bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
با تسریع فعالیت‌ها در پسابرجام؛
عملیات حفاری مگاپروژه فازهای ۲۰ و۲۱ پارس جنوبی روز گذشته به پایان رسید و این پروژه به مراحل پایانی خود نزدیک شده است. هرکدام از این فازها دارای 11 حلقه چاه هستند که تاکنون هشت حلقه چاه از فاز 21 و هفت حلقه چاه از فاز 20 آماده بهره‌برداری هستند.
بامداد جنوب- جواد شکریان: عملیات حفاری مگاپروژه فازهای ۲۰ و۲۱ پارس جنوبی روز گذشته به پایان رسید و این پروژه به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.
سرپرست طرح توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با اشاره به این مطلب، گفت: عملیات حفاری فازهای۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی سه سال به طول انجامید. این عملیات با حفاری متراژی در حدود ۹۲ هزار متر سرانجام به پایان رسید. 
علیرضا عبادی با اشاره به این‌که در این دو فاز مجموعا 22 حلقه چاه حفاری شده است، خاطرنشان کرد: هرکدام از این فازها دارای 11 حلقه چاه هستند که تاکنون هشت حلقه چاه از فاز 21 و هفت حلقه چاه از فاز 20 آماده بهره‌برداری هستند. بنابراین ۱۵ حلقه چاه این پروژه کاملا آماده تولید و 7 حلقه نیز در مرحله تکمیل قرار دارند. 
وی با بیان این‌که پس از پایان حفاری‌ها، عملیات تکمیلی چاه‌ها و کارهای جریاندهی گاز را انجام میدهیم، تصریح کرد: هم‌اکنون در فاز 21 سه حلقه چاه و در فاز 20 نیز که عملیات حفاری آن روز گذشته (شنبه) به پایان رسید، چهار حلقه چاه نیاز به مشبک‌کاری دارد. 
سرپرست طرح توسعه این طرح پیشبینی کرد: عملیات مشبک‌کاری، اسید‌زنی و تمیز‌کاری چاه‌های باقیمانده، هفته پایانی تیرماه در فاز ۲۱ و شهریور ۹۵ در فاز ۲۰ به پایان برسد.
به گفته عبادی، در حال حاضر می‌توان از دو فاز 20 و 21، استخراج گاز انجام داد اما سیاست شرکت این است که تا تکمیل کامل چاه‌ها عملیات بهره‌برداری صورت نگیرد. 

بنابراین سکوی فاز 21 تا آخر خردادماه به سمت دریا حمل خواهد شد تا با تمام شدن کار چاه‌ها عملیات بهره‌برداری آغاز شود. بر همین اساس، دکل‌های حفاری تا پایان تیرماه از روی چاه‌ها برداشته شده و این سکوها بر روی چاه‌ها نصب می‌شوند و عملیات راه‌اندازی سکو در همان‌روز شروع می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم که در پاییز امسال، گاز فاز 21 را به سمت پالایشگاه ارسال کنیم. در حال حاضر چهار ردیف شیرین‌سازی در پالایشگاه داریم که ردیف یک و دو آماده دریافت گاز از دریا هستند و عملیات شیرین‌سازی را شروع می‌کنند. فاز 20 هم با دو ماه فاصله، پس از فاز 21 راه‌اندازی و عملیاتی می‌شود.
وی با اشاره به این‌که در صورت تکمیل، از هر کدام از فازهای 20 و 21، یک میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: در مجموع میزان تولید از این دو فاز، روزانه معادل 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین خواهد بود. از دیگر فرآورده‌های این دو فاز، می‌توان به تولید روزانه 77 هزار بشکه میعانات گازی، دو هزار و900 تن ال‌پی‌جی، دو هزار و 900 تن اتان و 400 تن گوگرد اشاره کرد.
سرپرست طرح توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی درخصوص این‌که چرا این دو فاز در اولویت بهره‌برداری وزارت نفت قرار نگرفته بودند، بیان کرد: بحث اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی با روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز شد و اولویت‌بندی‌ها به سیاست‌های دولت مربوط بود. 
به‌گفته عبادی، در دولت گذشته همه فازها با هم تکمیل می‌شد که این امر با توجه به اعتبارات محدود باعث شده بود که هیچ‌کدام از فازها پیشرفت مطلوبی نداشته و در عمل بهره‌برداری مناسبی در پارس جنوبی نداشته باشیم.
وی با اشاره به این‌که امسال فازهای 17 و 18، 19 و 20 و 21 را در اولویت راه‌اندازی داریم، افزود: در حال حاضر در فازهای 17 و 18 بهره‌برداری انجام می‌شود اما یک واحد بازیافت گوگرد وجود دارد که با راه‌اندازی آن، این فازها به مرحله افتتاح کامل می‌رسند. پس از آن فاز 19 و فازهای 20 و 21 نیز همزمان با هم پیش می‌روند که تا پایان سال جاری به‌صورت کامل افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسند.

علیرضا عبادی درخصوص این نکته که پسابرجام چه تاثیری در روند پیشرفت پروژه‌های داخلی پارس جنوبی داشته است، تصریح کرد: از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی که این پروژه‌ها به‌علت قرار گرفتن در مدار بهره‌برداری دیگر نیازی به جذب سرمایه ندارند اما قطعا برای پروژه‌های دیگر می‌توان از سرمایه‌گذاری خارجی‌ها بهره برد. البته کمکی که پسابرجام به این پروژه‌ها کرد در بحث انتقال ارز بود که تا حد زیادی انتقالات ارزی را تسهیل کرد. در حال حاضر شرکت‌های اروپایی که کالاهای خود را برای ایران تحریم کرده بودند، دیگر کارشکنی نمی‌کنند و نه‌تنها کالا را به ایران ارسال می‌کنند بلکه کارشناسانشان در بحث راه‌اندازی و نظارت حضور دارند و  با ما همکاری می‌کنند. 
به‌گفته سرپرست طرح توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، تا پیش از این کالاهای ما در خارج کشور بود و در حالی که پول کالاها هم آماده بود نمی‌توانستیم پول را به‌دست فروشنده برسانیم و کالای خود را تحویل بگیریم. به‌عنوان مثال تا چندوقت پیش، یک سری شیرآلات در خارج کشور داشتیم که پس از برداشته شدن تحریم‌ها توانستیم آنها را آزاد کرده عملیات آماده‌سازی این فازها را پیش ببریم.
بهزاد محمدی، مدیر عامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) نیز پیش از این اعلام کرده بود پروژه فازهای ۲۰ و ۲۱ امسال وارد مدار خواهد شد.
طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از جمله طرح های اولویت‌دار شرکت ملی نفت ایران است که اجرای آن در هر دو بخش خشکی و دریا بر عهده شرکت اویک است. با تکمیل این پروژه روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی افزوده می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: