bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
فعالان زن در گفت‌و گو با بامدادجنوب؛
انتظار می‌رود؛ مجلس دهم همگام با دولت باشد، انتظار می‌رود مجلس دهم پایبند به قانون اساسی باشد، انتظار می‌رود مجلس دهم برای حل مشکل بیکاری و اشتغال جوانان گام‌های بلند بردارد و ...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: انتظار می‌رود؛ مجلس دهم همگام با دولت باشد، انتظار می‌رود مجلس دهم پایبند به قانون اساسی باشد، انتظار می‌رود مجلس دهم برای حل مشکل بیکاری و اشتغال جوانان گام‌های بلند بردارد و هزاران انتظار دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد که امیدواریم نمایندگان منتخب مردم زمانی که بر کرسی سبز بهارستان تکیه می‌زنند از یاد نبرند. 
مجلس دهم البته ترکیبی خاص هم دارد. ما شاهد حضور 17 بانو در مجلس شورای اسلامی و در بطن خانه قانونگذاری کشور هستیم که می‌تواند به قشر عظیم زنان در جامعه کمک کند و در راستای انتظارات و اهداف جامعه زنان گام بردارند. از این زنان در مجلس که فراکسیون زنان یا امور بانوان و یا هر نام دیگری را خواهند داشت، چه انتظاری باید داشت و این فراکسیون 17 نفری چه کارهایی از دستش بر می‌آید. 
رباب عبیدی از بانوان فعال سیاسی مدنی در گفت‌‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره می‌گوید: انتخابات یکی از مهم‌ترین تصمیمات در خرد جمعی جامعه است و این تصمیم و انتخاب زمانی به پختگی خواهد رسید که اطلاعات، دانسته‌ها و تجربه ما تمام و کمال باشد. انتخاب موفق پایه و بنیانی عالی برای ایجاد جامعه‌ای منسجم و تمامیت‌خواه است.
با توجه به این‌که در این دوره شاهد حضور تعداد بیشتری از بانوان آن هم اصلاح‌طلب در خانه ملت هستیم، که مسلما نشان از اعتماد به نفس هم زنان و هم جامعه نسبت به آنها دارد، انتظار و توقعات بیشتر جمع کثیری از بانوان را نیز در پی دارد که در صورت برآورده نشدن آن نه تنها شاهد خدشه‌دار شدن این اعتماد جمعی که بلکه شاهد سرخوردگی و روی برگرداندن زنان از هم‌طیفان خود خواهیم بود.

عبیدی با بیان این‌که زنان بیش از مردان با مشکلات اجتماعی دست به گربیان هستند، به‌همین دلیل بانوان منتخب در مجلس مسوولیت و بار سنگینی را به دوش گرفته‌اند که می‌بایست تلاش مضاعف و نفس‌گیری را داشته باشند تا بتوان اذعان داشت که حضور زنان در مجلس باعث نقش‌پذیری موثر و کارآمد بانوان در جامعه و در کیان خانواده خواهد شد. به همین سبب به‌نظر می‌رسد آنچه که در این مقال می‌گنجد شامل توجه جدی آنان به اصلاح قوانین مربوط به خانواده مانند حضانت و قیومیت، سرپرستی، ارث، دیه یا طلاق است که در واقع دغدغه جدی بانوان را در برمی‌گیرد، زیرا بسیاری از زنان در طول زندگی شرافتمندانه ناگزیربه مواجه با آنها هستند.
عبیدی با بیان این‌که اصلاح قوانین مربوط به خروج از کشور که پاره‌ای محدودیت‌ها در بحث تحصیلی، گردشگری و غیره را به خود اختصاص می‌دهد، یکی دیگر از مطالبات زنان است، گفت: راه‌حل دیگری که باعث نهادینه‌شدن حقوق زنان و خانواده است، تقویت و حمایت بیشتر از انجمن‌های غیر دولتی حقوق زنان است که به‌نظر می‌رسد نمایندگان زنان را در پیگیری مطالبات بانوان یاری‌گر بوده و به‌عنوان حامی زنان در مجلس بسیار موثر خواهد بود.
عبیدی در نهایت به نمایندگان زن در مجلس پیشنهاد کرد به تعیین اهداف مورد نظر، شناخت مشکلات زنان و الویت‌بندی آنها مبادرت کرده و با کسب نگرش‌های مثبت و منطقی و با مهارت‌های ارتباطی با بانوان جامعه نسبت به انجام وظایف سنگین مربوطه خود و یافتن راه‌حل کوشا باشند و همچنین نسبت به تعیین معیارها، علایق، درک نیازهای اساسی و شناخت نظری جامعه بانوان توجه جدی نشان دهند، چراکه ارتباط آنها با جامعه باعث حسن اعتماد جامعه به آنها شده و آنان با همدلی، همفکری، احترام به نظرها و عقاید موکلین خود، تشریک مساعی و مشورت کردن در تداوم روابط قدم‌های اساسی بردارند و در این راستا می‌توان با کمک و مشاوره با افراد باتجربه و متخصص سهم مهمی در پیگیری مطالبات داشته باشند، به نحوی که جامعه بانوان بدانند که برای آنها و خواسته‌هایشان ارزش قائل بوده و با روش‌های مسالمت‌آمیز در پی رفع مشکلات و دغدعه‌های آنان هستند، در مقابل قشر بانوان نیز می‌بایست به این نکته واقف باشند که از انتظارات غیر واقع‌بینانه و رفتارهای غیر اخلاقی، مخرب و نکوهش‌گر که موجب پریشانی خاطر، سلب اعتماد، نمایان نشدن توانمندی‌ها، جسارت نداشتن موکل خود در بیان مشکلات و نیازهای آنان شد و ظرفیت‌های بالقوه و نهفته درونی منتخبان خود را دچار صدمه خواهد کرد، اجتناب کنند.

شیما مفتخر از فعالان دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان خلیج فارس هم در گفت‌وگو با بامداد جنوب، در این‌باره می‌گوید: در خصوص احقاق حقوق زنان در جامعه که ما خواستار توجه به آن هستیم‌ و این احقاق حقوق و توجه و اقدام در راستای آن، بسیار وابسته به نحوه عملکرد و هدف‌گذاری زنان منتخب در مجلس است. در واقع حضور این زنان به منزله پیروزی آنها در مقابل کلیشه‌های جنسیتی موجود و فراگیر در جامعه است که خوشبختانه ایشان در گذر از این کلیشه‌ها با نهایت سختی‌ها و فراز و فرودهایی که در راه رسیدن به هدفشان به‌عنوان یک زن در برابرشان ظاهر شده توانمند بوده‌اند.
مفتخر با بیان این‌که ما در این میان خواستار تلاش آنها برای از بین بردن جو حاکم هستیم، گفت: همه ما می‌دانیم درباره ایجاد جوی عادلانه در رابطه با زنان و مردان آنچه نباید وجود داشته باشد، تبعیض است نه تفاوت، قطعا بین زن و مرد تفاوت وجود دارد اما نباید این تفاوت باعث شکل‌گیری نگاهی از بالا نسبت به زنان شود، چراکه تفاوت بین زن و مرد نشان‌دهنده این نیست که زن نسبت به مرد شأن و توانمندی‌های کمتری دارد. توانمندی‌ها دسته‌ایی اکتسابی هستند و دسته‌ای ذاتی. توانمندی‌های ذاتی بر اساس سرشت مردان و زنان و آفرینش خداوند در وجودشان نهادینده شده است و به‌هیچ وجه به‌طور مثال این‌که قدرت بدنی مردان نسبت به زنان بیشتر است را نمی‌توان انکار کرد، این بر همه ما آشکار است مردان در فعالیت‌های یدی توانمندتر از زنان هستند پس یک سری اصول مشهود و بنیادی را نمی‌توان زیر سوال برد.
این فعال دانشجوی با بیان این‌که کسب توانمندی‌های اکتسابی بسیار وابسته به شرایط موجود در جامعه است، گفت: باید بپذیریم جامعه مردسالارمان محدودیت‌هایی در سطح وسیع ایجاد کرده که تا حد فوق‌العاده زیادی مانع از شکوفایی زنان است. مثال بسیار ملموس آن ایجاد سهمیه بیشتر برای آقایان در کنکور سراسری است. مگر نه این است که اصل و اساس ورود به هر حیطه‌ای از جامعه عدالت محور بر این است که شایسته سالاری وجود داشته باشد و محور شایستگی برای ورود هر کس چه زن و چه مرد در ارکان مختلف حفظ شود؟

این نمونه‌ای کوچک از سرکوب کردن و تحقیر زنان است در حالی که ما همگی سالیان متمادی در جامعه‌مان شاهد این ناحقی‌ها هستیم، پس عجیب جلوه نمی‌کند که ما با زنان و بانوانی در جامعه برخورد کنیم که اعتماد به نفس‌شان آنقدر کم شده که خودشان را در حد و اندازه یک ابزار برای مردان می‌دانند و عجیب‌تر جلوه نخواهد کرد که می‌بینیم به‌سرعت فساد اخلاقی و فحشا در جامعه فراگیر شده است.
مفتخر معتقد است گاهی میزان ضرورت حل یک مساله باعث خواهد شد تا ما ملزم باشیم از حصاری که ایجاد کرده‌ایم خارج شویم و مساله را مطرح کنیم تا راهکارهایی در خصوص رفع آن ارائه شود. در این میان می‌توان به مسائل غیراخلاقی موجود در جامعه که بسیار صادق است، اشاره کرد.
وی با بیان این‌که ما هیچ کدام نمی‌توانیم ادعا کنیم یک مرد هستیم یا یک زن اما انسان نیستیم یا آن‌که پیش از انسان بودن مرد یا زن هستیم، گفت: به واسطه همین حقیقت اگر حقوق و قوانینی باید وضع شود نخست باید به افراد جامعه در یک نظام واحد انسانی نگاه شود و سپس در یک زیرمجموعه جنسیتی.
در این میان به‌نظر می‌رسد که وکلای زن مجلس نه به‌خاطر نوع جنیست، بلکه بر اساس ماموریتی که دارند باید برای یافتن راه‌کارهای لازم جهت احقاق حقوق همه جامعه تلاش کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: