bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۲۳ تير ۱۳۹۵
ورود سلیقه‌های شخصی در اعطای تسهیلات جدید؛
تاکنون مجموعا 85 واحد تولیدی و طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی با مجموع تسهیلات هزار و 335 میلیارد ریال، پس از تائید و پذیرش به‌‌وسیله کمیته بررسی تسهیلات و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
بامداد جنوب- عبدالله محمدعلی‌پور: احیای 10 هزار واحد صنعتی راکد و نیمه راکد از طریق پرداخت تسهیلات بانکی، بی‌شک مهم‌ترین و عملیاتی‌ترین برنامه دولت برای نجات اقتصاد کشور از رکود است. این برنامه که با حمایت بانک مرکزی چند ماهی است در وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید خورده، با استقبال مناسبی از سوی بخش خصوصی مواجه بوده و کم‌کم به مراحل جدی‌تر خود نزدیک می‌شود.
بر اساس دستورالعملی که حدود دو ماه پیش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد، قرار شد بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسطی که شرایط فروش مناسبی دارند، از تسهیلات یک و سه میلیارد تومانی برخوردار شوند. بر همین مبنا در استان بوشهر نیز فرایندهای اعطا تسهیلات بر اساس همین دستورالعمل آغاز شد. در همین زمینه، حدود 40 روز پیش، سیدحسین حسینی در گفت‌وگویی با بامداد جنوب با اعلام این‌که 100 واحد صنعتی استان تا آن زمان برای دریافت تسهیلات گفته شده در سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نام کرده‌اند، گفته بود: از بین این متقاضیان، 30 پرونده در روز 18 خردادماه در کمیته بررسی، بررسی شده و مطابقت شرایط آنها با دستورالعمل‌های موجود مورد تائید قرار گرفته‌ است تا پس از گذراندن مراحل کار، برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شوند.

وی ضمن توضیح روال دریافت تسهیلات سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط وعده داده بود که نهایت تا چهل روز آینده (یعنی همین روزهای اخیر) اولین متقاضی تسهیلات درخواستی‌اش را دریافت کرده است. اما بر اساس آنچه که معاون وی روز گذشته با بامداد جنوب گفته است، هنوز گزارشی مبنی بر انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات بین بانک‌های عامل و متقاضیان تسهیلات به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان واصل نشده است.

حسن بحرینی در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های متقاضیان دریافت تسهیلات گفت: تاکنون مجموعا 85 واحد تولیدی و طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی با مجموع تسهیلات هزار و 335 میلیارد ریال، پس از تائید و پذیرش به‌‌وسیله کمیته بررسی تسهیلات و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که علت منعقد نشدن قراردادها از سوی بانک‌ها چیست، بیان کرد: با توجه به این‌که مدت زمان زیادی از زمان معرفی به بانک‌ها نگذشته است، واحدهای تولیدی هنوز نتوانسته‌اند مدارک مورد نیاز را تکمیل کنند. ضمن این‌که مطابق دستورالعمل، بانک‌ها پس از تکمیل مدارک یک ماه فرصت دارند تا پرونده‌ها را بررسی و نتیجه را با ذکر دلایل به سازمان صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی اعلام کنند.
گرچه می‌توان به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خرده گرفت که چرا با علم به وجود موانع اداری و کم‌کاری‌هایی که معمولا در انجام دستورالعمل‌ها رخ می‌دهد وعده 40 روزه برای دریافت اولین تسهیلات را داده است اما با توجه به سابقه برنامه‌های حمایتی از صنعت که در چند سال گذشته به اجرا در آمده است، نگرانی‌های مهم‌تری را مطرح می‌کنیم.

روز گذشته در گفت‌وگو با یکی از واحد‌های متقاضی دریافت تسهیلات، ابهامات جدیدی در خصوص میزان اجرائی بودن طرح احیای 10 هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل به‌نظر نگارنده آمد.
این فرد که شرکتش تولید کننده محصول خوراکی منحصر به‌فردی بوده که در ایران نمونه‌ای برای آن وجود نداشته است، از سال گذشته و پس از حدود شش‌ماه فعالیت، به‌دلیل نداشتن سرمایه در گردش کافی، مجبور به تعطیلی کارخانه‌ای شده که برای آن بیش از 5/4 میلیارد تومان هزینه کرده است که مسوولان استان با وی و شرکتش به‌خوبی آشنا هستند.
وی با بیان این‌که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای پیگیری طرح وزارت‌خانه جلساتی را به‌صورت یک روز درمیان برگزار می‌کند که پرونده وی در یکی از این جلسات بررسی شده است، گفت: در این جلسه با درخواست شرکت مبنی بر دریافت یک و نیم میلیارد تومان از طریق بانک رفاه کارگران موافقت شد که در مراجعه به بانک به من گفته شد امکان پرداخت تسهیلات به ما وجود ندارد.
مدیرعامل این واحد تولیدی افزود: مسوولان بانک رفاه با وجود این‌که علاقه‌مند به همکاری بودند عنوان کردند که به‌دلیل این‌که بانک سرمایه‌گذار شما در گذشته بانک دیگری بوده است، بر اساس دستورالعمل‌های داخلی بانک رفاه قادر به اعطای تسهیلات نیستند و این در حالی است که آن بانک، بارها در مقابل تلاش‌های بنده برای راه‌اندازی مجدد کارخانه سنگ‌اندازی کرده بود.

این فرد که نخواست نامش گفته شود، با اشاره به مشکلاتی که با بانک عامل شرکتش داشته است، تصریح کرد: متاسفانه در راس این بانک فردی غیر بومی و از اهالی استان همجوار قرار دارد و به‌دلیل مشکلات شخصی که با بنده دارد حتی مجوز بانک مرکزی و هیات مدیره بانک خود را نیز نادیده گرفته و علنا می‌گوید هر کاری کنید در نهایت به من می‌رسید و من به شما تسهیلات نمی‌دهم.
وی با انتقاد از مسوولان استانی به‌جهت برخورد نکردن با این مدیر خاطی، با وجود علمی که به این موضوع دارند، افزود: جای تعجب است که فردی تمام زندگی‌اش را وقف سرمایه‌گذاری در یک طرح اقتصادی می‌کند و همه مشکلات را تحمل می‌کند و آن وقت یک مدیر بانک با بهانه‌های بچه‌گانه و ظاهرا قانونی با او همکاری نمی‌کند و شرکتی با چند میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و 20 نفر اشتغال را به مرز ورشکستگی می‌کشاند.

بدون شک نمونه‌هایی شبیه این سرمایه‌گذار وجود دارند که تلاش دارند حاصل عمر خود را حفظ کنند و تسلیم مشکلات نشوند اما همان‌طور که بارها گفته‌ایم، مسوولان استان باید با مسائل این‌چنینی به‌صورت سختگیرانه‌ای برخورد کنند تا هرکسی به خود اجازه ندهد تولیدکنندگان استان بوشهر را خون به‌دل کند و هیچ ترسی هم از برخورد نداشته باشد.
نام این مدیر بانکی و همچنین گفته‌های دیگر این کارآفرین هم‌استانی نزد بامداد جنوب محفوظ است و ما دست هر مسوولی که با خاطیان و افراد سنگ‌انداز در مسیر توسعه استان برخورد می‌کند را به گرمی می‌فشاریم و او را حمایت می‌کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: