bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
سازگار نبودن موقعیت شغلی افراد با استعداد و توانمندی‌های شخصی‌شان، نه تنها پیامدهای فردی ناخوشایندی از قبیل استرس شغلی، بی‌انگیزگی، افسردگی و ...
 در پی دارد، به سازمان‌های حرفه‌ای نیز آسیب‌هایی از جمله افت بهره‌وری و افزایش خطا تحمیل می‌کند.

یکی از رایج‌ترین مشکلات افراد شاغل، ناسازگاری مشاغل با استعدادها و توانمندی‌های شخصی افراد است. در کشوری مثل ایران، ارتباط حداقلیِ محتوای نظام آموزش عالی با نیازهای بازار کار، بر این مشکل می‌افزاید.

بسیاری از افراد در مشاغلی که ارتباط چندانی با رشته تحصیلی‌شان ندارند، مشغول به فعالیت هستند. برخی دیگر نیز از بد حادثه و یا با دست تقدیر، در یک موقعیت شغلی قرار گرفته‌اند و تنها برای گذران امور، به فعالیت می‌پردازند و از رضایت شغلی حداقلی برخوردار هستند.

یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بروز این مشکل، «افزایش آگاهی افراد نسبت به توانمندی‌های شخصی‌شان» و همچنین «معرفی موقعیت‌های شغلی متناسب با این توانمندی‌ها» است. در این زمینه کتاب‌های معتبرِ محدودی برای مطالعه وجود دارد.

انتشارات آریانا قلم که پیش از این با انتشار کتاب «خلق مدل کسب و کار»،  توجه بسیاری از اهالی کسب و کار را به خود جلب کرده بود، دست به انتشار کتاب جدیدی با عنوان «مدل کسب و کار شما» زد.

کتاب «خلق مدل کسب و کار» که به لحاظ گرافیکی و محتوایی یک کتاب کاربردی و ساختارشکن بود، تاکنون 5 نوبت تجدید چاپ شده است. آریانا قلم پس از این تجربه موفق، «مدل کسب و کار شما» را منتشر کرد. محتوای هر دو کتاب، بر محور «تابلوی طراحی مدل کسب و کار» و اجزای 9گانه آن می‌چرخد. هر چقدر که کتاب اول برای صاحبان مشاغل و کارآفرینان مفید است، کتاب دوم مناسب حال افرادی‌ است که قصد دارند وارد بازار کار شوند و یا می‌خواهند به هر دلیلی شغل خود را تغییر دهند.

در این کتاب، پس از معرفی کامل «تابلوی طراحی مدل کسب و کار»، از خواننده یک سئوال کلیدی پرسیده می‌شود؛ «شما چه کسی هستید؟» تیم کلارک، الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور - سه نویسنده این کتاب – پس از طرح این سئوال، خواننده را تشویق می‌کنند فارغ از همه بایدها و نبایدهای پیش‌رو، رویاپردازی کنند و به کشف علاقه‌ها و توانمندی‌هایشان بپردازند. برای کاربردی‌تر شدن مباحث، حتی تمرین‌هایی نیز در کتاب گنجانده شده تا خواننده بتواند تا حدودی نسبت با ویژگی‌های شخصی خود، آشنا شود. نویسندگان در ادامه برای هر دسته از افراد مشاغل مناسب را نیز معرفی کرده‌اند.

این کتاب، سرشار از نمونه‌هایی از افرادی است که پس از یافتن توانایی‌های شخصی‌شان، در مسیر صحیح شغلی قرار و به  آرامش ذهنی و یا درآمد مالی قابل توجهی دست یافته‌اند. همین مثال‌های پیاپی و مستند کافی است تا خواننده‌ای که به دنبال یافتن و یا تغییر شغل است، با هیجان و انرژی زیادی کتاب را مطالعه کند.

بیانیه مقصود

یکی دیگر از نکاتی که در کتاب «مدل کسب و کار شما» بر آن تاکید شده، تشویق مخاطب به شناسایی «مقصود نهایی» از کار کردن است. نویسندگان حتی مخاطبان را تشویق می‌کنند تا پس از انجام تمرین‌هایی به «بیانیه مقصود» برسند. این «بیانیه مقصود»، همچون قطب‌نمایی است که به هر فرد کمک می‌کند، در میسر زندگی شغلی خود از گردنه‌ها و پستی – بلندی‌ها به سلامت گذر کند.

هرچند در بخشی از کتاب، تاکید شده که «تنها 3 درصد مردم شجاعت پیدا کردن و دنبال کردن رویاهایشان را دارند» اما پدیدآورندگان به شدت، خواننده را تشویق می‌کنند که مقصود نهایی خود را شناسایی کرده و آن را با اطمینان و فعالانه با دیگران به اشتراک بگذارند.

فصل‌های انتهایی کتاب به چگونگی بازآفرینی زندگی شغلی و به نتیجه رساندن فعالیت‌ها اختصاص دارد.

خواندن کتاب «مدل کسب و کار شما» به تمام دانشجویان و دانش‌آموختگانی که هنوز وارد بازار کار نشده‌اند، توصیه می‌شود. کتاب به این افراد کمک می‌کند تا قبل از مواجه شدن با «چالش‌های شخصی در زندگی شغلی»، الگوی کلان و مناسبی برای مسیر کاری خود طراحی کنند.
برچسب ها: اقتصاد ، کار
نام:
ایمیل:
* نظر: