bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
لابه‌لای حرف‌های بزرگان و اهل فن که راجع به مسائل استان ما سخن می‌گویند همواره دو نکته خود‌نمایی می‌کند نکته اول زر خیز بودن و نکته دو محروم و عقب ماندن استان ما از چرخه توسعه است.
لابه‌لای حرف‌های بزرگان و اهل فن که راجع به مسائل استان ما سخن می‌گویند همواره دو نکته خود‌نمایی می‌کند نکته اول زر خیز بودن و نکته دو محروم و عقب ماندن استان ما از چرخه توسعه است. اگر به نشست‌ها و تحلیل‌ها دقت کنیم به یکی از عوامل این عقب‌ماندگی که همان نبود انسجام لازم میان نیروهای دلسوز است می‌رسیم. نبود انسجامی که حتی در سخنان گاه و بی‌گاه وتصمیم‌گیری‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مشهود است.  
خلیل موحد فعال سیاسی و مدنی در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با بیان این‌که صحبت کردن در این زمینه بسیار کلی است و به‌قطع خیلی فراتر از یک گفت‌و شنود کوتاه و فوری است، گفت: وضعیت بوشهر در بحث کلان، خود‌ نمودی از وضعیت کل کشور است. همان علل ذهنی و عینی که کلیت کشور ما را در حوزه‌های مختلف انفسی و آفاقی با مشکلات و حتی بحران‌های فراوان روبه‌رو ساخته است.

موحد، گذار از وضعیت نامطلوب به ساختار مطلوب را نیازمند وجود نیروی انسانی و شهروندان آگاه، با فرهنگ و روح جمعی، شجاع، آزاده، پرکار و عاری از فساد اقتصادی و رانت خواری‌های رنگارنگ و متعهد به رفاه و شادابی مردم و منافع ملی دانست و گفت: راز عقب ماندگی نسبی در استان ما را هم باید در نبود علل یاد شده و نبود سرمایه و امکانات مادی و بهره‌وری شایسته جست‌وجو کرد.
او در ادامه تاکید کرد، اگر همه نیروها در واقعیت درونی خود حامل وجدانی دمکراتیک و معطوف به پاسداشت حقوق فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بوده و رشد و توسعه عمومی استان را مد نظر داشته باشند، دست کم بر سر مسائل راهبردی نباید به ستیز کینه توزانه و نفسانی منتج به طرد و حذف و کنارزدن غیردمکراتیک یک دیگر بپردازند اما اگر پای حب و بغض‌ها و مطالبات فردی، گروهی، قومی و محلی، اداری و مالی ناعادلانه در کار بوده و هرکسی دنبال تحمیل خواسته‌ها و اولویت‌های نامنصفانه، غیر دمکراتیک و ایدئولوژیک طبقه، سازمان متبوع، رده و رمه‌ و شهر و ولات خود باشد، روشن است که در این وضعیت شکننده‌ سیاسی و اجتماعی، میان نیروها انسجام قرص و پایداری تحقق نخواهد یافت. 

موحد در پاسخ به این‌که با همه این شرایط شما چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید، گفت: من صاحب عصای موسی نیستم که مطابق گزارش‌های دینی در لحظاتی ساحران فرعونی را به تعجب و تسلیم وادارد اما به گمانم اگر همه‌ نیروهای داخل و خارج از سرای قدرت تکثر و چند صدایی را در عمل به رسمیت شناخته و سقف تحمل خود را افزایش دهند و در گفت و شنودهای درون گروهی و برون گروهی به شیوه‌ای دمکراتیک و با ادبیاتی بهداشتی رفتار کرده و با مطالبات ناحق وداع کنند و از زیاده خواهی غیر منطقی عبور کنند، احتمال این که بشود درباره‌ روش‌های منجر به بهروزی و شادکامی مردم استان میان دستگاه‌های رسمی و نهادهای مدنی و نیروها و احزاب سیاسی به توافق رسید، بیشتر است.
برنا بدخشان از جوانان فعال سیاسی و مدنی استان نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با بیان این‌که روشن‌ترین دلیل عقب‌ماندگی استان بوشهر، نبود انسجام لازم میان نیروهای دلسوز و فعال و کنشگران سیاسی و مدنی است، گفت: نبود انسجام باعث ایجاد یک چرخه معیوب در حوزه‌های مختلف استان شده است و نمی‌گذارد از همه پتانسیل موجود استان استفاده شود. اگر هم بخواهیم ریزتر به این موضوع نگاه کنیم و مثال بیاوریم، به بحث اشتغال جوانان می‌رسیم که متاسفانه با مشکلات زیادی روبه‌رو است. 

همه ما خواهان توسعه و پیشرفت استان و کشور هستیم اما نمی‌توان چشم را روی واقعیت‌ها بسته نگاه داشت، چراکه نبود همدلی و انسجام تا حدی پیش رفته است که بر رفتار فعالان سیاسی و جوانان در نشست‌های سیاسی و تصیم‌گیری‌های کلان تاثیر گذاشته است. 
بدخشان وجود خانه احزاب استانی، انسجام دادن به تشکل‌های غیر دولتی و سمن‌ها را یکی از راهکارهای مقابله با عقب‌ماندگی معرفی و تاکید کرد: خانه احزاب استانی و ساماندهی تشکل‌های غیر دولتی می‌تواند به انسجام نیروهای دلسوز استان کمک کند‌ اما با وجود قول و قرارهای فراوانی که در این زمینه مطرح شده است، قدمی در این راستا برداشته نشده تا شاهد انسجام جوانان و نیروهای دلسوز باشیم (مثل تحویل امارت دهدشتی به سمن‌ها که به‌دلیل مشکلات فنی امارت تاکنون صورت نگرفته است). 

این فعال سیاسی اعلام کرد: یکی دیگر از راهکار‌های که می‌تواند در این زمینه به وحدت جوانان کمک کند ایجاد شورای هماهنگی جوانان اصلاح‌طلب است. شورای که می‌تواند نقاط ضعف و قوت بزرگان اصلاح‌طلب در نهادهای دیگر چون شورای هماهنگی‌ و ائتلاف اصلاح طلبان را گوشزد کرده و جدایی از بازی‌های جناحی، سیاسی و سهم‌خواهی و منیت‌ها و ترجیح دادن منافع ملی به منافع فردی به رشد و توسعه سیاسی و فرهنگی استان کمک کنند. 
حال باید دید با توجه به خواست عمومی که برای توسعه و پیشرفت استان وجود دارد، می‌توانیم به روزی برسیم که واژه محروم را از استان مان بزدایم. به این منظور در مصاحبه‌ها، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی در هفته‌های آینده به علل توسعه نیافتگی استان خواهیم پرداخت.
نام:
ایمیل:
* نظر: