bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
مجلس استفاده از کارت سوخت را الزامی کرد
بر اساس مصوبه روز گذشته مجلس، سوخت‌رسانی از طریق کارت هوشمند سوخت تداوم می‌یابد و وسیله نقلیه مقدار متوسط مصرف ماهانه خواهد داشت که برای هر لیتر مصرف مازاد، باید عوارض پرداخت کند.
بامدادجنوب- جواد شکریان: یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین سوخت‌ها در ایران و جهان بنزین است. سوختی که تقریبا می‌توان گفت که تمامی مردم در دنیا به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم با آن سر‌ و ‌کار دارند. عده‌ای صاحب خودرو هستند و به‌طور مستقیم از این سوخت برای خودروی خود بهره می‌برند، عده‌ای دیگر نیز از این خودروها برای رفت و آمد استفاده می‌کنند.
تجربه ثابت کرده که اهمیت بنزین در زندگی مردم ایران بیش از سایر کشورها به چشم می‌آید تا جایی که افزایش در قیمت آن، می‌تواند همه کالاهای سبد خانوار یک ایرانی را با افزایش قیمت مواجه کند.
افزایش قیمت سوخت در سالیان گذشته همواره به‌صورت متناوب رخ داده است اما گاهی هم با افزایش ناگهانی سوخت مواجه بوده‌ایم. افزایش قیمت‌ها گاه معادل هفت برابر هم بوده است که فشار زیادی را به مردم تحمیل کرد و اعتراضات زیادی هم به‌دنبال داشت.
در سال 84 دولت نهم بنزین 80 تومانی را از دولت قبل از خود تحویل گرفت و در پایان دولت دهم با افزایش بیش از هشت برابری و البته سهمیه‌بندی آن به دولت یازدهم تحویل داد. دولت تدبیر و امید در حالی زمام امور را در دست گرفت که قیمت بنزین سهمیه‌ای 700 تومان و نرخ بنزین آزاد معادل هزار تومان رقم خورده بود. دولت یازدهم هم در همان ابتدای کار تک‌نرخی شدن بنزین را در دستور کار خود قرار داد تا مردم بتوانند بنزین را با قیمت تک‌نرخی و به هر میزان که دوست دارند، با قیمتی نزدیک به فوب خلیج فارس مصرف کنند. البته دولت روحانی قول داده بود که دیگر بنزین را بیشتر از میانگین فوب خلیج فارس بالا نبرد و قیمت آن در قیمت فعلی باقی بماند تا این‌که روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند در واپسین روزهای عمر مجلسشان، مصوبه افزایش پلکانی قیمت بنزین را تصویب کنند تا باز هم مقدمات دونرخی شدن آن فراهم شود.
افزایش پلکانی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی قیمت بنزین 
بر اساس مصوبه روز گذشته مجلس، سوخت‌رسانی از طریق کارت هوشمند سوخت تداوم می‌یابد و وسیله نقلیه مقدار متوسط مصرف ماهانه خواهد داشت که برای هر لیتر مصرف مازاد، باید عوارض پرداخت کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز گذشته پارلمان، در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1395 کل کشور با الحاق یک بند به تبصره 14 لایحه بودجه که در مورد بحث هدفمندی در بودجه سال جاری است، موافقت کردند.
بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف شد حداکثر چهار ماه پس از تصویب این قانون تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه‌سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز کنند و از آن تاریخ، عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه تنها با استفاده از کارت مذکور و بر اساس احکام زیر مجاز است.
1-  وسایل نقلیه‌ای مشمول دریافت کارت هوشمند سوخت خواهند بود که دارای برگه معاینه فنی و بیمه‌نامه شخص ثالث و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخت کرده باشند.
2-  هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت خواهد شد.
3-  قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال 1394 خواهد بود. همه انواع سوخت تک‌نرخی خواهد بود.
4- در صورتی که وسیله نقلیه با استفاده از کارت سوخت جایگاه سوختگیری کند علاوه بر پرداخت بهای سوخت، به‌میزان قیمت تمام‌شده سوخت به‌عنوان عوارض استفاده کارت سوخت جایگاه از صاحب وسیله نقلیه دریافت خواهد شد.
5-  از تاریخ الزامی‌شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت موضوع صدر این تبصره دولت مکلف است از مصرف‌کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به‌صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های شور اعم از جاده‌ها و خیابان‌ها و تاسیسات مربوط به عوارض ایجاد ترافیک را به‌روش مذکور در بند 5 دریافت کنند.
6- متوسط مصرف ماهانه بنزین برای یک‌بار و بر اساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای مشابه (یک تا شش سیلندر) به‌عنوان پله اول تعیین می‌شود و پلکان‌های بعدی به‌مقدار 40 لیتر به پله ماقبل اضافه می‌شود. 
برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول، نسبت به مقدار مصرف پایه، 500 تومان و در پلکان‌های دوم و سوم به‌ترتیب 750 و هزار تومان و مازاد بر مصرف 180 لیتر در ماه، قیمت تمام‌شده بنزین از مصرف‌کننده به‌عنوان عوارض موضوع بند 4 فوق دریافت خواهد شد.
مخالفت وزارت نفت و دولت با مصوبه مجلس
روز گذشته پس از اعلام این مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی، به نظر می‌رسید وزارت نفت و دولت مخالفت خود را با اجرای این مصوبه اعلام کنند که طبق خبرهای شنیده شده، مخالفت خود را با این مصوبه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردند.
در همین رابطه رئیس جایگاه‌داران سوخت کشور با اعلام این‌که در پیگیری انجام شده فهمیدیم دولت مخالف مصوبه روز گذشته مجلس است، افزود: اگر دولت یا مجلس می‌خواهد بنزین را گران کند بیاید یک قیمت مشخص اعلام کند، این رویه که چند نرخی و پلکانی باشد به هیچ وجه قابلیت اجرا ندارد.
بیژن حاج محمدرضا با بیان این‌که مصوبه روز گذشته مجلس برای پلکانی کردن قیمت بنزین بسیار عجیب و تاسف‌آور است، خاطرنشان کرد: طبق پیگیری‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که هیات دولت نیز مخالفت خود را با این مصوبه به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده و طبق نظرخواهی که از وزارت نفت شده، وزارت نفت نیز به صورت مجزا مخالفت خود را اعلام کرده و ما نیز در ادامه مخالفت کتبی و رسمی خود را با این مصوبه اعلام می‌کنیم.
رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور با تاکید بر این‌که دستگاه‌های ما دستگاه‌هایی قدیمی هستند که با این مصوبه باید تمامی دستگاه را تغییر دهیم، تصریح کرد: نمی‌توان در سامانه موجود و دستگاه‌های موجود چندین نرخ را به‌صورت پلکانی قرار داد، این کار نیازمند ایجاد تغییرات اساسی است که اگر بیاییم تمامی دستگاه‌ها و نرم‌افزارها را با کار بسیار و انرژی و هزینه بسیار تغییر دهیم، مگر می‌توانیم به تمامی کارگران جایگاه‌ها در تمامی کشور اعتماد کنیم که با قانونی غیرشفاف تخلفی صورت نگیرد و تخلف و فسادی رخ ندهد؟ من می‌گویم 80 درصد کارگران جایگاه‌ها قابل اعتماد هستند اما چرا قانون فضای سوءاستفاده را با از بین بردن شفافیت فراهم کند.
حاج محمدرضا با طرح این سوال که چرا مجلس می‌آید قانونی را وضع می‌کند که شفاف نیست و فضا را برای سوءاستفاده باز می‌گذارد، گفت: در هیچ کجای دنیا این روال برای عرضه بنزین انجام نمی‌گیرد، من نمی‌دانم با چه استدلالی این مصوبه به تصویب رسید.
وی افزود: قرار قانونی این بود که تا پایان سال 94 که انتهای برنامه پنجم توسعه تعیین شده بود، قیمت عرضه بنزین به نرخ فوب خلیج فارس برسد. هم‌اکنون قیمت بنزین در فوب 890 تومان است، در امارات همین لحظه بنزین لیتری 890 تومان عرضه می‌شود و در عراق حدود 880 تومان، قیمت عرضه بنزین در ایران از نرخ فوب هم گذشته و اکنون داریم بالای نرخ فوب عرضه می‌کنیم.
رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌وگو با تسنیم اذعان داشت: مردم به اندازه کافی مشکل دارند، چرا مجلس مصوبه‌ای می‌دهد که مشکلات مردم را چند برابر کند؟ اگر این مصوبه اجرائی شود با تاکسی‌ها، وانت‌بارها و... چه کنیم؟ مگر می‌شود نرخ‌ها را کنترل کرد.
وی با تاکید بر این‌که این رویه که چند نرخی و پلکانی باشد به هیچ وجه قابلیت اجرا ندارد، افزود: ما آمدیم نرخ بنزین را پس از گذر از مراحل بسیار آزاد کردیم، کارت‌های سوخت جمع شد، اکنون دوباره مصوبه‌ای را ارائه داده‌اند که باید کارت سوخت از اول تعریف شود و در عمل بخش نفت را به‌همراه مردم با این مصوبه به آتش می‌کشند. 
جدول قیمت‌های جدید بنزین با مصوبه جدید مجلس
بر این اساس با مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، استفاده از کارت هوشمند سوخت الزامی شد تا طرح حذف کارت سوخت که چندی قبل از سوی وزیر نفت مطرح شده بود، منتفی شود. جدول قیمت‌های جدید بنزین با مصوبه جدید مجلس به‌صورت زیر است:

نام پله

میزان مصرف ماهانه

میزان افزایش قیمت

قیمت بنزین معمولی

قیمت بنزین سوپر

یک

۱۸۰ لیتر

 -

 ۱۰۰۰ تومان

 ۱۲۰۰ تومان

دو

 ۱۸۱ تا ۲۲۰ لیتر

 ۵۰۰ تومان

 ۱۵۰۰ تومان

 ۱۷۰۰ تومان

سه

۲۲۱ تا ۲۶۰ لیتر

۷۵۰ تومان

 ۱۷۵۰ تومان

 ۱۹۵۰ تومان

چهار

۲۶۱ لیتر به بالا

۱۰۰۰ تومان

 ۲۰۰۰ تومان

۲۲۰۰ تومان

استفاده از کارت جایگاه‌دار

-

قیمت آزاد

 قیمت آزاد

 قیمت آزاد (قیمت تمام شده سوخت)

نام:
ایمیل:
* نظر: