bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
«من هفده، هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاه‌های نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان «تکنوکرات» لبخند انکار زدند که مگر می‌شود؟!»
 1. رهبر معظم انقلاب در تاریخ بیست‌ونهم بهمن‌ماه سال 92 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. این ابلاغیه شامل 24 بند بوده که با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دست‌یابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله تنظیم گشته بود.

همان‌طور که معظمٌ‌له از سال‌ها قبل بر روی مسأله‌ی «اقتصاد غیر وابسته به نفت» تأکید کرده بودند و توصیه‌ی ایشان مبنی بر قطع تدریجی بودجه‌ی کشور از درآمدهای نفتی، شامل حال همه‌ی دولت‌ها در طول زعامت ایشان شده بود، این توصیه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز گنجانده شد و ایشان در بند 18 ابلاغیه مرقوم داشتند: «افزایش سالانه‌ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت.»

قطع وابستگی بودجه‌ی کشور از درآمدهای نفتی، جایگاه ویژه‌ای در اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب داشته است، تا آنجا که ایشان در شهریورماه سال 92 در دیدار با اعضای خبرگان رهبری فرمودند: «امروز شما ملاحظه کنید، وقتی روی نفتِ ما فشار می‌آورند، ما دچار مشکل می‌شویم، این ناشی از چیست؟ ناشی از این است که ما تکیه‌مان را به نفت از بعد از دوره‌ی جنگ و پایان جنگ تا امروز، نتوانستیم کم کنیم، اگر ما تکیه‌مان را به نفت کم می‌کردیم، فشار بر روی نفت این‌قدر برای ما سخت تمام نمی‌شد.»

ایشان هم‌چنین در سخنرانی آغاز سال 92 در حرم رضوی نیز به انتقاد از مسئولان وقت دولت سازندگی در بی‌اعتنایی به این موضوع اشاره کرده و بیان داشتند: «اقتصاد ما دچار این اشکال است که وابسته‌ی به نفت است. ما باید اقتصاد خودمان را از نفت جدا کنیم؛ دولت‌های ما در برنامه‌های اساسیِ خودشان این را بگنجانند. من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاه‌های نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان «تکنوکرات» لبخند انکار زدند که مگر می‌شود؟! بله، می‌شود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامه‌ی اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ی خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ی خاص تمرکز پیدا می‌کنند.»

2. هم‌زمان با افزایش تذکرهای مقام معظم رهبری به مسئولانِ دولت یازدهم در خصوص تشکیل قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی، همه‌ی مسئولان به فرمان رهبر انقلاب لبیک گفتند و در همه‌ی جلسات و سخنرانی‌ها از التزام عمل به رهنمودهای معظمٌ‌له خصوصاً باور داشتن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سخن راندند. این پدیده، با آغاز سال 95 و انتخاب شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و همه‌ی دولت‌مردان برای بیان التزام به سیاست‌های ابلاغی در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی، از یک دیگر پیشی گرفتند. مثلا حسن روحانی در دوم فروردین‌ماه در نشست شورای عالی و مدیران عامل مناطق آزاد کیش گفت: «مسیر دولت یازدهم از خرداد 92 اقتصاد مقاومتی بوده و هست.»

رئیس‌جمهور هم‌چنین در اولین روز از سال جاری اظهار داشت: «اقتصاد مقاومتی مسیر برنامه‌های اقتصادی دولت است و برنامه‌هایی که دولت و ملت برای تحول اقتصادی پیش رو دارند، تحت سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی است.» او هم‌چنین در اظهارنظری عجیب، افزایش درآمدهای نفتی را در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و افزود: «به هر میزان که بتوانیم درآمدهای نفتی را برای سرمایه‌گذاری در کشور هزینه کنیم، قدمی جدی در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته‌ایم.»

3. چند روز قبل وب‌سایت رسمی سازمان «اوپک» از رسیدن میزان صادرات نفت خام ایران تا مرز 3.3 میلیون بشکه در روز خبر داد. این خبر علی‌رغم ظاهر خوبی که داشت، اما پرده از واقعیتی برداشت که عملا نشان می‌داد مقامات دولت تدبیر و امید کمترین اعتقادی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارند. برخی از رسانه‌های حامی دولت نیز از شنیدن این خبر، آن‌چنان ذوق‌زده شدند که این خبر را تیتر اول رسانه‌های خود کردند. مثلا سایت تحلیلی-خبری عصر ایران، طی گزارشی افزایش صادرات نفت ایران تا مرز 3.3 میلیون بشکه در روز را نتیجه‌ی مثبت برجام عنوان کرد و نوشت: «پس از توافق هسته‌ای تهران و گروه 1+5 (برجام)، تولید نفت ایران افزایش یافت.»
برچسب ها: اقتصاد ، نفت ، صادرات
نام:
ایمیل:
* نظر: