bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۱۰ تير ۱۳۹۵
آقایان در فکر چمن مصنوعی؛
استان بوشهر با وجود این‌که پایتخت انرژی کشور است اما همچنان عنوان محروم بودن را به یدک می‌کشد، به‌راستی خوب که می‌اندیشیم این محرومیت نتیجه کم‌کاری‌های خود ماست، ما در برخی از محرومیت‌های طبیعی نقشی نداریم اما در محرومیت منطقه‌ای چرا!!!
بامدادجنوب- الهام بهروزی: تابستان رسید. ما جنوبی‌ها وقتی نام تابستان را می‌شنویم ناخودآگاه شرجی و گرما در ذهنمان ترسیم می‌شود‌‌، به‌طوری که این گرما گاه چنان طاقت‌فرساست که سیستم ‌خنک‌کننده هم نای مقابله با آن را ندارد، حال تابستان رسیده و بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان ما با تعطیلی مدارس و دانشگا‌ه‌ها، وقتشان آزاد شده و نیاز است که از اوقات فراغت خود استفاده مطلوبی داشته باشند. بر همین اساس ارگان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی می‌کوشند تا با تدارک کلاس‌های متنوع آموزشی و هنری در قالب ترم‌های تابستانه لحظات شادی را برای کودکان، نوجوانان و... رقم بزنند اما گاه جوانان ما ورای این کلاس‌های آموزشی و هنری به تفریحات و سرگرمی‌های دیگر نیز احتیاج دارند. بنابراین وجود سینما در شهرها به‌خصوص در تابستان که منطقه ما از شرایط آب و هوایی متبوعی برخوردار نیست، کمک می‌کند تا افراد اوقات فراغت خود را در کنار خانواده‌ها یا دوستان خود به‌‌خوبی بگذرانند.
در گزارشی پیش از این در مورد استقبال مردم بوشهر از سینما نوشتیم و در این گزارش می‌خواهیم از نبود سینما‌های مجهز و مناسب در شهرستان‌های استان بنویسیم. استان بوشهر با وجود این‌که پایتخت انرژی کشور است اما همچنان عنوان محروم بودن را به یدک می‌کشد، به‌راستی خوب که می‌اندیشیم این محرومیت نتیجه کم‌کاری‌های خود ماست، ما در برخی از محرومیت‌های طبیعی نقشی نداریم اما در محرومیت منطقه‌ای چرا!!! 

مسوولان استانی اگر در برنامه‌های خود دغدغه‌ جوانان این دیار را داشتند، می‌کوشیدند به‌جای طرح‌های موقت و هزینه‌برداری چون طرح «امید اجتماعی» یا ساخت زمین‌های چمن مصنوعی در گوشه‌وکنار استان، به ساخت سینما، پلاتو و ... همت می‌ورزیدند. ساخت زمین چمن کاری شایسته است اما تفریح خانوادگی بر تفریح فردی اولویت دارد. در مورد طرح امید اجتماعی هم تا زمانی که جوان کمترین امکانات را برای تشکیل یک زندگی ساده و استفاده مطلوب از اوقات فراغت خود نداشته باشد، نمی‌تواند با دو تا همایش یا کارگاه بذر امید و نشاط را در دلش پرورش دهد. بنابراین بیاییم به‌جای هزینه کردن در طرح‌های این‌چنینی به ساخت سالن‌های سینما در شهرستان‌ها اکتفا کنیم، چراکه این استان شهرهایی غیر از بوشهر نیز دارد. متاسفانه برخی از مدیران اهتمامی را که در مورد پروژه‌های که در مرکز استان در حال اجراست، در قبال دیگر شهرستان‌ها ندارند و این نگران کننده است. 
مردمان بوشهر نجیب، آرام و فرهنگ‌دوست هستند، ما بارها از کاستی‌هایی که در حوزه فرهنگی هنری استان دیده می‌شود، نوشتیم اما متاسفانه اقدام قابل قبولی را از سوی مدیریت ارشد استان و مشاورانش ندیدیم این بار نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مورد خطاب قرار می‌دهیم و با وجود این‌که انتظار داشتیم، یکی از این چهار نماینده در کمیسیون فرهنگی که از حساسیت خاصی برخوردار است، عضو شوند ولی این‌گونه نشد و امیدوارم در کمیسیون‌های فعلی بتوانند گام‌های استواری را در راستای توسعه و عمران استان بردارند اما در این گزارش هم به مسوولان و هم به نمایندگان یادآوری می‌کنیم که در فصل تابستان به‌دلیل گرمای طاقت‌فرسا بوستان‌‌ها و پارک‌های نمی‌تواند پاسخگوی تفریحات مردم باشد. بنابراین باید بکوشیم به زیرساخت‌های فرهنگی توجه داشته باشیم. در حال حاضر با توجه به رشد زندگی شهرنشینی و تغییر دیدگاه مردم نسبت به مقوله هنر و موسیقی، می‌طلبد که ما در این حوزه حداقل امکانات را برای آسایش و نشاط آنها فراهم کنیم. اکنون حتی بزرگ‌ترین شهرهای استان نظیر برازجان، کنگان و گناوه نیز سینمایی در خور و مناسب ندارند. مسوولان مربوط می‌توانند با تشکیل اتاق فکر و برنامه‌ریزی در این زمینه به‌صورت جدی چاره‌اندیشی کنند، برای ساخت ساختمان سینما، پلاتو و... می‌توانند از بخش خصوصی کمک بگیرند. یک جوان گناوه‌های یا خورموجی یا ... حق دارد که از زندگی و لحظات زندگی‌اش به‌نحو مطلوبی بهره ببرد. نبود سینما در شهرستان‌ها صدای اعتراض خیلی از سینما دوستان را در آورده است.
کاش مسوولان استانی به‌جای موکول کردن کارها و برنامه‌ها به آینده، دغدغه‌های مردمان این دیار را جدی‌تر می‌گرفتند. تاکنون در حوزه فرهنگی ما شاهد کمترین حرکت از سوی مدیریت ارشد بوده‌ایم و بارها گفته‌ایم و این بار نیز می‌گوییم اگر مدیریت ارشد استان اهتمامی را که در تغییر مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استانی که وزیر متبوعش از وی رضایت دارد، در مسیر همکاری و همدلی با وی به کار می‌بست ما الان در حوزه فرهنگ و هنر شاهد حرکت‌های شایسته‌ای بودیم.

گناوه هم یکی از شهرهای استان است که سال‌هاست از نعمت داشتن سینمایی مجهز و مناسب که واقعا سینما باشد، بی‌بهره است، در این میان مهدی تنگستانی که از هنرمندان تئاتری این شهرستان است، به بامداد جنوب گفت: در هر جامعه‌ای سینما دوستداران خودش را دارد و البته به این نکته باید توجه کرد که سینما رفتن یکی از آداب اجتماعی است. خود فیلم و دیدن یک قصه نیز جنبه دیگر ماجراست؛ یعنی دیدن فیلم در کنار خانواده و دوستان نیازمند زیرساخت‌هایی نظیر سالن نمایش، دستگاه‌های فنی و... است، بنابراین نیاز است که مسوولان برای ترغیب مردم به سینما رفتن، فضا و شرایط را فراهم کنند. سینما در گناوه نیز علاقه‌مندانی بسیاری دارد و نبود آن امروزه یکی از دغدغه‌های این شهرستان است.
کارگردان نمایش «ماهی‌های نه‌ماه» در ادامه با بیان این‌که راه‌اندازی سینما در گناوه‌ از سال‌ها پیش پیگیری شده اما تا این لحظه نتیجه‌ای در برنداشته است. افزود: در دهه 60 و 70 تلاش‌های حسن ملک‌زاده (فیلمساز) و غلامحسین دریانورد برای ساخت سینما، پخش دوره‌ای فیلم را در سالن سینما تربیت به‌دنبال داشته است. با وجود سفر قائم‌مقام انجمن سینما جوان کشور، معاون سینمایی کشور (آقایان ایوبی و شهبازی) و حتی رئیس سینمایی سوره (در سال 92) اقدامی صورت نگرفت و در همان حد حرف باقی ماند. در جلسه‌ای هم که بهار امسال با حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور داشتیم، قول یک دستگاه بخش فیلم به ما دادند ولی تاکنون خبری از این دستگاه هم نشده است.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر به همراه عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ به‌دنبال این هستیم که به‌زودی در این شهرستان صاحب سینما شویم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این شهرستان دارای سینما سیار است اما حق مردم گناوه است که دارای سینما باشند، بارها گفته‌ام که با جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی می‌توان سود سرشاری را در این حوزه کسب کرد اما متاسفانه سرمایه‌گذاران گناوه‌ای در این زمینه خوب توجیه نشده‌اند و این هم متوجه کم‌کاری مسوولان است، چراکه در حال حاضر با سرمایه‌ای بالغ بر صد میلیون تومان می‌توان در این شهرستان سینما احداث و درآمدزایی کرد. 

تنگستانی با بیان این‌که این شهرستان در تئاتر حرف زیاد برای گفتن دارد، شهری که تئاترش زبانزد باشد، بدون شک سینمادوست هم خواهد بود، یادآور شد: ما در حال حاضر هنرمندان موفقی در عرصه سینما داریم نظیر مهران حیدری‌زاده (بازیگر فیلم از میان روزها)، صادق نیک‌پرست (مدیر تولید حرفه‌ای سینماست) و... . بنابراین با تجهیز یک سالن به‌عنوان سالن سینما می‌توان فضای فرهنگی بانشاطی را برای شهروندان گناوه‌ای رقم زد. در این شهر تاکنون فیلم‌های سینمایی چون «معبدجان»، «ابی سی‌دی»، «تا آمدن احمد» و... ضبط شده است، کاش مسوولان استانی به این نیاز بحق سینمادوستان شهرستانی توجه داشتند.
برچسب ها: فرهنگ ، سینما ، فراغت
نام:
ایمیل:
* نظر: