bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۴
سی و چهارمین سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران بعد از ظهر روز گذشته در بوشهر برگزار شد.
بامداد24: سی و چهارمین سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران بعد از ظهر روز گذشته در بوشهر برگزار شد.

مصطفى چمران که در سال ١٣١١ خورشیدی متولد شد، دوران کودکى و تحصیلات ابتدایى خود را در دبستان انتصاریهی تهران و دورهی متوسطه را در دبیرستانهاى دارالفنون و البرز سپرى کرد و سپس وارد دانشکدهی فنى دانشگاه تهران شد و در سال ١٣٣٥ در رشته برق فارغ‌التحصیل شد.

 او با استفاده از بورس شاگردان ممتاز دانشگاه براى ادامه تحصیل راهى آمریکا شد و ابتدا در دانشگاه تگزاس فوق لیسانس مهندسى برق و سپس در یکى از بزرگترین و مهم‌ترین دانشگاه‌هاى معروف آمریکا «برکلی» دکترى خود را در رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما دریافت گرد. پس از شکست اعراب در جنگ ١٩٦٧م، چمران براى فراگیرى فنون نظامى و جنگ‌هاى چریکى راهى مصر شد و مدتی در مصر ماند. بعد از فوت جمال عبدالناصر به‌دعوت امام موسى صدر رهبر شیعیان لبنان به آن سرزمین قدم نهاد. در لبنان پایه‌گذارى سازمان چریکى مسلّحی را برعهده گرفت‌.

مصطفی چمران پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران مشتاقانه همراه با گروه ٩٢ نفره نخبگان مذهبى و سیاسى لبنان به ایران آمد و به دیدار امام خمینی‌(ره) شتافت و بنا به توصیه امام راحل در ایران ماند. سپس برای فرونشاندن توطئه‌هاى جدایى‌طلبانه در کردستان با آنکه معاون نخست وزیر بود، لباس رزم بر تن کرد و سلاح بر دوش گرفت و با سازماندهى و به‌کارگیرى نیروهاى مسلّح و به‌ویژه قوای مردمى، به خنثى‌سازى توطئه‌هاى دشمنان انقلاب اسلامی برآمد و نام خود و پاوه و حوادث حماسه‌ساز آن و فرمان تاریخى امام خمینى(ره) را براى همیشه در تاریخ ثبت کرد. پس از آن با آغاز جنگ تحمیلى راهى خوزستان شد و فرماندهى نیروهاى داوطلب مردمى ـ نظامى را تحت عنوان «ستاد جنگ‌هاى نامنظم» برعهده گرفت. او در ماه‌های آغازین جنگ رشادت‌های زیادی از خود نشان داد و سرانجام در سی و یکم خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه ـ سوسنگرد براثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. امام خمینی در پیامی به مناسبت شهادت شهید چمران فرمودند: «او جنگجویی پرهیزگار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت... او در حیات، با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست، و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید.»
برچسب ها: بامدادجنوب
نام:
ایمیل:
* نظر: