bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
ایلا احمدزاده در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
سال‌های کودکی و نوجوانی ما سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است. با توجه به این‌که ما جنوبی‌ها در تابستان به‌دلیل شرجی و گرمای طاقت‌فرسا بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانیم، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی بیشترین نقش را در پر کردن اوقات فراغت ما داشت.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: سال‌های کودکی و نوجوانی ما سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است. با توجه به این‌که ما جنوبی‌ها در تابستان به‌دلیل شرجی و گرمای طاقت‌فرسا بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانیم، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی بیشترین نقش را در پر کردن اوقات فراغت ما داشت. آن سال‌ها برنامه کودک مجری و گوینده داشت و ما ناخودآگاه با این مجری‌ها و گوینده‌‌‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده بودیم، به‌طوری که همین که ساعت شروع برنامه‌ها فرا می‌رسید، همه پای تلویزیون حاضر بودیم و منتظر که مجری برنامه با صدای گرم و اجرای پر از مهرش ما را به تماشای برنامه‌های آن روز دعوت کند، بنابراین مجریان این برنامه‌ها جزئی از خاطرات کودکی‌مان شدند و اینک که برخی از مجریان بازنشسته شده‌اند و رد گذر عمر را بر چهره‌شان می‌بینیم، اندوه بر خاطرمان چنگ می‌زند و ما را به سال‌ها پیش و خاطرات کودکانه و ... می‌برد. 

آری گویندگان و مجریان رادیو و تلویزیون جزئی از زندگی ما هستند و نقش تاثیرگذاری را در جذب مخاطبان برنامه‌ها دارند اما گویندگی شرایطی دارد که باید یک گوینده و مجری از آن شرایط آگاه باشد و من‌من کردن، تردید در گفتار، مکث‌های نابجا و طولانی، طرح مطالب غلط و گمراه‌کننده، اشتباه در انتخاب مفاهیم و کلمات، به‌دنبال کلمه گشتن از جمله مواردی است که اعتبار گوینده را به سادگی خدشه‌دار می‌کند. یک گوینده خوب باید خوب بشنود، خوب ببیند و عملی را که انجام می‌دهد، در مغز کنترل و در زبان پخش کند. همچنین یک گوینده باید قدرت برقراری ارتباط داشته باشد. دارای قدرت انتقال فکر و احساس باشد و بتواند شخصیت خود را منعکس کند. گوینده باید فکر خود را خودکار کند. یک گوینده عادی 80 تا 90 کلمه در دقیقه باید بتواند حرف بزند، چراکه یک گوینده خوب کسی است که بتواند تا دویست کلمه در دقیقه صحبت کند، بدون این‌که نقصی در گفتار یا کلمات او پیش بیاید. 

بنابراین اگر بخواهیم گویندگی را خیلی ساده تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم گویندگی عبارت است از: حرف زدن، انتقال فکر یا منظوری نهفته در یک مطلب به شیوه‌ای زیبا و درست به مخاطب. پس متوجه می‌شویم برای موفقیت در گویندگی باید بتوانیم خوب و پرمغز حرف بزنیم و همچنین برای انتقال فکر و پیام خود بهترین کلمات و جملات را انتخاب کنیم، چراکه یکی از اهداف گویندگی در رسانه، ایجاد تغییر است. تغییر در فکر مخاطب و بدون آمادگی نمی‌توان به چنین هدفی دست یافت. معنی هم در پیام نیست، بلکه در ذهن مخاطب است و وظیفه گوینده پیوند پیام با ذهن مخاطب است، به‌گونه‌ای که پیام در ذهن او متناسب با نظر فرستنده، معنی شود.
در این زمینه در گزارش امروزمان به سراغ یکی از گویندگان و مجریان صدا و سیمای مرکز بوشهر رفتیم. ایلا احمدزاده دانش‌آموخته رشته پیراپزشکی است و خواهر حبیب احمدزاده، رمان‌نویس، مستندساز، فیلمنامه‌نویس و محقق معاصر جنوبی است. 
این گوینده رادیو و تلویزیون درباره این‌که چگونه شد به گویندگی روی آورده است، به بامداد جنوب گفت: به درخواست همسرم در آزمون استخدامی صدا و سیما شرکت کردم و فکر نمی‌کردم که قبول شوم ولی ظاهرا در آزمون کتبی نفر اول شده بودم، بعد از آن در تست صدا و تصویر قبول شدم، سپس در آزمون شفاهی و گزینش و البته در تمام این مراحل فکر می‌کردم که این مرحله قبول نمی‌شوم ولی خواست خدا این بود که گوینده شوم. ایلا احمدزاده در مورد ویژگی‌های یک گوینده خوب بیان کرد: یک گوینده خوب باید باسواد، باهوش، آشنا به فرهنگ عامه، دارای صدا و تصویر قابل قبول و شخصیت متعادل باشد و البته ناگفته نماند که مطالعه کافی و تجربه در افزایش کیفیت کار یک گوینده خیلی تاثیر دارد.

وی با بیان این‌که نقش گوینده در برنامه‌ها‌ یک نقش محوری است، افزود: چراکه اگر اجرای گوینده مقبول نباشد، خیلی مواقع بیننده و شنونده همان ابتدای برنامه کانال را عوض می‌کند.
احمدزاده به این‌که تاکنون برنامه‌های متعددی را در صدا و سیمای مرکز بوشهر اجرا کرده است، اشاره و خاطرنشان کرد: گویندگی برنامه‌هایی نظیر «دریای معرفت» و «هوای بندگی»، «یه خونه یه دریا»، «ساحل سلامت»، «سرای مهر»، «مردم و مسوولین»، «سلامت باشید»، «پیام»، «خط آزاد»، «در شهر»و... را عهده‌دار بوده‌ام و اما بیشتر برنامه‌های چالشی که اجرا کردم، بیشتر با استقبال روبه‌رو شده است و در سطح شهر هم مردم خیلی بزرگوارانه با من برخورد می‌کنند، به‌‌طوری که من شرمنده محبت آنها می‌شوم.

وی با تاکید بر این که بیشتر «قصه‌گویی برای کودکان» را دوست دارد، گفت: من فرزند چهارم و کوچک خانواده و مادر سه فرزند (۲پسر و۱دختر) هستم. وظایف مادری برایم از اهمیت زیادی برخوردار است. فکر می‌کنم گویندگی آسان‌تر از تربیت و پرورش فرزند است.
این گوینده در پاسخ به این سوال که به‌نظر شما مردان در گویندگی بیشتر موفق‌تر هستند یا گویندگان بانو، عنوان کرد: گویندگان مرد به‌علت شرایط فرهنگی آزادی عمل بیشتری دارند ولی در خصوص این که کدام‌یک از گویندگان موفق‌تر هستند، مردم باید نظر بدهند.
ایلا احمدزاده در خصوص محدودیت‌ها و سختی‌های کار گویندگی گفت: محدودیت‌هایی که یک گوینده در حین کار باید به آنها توجه داشته باشد، گاه استرس زیادی ایجاد می‌کند، ضمن این‌که هر نوع کسالت روحی و یا جسمی می‌تواند روی کار تاثیر زیادی بگذارد.
وی همچنین به افرادی که علاقه‌مند به گویندگی هستند، توصیه کرد: حضور در کلاس‌های فن بیان، مطالعه و تمرین، گوش دادن به اجراهای خوب بدون تقلید کردن به همراه تمرین در زمینه ادای صحیح و واضح کلمات و توجه به بار معنایی کلمات در هنگام تمرین کمک می‌کند فرد حرفه‌ای کار کند.
این گوینده در پایان خطاب به مخاطبان خود گفت: از همه مردم چه آنهایی که مرا تشویق کردند و چه آنهایی که از من انتقاد کردند، تشکر می‌کنم و از شما و رونامه وزین بامداد جنوب هم سپاسگزارم و برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم.
برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، رادیو ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: