bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایجاد بنیاد ملی خلیج فارس ضرورتی برای ارائه و معرفی آثار و اسناد درباره خلیج فارس است و باید استان‌های ساحلی به شکل‌گیری این بنیاد کمک کنند.
 علی جنتی ظهر امروز در گردهمایی علمی خلیج فارس در جزیره هرمز اظهار داشت: بزرگداشت روز ملی خلیج فارس یکی از اقدامات اساسی است که باید بسیار پررنگ‌تر و پرقدرت‌تر از گذشته دنبال شود و برگزاری آن نیز تنها به استان‌های ساحلی خلیج فارس محدود نشود.

وی افزود: بحث خلیج فارس به عنوان یک هویت ملی مورد توجه است و ضرورت دارد تا در این روز هرساله مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری فاخر و اثرگذاری در استان‌های جنوبی کشورمان و همه استان‌های کشور به اجرا درآید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جلال دهقانی فیروزآبادی اخیرا برنامه خوبی را در تهران پیرامون خلیج فارس اجرا کرده است و گام‌های خوبی در جمع‌آوری اسناد و مباحث مربوط به جزایر سه گانه که امارات متحده و به خصوص شارجه ادعای آن را دارند، برداشته و بسیاری از آثار را به زبان فارسی بازگردانده است.

وی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد تا در زمینه تدوین کتب و دیگر مستندات مکتوب با موضوع خلیج فارس همکاری کند.

جنتی با اشاره به وجود بیش از یک میلیون نسخه خطی به زبان فارسی در کشور هند، خاطرنشان کرد: بسیاری از این اسناد با موضوع خلیج فارس و یا مباحث مرتبط با آن است و اسناد با ارزشی در زمینه هویت و فرهنگ خلیج فارس به شمار می‌رود و بهره‌مندی از آن می‌تواند راهگشای پژوهشگران مختلف باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بنده در سال 93 و در جشنواره خلیج فارس که در همین استان برگزار شد به ضرورت ایجاد بنیاد ملی خلیج فارس برای برنامه‌ریزی ستادی و کانونی پیرامون خلیج فارس تاکید کردم و باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان متولی این مسئله شود و سریعتر اساسنامه آن تدوین و مراحل قانونی لازم برای ایجاد آن انجام شود.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری میان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های جنوبی کشور برای تامین منابع و محتوای ایجاد بنیاد ملی خلیج فارس، ادامه داد: لازم است تا همه عکس‌ها، آثار و اسناد تولید شده در زمینه خلیج فارس و کتب تاریخی و تازه انتشار یافته در اینباره به طور محوری در این بنیاد جمع‌آوری و برای استفاده پژوهشگران و هنرمندان و گردشگران ارائه شود.

جنتی گفت: این‌گونه همایش‌ها و جشنواره‌ها درباره خلیج فارس، برنامه‌های خوب و اثربخشی است و باید در نقطه به نقطه ایران نیز برگزار شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع دیپلماسی فرهنگی و اهمیت آن در جهان امروز اشاره کرد و اظهار داشت: همه سیاسیون در این زمینه مشارکت کنند تا بتوانیم همگام با دیپلماسی سیاسی، قدم‌هایی را در راستای انجام دیپلماسی فرهنگی نیز برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان عنوان کرد: زمانی که بنده سفیر ایران در کویت بودم با برگزاری نشست‌ها و گردهم‌آیی‌های مستمر توانستم سبب تقویت دیپلماسی فرهنگی شویم و باید موضوع دیپلماسی فرهنگی به عنوان یک اولویت جدی گرفته شود.
برچسب ها: فرهنگ ، خلیج فارس ، جنتی
نام:
ایمیل:
* نظر: