bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۵
فاطمه صفری‌زاده در گفت‌وگوی با بامداد جنوب:
عفاف و حجاب در جامعه ایرانی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، به‌طوری در تمام دولت‌ها در راستای حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی، به مساله عفاف و حجاب به‌طور جدی توجه شده است اما ...
بامدادجنوب- الهام بهروزی: عفاف و حجاب در جامعه ایرانی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، به‌طوری در تمام دولت‌ها در راستای حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی، به مساله عفاف و حجاب به‌طور جدی توجه شده است اما با وجود این جدیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها امروزه در جامعه شاهد پوشش‌هایی هستیم که خارج از عرف و متضاد با باورها و فرهنگ ایرانی-اسلامی است، چراکه از دیرباز در سرزمین ایران پوشش و حجاب دارای ارزش و اهمیت بوده است، بنابراین ترویج پوشش‌هایی که خاص جوامع و فرهنگ‌های بیگانه است، دولتمردان و متولیان فرهنگی را نگران کرده است، زیرا اگر این نوع پوشش‌ها در جامعه ایرانی درونی شود، چه‌بسا که بسیاری از لباس‌ها و پوشاک بومی و ملی ایران به فراموشی سپرده شود.

شوربختانه در جامعه کنونی به‌دلایل فراوانی که ذکر آنها خارج از حوصله است، لباس‌ها و پوشاکی وارد کشور شده، که هدفدار و به‌منظور ترویج فرهنگ غربی و... در ایران صورت گرفته است، یکی از راه‌های بیگانگان برای تضعیف ایران جنگ نرم و تهاجم فرهنگی است که در این مسیر هم با تمام وجود می‌کوشند که نسل امروز کشور را با فرهنگ ملی و مادری خود بیگانه سازند اما در این زمینه مسوولان و متولیان فرهنگی باید بهوش باشند و با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های کارآمد و تاثیرگذار مقابل این دسیسه‌ها ایستادگی کنند. مسوولان برای ترویج و احیای پوشش‌های ایرانی و اسلامی باید از تولید‌کنندگان داخلی و برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مد و لباس حمایت کنند، البته تجربه ثابت کرده است که برای مقابله با برنامه‌های هدفدار بیگانگان در راستای ترویج بی‌حجابی در جامعه ایرانی، باید با سعه‌صدر و کاملا کارشناسی شده اقدام کرد و برای این‌که این برنامه‌ها تاثیرگذار باشد، نخست باید آموزش را از خانواده‌ها آغاز کرد، چراکه وقتی که در خانواده پدر و مادر حجاب مناسبی در خانه و اجتماع داشته باشند، فرزند نیز کم‌کم تحت تاثیر پدر و مادر قرار می‌گیرد. اگر والدین در همان سال‌های کودکی از اهمیت حجاب، باورهای دینی و اعتقادی برای کودکان خود سخن بگویند، بدون‌شک کودک از همان کودکی بایدها را از نبایدها تشخیص می‌دهد و به این نتیجه می‌رسد که داشتن حجب و حیا و پوشش مناسب به ارزش وجودی وی می‌افزاید.

چادر به‌عنوان حجاب برتر شناخته شده است اما در این میان برخی معتقدند که حجاب برتر حجابی است که نگاه آلوده را به شخص معطوف نسازد، در واقع حجاب سپری است که فرد را در مقابل نگاه‌های مزاحم حفظ می‌کند. بنابراین برخی از صاحب‌نظران معترف هستند که بسیاری از آسیب‌هایی که زندگی‌های امروزی را تهدید می‌کند، از مساله بی‌باوری و بی‌حجابی نشأت می‌گیرد اما هنر ابزاری است که به کمک آن می‌توان بسیاری از ارزش‌ها را با زبان تصویر، نمایش و... به خانواده‌ها گوشزد کرد و آموزش داد. 
در این هفته‌ای که قرار داریم، هفته بزرگداشت عفاف و حجاب است. سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری بوشهر برنامه‌هایی را به‌منظور ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دستور کار خود قرار داده است که برخی از آنها اجرائی شده و برخی دیگر نیز تا 30 تیرماه برگزار خواهد شد. در این باره با مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری گفت‌وگویی را صورت دادیم.

فاطمه صفری‌زاده با اشاره به این‌که هفته عفاف و حجاب از 19 تیرماه آغاز شد و تا 25 تیرماه ادامه دارد، به بامداد جنوب گفت: در این هفته سیاست‌هایی اندیشیده شده و همگام با مسجد گوهرشاد با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرائی استان برنامه‌هایی را به‌مناسبت بزرگداشت این هفته و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تدارک دیده‌ایم. نخستین حرکت در این هفته برگزاری اجتماع 10 ‌هزار نفری به‌مناسبت پاسداشت روز ملی «عفاف و حجاب» در 21 تیرماه بود که در استان هم همزمان با سایر استان‌ها اتفاق افتاد و این تجمع با حضور حداکثری بانوان و آقایان هم‌استانی در حسینیه ثارالله برگزار شد، در این تجمع بیانه‌ای نیز در خصوص عفاف و حجاب خوانش شد، البته در حاشیه این تجمع، نمایشگاه محصولات فرهنگی عفاف و حجاب در حسینیه ثارالله گشایش یافت که افزون بر عرضه محصولات فرهنگی حوزه عفاف و حجاب، غرفه‌هایی نظیر غرفه نقاشی، عکاسی، مشاوره و هم اندیشی، غرفه دوخت چادر صلواتی و... نیز راه‌اندازی شد که ان‌شاءالله این نمایشگاه در دو نوبت صبح (از ساعت 9 تا 12) و عصر (از ساعت 18 تا 22) تا 30 تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان این‌که یکی دیگر از برنامه‌های ما در این هفته این بود که با همکاری دستگاه‌های نظامی، انتظامی و اجرائی ویژه‌برنامه‌هایی را در سطح شهر با محوریت عفاف و حجاب داشته‌ باشیم، افزود: در این برنامه‌ها از بانوان محجب و ... به‌رسم یادبود هدایایی را تقدیم خواهیم کرد و به‌منظور ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بروشور‌ها و تراکت‌هایی نیز آماده‌ کرده‌ایم که هنوز زمان برگزاری این برنامه تعیین نشده است و اگر دستگاه‌های مربوط همکاری کنند، این ویژه‌برنامه را نیز به‌زودی اجرائی می‌کنیم.
مدیرعامل سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری بوشهر حجاب را یک باور دینی داست و خاطرنشان کرد: چادر نیز به‌عنوان یک سپر است و ما باید از همان کودکی اهمیت حجاب را باید به فرزندانمان بیاموزیم تا حیا، شرم، حجاب در آنها درونی شود و در نتیجه در سنین بزرگسالی در اجتماع با معضل بی‌حجابی روبه‌رو نشوند. ما در این زمینه کوشیده‌ایم با دستگاه‌های مرتبط کارگاه‌های و برنامه‌های روانشناسی و مشاوره‌ای داشته باشیم و همچنین در فضاسازی شهری و تبلیغات محیطی نیز به مساله عفاف و حجاب پرداخته‌ایم.

صفری‌زاده با اشاره به این‌که ما برای ترغیب خانواده‌ها به سوی مساله عفاف و حجاب، امروز و فردا کارگاه‌هایی را با همکاری شرکت تعالی‌گستر برگزار می‌کنیم، یادآور شد: البته در ابتدا به‌دلیل‌ این‌که تعاملی مناسبی میان والدین و فرزندان ایجاد کنیم، این کارگاه‌ها را با موضوع رفتار والدین با فرزندان برگزار می‌کنیم تا ان‌شاءالله در آینده کارگاه‌هایی را با موضوع عفاف و حجاب برگزار کنیم و در این راستا بتوانیم گام‌های موثری برداریم. 
دبیر ستاد هفته عفاف و حجاب بوشهر با تاکید بر این‌که عفاف و حجاب تنها منحصر به بانوان نیست، افزود: آقایان نیز در پوشش خود باید حجاب را رعایت کنند، برای رعایت حجاب با توجه به طرح‌هایی که دستگاه‌های مربوط برنامه‌ریزی کرده‌اند، باید نخست از ادارات شروع کنیم و بعد به اجتماع برسیم، چراکه این طور نیست که تنها بانوان باید حجاب را رعایت کنند، بلکه همه ما موظف هستیم چه آقا و چه خانم در رفتار و پوشش خود عفاف و حجاب را رعایت و حریم‌ها را حفظ کنیم، سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری در این زمینه با برخی از دستگاه‌ها برنامه‌های متعددی در دست اقدام دارد، حتی ما قرار است در ساحل بوشهر برنامه‌هایی را در زمینه عفاف و حجاب اجرائی کنیم. 

فاطمه صفری‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری سازمان فرهنگی تفریحی با برخی از دستگاه‌های اجرائی اشاره کرد و گفت: ما تاکنون با اداراتی نظیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در زمینه حمایت از هنرمندان و...، اداره‌کل تبلیغات اسلامی در حیطه برگزاری کارگاه‌ها، مشاوره‌ها و... و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در حوزه المان‌های مذهبی، تصاویر شهدا و... تفاهمنامه‌هایی را منعقد کرده‌ایم و آمادگی خود را در مورد همکاری با دستگاه‌های دیگر نظیر دانشگاه‌ها در زمینه‌های ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و طرح‌های فرهنگی اعلام می‌کنیم.
وی به تعامل و همکاری تنگاتنگ سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری بوشهر و انجمن هنرهای نمایشی استان اشاره و خاطرنشان کرد: با همکاری خوب انجمن هنرهای نمایشی استان کارگاه‌های آموزشی کارگردانی و بازیگری تئاتر را با تدریس آرش دادگر امروز و فردا (24 و 25 تیرماه) برگزار می‌کنیم که هنرمندان همه شهرستان‌های استان در این کارگاه حضور دارند و بعد از پایان این کارگاه دو روزه گواهینامه حضور در این کلاس‌ها به هنرمندان ارائه می‌شود، البته افزون بر این با این انجمن رایزنی کرده‌ایم که آثاری با موضوعات عفاف و حجاب، ایثار و شهادت در قالب تئاترهای خیابانی تولید شود که متاسفانه الان به‌دلیل گرمای هوا نمی‌توانیم چنین برنامه‌هایی را در پارک‌ها اجرائی کنیم، بنابراین تلاش کردیم در فصل تابستان این همکاری در قالب کارگاهی ادامه داشته باشد.

فاطمه صفرزاده در پایان تصریح کرد: سازمان فرهنگی تفریحی بیشتر هنرهایی را حمایت می‌کند که متناسب با سلیقه و ذائقه مردم باشد. بنابراین ما برای تابستان برنامه‌های هنری و کلاس‌های آموزشی موسیقی، نقاشی و... را در نظر گرفته‌ایم که حضور خانواده‌ها و عموم افراد در این کلاس‌ها آزاد است و به‌صورت رایگان برگزار می‌شوند که ان‌شاءالله بعد از پایان ثبت‌نام افراد، این کلاس‌ها از مردادماه آغاز می‌شود.
برچسب ها: فرهنگ ، حجاب ، پوشش ، تفریح
نام:
ایمیل:
* نظر: