی محلی بوشهری نظیر «لیان»، «هیرون»، «آوای موج» و... گفت: بدون‌شک همه گروه‌ها در تلاش هستند که موسیقی محلی را بهتر و بهتر معرفی کنند و وقتی مردم از گروهی بیشتر صحبت می‌کنند، یعنی آنها موفق ظاهر شده‌اند. 
خواننده گروه سیریا با بیان این‌که مشکلات همیشه وجود دارند، گلایه‌ها هم بسیار است اما گفتن آنها زیاد جایز نیست، تصریح کرد: یکی از بدترین اتفاقی که با آن روبه‌رو هستیم،‌ این است که دیگر زندگی سنتی و محلی وجود ندارد که ایجاد موسیقی محلی کند و این کار ما را دشوار می‌کند، بنابراین اگر می‌بینیم که موسیقی استان هرمزگان هر روز به‌روز می‌شود، مهم‌ترین عاملش این هست که زندگی سنتی و محلی در آنجا هنوز جریان دارد و همچنان زنان آنجا را با نقاب و چادر بندری می‌بینیم اما در استان ما زندگی سنتی جای خود را به زندگی امروزی داده است.

با شنیدن این گلایه یا دلتنگی لاریان از سبک و نوع زندگی‌های امروزی که حتی روی روحیه هنرمندان و نوع هنرشان تاثیر گذاشته است، به او حق می‌دهم که دلتنگ باشد، چراکه زندگی امروزی هرچند با خود رفاه و آسایش را به ارمغان آورده است اما صمیمیت و سادگی را از میان برده است. زندگی نسل پیش از ما با سختی‌های فراوانی روبه‌رو بود اما همدلی‌ و یکرنگی در آن موج می‌زد و از بطن همین زندگی ساده بود که هنر و موسیقی محلی و سنتی جان گرفت. پس نباید به زندگی سنتی و ساده گذشته و آیین‌های اصیل و ماندگارمان پشت کنیم. من هرگز زیبایی گل‌های کاغذی قرمزی را که به دیوار خانه‌ای ساده تکیه کرده است با وسیله‌های تزئینی امروزی که فقط زیبا هستند و تهی از هر خاطره‌اند، معاوضه نمی‌کنم، چون آن گل کاغذی با دنیایی عشق و خاطره در آن خانه کاشته و هر روز با نگاهی امیدبخش و مهربان بالیده شده است.
محمد لاریان با تاکید بر این‌که انتظار من از مسوولان خیلی زیاد نیست، یادآور شد:  بزرگ‌ترین انتظار من از آنها این است که موسیقی گوش کنند، کنسرت‌های سطح بالا ببینند، تئاتر ببینند و درکل هنر را دنبال کنند تا بتوانند هنرمند را در جایگاهش بنشانند.
وی در مورد ویژگی موسیقی بوشهری گفت: موسیقی بوشهری شاد است. همه می‌دانند که ما هنرمندان موسیقی وظیفه داریم مردم را شاد کنیم اما این نباید باعث شود که نگاه ما به موسیقی جنوبی همچون نگاه به موسیقی کوچه بازاری باشد. ما باید با علم و آگاهی قطعه‎ای در خور فرهنگ غنی استان بسازیم.
لاریان در مورد خوانندگان موفق بوشهری نظیر غلامرضا وزان و آکا صفوی بیان کرد: بدون‌شک همه ما با صدای استاد وزان خاطره‎های بسیاری داریم که از یاد نرفتنی است و همین‌طور آکا صفوی. من همیشه جمله‌ای را به دوستان می‌گویم: «وقتی مردم هنرمندی را ببینند و بشنوند و دوست بدارند؛ یعنی او کارش را به درستی انجام داده است». بنابراین من چه بخواهم و چه نخواهم تا آخر عمر موسیقی را ادامه خواهم داد و همیشه سعی دارم کارم را آنقدر خوب انجام دهم که خودم راضی باشم.
وی در مورد معنی «سیریا» و دلیل نامگذاری گروه به این نام گفت: «سیریا» به معنی سیاهان شادی‌آفرین است و ما به‌دنبال واژه‌ای بودیم که از دل آیین بیرون آمده و با اهداف گروه همسو باشد که در نهایت این نام از سوی فرید میرشکار به ما پیشنهاد شد. 
محمد لاریان در پایان خاطرنشان کرد: از علی احمدی مدیربرنامه‌های گروه سیریا که این روزها فشار کارهای گروه بر شانه وی است، به‌طور ویژه تشکر می‌کنم. به علاقه‌مندان به موسیقی بوشهری هم نوید یک کنسرت کارگردانی شده سرشار از تصویر و اتفاقات خاص را می‌دهم، پس در سال 95 منتظر کنسرت گروه موسیقی «سیریا» باشید.
یادآوری می‌شود، مهدی منفرد (نی‌انبان و سرپرست)، سجاد بهادری (ضرب، تمپو، تنظیم‌کننده و آهنگساز)، پدرام عطایی (تمپو، کاخن و دیجریدو)، فرخ عبدی‌فرد (دم دم)، امین بدیه (دایره)، رضا جاسمیان (افکتی) و محمد لاریان (خواننده) اعضای گروه سیریا را تشکیل می‎دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: