bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۴
چندی پیش که استیضاح فانی اعلام وصول شد، با پا در میانی برخی نمایندگان مسکوت ماند تا در این جلسه که به ریاست حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد برگزار شد،‌ علی‌اصغر فانی بتواند با کسب 167 رای از مجموع 256 رای ماخوذه بار دیگر در سمت خود ابقا شود.
بامداد24: پرواضح بود که وزیر آموزش و پرورش از طرح استیضاحی که از سوی اعضای جبهه پایداری در مجلس برای وی تدارک دیده شده بود، سربلند بیرون خواهد آمد و با گرفتن رای اعتماد دوباره ساکنان بهارستان، صحن علنی را با انرژی بیشتر ترک کند. چندی پیش که استیضاح فانی اعلام وصول شد، با پا در میانی برخی نمایندگان مسکوت ماند تا در این جلسه که به ریاست حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد برگزار شد،‌ علی‌اصغر فانی بتواند با کسب 167 رای از مجموع 256 رای ماخوذه بار دیگر در سمت خود ابقا شود.
 
طراحان این استیضاح جنجالی که بر همه آشکار بود بیشتر جنبه سیاسی دارد تا آموزشی، با وجود همه تلاش‌های خود تنها 76 رای موافق دادند تا در میان 13رای ممتنع، وزیر بار دیگر راه خیابان ایرانشهر را در پیش بگیرد و طراحان را در شوک بزرگ باقی بگذارد. 

نمایندگان متقاضی استیضاح درخواست خود را با 64 امضا به هیات‌رئیسه می‌فرستند اما از آنجایی که عرصه سیاست، عرصه چانه‌زنی است، تا پیش از برگزاری جلسه روز گذشته مجلس، 35 نفر امضای خود را پس گرفتند تا به ‌این ترتیب طرح 29 موافق به مرحله نهایی برسد، هر چند باز هم اندکی بیش از 64 نفر در مجلس به آن رای دادند تا مشخص شود که نمایندگان هم به‌اندازه کافی سیاسی شده‌اند که هم امضای خود را پس بگیرند و منتی بر سر وزیر بگذارند و هم در روز رای‌گیری همفکران خود در جریان سیاسی اصولگرایی را تنها نگذارند. 

در این میان نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی یکی از بازیگران اصلی این طرح استیضاح، ناکام اصلی ماجرا و به قولی بازنده بزرگ آن بود. سیدمهدی موسوی‌نژاد که پس از رسیدن به بهارستان در مینی‌بوس جبهه پایداری سوار شده و قصد پیاده شدن هم ندارد، تاکید بسیاری بر عوض شدن مدیرکل وقت آموزش و پرورش استان داشت، درخواستی که به مذاق استاندار بوشهر هم خوش آمد و هر چند او در ظاهر اعلام مخالفت کرد اما همه چیز نشان‌دهنده آن بود که موسوی‌نژاد و سالاری در این جبهه، با هم در یک خاکریز قرار دارند و عملا اصغر حصیری رفت تا علی‌اصغر فانی همچنان شمشیر استیضاح را بر سر خود ببیند، چرا‌که هنوز دو مدیر شهرستانی مد نظر نماینده دشتستان بر سر کار بودند.

تلاش‌های ما برای برقراری تماس با سیدمهدی موسوی نژاد راه‌ به ‌جایی نبرد و مسوول دفتر وی طبق معمول اعلام کرد که وی در جلسه حضور دارد و برای صحبت با او باید ساعت 10 شب به ‌بعد تماس بگیرید. در همین زمینه دیدگاه برخی دیگر از فرهنگیان را جویا شدیم، بیشتر آنها بر این باور بودند که باید به ‌وزیر فرصت داد تا دوره چهارساله خود را برای نهایی کردن طرح‌ها و برنامه‌هایش تکمیل کند. برخی دیگر هم که از نقش پررنگ نمایندگان بوشهری حاضر در مجلس در این اقدام متعجب بودند، اعتماد دوباره به فانی را به بی‌اعتمادی نمایندگان استان نسبت دادند که نمی‌دانند کی و کجا و در چه زمینی بازی کنند و اصولا برنده و بازنده این اقدامات چه کسانی هستند و اصولا این رفتارها چه هزینه‌ای برای مردم استان خواهد داشت. 

رضا معتمد، مشاور مدیرکل آموزش و پرورش پیشین استان با بیان این‌که استیضاح، تعیین وزن نمایندگان اصولگرای استان بوده، گفت: استیضاح وزیر آموزش و پرورش سرانجام پس از ماه‌ها تهدید جمعی از نمایندگان که سه تن از نمایندگان اصولگرای بوشهر نیز در جمع آنها بودند، عملی شد و نتیجه‌اش چنانکه چند روز پیش نیز با توجه به موضع‌گیری بزرگان اصولگرایی در مجلس پیش‌بینی می‌شد، ابقای دکتر فانی در مقام وزارت آموزش و پرورش بود.

معتمد ادامه داد: این استیضاح شاید اگر یک سال پیش‌تر انجام می‌گرفت، ممکن بود موفقیتی برای استیضاح‌کنندگان در پی داشته باشد اما در ماه‌های پایانی عمر مجلس که خیلی از نمایندگان مناطق کوچک نمی‌خواهند ریسک متهم شدن به مخالفت با دولت را متقبل شوند، به سرانجام رسیدن این استیضاح قابل پیش‌بینی بود. حتی همین سه چهارماه پیش که موسوی‌نژاد نماینده اصولگرای دشتستان، با تهدید به استیضاح وزیر به پای مدیر‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر پیچید و با عملکرد بسیار بد معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش، وزیر را تسلیم خواسته خود و آموزش و پرورش استان را از خدمات مدیری توانمند محروم کرده، می‌شد حدس زد که استیضاح منجر به عزل وزیر نخواهد شد.

این فعال سیاسی و رسانه‌ای یادآور شد: در حال حاضر که استیضاح با این فاصله مشهود بین موافقان و مخالفان شکست خورد، هم وزن سیاسی نمایندگان تندروی ما بر همگان معلوم شد و بر همگان عیان گردید که با وجود موضع‌گیری‌های رسانه‌ای افرادی چون نماینده دشتستان، اگر سردمداران اصولگرایی نخواهند، برگی از درخت مجلس نمی‌افتد و هم بر وزیر آموزش و پرورش معلوم شد که راه باقی ماندن بر پست وزارت نه امتیاز دادن‌های غیر قانونی به چند نماینده بلکه به دست آوردن دل مجموعه عظیم آموزش و پرورش و تکیه بر حمایت قشر عظیم و فرهیخته معلمان و همچنین تعامل با چهره‌های مهم‌تر و تاثیرگذارتر در عرصه سیاست است. 

وی ادامه داد: از این رو فکر می‌کنم بهترین اقدام وزیر پس از بیرون آمدن از آوردگاه استیضاح، برکناری معاون پارلمانی این وزارتخانه است که تنها راه حل او برای بقای وزیر، امتیاز دادن‌های پیاپی به تعدادی نماینده حتی تا سر حد عزل چند مدیر کل بود. ابتکاری که در مورد نماینده دشتستان نه تنها جواب نداد بلکه بر آتش امتیازخواهی‌های او نیز دمید تا جایی که پس از رسیدن به خواست عزل مدیر‌کل، خواهان گماشتن مدیر‌کل دلخواهش نیز شد، گویی از یاد برده است که دولتی غیر همفکر با او بر سرکار آمده است و همگان دیدند چون به خواسته دومش در وقت مقتضی نرسید، نه تنها تقاضای استیضاح را پس نگرفت بلکه به‌عنوان یکی از موافقان استیضاح نیز سخن گفت.

خلیل موحد، فعال سیاسی و فرهنگی در این در‌باره گفت: نسبت به استیضاح آقای فانی نظر مثبتی نداشتم، چرا‌که معتقدم مسائل آموزش و پرورش و مشکلات فراوانی که در این وزارتخانه وجود دارد، به‌خصوص مساله نابرابری حقوق و مزایای فرهنگیان با سایر دستگاه دولتی و تبعیض تحقیر‌آمیزی که در این رابطه وجود دارد، محصول عملکرد این وزیر یا آن وزیر نبوده و چندین دهه است که ما با چنین مشکلی مواجه هستیم.

موحد تصریح کرد: پس این مساله را آقای فانی و یا دولت روحانی ایجاد نکرده است که با رفتن وی این مشکل حل شود، بنابراین معتقدم این استیضاح با انگیزه سیاسی پیش می‌رفت، هر چند کسانی که پیگیر این قضیه بودند موفق نشدند به هدف خود برسند. در حال حاضر هم معتقد نیستم که با حضور فانی مشکلات آموزش و پرورش حل می‌شود، به این دلیل که مشکلات این وزارتخانه در حد معضل ملی پیش رفته است. باید برای حل مشکلات فرهنگیان یک عزم ملی در کلیت کسانی که پول و قدرت در دستشان است، به وجود بیاید، اگر در این مسیر قدم برندارند مشکلات به‌صورت لاینحل باقی خواهد ماند.

مریم خوئینی
نام:
ایمیل:
* نظر: