bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
مردم و مسوولان می‌گویند؛
چند روز پیش گزارشی در صفحه اجتماعی روزنامه بامداد جنوب با عنوان «برازجانی‌ها همچنان در انتظار مسکن مهر؛ دولت قبل مسوول تاخیرهاست» منتشر شد که...
بامدادجنوب- جواد شکریان: چند روز پیش گزارشی در صفحه اجتماعی روزنامه بامداد جنوب با عنوان «برازجانی‌ها همچنان در انتظار مسکن مهر؛ دولت قبل مسوول تاخیرهاست» منتشر شد که در این گزارش به مشکلات و معضلات به‌جا مانده از مسکن مهر برای دولت یازدهم و همچنین درخواست به‌حق مردم برای دریافت خانه‌هایشان پرداخته شد.
در این گزارش که با یکی از مسوولان مسکن مهر برازجان نیز صحبت شده، آمده بود: به گفته برخی از مسوولان، بخشی از تاخیرها به خود متقاضیان و پرداخت نشدن وجوه اولیه‌شان برمی‌گردد.
در همین راستا یکی از متقاضیان مسکن مهر برازجان با دفتر روزنامه تماس گرفته و حرف‌های مسوولان را خلاف واقع عنوان کرد. این شهروند برازجانی به بامداد جنوب گفت: دیگر صدای ما به گوش مسوولان نمی‌رسد و تنها جایی که می‌دانستیم مشکلات ما را منعکس کرده و به گوش مسوولان می‌رساند روزنامه بامداد جنوب است.
شاهینی در مورد وضعیت نابسامان مسکن مهر و وعده‌های واهی مسوولان گفت: خانه‌های مسکن مهر برازجان از سال 86 کلنگ زده شد. در آن زمان طی یک قرعه‌کشی، بیش از هزار نفر از طریق هفته‌نامه اتحاد جنوب معرفی شدند.
وی با اشاره به این‌که در ابتدا قرار بود با پراخت اندکی بیش از یک میلیون تومان، خانه‌های ما را تحویل دهند، تصریح کرد: همان موقع مسوولان وقت پس از دریافت پول از مردم، به‌دنبال خرید زمین برای مسکن مهر بودند که متاسفانه دو سال به طول انجامید. به این ترتیب در سال 88 در دو منطقه آبرسانی (آخر شهرک شهید بهشتی) و پرگان (منطقه رزمندگان) زمین‌ها برای احداث مسکن مهر مشخص شد.
به گفته این شهروند برازجانی، قرار بر این شد تا برای ساخت و تحویل مسکن به هزار و خورده‌ای متقاضی، در منطقه آبرسانی حدود 600 و در منطقه پرگان نیز حدود 400 واحد ساخته شود که وضعیت مسکن مهر منطقه پرگان بسیار وخیم است و هنوز به‌غیر از اسکلت سیمانی کار دیگری در آنجا صورت نگرفته است.
این متقاضی مسکن مهر در برازجان با بیان این‌که قرار بود پس از یافتن زمین، طی دو سال خانه‌ها ساخته شده و ما خانه‌هایمان را در سال 90 تحویل بگیریم، خاطرنشان کرد: در سال 90 آورده هر متقاضی از یک میلین تومان وعده داده شده به 10 میلیون تومان رسید، ضمن این‌که بیش از یک میلیون تومان نیز برای حق آب و برق و گاز از متقاضیان تحویل گرفته شد.

شاهینی با تاکید بر این‌که مسوولان این طرح با تاخیر در ساخت پروژه و گرفتن هر بار دو میلیون تومان از متقاضیان، میزان آورده آنان را به 18 میلیون تومان رساندند، ادامه داد: هم‌اکنون از ما می‌خواهند که سه میلیون دیگر نیز بابت حق پارکینگ پرداخت کنیم در حالی که قبلا به ما گفته بودند که پارکینگ نیز به‌همراه خونه تحویل داده می‌شود.
وی با اعلام این‌که علاوه بر حق پارکینگ، دو میلیون دیگر نیز برای حق آب و برق از ما می‌خواهند، افزود: پیش از این برای امتیاز آب و برق یک میلیون و خورده‌ای گرفته بودند و قرار بود پرونده آن بسته شود اما هم‌اکنون دو میلیون دیگر می‌خواهند. این در حالی است که امتیاز آب و برق از ادارات‌کل آنها رقم کمتری می‌شود.

اعتراض مردم به روند مسکن مهر برازجان
شهروند برازجانی با اشاره به این‌که نزدیک ده سال از ماجرای مسکن مهر می‌گذرد و نه‌تنها خانه‌ای را به هیچکس تحویل نداده‌اند، بلکه پولمان را هم پس نمی‌دهند، بیان کرد: اکنون شش میلیون دیگر نیز از ما می‌خواهند تا بالاخره خانه‌ها را تکمیل کرده و به ما تحویل دهند. اگر ما بدانیم این شش میلیون آخرین وجهی است که از ما بابت خانه دریافت می‌کنند مشکلی وجود نداشته و این مبلغ را می‌دهیم اما بارها قول داده‌اند و این اتفاق نیفتاده است.
به گفته وی، شهریورماه سال گذشته به ما گفتند اگر سه میلیون تومان بدهید تا عید خانه‌هایتان را تحویل می‌دهیم اما این اتفاق نیفتاد و ‌اکنون شش میلیون دیگر از ما می‌خواهند.

این متقاضی مسکن مهر در برازجان، به تورم بالا در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: اکنون کسانی که سرمایه خودشان را در مسکن مهر برازجان گذاشته‌اند حق دارند از بازیچه شدن خسته شده و پولشان را بخواهند اما مدیرعامل تعاون مسکن گفته که تنها اصل پولتان به شما بازمی‌گردد.
شاهینی با تاکید بر این‌که مدیرعامل تعاون مسکن بوشهر هیچ پیگیری در زمینه تکمیل و تحویل خانه‌های مردم انجام نمی‌دهد، افزود: بر اساس قانون، مدیرعامل مسکن مهر باید با رای متقاضیان انتخاب شود اما مدیرعامل کنونی با رای مردم انتخاب نشده و معلوم نیست که از کجا آمده است.

حرف‌های مدیرعامل مسکن مهر برازجان
معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری دشتستان در خصوص انتصاب خود به سمت مدیرعاملی مسکن مهر برازجان در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: در ابتدا این انتخاب انتصابی بود اما در سال 89 و با انتخاب و رای‌گیری مجمع عمومی متقاضیان، به این عنوان منتصب شدم.
رضا کلانتری همچنین در خصوص درخواست وجه بابت پارکینگ از متقاضیان تصریح کرد: مسکن مهر برازجان در نقشه اولیه دارای دو پارکینگ داخلی و خارجی بود اما به‌علت این‌که مساحت آن زیاد بود، به دستور وزیر وقت، نصف پارکینگ به انبار و واحد تبدیل شد. هم‌اکنون هر متقاضی برای پارکینگ بیرونی 500 هزار تومان و در صورت درخواست برای پارکینگ داخلی بین دو تا سه میلیون تومان باید پرداخت کنند.
مدیرعامل مسکن مهر برازجان درباره شش میلیون تومانی که از متقاضیان خواسته شده است، تاکید کرد: آورده برخی از متقاضیان حدود 12 میلیون تومان است، بنابراین شش میلیون تومان بدهکارند و باید این مبلغ را برای تکمیل منازل پرداخت کنند. وی با بیان این‌که این شش میلیون تومان درخواستی جدا از آن شش میلیون تومان بدهی متقاضیان است، تشریح کرد: دولت قبل مالیات و بیمه را برای مسکن مهر معاف کرده بود اما در دولت یازدهم 300 هزار تومان برای مالیات هر واحد و 700 هزار تومان برای بیمه باید بپردازیم. ضمن این‌که برای شبکه فاضلاب یک میلیون و برای محوطه‌سازی یک میلیون و 500 هزار به‌ازای هر واحد نیاز داریم. متقاضیان، دو میلیون تومان حق انشعاب آب و برق و گاز و بین 200 تا 400 هزار تومان هم در ازای طرح 99 ساله باید بپردازند که در مجموع به حدود شش میلیون تومان می‌رسد. لازم به ذکر است برای این‌که این مبلغ به متقاضیان فشار نیاورد آن را قسط‌بندی کرده‌ایم.

کلانتری با اشاره به این‌که آورده مردم در مسکن مهر پرگان  بین 10 تا 12 میلیون تومان و این مجموعه 87 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: در صورتی که تمام متقاضیان به‌صورت اقساط و طی شش ماه آینده بدهی خود را بپردازند ظرف مدت شش ماه مسکن مهر برازجان به‌صورت کامل به متقاضیان تحویل داده می‌شود. البته بسیاری از مردم مسکن خود را فروخته‌اند و به‌سختی می‌توان این پول‌ها را از مردم جمع کرد.
معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری دشتستان در تاکید بر این‌که در مسکن مهر پرگان بیش از دو میلیارد و در مسکن مهر آبرسانی نیز مبلغی در همین حدود از مردم طلبکاریم، خاطرنشان کرد: هر بلوک 34 واحد دارد اما تنها یک یا دو نفر در هر بلوک پول کامل خود را پردات کرده‌اند. با این حساب ما فعلا نمی‌توانیم این پروژه را تمام و کمال تحویل مردم بدهیم.
وضعیت مسکن مهر برازجان چه می‌شود؟
مسکن مهر برازجان، پروژه‌ای مانند سایر پروژه‌های ناقص به‌جا مانده از دولت دهم است که معلوم نیست چه کسی می‌خواهد برای آن به مردم پاسخگو باشد. به‌نظر می‌رسد نه مردم در این زمینه مقصر هستند و نه مسوولان حاضر این پروژه.
 متقاضیان به خیال این‌که با یک میلیون تومان آورده و 30 میلیون تومان وام دولت می‌توانند صاحب مسکن شوند، با هزار شور و شوق و امید متقاضی مسکن مهر شدند و با درآمدن نامشان در قرعه‌کشی خود را صاحب خانه می‌دیدند اکنون پس از 9 سال هنوز نتوانسته‌اند به رویای خود جامه عمل بپوشانند. آنها از حقوق خودشان می‌گویند و انصافا هم حق دارند.
اما از طرف دیگر مسوولان این امر نیز زمانی که قبول مسوولیت کردند هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند تورم 40 درصدی را تجربه کنند. فکرش را هم نمی‌کردند که قوانین روزبه‌روز تغییر کند، مالیات‌ها افزوده شود، هزینه‌های انشعاب زیاد شود، مردم توان آوردن به‌موقع سهم خود را نداشته باشند و هزار اما و اگر دیگر... .
در هر حال این معضلی است که باز هم باید به دست مسوولان بالاتر رفع شود. مسوولان کشوری باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند و با دادن وام بیشتر به متقاضیان و یا راهکارهای بیشمار دیگر، این مشکل را از سر راه مردم بردارند.



برچسب ها: اقتصاد ، مسکن ، برازجان
نام:
ایمیل:
* نظر: