bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۷ - ۳۱ تير ۱۳۹۵
با اجرای طرح رجیستری گوشی‌های همراه؛
اگر در بازارهای تلفن همراه بوشهر چرخی بزنید، احتمالا شما هم متوجه می‌شوید که بیشتر گوشی‌های موجود در بازار از روال قانونی وارد کشور نشده‌اند و به‌صورت زیرپوستی اسم قاچاق را یدک می‌کشند.
بامدادجنوب- جواد شکریان: ورود بی‌ضابطه و غیر قانونی تلفن همراه به کشور باعث شده تا زمزمه‌های طرح رجیستری موبایل دوباره به گوش برسد. این طرح پیش از این هم در سال 85 به‌صورت ناقص اجرا شد اما به‌دلیل ضعف قوانین، زمان طولانی برای ثبت شناسه گوشی‌ها در گمرک، ورود گوشی با چمدان مسافران و ورود گوشی به‌همراه کالاهای ته‌لنجی، باعث توقف چندساله آن شد. اکنون خبرها حاکی از آن است که این طرح از اول مرداد امسال به‌صورت کاملا جدی اجرا خواهد شد. 

شاید پس از ماجرای ته‌لنجی، این یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در بازار بوشهر می‌افتد و قشر زیادی از مردم استان را شامل می‌شود. این ماجرا زمانی رنگ و بوی مهم‌تری به‌خود می‌گیرد که بر اساس شنیده‌ها نزدیک به 95 درصد گوشی‌های موجود در بازار استان از مبادی غیر رسمی وارد استان شده‌اند. این بدان معنی است که بازار بوشهر بیش از هر بازار دیگری در کشور، متاثر از طرح رجیستر کردن گوشی می‌شود. همین امر باعث شده که گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص بازار تلفن همراه بوشهر پس از طرح رجیستری انجام شود؛ عده‌ای معتقدند که قیمت گوشی در بوشهر به‌شدت افزایش می‌یابد و عده‌ای دیگر این طرح را باعث جلوگیری از قاچاق و یکدست شدن قیمت گوشی در کشور می‌دانند.
در همین خصوص، یک واردکننده گوشی بوشهری در گفت‌وگو با بامداد جنوب طرح رجیستری گوشی را دارای مزایا و معایب عمده‌ای دانست و افزود: از جمله مزیت‌هایی که این طرح می‌تواند داشته باشد، این است که واردکننده گوشی پس از اجرای این طرح، موظف است از مبادی قانونی گوشی‌های وارداتی خود را رجیستر کند. این امر باعث می‌شود هم نام شرکت واردکننده و هم نام شرکت خریدار در سامانه‌های دولت ثبت شود. به این ترتیب، در صورت بروز مشکلاتی نظیر واردات گوشی‌های معیوب و تعمیری یا گوشی‌های دوباره‌سازی شده (رفرش)، این گوشی‌ها مشخص شده و به‌سادگی قابل پیگیری است.

وی با اشاره به این‌که از دیگر مزیت‌های این طرح، ورود گوشی‌های اصلی از شرکت‌های سازنده است، خاطرنشان کرد: این طرح، علاوه بر جلوگیری از ورود گوشی‌های بدل به بازار داخلی، باث می‌شود که گارانتی‌ها معنای واقعی به‌خود بگیرد. این در حالی است که هم‌اکنون بر روی گوشی‌های تلفن همراه یک برچسب به‌معنای گارانتی نصب می‌کنند، اما در صورت بروز مشکل و یا معیوب شدن گوشی، هیچ‌کس زیر بار مسوولیت آن نمی‌رود.
این فروشنده تلفن همراه یکی دیگر از مزیت‌های پیاده‌سازی این طرح را یکسان‌سازی قیمت‌ها در کل کشور می‌داند. به‌عقیده وی، مهم‌ترین فایده اجرای این طرح جلوگیری از قاچاق گوشی و تعیین نرخ‌ها به‌وسیله دلالان است که حاصل یکسان‌سازی قیمت گوشی در کشور است.

دهقانی مزایای گفته‌شده را منوط به اجرای صحیح این طرح دانست و تصریح کرد: اما از آن طرف ماجرا، دور زدن این طرح و یا سودجویی کارمندان برخی سازمان‌ها و شرکت‌های درگیر و نبود نظارت کافی بر اجرای درست آن می‌تواند مشکلات بسیاری در پی داشته باشد. 
این واردکننده بوشهری با بیان این‌که یکی از معایب این طرح، این است که مدت‌زمان ماندن بار در گمرک می‌تواند از ورود به‌هنگام گوشی‌های روز دنیا در زمان اولیه عرضه، جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: دردسر مشتریان برای خرید گوشی‌های مورد علاقه خود با اجرایی شدن این طرح و تصمیمات پس از آن چندین برابر خواهد بود و از آنجایی که طرح رجیستری در ذات خود، طرحی نرم‌افزاری است، امکان دور زدن آن دیر یا زود فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که در صورت اجرای طرح رجیستری گوشی، قیمت گوشی‌ها در بازار بوشهر افزایش می‌یابد، بیان کرد: با اجرای این طرح، برای واردکنندگان به‌صرفه نیست که از طریق قاچاق گوشی خود را وارد کنند. زیرا از طرفی لنجداران پس از ماجرای ته‌لنجی، کرایه‌ها را به مقدار زیادی گران کرده‌اند و از طرف دیگر، پس از اجرای طرح قرار است برای قطع کامل قاچاق، عوارض گمرکی گوشی نیز کاهش یابد تا ورود گوشی از مبادی رسمی و قانونی با هزینه‌های کمتر صورت گیرد.
به گفته این واردکننده، به‌طور مثال تا پیش از این، لنجداران به‌ازای هر کارتن کوچک حاوی کنسول بازی پلی‌استیشن4، 150 هزار تومان کرایه می‌گرفتند اما در حال حاضر کرایه این بسته به 400 هزار تومان رسیده است.

در کنار همه اینها، شنیده‌هایی در مورد به‌وجود آمدن مشکلات برای کاربران گوشی‌های آیفون هم باعث نگرانی این قشر از دارندگان گوشی‌های هوشمند شده است. بر اساس شنیده‌ها، قرار است به‌زودی همه گوشی‌های هوشمند اپل یا‌‌ همان آیفون از بازار جمع‌آوری شوند. طبق طرح رجیستری تنها گوشی‌هایی اجازه ورود به ایران را دارند که نمایندگی رسمی در ایران داشته باشند اما شرکت اپل هنوز هیچ نمایندگی رسمی در کشور ندارد و همین موضوع باعث نگرانی کاربران آیفون شده است چرا که اگر تا روز اجرا شدن طرح رجیستری این شرکت نتواند نمایندگی رسمی خود برای خرید و فروش و ارائه خدمات در ایران را به ثبت برساند تمام گوشی‌های این برند از سطح بازار جمع‌آوری و آیفون عملا برای دارندگانش کارآیی نخواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: