bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
با وجود وعده مسوولان؛
گرمای زیاد، طوفان و گرد و خاک و در اصطلاح محلی «تش‌باد»، همه‌ساله خسارات قابل توجهی را به بخش کشاورزی، اقتصاد و چرخه تولید استان تحمیل می‌کند، بنابراین...
بامدادجنوب- جواد شکریان: توليد کشاورزي يکي از پر‌مخاطره‌ترين فعاليت‌هاي اقتصادي است. بلاياي طبيعي، آفات نباتي، انواع بيماري‌هاي گياهي، تغييرات ناگهاني دما و... ممکن است خسارت زيادي به کشاورزان وارد کند و از آنجا که بخش مهمي از توليدکنندگان کشاورزي، توان مالي محدودي دارند گاه حتي کمترين خسارت ممکن است آنها را از هستي ساقط کرده و شرايط زندگي فلاکت‌باري را بر آنها تحميل کند. به همين دلايل است که بيمه محصولات کشاورزي را مي‌توان يکي از اهرم‌هاي توسعه کشاورزي دانست‌، زيرا با استفاده از اين ساز و کار نه‌تنها مي‌توان از طريق پس‌اندازهاي اندکي که انبوه کثيري از کشاورزان به‌عنوان حق بيمه مي‌پردازند، خسارت وارد به کشاورزان خسارت‌ديده جبران کرد، بلکه به‌وسيله آن مي‌توان امنيت بيشتري را براي توليد‌کنندگان کشاورزي فراهم آورد‌. آنچه مسلم است این است که بيمه محصولات کشاورزي، نقش بسيار موثري به‌ويژه در دوران گذر از کشاورزي سنتي به کشاورزي تجارتي ايفا مي‌کند.

 در مقابل تش‌باد و طوفان لازم است تا مدیریت نگهداری درختان نیز رعایت شود اما در عین حال برای حفظ انگیزه کشاورز و باغدار به ادامه تولید، باید بیمه محصولات کشاورزی تقویت شود و به‌موقع خسارت‌های وارده به کشاورزان پرداخت شود تا کشاورز احساس نکند که تولید نداشته است و در نتیجه در سال بعد تولید را از بیم گرمازدگی و خطرات مشابه متوقف نکند.
اما متاسفانه اتفاقات به این سادگی‌ها هم نیست. کشاورزان بوشهری علاوه بر این مشکلات که به‌صورت بلایای طبیعی، محصولات کشاورزی آنها را دچار مخاطره می‌کند، مشکلات دیگری هم دارند. برخی از کشاورزان با وجود خواست برای بیمه کردن محصولاتشان، نمی‌توانند مزارع خود را بیمه کنند. گاهی هم کشاورزان به‌دلیل مشکلات شرایط بیمه که از طرف بیمه‌گران وضع می‌شود، به‌طور کلی قید بیمه را می‌زنند که این اتفاق خوشایندی برای کشاورزی استان نیست. آسیب‌هایی که در روزهای برداشت محصول خرما و پس از یک‌سال تکاپو و تلاش به نخلستان‌های آبپخش وارد شد، زیان سنگینی به نخلداران وارد کرد تا جایی که
منجر به قطع ۴۰۰ اصله از نخیلات آبپخش شد. 

خسارات سال گذشته هنوز پرداخت نشده است
در همین راستا عضو خانه کشاورز دشتستان در گفت‌وگو با بامداد جنوب از پرداخت نشدن خسارت نخیلات در سال گذشته خبر داد و گفت: 19 شهریورماه سال گذشته بود که طوفان و گرد و خاک خسارت زیادی به محصولات کشاورزی دشتستان زد و بیش از 50 درصد محصول خرمای شهرستان را از بین برد. از طرف دیگر، خشکیدگی خرمای شهرستان نیز بین 27 تا 51 درصد محصولات کشاورزان را از بین برد تا مجموع خسارت بیشتر کشاورزان به 90 درصد برسد.
فرخ عباسی با اشاره به این‌که همه‌ساله از فروردین‌ماه تا اوایل اردیبهشت، زمانی است که کشاورزان باید محصول خود را بیمه کنند، افزود: بر اساس تعهدات بیمه، در صورتی که کشاورزان دچار خسارت شوند، بیمه موظف است که تا دی‌ماه همان سال کل خسارت وارده به کشاورزان را پرداخت کند اما بیمه‌گران در سال گذشته به تعهدات خود عمل نکردند. 
به گفته وی، این در حالی است که کارشناسان بیمه در فصل برداشت، باغات کشاورزی و نخیلات را بازرسی می‌کنند و تنها درصدی از خسارت خرابی محصول را تقبل می‌کنند که در این مورد بنا بود که برای همه کشاورزان بیشتر از 50 درصد خسارت اعلام کنند. هرچند در حال حاضر، کشاورزان به 40 درصد خسارت هم راضی هستند.
عباسی با اشاره به این‌که بیمه‌گران در سال جاری به ما گفتند که چون بابت خسارت محصولاتتان از سال گذشته طلب دارید، امسال دیگر لازم نیست حق بیمه پرداخت کنید و هزینه آن از طلب سال گذشته کم می‌شود، ادامه داد: متاسفانه پس از مدتی بیمه‌گران حرف خود را پس گرفتند و اکنون گفته‌اند که پولی ندارند که بابت خسارت به کشاورزان بدهند و هزینه بیمه امسال را هم باید خود کشاورزان پرداخت کنند.

چشم امید کشاورزان به استاندار بوشهر 
شنیدن این صحبت‌ها از عضو خانه کشاورز دشتستان، ما را یاد روزهای تلخ پس از طوفان شهریور سال گذشته انداخت. روزهایی که خسارات سهمگینی بر اثر وقوع طوفان به کشاورزان وارد شده و موجی از ناراحتی را برای این قشر زحمتکش رقم زده بود. 
در آن روزها و در تاریخ 21 شهریورماه 94، حسن صمصامی، عضو شورای شهر آبپخش، امید کشاورزان را پس از خدا، استاندار بوشهر دانست و گفت: باغداران آبپخشی امروز گریان هستند و عده کثیری از نخلداران این دیار تمام دارایی خود را یک‌شبه از دست داده‌اند. تمام امید نخلداران آبپخشی به استاندار است و منتظر هستند با تدابیر سالاری جوان، شاهد جبران زیانی باشند که متحمل شده‌اند، استاندار جوان بوشهر تنها کسی است که می‌تواند گریه باغداران این دیار را به خنده تبدیل کند.
در آن روزها، برخی مسوولان معتقد بودند که با توجه به عمق فاجعه و خساراتی که بر اثر طوفان به نخیلات منطقه وارد شده است، نباید پرداخت خسارت به نخیلات بیمه‌ شده محدود شود و باید برای جبران خسارت همه کشاورزان تلاش شود؛ چه آنهایی که محصولات خود را بیمه کرده‌اند و چه آنهایی که به‌دلیل مشکلات اقتصادی موفق به بیمه محصول خود نشده‌اند. 
قول استاندار بوشهر برای جبران خسارت باغداران
در همان روزهای اول پس از طوفان، رئیس سابق شورای اسلامی شهر آبپخش هم با اشاره به این‌که معیشت بسیاری از شهروندان آبپخشی وابسته به کشاورزی است، گفت: باید مسوولان تدابیری بیندیشند که شهروندان آبپخشی دچار آسیب کمتری شوند.
مصطفی رضایی با اعلام این‌که با مدیریت عالی استان مذاکراتی پیرامون خسارات طوفان به نخیلات و محصول خرمای کشاورزان داشته است، خاطرنشان کرد: استاندار بوشهر اهتمام جدی برای رفع مشکلات کشاورزان خسارت دیده دارد و به‌زودی مشکلات خسارت‌دیدگان رفع خواهد شد. 
به گفته وی، استاندار بوشهر دستورات لازم جهت جبران خسارت کشاورزان به‌وسیله صندوق بیمه محصولات کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان را صادر کرده‌ است.
نزدیک به نیم سال گذشت تا این‌که کشاورزان فهمیدند که همه وعده‌ها توخالی بوده و نه‌تنها خسارت کشاورزانی که محصولشان بیمه نداشته است پرداخت نمی‌شود، بلکه کشاورزانی که محصول خود را بیمه کرده‌اند هم برای گرفتن حق بیمه خود، مجبور هستند هزاران راه نرفته را بروند...
حال سوال اینجاست که بیمه‌گران که همه‌ساله در موعد مقرر، حق بیمه خود را از نخلداران می‌گیرند، چرا زمانی که کشاورزان به آنها نیاز دارند، جوابگوی نیاز آنها نیستند و حتی حق خودشان را نیز به آنها پرداخت نمی‌کنند. بیمه‌گران باید بدانند که صنعت بیمه، صنعتی با ریسک بالا است و همان‌طور که همه‌ساله سود زیادی از راه بیمه کشاورزان به‌دست می‌آورند، این احتمال هم وجود دارد که با نزول بلایای طبیعی و آفات، دچار ضرر شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: